המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

הצבעה לא אחראית

במאמרו "דווקא יש במי לבחור" ("ארץ" 28.12) קורא פרופ' שלמה אבינרי למי שעמדותיו שונות מאלה של בנימין נתניהו להצביע לעבודה. הוא סוקר את המפלגות בגוש המרכז-שמאל ומסיק שרק היא תוכל למלא תפקיד רלוונטי, שישפיע על עתידה של מדינת ישראל. בוחר אחראי, קובע אבינרי, יוותר על "העדפה נרקיסיסטית של תחושת הנחת האישית" - כך הוא מכנה הצבעה למרצ - ויבחר באופן שישפיע על עיצוב עתידה של ישראל.

הצבעה אחראית היא אכן עניין חשוב ביותר, אבל אבינרי כל כך נלהב לתמוך בעבודה, עד שהוא מבלבל בין אחריות לנוחות. מפלגת העבודה בראשות שלי יחימוביץ' אינה מהווה אלטרנטיבה למצביעי הימין, אלא מחלישה את השמאל האדום והופכת אותו לוורוד דהוי. העבודה לא רק שוכחת שזכויות אדם (גם אם הוא פלסטיני) הן חלק ממשנתו של השמאל, אלא בשתיקתה אף מיישרת קו עם נתניהו - עם מפעל ההתנחלויות ועם עוולות הכיבוש, עד כדי תמיכת היו"ר שלה בהפיכת המרכז האוניברסיטאי באריאל לאוניברסיטה. מי שמיישר קו עם נתניהו בין אם הוא עושה זאת כדי לשרוד ובין אם הוא עושה זאת כי הוא מאמין בכך - אולי יכול להיות שותף של נתניהו אך לבטח לא יוכל להוות אלטרנטיבה רלוונטית.

אבינרי פוטר את העבודה מהצגת משנה מדינית ברורה. הוא מדגיש את החשיבות של משנתה הכלכלית-החברתית, וכבר מעלה את האפשרות שהיא תשב בממשלת נתניהו ותשפיע על המדיניות בתחום הזה. בכך היא תוותר כמובן על תפקיד האופוזיציה הלוחמנית, המהווה אלטרנטיבה משמעותית לשלטון, ותנהג כמפלגה המחפשת מקום נוח בקונסנזוס החם והדביק. האם זהו יעדו של בוחר שזונח את הנחת האישית ובוחר באחריות?

"מפלגת העבודה מייצגת ממד רעיוני ופוליטי שהוא בעל שורשים עמוקים במציאות הישראלית, כמוקד אלטרנטיבי לימין הפוליטי", כותב אבינרי. האם אוסף של סלבריטאים שהתקבצו ממפלגות וכרי מרעה שונים, הם מייצגיה הנאמנים של מפלגת העבודה ההיסטורית? הערגה לפוליטיקה אידיאולוגית ורצינית מוצדקת לגמרי, אבל המציאות מוכיחה שלא מיניה ולא מקצתיה.

דמוקרטיה שהליכוד-ביתנו עומד בראשה זקוקה לאופוזיציה לוחמת, לאלטרנטיבה אמיתית ואמיצה; לא לכזאת שפוחדת לומר את המלה כיבוש. חד"ש, שאותה אבינרי אפילו לא מזכיר כמפלגה לגיטימית, זוקפת לזכותה חקיקה חברתית ומתקדמת שהצליחה להעביר בכנסת הימנית ביותר שהיתה כאן אי פעם. היא גם הצליחה לבלום חלק ניכר מניסיונות החקיקה האנטי דמוקרטיים של ממשלת נתניהו, והיתה זו שהובילה את ההתנגדות לחוק למניעת הסתננות, הדראקוני והמביש. חד"ש, וכמותה גם מרצ, הוכיחו שהן אינן מוכנות להידרס תחת גלגלי הרוב, והציגו אלטרנטיבה אמיתית לשיח מתלהם, אינטרסנטי ואלים; הן אלה שיצאו חוצץ נגדו. באקלים הפוליטי הנוכחי, חיזוק הכוחות האלה הוא הפעולה האחראית ביותר.

פרופ' קידר מלמדת במחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית; רם כהן הוא איש חינוך

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מעניין, עובדת באוניברסיטה במחלקה הידועה בחוסר מקצועיותה ובהיותה בעלת אג'נדה פו"צ ומורה שפועל פוליטית בתוך מערכת החינוך חברו לתעמולה פו"צ. האם מורה שהיה פועל כך לטובת הימין, גם היה מקבל תמיכה או שהיו מנסים לפטרו... וחיסכו ממני את העובדה שרם כהן מנהל של תיכון שמאלני מאד בתל אביב, אני יודע... אגב, כמה מתגייסים בכלל וליחידות קרביות בפרט, בתיכון ההוא? נכון, גם הבן של בעל הבית למד שם וחירף נפשו בגל"צ...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 23:01
  • 06.01.13

  •   איציקלה שהצדיק את טבח גולדשטיין אם היה בפקודה: אנא פרט כמה מאמרים פירסמת והיכן, כמה מדענים ציטטו את מאמריך, היכן היית פרופסור (טוב, שיהיה אסיסטנט)...היכן הייתה מנהל תיכון? מי אתה שתביע דעתך על האוניברסיטה העברית ועל מדעי המדינה בתוכו? רק נמצאת במקום הראשון והמכובד בעולם בין המוסדות האקדמיים של ישראל, דבר שלא מתאים לפוליטרוקים של הימין כמו איציקלה. המאמר נכון לחלוטין: תפקיד עלה התאנה על מבושי נתניהו מתאים ליאיר לפיד, ואילו תפקידה של יחימוביץ היא לייצור אלטרנטיבה להחלפת נתניהו. אך כשאין למפלגת העבודה עמדה מדינית ועמדה המתיחסת לדמוקרטיה והפרדה בין דת למדינה, על התומכים במרכז/שמאל להיסתמך על מפלגה עם עמוד שידרה ציוני ערכי כמרצ  (לת) EhadHaam ציוני הוגן
    • 00:13
    • 07.01.13

  •   לציוני ההגון. כולנו כבר מזמן לא מגיבים למאמרי הבלע של איציק מרכז הימין הקיצוני, היצור הנ"ל מקובע על אג'נדה של "טוב ישראל מתה מאשר השמאל ינהיג אותה בשפיות" תגובותיו הן לעיסת פרה מעלה גירה ללא שנוי וללא מחשבה מחוץ לקונצנסוס של הרס המדינה ע"י הימין והחרדים. הניחו לו ותראו שקולו יגווע מעצמו.  (לת) אלגרו
    • 09:33
    • 07.01.13

  •   יפה, את שקרני השמאל הפו"צ כאלחרו, אתם מפרסמים, את תגובותי לעלילת הדם וההסתה של המסית הפו"צ האנטישמי עלי, השיטתית, אתם מצנזרים, זה חופש הבעת הדעה של השמאל האנטי דמוקרטי והמסית, זה ה"אמת לשעתה" של שקרני השמאל ומגיניהם העליונים... אגב, אל חרו, כולם הרי מבינים שאני מחסל אתכם, אחרת, לא הייתם מצנזרים אותי פוליטית, אחרת לא הייתם מתחזים לי בשיטתיות...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
    • 10:28
    • 07.01.13

  •   בדוק לפני שאתה מטקבק זאב
    • 22:48
    • 07.01.13

    פרופ' אורית קדר היא אחת מאנשי מדע המדינה הטובים ביותר במדינת ישראל. עבודותיה התפרסמו בכתבי העת המובילים במדע המדינה. היא מומחית למפלגות ולקואליציות ולכן מבחינת הידע וההמתחות שלה היא יותר קרובה לנושא המאמר מאבינרי שהתמחותו היא פילוסופיה מדינית. לא בטוח מה הרקע המקצועי שלך שמאפשר לך לתת ציונים לאנשים אותם אינך מכיר. רק להזכירך, היום ניתן לבדוק את הדברים הללו לפני שאתה מתבזה בפומבי.

