טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חיים בסרט

תגובות

עם היוודע דבר מועמדותו לאוסקר, מיהרנו לאמץ את הסרט "חמש מצלמות שבורות" לחיק הגאווה הישראלית. בכך חזרנו להפגין את בחירתנו בשנים האחרונות לחיות מחוץ למציאות הקשה ולדמיין את חיינו כתוכנית ריאליטי נוצצת. העיקר בעינינו הוא לדמיין, כי אנו צועדים על השטיח האדום יחד עם עימאד בורנאט וגיא דוידי, ולהתעלם מהעובדה שהסרט בעצם מספר את הסיפור העצוב שלנו. זה שעלילתו מתרחשת כבר עשר שנים במרחק חמש דקות ממודיעין, אך מעולם לא טרחנו להבין מדוע בכל יום שישי הוא מסופר מחדש.

פרסומו של הסרט בעולם עלול להטביע אות קין על מצחה של מדינת ישראל לשנים רבות. מאה שגרירים, אלף מסבירים ורבבת שליחים לא יוכלו לבלום את השחיקה הצפויה בתדמיתה המוסרית של ישראל. רוב הצופים יתקשו להבין את הסרט בקונטקסט המורכב של הסכסוך הישראלי-הפלסטיני. האמת היא, ובכך טמונה עוצמתו של הסרט, שהוא אינו מדבר בשם העם הפלסטיני, והביקורת שהוא מטיח ברשות הפלסטינית מעידה על כך, אלא בשם הכפר בילעין בלבד.

כך למשל, מותו הטראגי של אחד מ"כוכבי" הסרט, פיל, שכל כך קל להזדהות עמו, יעלים מעיני הצופים את ההבלחות של הצדדים החיוביים שבהתנהגותנו - את החלטת בג"ץ לפרק את הגדר, את הטיפול המסור שקיבל עימאד בבית החולים בישראל, את החיילים המפנים נפגעים פלסטינים, את הישראלים המסייעים ועוזרים לתושבי הכפר בכל מיני דרכים ועוד.

אך באם נרצה, נוכל לראות בסרט מחדש את המצבים הבלתי אפשריים, שאליהם נדחפים חיילי צה"ל על ידי החלטות פוליטיות המונעות משיקולים זרים לביטחון. החל באבסורד שבהפיכת ביתו של עימאד לשטח צבאי סגור כדי למנוע ממנו מלצלם, וכלה במה שבית המשפט העליון קבע בפסק דינו בתיק בילעין - "תוואי הגדר נקבע במקום שהוא נטול יתרון ביטחוני. הוא מסכן את הכוחות המסיירים לאורך התוואי". בית המשפט קבע בבירור, שמתכנני תוואי הגדר הקריבו את הביטחון על מזבח השאיפה להרחיב את ההתנחלות, "אין להסביר תוואי זה אלא ברצון לכלול את מתתיהו מזרח ממערב לגדר".

נוכל לראות איך "החיילים בצבא השם", שרובם נהנה מפטור משירות צבאי, מסתערים על מצלמתו של עימאד ומכים פלסטינים אשר ביקשו למחות על הבנייה על אדמתם. עובדה שהצופה לא נחשף לה היא, כי בנייה זו התקיימה ללא הליכי תכנון מאושרים, ועל בסיס מכרז שהוצא שלא כחוק נבנו 43 בניינים רבי קומות 22 - על סמך ההיתרים הלא חוקיים ו 21 ללא היתרים כלל. אף המשפט היתום המתייחס לעובדה שבג"ץ פסק כי יש לפרק קטע מהגדר אך מאום לא קורה בשטח, לא פורס את תיאור הניסיונות החוזרים ונשנים של מערכת הביטחון להימנע ממימוש פסק הדין כלשונו, אף שבית המשפט העליון חזר וקבע ביחס לניסיונות הללו, ש"נמצא כי אין בחלופה שנבחרה כדי לקיים את הוראות פסק הדין".

המועמדות לפרס שייכת כולה אך ורק ליוצרי הסרט. זה שמעניק לנו "פריסקופ" להצצה מעבר לחומה הפיסית והתודעתית שבנינו בינינו לבין אלו החיים בשליטתנו במרחק יריקה. הסרט מספק צפייה חשופה בתוצרים הכואבים של המשך הסכסוך, שחלקם נחרט באלימות על פני השטח וחלקם בפניהם המיוסרות של חלק מהחיילים שנאלצו "לככב" בסרט.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות