רמי לבני | שכחו מה זה להיות חילונים - הארץ
מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

שכחו מה זה להיות חילונים

על פי הסקרים, 43 אחוזים ממצביעי הבית היהודי-האיחוד הלאומי אינם דתיים. כמעט מחצית מתומכי המפלגה, שאפשר היה לצפות שתעורר בעתה אינסטינקטיבית בקרב חילונים. מפלגה שעמדותיה מצויות בקצה הסקאלה הימנית-משיחית, שמפלרטטת עם סירוב פקודה בצה"ל בשם עליונות צו אלוהים, שקוראת לסיפוח הגדה ולהחלפת הבסיס הציוני-החילוני של המדינה ב"תוכן יהודי". הנתונים האלה הם עדות מדאיגה נוספת להתרופפות הרעיון החילוני בחברה הישראלית ולרגרסיה הקלריקלית במדינה.

"יש מקום לכולם", מפתה במתק שפתיים סיסמת הבחירות של נפתלי בנט. אבוי לאותו "כולם". הוא לא חל על חילונים, ערבים ושמאלנים, שלהם מבשר בנט בצ'פחה של אח על הכתף, שיטפל בבג"ץ, אשר "שופך סוכר למנוע", כלומר מפריע להשתיק את מי שחושב אחרת ממנו. בנט משתמש כאן בפיקחות באתוס הכלליות, אשר בוטא באופן מסורתי על ידי השמאל ותנועת העבודה, שחתרו לייצג את האינטרס הכלל-ישראלי על חשבון אינטרסים צרים ומגמות סקטוריאליות. אלא שהשמאל הציע לכונן בית ישראלי משותף על בסיס הטוב האוניוורסלי-הממלכתי, ובכך להחליש את הלאומנות מחד ואת האחוזות הפרטיות של הסקטורים מאידך. בנט עושה את הדבר ההפוך. הוא מזמין את כולם לחסות בבית היהודי, כלומר להצטרף לפנטזיה הפרטית של מגזר המתנחלים, בכפיפה אחת, תחת כיפה אחת.

הצבעת החילונים לבנט היא גם עדות לכישלונה של החילוניות כעיקרון פוליטי-תרבותי. זה שנים שהחילונים צימצמו את החילוניות שלהם לדחף ליברלי ותו לא, עד שהחילוניות נהפכה לשם נרדף לרצון אחד: "שלא יתערבו לנו בחיים". חילונים קופצים רק כשמישהו מנסה להכתיב להם איך להתחתן, מה לאכול או מה ללבוש בפרהסיה. במאבק על חירויותיהם האישיות ניצחו החילונים בסך הכל, והיום קשה מאוד, בכל המגזרים, לצאת נגד המוסכמות הליברליות, ומי שיוצא נגדן מסתכן בהידחקות לשוליים. זו כמובן תוצאה חיובית. אך באופן פרדוקסלי, הצלחת החילונים נהפכה לכישלון של החילוניות. החברה הישראלית נהפכת לליברלית יותר – ובד בבד גם לדתית יותר.

החילוניות במובנה העמוק, זה של מרד בדטרמיניזם היהודי-גלותי, של חתירה לנורמליות, של הבנת כובד האחריות שתובעת החזרה הציונית אל ההיסטוריה, של ביטחון בקיום הישראלי המודרני, הנשען ומכיל בתוכו באופן טבעי את היהדות בלי להזדקק ל"זהות יהודית" - זו הולכת ונחלשת. במקומה אפשר לשמוע, בעיקר אצל צעירים, יותר ויותר רגשי אשמה על שחילוניותם הרחיקה אותם מהיהדות. או ליתר דיוק הרחיקה אותם מתמונת הקיטש שבה הם מדמיינים לעצמם את אותה יהדות: זמירות שבת, אהבת ישראל, ספרים חכמים וערכים יפים, התפעמות מקצינים קרביים חובשי כיפות סרוגות, וחנופה חסודה למתנחלים שהם "החלוצים של ימינו".