02 השמאל הנעלב גילגל
  • 23:33
  • 06.01.13

אין כמו המאמר הזה כדי להצביע על העלבון הצורב שספג השמאל מחוסר נכונותה של מפלגת העבודה להתייצב מאחורי סמליו המסורתיים. אין לפרש את המאמר אלא כתגובה פגועה ונעלבת. כמעט בגידה.

האמת הניתנת להיאמר היא שתנועת העבודה תמיד נטתה לכיוון המרכז. המהלך הנועז של רבין ופרס באוסלו היה היוצא מהכלל, ולא הקו האופייני של המפלגה. כשרבין קבל את הרוב הגדול בבחירות 91 זה לא היה בגלל שהוא צטט את עמדות שולמית אלוני, אלא ההיפך.
מאז כישלון הסדר הביניים של אוסלו וכישלון שיחות קמפ דויד איבדה תנועת העבודה את דרכה. שלי יחימוביץ מנסה לחזור למרכז ולהציב אג'נדה חברתית כלכלית במקום האג'נדה המדינית בלבד של השמאל שמתנפצת שוב ושוב אל מול גלי המציאות.

מה שאירוני זה, שהסיכוי היחידי של השמאל לחזור ולהשפיע מתוך הממשלה ("יומר"צ רבין"), זה רק אם תנועת העבודה תצליח להתמרכז ולסחוף אחריה את קולות המרכז הצפים. עושה הרושם שהשמאל עושה הכול כדי שזה לא יקרה.

03 מרחב הבחירה של אנשים רציונליים הוא צר אבל די בו כדי לבחור בתבונה  (לת) רק חד"ש או מר"ץ
  • 04:33
  • 07.01.13

04 ז"א שגם אם יחימוביץ תגיד שישראל נמצאת במזרח התיכון מומלץ לא להאמין לה. היא הודיעה שלא תשב עם נתניהו. היא מסמרה את עצמה כל כך חזק שאין לה דרך לחזור בה (היא ממילא לא התכוונה לשבת איתו). אבל זה לא עוזר - כי בדקתי ומצאתי שיש מסע מאורגן שנועד לדרוש מיחימוביץ בכל מחיר שתוכיח שוב ושוב שאין לה אחות. מרצ? זאת המרצ עם 5 מנדטים שלא תיכנס לממשלה? וואו. זאת לא אותה המרצ שסרבה לפתוח סניף בקרית גת בשנות ה- 80, כפי שצוין כאן לאחרונה באחת התגובות?  (לת) מספיק כבר להשתין לתוך המחנה. די.
  • 05:48
  • 07.01.13

05 כל מילה במאמר בסלע!  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 08:56
  • 07.01.13

  •   אתה לא איציק מהמרכז, איציק מהמרכז לא כותב שטויות ושקרים, אתה מתחזה ומתחזה הוא שקרן בהגדרה.  (לת) שונא שקרנים
    • 12:11
    • 07.01.13

06 לא מזגזגים פעם ראשונה מצביע
  • 11:25
  • 07.01.13

ברור שאני אצביע חד״ש !

07 מאמר חשוב בהחלט. העבודה מזמן לא סופרת את הפלסטינים. ראו ברק ודומיו...  (לת) חיים מהצפון
  • 12:41
  • 07.01.13

08 מסכים עם כל מילה  (לת) דוד
  • 10:23
  • 08.01.13

09 דמוקרטיה חזקה זקוקה לאופוזיציה חזקה זה שמשם
  • 05:48
  • 09.01.13

הטיפשות הציבורית המניחה שמנהלי בתי ספר אסור שתהיה להם דעה פוליטית ואם יש, יחביאוה עמוק במרתף ולמטה ממנו רעה מפלגת, מהרסת, ומחריבה כל דבר טוב שצמח ונבנה במדינה.
ראוי ורצוי שמנהל בית ספר ילמד ויחנך את התלמידים מהי דמוקרטיה, מהו משטר דמוקרטי ומהו אומץ ציבורי . לשון אחר ילמדם את כל אותם נושאים שמשרד החינוך טורח להוציא מתכניות הלימודים.
אשרי תלמידי בית הספר תיכון נט שזה מנהלם.
נ. ב. האם הרב דב ליאור הוזמן כבר לשימוע? ואולי הרב אבינר?