בהפחתת הניכור כלפי אנשים דתיים ובסקרנות באשר ל"ארון הספרים היהודי" אין רע כשלעצמם. הם מתחילים להיות בעייתיים כאשר אינם כוללים איזונים ובלמים של תפישה חילונית מוצקה, והבנה שהחילון היהודי אינו רגע מההיסטוריה הרחוקה אלא תהליך שברירי וקיומי לישראל גם בימינו. כך נוצר מצב שמאחורי כל ארון ספרים יהודי עלולים להתחבא נפתלי בנט, אורית סטרוק והרב דב ליאור.

לא בנט אשם בעליבות החילונית. הוא אמנם גונב דעת, אך זו זכותו כפוליטיקאי. אשמים אלה מבין המנהיגים ומעצבי דעת הקהל החילונים, שנטשו את חובת העימות עם התורה הדתית-הפונדמנטליסטית שעומדת ביסוד השקפותיו של מחנה ההתנחלויות. אשמים מי שבגלל פרשנות אופנתית אך מעוותת של ערך הרב-תרבותיות, פרשו מהוויכוח עם החרדים על גיוס לצבא. אשמים מי שמיהרו לזנוח את המאבק על החילון הפוליטי של החברה בישראל, שרק הוא יכול ליצור באמת מקום לכולם, דתיים וחילונים כאחד.
 




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אלה מצביעי ליכוד שלא רוצים פייגלין. צא מזה. היתה הזדמנות אחת לעשות זאת: חוקה בכנסת הראשונה 1948  (לת) אתה יכול לנסוע לשדה בוקר, להתלונן שם על קואליציה עם הדתיים, פירוק הפלמח וחוקה "פרקים פרקים"
  • 17:12
  • 10.01.13

02 בשביל חלה מתוקה לא צריך את בנט! יש בסופר  (לת) תל אביבי
  • 17:28
  • 10.01.13

03 שני דברים- גדליה
  • 17:38
  • 10.01.13

הציבור הישראלי לא מתחלק קטגורית לימין ושמאל,יש הרבה מרכז. הממסד הדתי והמנהיגים הדתיים גורמים לי לתעב אותם.איני היחיד.הם גרמו לביזוי היהדות.

04 האם אפשר לקבל דוגמה למרכיב של ה"קיום הישראלי המודרני, הנשען ומכיל בתוכו באופן טבעי את היהדות בלי להזדקק ל'זהות יהודית'" ?  (לת) למה התכוון המשורר בעקרם של דבריו?
  • 17:57
  • 10.01.13

  •   באיזו שפה כתבת את זה? איזה סרטים מופקים כרגע בת"א? כמה כותרים יצאו השנה בישראל? כמה מחקרים? היית בחו"ל פעם? שמת לב איך זה שונה מהארץ באוכל, באווירה, במנהגים? c'est ça מח שברח
    • 19:26
    • 10.01.13

    ממש לא חייבים להתבוסס במטאפיסיקה עד לאבדון, אבל כפי ששם המשתמש שלי יעיד, את הקרב הזה הפסדנו. האחרון שיכבה את האור.

  •   השפה העברית היא יצירה יהודית וגם מודרנית, חילונית וציונית.  (לת) טובה
    • 19:59
    • 10.01.13

  •   לא הספדנו שום קרב, קשקשן אחד, אתה אולי הפסדת. דבר בשם עצמך.  (לת) שלום
    • 16:09
    • 18.01.13

  •   בקשת דוגמאות? קבל- שייקה
    • 00:41
    • 22.01.13

    1. השפה העברית
    2.השמות של רבים מאיתנו זהים לשמות של ישראלים מתקופת המקרא ויהודים מתקופת בית שני.
    3.השבת כיום השבתון הרשמי במדינה.
    4.לוח השנה העברי וחגי ישראל.
    5.שירים של זמרים חילוניים למהדרין שבהם מופיעים מוטיבים מן המקרא:1."את הגשם תן רק בעתו" של שלמה ארצי ("ונתתי גשמיכם בעתם" ויקרא כ"ו ד'); 2."הולכת ממך" של שרון חזיז-"אל מי התחברת, אם כן למה זה אנוכי?" ("ותאמר- אם כן למה זה אנוכי, ותלך לדרוש את אדוני" בראשית כ"ה כ"ב.
    שנמשיך??

05 הכותב חסר הבנה של הציונות הדתית ועל כן נלחם בתחנות רוח דניאל
  • 17:57
  • 10.01.13

המרד בדטרמיניזם היהודי-גלותי, של חתירה לנורמליות, של הבנת כובד האחריות שתובעת החזרה הציונית אל ההיסטוריה, של ביטחון בקיום הישראלי המודרני, הנשען ומכיל בתוכו באופן טבעי את היהדות - זו תמציתה של הציונות הדתית מבית מדרשו של הרב קוק

06 החילונים עליהם אתה מדבר ,לא רק חילונים אלא גם חולנים. זו מחלה קשה להיות חילוני ולהצטרף לתנועה שמטרתה העיקרית היא לגייר חילונים לעבודת האלילים שלהם.  (לת) אלגרו
  • 17:59
  • 10.01.13

07 קוראים לזה פאשיזם לאומני וזה מה שישלוט כאן בעוד עשור.  (לת) ירושלמי
  • 18:05
  • 10.01.13

  •   הפשיזם קיים רק אצל הלבנים ואלה כבר במיעוט בארה"ב ובעתיד הלא רחוק גם באירופה. וכשזו תהפוך, (בעזרת התקשורת הליברלית) למוסלמית, לא יישארו יותר פשיסטים בעולמנו. אמנם גם לא ליברלים, אבל הרי תמיד ידענו שהליברליזם הוא נשק להשמדה עצמית.  (לת) לא לדאוג
    • 19:04
    • 10.01.13

  •   תסביר את זה לעם הקמבודי  (לת) פול פוט
    • 23:36
    • 17.01.13

08 לא ברור לי למה בתור חילוני אני אמור להעדיף את דת הסגידה העיוורת לצבא על פני הגרסא המתנחלית של היהדות. זו נבלה וזו טריפה, ושתיהן נוטפות שנאה, מגועלות בדם ומכוסות בטיח עבה של צביעות.  (לת) בארשבעי
  • 18:13
  • 10.01.13

09 העינינים הדתיים של בנט, קרי מינוי רבנים וכו' מעניינים את הסבתא שלי. אבל, אחרי כישלון אוסלו וההתנתקות והעובדה שהמפלגות החילוניות מציעות עוד נסיגה והקמת מדינה פלסטינית, משאירות את בנט כאופציה היחידה למי שלא מאמין לאבו מאזן, או שחושב שאחרי נסיגה החמאס ינפנף אותו כמו בעזה-וכולנו נחיה כמו בשדרות ואשקלון. באשר להתנחלויות, כל מי שאינו בשמאל מעדיף שמי שישב בחברון יהיה הרב דב ליאור ולא חלאד משעל ומי בקרני שומרון יהיה פייגלין ולא חוליות שיגור של הגי'האד האיסלמי. זה כל הסיפור.  (לת) חילוני שמצביע בנט-מסביר למה
  • 18:18
  • 10.01.13

  •   אולי כבודו יסביר לנו כיצד ישיבתו של דב ליאור בחברון היא תנאי הכרחי לאי ישיבתו של חאלד משעל שם ? טוני
    • 20:23
    • 10.01.13

    אני שואל באמת. שליטה צבאית, שדרושה כדי למנוע מחאלד משעל להגיע לשם, זה דבר אחד שככל הנראה כרגע מאד מאד נחוץ. התנחלויות זה דבר אחר לגמרי .... במה הן עוזרות ? הם נטל ביטחוני/כלכלי/מדיני/הסברתי. צריך להיות עיוור כדי לא לראות את הנזק העצום שהן גורמות לישראל ...