  •   על השימוע של הרב ליאור ואחרים אהרן
    • 15:05
    • 09.01.13

    הרב ליאור וגם הרב אבינר לא עומדים בראש מוסד שמקבל את החוזרים של מנכ"ל משרד החינוך וכפופים במידה כלשהי להנחיות ולביקורת של משרד החינוך. בענין זה הם דומים לפרופסורים קידר ואבינרי, אם כי הראשונים כמו האחרונים ניזונים מתקציב המדינה. האם אתה חושב שגם ראשי ישיבות גבוהות וראשי האוניברסיטאות והפקולטות והמחלקות שלהן צריכים לקבל חוזרים כאלה? אגב ההנחיה שקיבל רם כהן היתה בתוקף גם כאשר שריד ואלוני היו שרי חינוך. באשר לרב ליאור, הוא קיבל הזמנה לא לשימוע אלא לחקירה במשטרה לאחרי שחתם על "הסכמה" להוצאתו לאור של הספר "תורת המלך". בסופו של דבר החליטה הפרקליטות שלא להעמידו לדין ז"א שלא לנסות להענישו. האם התקוממת גם כנגד זימונו של הרב לחקירה?

10 רם כהן מורה
  • 17:08
  • 09.01.13

כאיש חינוך מר כהן מרשה לעצמו מידי פעם ליצור פרובוקציות כלפי מערכת החינוך ויפה שעה אחת קודם כי יפוטר לאלתר ועם רצונו להביע את דעותיו שיעבור ויחבור לאחת המפלגות ויציג שם את מועמדותו אנו לךא מדינה טוטריטלית תלמידינו אינם צריכים לשמוע דעות פוליטיות ממנהל בית ספר ובמידה והם רוצים מידע על מפלגות ישנם מספיק ערוצים בהם הם יכולים לשאוב מידע ובטוח לא מאדם המשמש דמות חינוכית

  •   חינוך - לאיש בוחר ולא מולך באפו אור
    • 19:50
    • 14.01.13

    ולכן המאמר הוא פתח ראוי לדיון ולחשיבה , ולא עילה לפיטורים. שמירת החופש לאמר דעה היא המטרה של אוהדי ומטקבקי הליכוד וראשיו. הם רוצים לעשות דה לגיטימציה לא רק למביעי הדעה (מסע השיסוי נגד הקרן החדשה , נגד מרצים באקדמיה) אלא נגד עצם הבעת הדעה. הימין אינו ליברלי , אלא מתכנס למתכונת תמיכה בדוצ'ה-עם אחד , (אין מקום לאחר) דעה אחת (אין לגיטימיות לדעה אחרת) מנהיג אחד ("הכוח להנהיג"). ולאן נגיע?

11 אליטה שמאלית? גליה
  • 21:56
  • 09.01.13

אז, לאיציק מהמרכז, לא נותר לי אלא לברך אותך - נביא אתה! רם כהן זכה להיות מפוטר! אמנם תמיכה בלתי רשמית הוא מקבל, אבל הבוס שלו, גדעון סער לא רוצה כזה במחנה שלו...שמדבר חלילה על זכויות אדם, על ערך האדם, הדברים האלה, מסתבר, אינם חשובים למשרד החינוך. זכותו של מנהל בי"ס להביע עמדותיו מעל דפי התקשורת. הוא אינו חייל, הוא אזרח בעל חופש ביטוי. עוכר ישראל שכמוהו - שואף לשלום!

12 שטויות.  (לת) יובל
  • 13:38
  • 14.01.13