  •   תבדוק כמה שחיתות יש לו בין אלה שברשימה שלו. דק
    • 00:04
    • 11.01.13

    רק להשכלה

  •   בכל מקום בו יש התנחלויות יש נוכחות של צה"ל, אשר מונעת טרור. לדוגמא, כל השטחים בהם היו הישובים בצפון רצועת עזה אשר פונו בהתנתקות, הפכו לאזורי שיגור קסאמים. ועכשיו תעשה חשבון מה עולה יותר להחזיק פלוגת אבטחה באזור, או לירות אלפי טילי כיפת ברזל כשכל טיל עולה 50 אלף דולר, פלוס הוצאות מיגון של מיליארדי מיליוני שקלים לבתים באזורים שיחטפו טילים ופצמרי"ם. קבל הסבר
    • 00:40
    • 11.01.13

    אם אתה חושב שישובים יהודים ביהודה הם סוג של קולוניאליזם, אז תצביע למפלגות השמאל.
    באשר לחשבון הכלכלי, תעשה חשבון בכמה עלו הוצאות הביטחון מאז אוסלו - עלות הפיגועים ברכוש ובנפש, עלות הפיצוים למי שנפגע. עלות תגבור הכוחות בגבול הרצועה ויו"ש, עלות חומת מגן, עופרת יצוקה, עמוד ענן ושאר מצבעים צבאיים קטנים יותר כולל הפצצות חיל האויר וסיכולים ממוקדים, מיגון הבתים, פיצוי למפעלים בדרום שהיו מושבתים חודשים שלמים ועוד. ועכשיו תשווה את העלות היחסית של הביטחון באותה תקופה ממש של השליטה במזרח ירושלים בה חיים 300 אלף ערבים. או לעלות הכיבוש בתקופה שלפני הסכמי אוסלו.
    ומכאן, מי שמאמין לאבו מאזן שאם נחזיר לו את כל שטחי יהודה ושומרון נקבל שלום ושלווה, ושהחמאס לא יפיל אותו כמו בעזה - חובתו להצביע לשמאל. עבור מי שלא מאמין לאבו מאזן, הבית היהודי היא האלטרנטיבה הטובה ביותר, בלי קשר אם אתה דתי או חילוני.

10 כמה נכון! החילונים מרגישים צורך להתנצל על חילוניותם במקום לעמוד על הערכים החילוניים  (לת) ציונית מודאגת
  • 18:20
  • 10.01.13

11 מאחורי כל ארון ספרים יהודי עלולים להתחבא נפתלי בנט, אורית סטרוק והרב דב ליאור.  (לת) לבטל את חוק שירות חובה לצה"ל. ילכו לצבא רק מתנדבים ומקצוענים.
  • 18:21
  • 10.01.13

  •   התוצאה תהיה צה"ל כבן דמותה וצלמה של משטרת ישראל. תרגיש בטוח?  (לת) לבטל גיוס חובה = רעיון לא מוצלח
    • 19:39
    • 10.01.13

12 שכחו מה זה להיות... אמממ
  • 18:32
  • 10.01.13

ולחשוב ושכחו מאין באו ולאן הולכים...
האידיאולוגיה פשוטה ומחרידה: המהות היא הסכסוך בין היהודים והערבים , זה או אנחנו או הם, וגם אם זה עולה לנו באי נוחות בעונת המלחמה אנחנו חיים כאן יותר טוב מכולם ...

  •   לפי האידאולוגיה שלך אנו נידונים לחיות לנצח על החרב, ואתה קורא לזה אי נוחות שיותר טובה מכל שכנינו. איך זה שמהשכל היהודי בגולה יצאו כאן כל כך הרבה כמו האמממ הזה, שנותן סנוקרת גם לשכל וגם לתקווה לעתיד.  (לת) עצבני
    • 03:15
    • 11.01.13

13 שנאה חילונית לשמה. במילה מליצית אחת:איכס  (לת) ממש לא מצביע בנט
  • 18:58
  • 10.01.13

14 בנט הרבה פחות משיחי מאלו שנפלו על משיחיות השקר של אדריכלי אוסלו, ושעדין מאמינים שמכחיש השואה, ומעליל השקרים הסידרתי אבו מאזן באמת רוצה שלום.  (לת) קבל תיקון
  • 19:36
  • 10.01.13

15 טעות אופטית גדעון
  • 20:49
  • 10.01.13

אני, חילוני אמיתי, הפסקתי מזמן לנזוף באנשים
שמראים סממנים דתיים למרות התחזות לחילונים
כאשר זה נוח להם. לדידי, הם לא חילונים ולא בטיח.
ואין טעם להשלות את עצמנו שיש רוב חילוני בישראל.

16 תגובה רפאל
  • 20:55
  • 10.01.13

פירפורי הגסיסה של השמאל הישראלי בדמות לבני

17 להיות חילוני מסתכם בלעבוד מתשע עד שבע וחצי, לצאת לבירה פעם בשבוע, פוקר יום חמישי וטיול פעם בשבועיים שלושה עם חברים בשבת. ג'ק
  • 21:59
  • 10.01.13

אין פלא שמחפשים משהו אחר.

  •   זה שעולמך צר כעולם הנמלה (אגב, ציטוט של רחל המשוררת, חילונית), זה לא אומר שזה החילוני. התרבות כאן, כמעט כולה, קולנוע, תיאטרון, ספרות, אמנות, היא חילונית. הכלכלה כאן גם ברובה נשענת על המגזר החילוני. אז כנראה שהחילונים בכל זאת עושים עוד כמה דברים חוץ מלשחק פוקר ביום חמישי (למשל, להקים לך מדינה).  (לת) אור
    • 16:18
    • 18.01.13

18 יהודי לא שוכח כלום כמו פיל. . . מני
  • 22:40
  • 10.01.13

בחנות חרסינה. . . הוא נולד לתוך בצה חיידקית וכבר בשנותיו
הראשונות נדבק בקדחת ממנה לא ייפטר אם לא יצליח לברוח
בכוחות עצמו מהבצה ולהסיר את הקדחת בכוח הרצון בסביבה
אחרת לגמרי. . . כמה שמוקדם יותר טוב יותר. . .

תאמינו או לא אבל החיים נהדרים מחוץ לבצה. . .

19 כל הכבוד לכותב! אלעד
  • 23:24
  • 10.01.13

רמי, הצדק איתך. הימין המשיחי שובה יותר ויותר לבבות חילונים, ונראה כי תומכי "הבית היהודי" מרגישים שהם מכפרים על היותם מי שזנח את היהדות דרך תמיכה במי שנראה להם כנושא הדגל של היהדות - שליחי המתנחלים.
החילוניות האמיתית היא ליברליזם, שיוויון הזדמנויות, ערך האדם במרכז והיכולת להטיל ספק ולשאול שאלות. חילוניות זה אומר גם לפתח יכולת של מחשבה עצמאית.
מדינת ישראל הולכת שולל אחר הקונצפציה המוטעית ש"אין עם מי לדבר" ובמידה רבה בשם הדת הופכת להיות מבודדת. רק אנחנו לא רואים עד כמה נהפכנו למי שלא מסוגל לוותר על הכיבוש ושווי בחוסר האמונה ברצונו של הצד השני בהסדר מדיני אמיתי.

20 מילים כדורבנות  (לת) סטודנטו
  • 23:32
  • 10.01.13

21 הציונות, להבדיל מתנועות לאומיות אחרות שהתעוררו באותו זמן, לא היתה תנועה לאומית ממש אלא מעין נסיון הגשמה של מאויים דתיים ולכן לא פלא שהגענו היום לאן שהגענו  (לת) איזדרכת
  • 23:46
  • 10.01.13

22 anybody who support separation of church and state cannot vote for a religious party  (לת) World B. Free
  • 23:51
  • 10.01.13

23 "יש מקום לכולם". למי, למשל? קבלו. כיפה קטנה מכסה כמו מכסה גדול
  • 00:02
  • 11.01.13

למשל, לגפסו, ראש עירית נצרת עילית המפורסם בדיעות הגזעניות שלו, הורוביץ, היועץ שלו לעיניני התיישבות (??)) שקיבל משכורת בשביל לנשום, עוד לא חמי שנה בפוליטיקה והבית היהודי כבר מקבל עליו להתיישב בכסא שהשמור למושחתים.

24 וכל זה עוד לפני שהחרדים התגיסו לצבא נביא הזעם
  • 00:25
  • 11.01.13

תארו לעצמכם כשהם "ישאו בנטל" תוך שירות צבאי בבית הכנסת (תסמכו עליהם), ואז בשם אותו שוויון הם יצאו מהשטעטל, וידרשו שותפות אמיתית בקביעת אופיה של המדינה.

25 "התורה הדתית-הפונדמנטליסטית" היא האמונה השיקרית שנסיגות נוספות יביאו לנו שלום ושקט ולא טרור וטילים, כפי שקרה עד היום מאז אוסלו.  (לת) התבלבלת חבוב
  • 01:02
  • 11.01.13

26 ההבית היהודי הוא חומה בצורה נגד הבית הפילסטיני של הקואליציה של השמאל עם האיסלאמו-פאשיזם הערבי מי ייתן ויפרחו הרבה איילות שקד בארצנו, למלוא רוחב העין
  • 01:22
  • 11.01.13

הבית היהודי הוא חומה בצורה נגד הבית הפילסטיני של הקואליציה של השמאל עם האיסלאמו-פאשיזם הערבי

27 הציר המרכזי בבחירות הקרובות, כמו בשל כל עשר האחרונות, הוא גודל המאבק בערבים - זה הרבה יותר רלוונטי מדת או התנחלויות, וכאן בנט מצטייר כעדיף על הליכוד עם קופת השרצים ועודף התמהוניים בשורותיו. אין לזה שום קשר לריקנות ולאגואיזם שנמצאים בנוער של ימינו, אלא תוצאה של הסתה מאורגנת ב12 שנות לימוד לפי דוקטרינת הליכוד.  (לת) עצבני
  • 03:07
  • 11.01.13

28 הבעיה היא שאין כאן ימנים אתאיסט מנחם
  • 13:17
  • 11.01.13

אני אתאיסט ימני. אינני מאמין שהערבים (אשר כולם דתיים מטורפים ששונאים את השונה) יעשו אי פעם שלום עם ישראל. לעומת זאת רב היהודים שאינם דתיים בישראל הם שמאלנים שתמיד היו מוכנים לוותר על טובת אחיהם האתאיסטים לטובת הערבים והמיעוטים. לא פלא שהשמאלנים הם אלו שהביאו את המדינה למצב שהדת בה כלכך חזקה וכמובן היא זאת שתהרוס את המדינה. כבר היום אוכלוסיה שיכולה בורחת מהמדינה ומשאירה אותה בערובה למטורפים מהצד הדתי (וגם המסורתי). הכותב אינו יכול להשתחרר מהחשיבה השמאלית הקלסית שלאורך ההיסטוריה הובילה מדינות לקטסטרופות. לסיום אומר, (בפראפראזה על קומוניזם) מי שלא שמאלני בגיל 16 אין לו לב, אבל מי שנשאר שמאלני בגיל 30 אין לו שכל.

29 יפה ונכון כתבת  (לת) גורי
  • 16:22
  • 18.01.13

פרוייקטים מיוחדים