העבודה חייבת להיכנס לממשלה

למעשה, בבחירות לכנסת ה-19 רק חלק אחד של ישראל חיפש במי לבחור. לימין היו בית לאומי ובית יהודי ובית כנסת ועוד בתים למכביר, שלא לדבר על בעל בית. השאלה היתה במי יבחר מי שאינו רוצה לראות את בנימין נתניהו ממשיך בתפקידו כראש הממשלה. מטבע הדברים זו היתה שאלה קשה, כי מועמדים ברמתו של נתניהו לא היו לגוש המרכז-שמאל. השמאל לא השכיל למצוא מועמד שהאזרח הפשוט יוכל לראותו כראש ממשלת ישראל הבא. ברירת המחדל אפוא, היתה אישיותו הכריזמטית של המנחה הידוע מהטלוויזיה.

הצלחתו של יאיר לפיד מתלווה להצלחתם של רבים בעידן החדש של האינטרנט, הפייסבוק והטוויטר. בארצות הברית הדבר קרה ממש באותו אופן לפני שנים מועטות: צעיר כריזמטי, שבשנת 2000 ניסה, ללא הצלחה, להיבחר לקונגרס, נהפך לאחר פחות מעשור לנשיא ה-44, ואף זכה בפרס נובל לשלום.

הצלחתו של לפיד אינה מפתיעה. לא היא הסיפור החשוב של הבחירות, כי אם מפלגת העבודה. מפלגתם של דוד בן-גוריון ויצחק רבין, הגיעה רק למקום השלישי, אחרי מפלגתו הצעירה של העיתונאי יאיר לפיד. אמנם לא ניתן להבין את משמעותה של תהפוכה זו במנותק מן התהליכים שהחברה הישראלית עוברת ובמידה רבה החברה המערבית כולה, אך האחריות למפלה זו רובצת במידה רבה על הנהגת העבודה, על הדרך שבה עוצבה הרשימה והאופן שבו פעלה.

בבחירות המוקדמות במפלגת העבודה התברגו לרשימה כמה צעירים והאפילו על רבים וטובים שפעלו בה עשרות שנים. מספר ארבע ברשימה, העיתונאית מרב מיכאלי, הקדימה את בנימין בן אליעזר הוותיק. מספר שמונה ברשימה היא סתיו שפיר, צעירה בת 28 שכל שניתן לומר לזכותה הוא שיצא לה לייצג את מפגיני האוהלים. כך היא הקדימה את אבישי ברוומן, כלכלן בעל שם בינלאומי ונשיא אוניברסיטת בן-גוריון לשעבר, שנדחק למקום התשיעי. בקיצור, רשימה ללא הגיון וללא אינטגריטי, עם טרמפיסטים לרוב. מה לרשימה זו ולמפלגת העבודה ההיסטורית עם החזון הציוני שהיא נושאת זה כמאה שנה? עדיף כבר דבר חדש ורענן על השעטנז הזה, שהוא לא חדש ולא ישן.

לזאת יש להוסיף כי מנהיגת המפלגה, שלי יחימוביץ', לא נשמעה אמינה כשדיברה בנושאי חברה, ונמנעה מלהביע דעה בנושאי חוץ וביטחון. רק כמה ימים לפני הבחירות היא הוציאה הודעה שלא תשב בממשלת נתניהו. הכל נשמע מאולץ ומזויף.

יאיר לפיד לעומת זאת, בלא לגמגם ובלא להתבייש, מצא את נוסחת הקסם: שמאל חברתי מתון עם ימין פוליטי מתון, והרי זה מה שחושב הישראלי הממוצע. אבל יתרה מזאת וחשוב מכל: לפיד למד את מה שציפי לבני סירבה ללמוד ויחימוביץ' עדיין מסרבת להבין - על מנת להיות רלוונטיים צריך לשבת בממשלה. בישראל, הגם שנוהג בה ממשל פרלמנטרי, הרשות היחידה והקובעת היא הרשות המבצעת. מתוך כך, אין כוח ואין תפקיד מהותי בממשל הישראלי לאופוזיציה פרלמנטרית.

להיות באופוזיציה משמע להיעלם או להיחלש ככל שהזמן עובר. מנגד צריך להדגיש שישיבה של מפלגה בממשלה בסלט הישראלי מן הסוג הקיים, משמעה, בין השאר, היכולת להוות אופוזיציה בתוך הממשלה ואף לקדם נושאים בגזרה מסוימת, בהתאם להשקפתה של המפלגה.

אביגדור ליברמן ישב עם ש"ס באותה ממשלה. זה מושך לכאן וזה מושך לשם, אבל אין ברירה. מי כמוהם יודע: אם אתה רוצה להשפיע, אתה חייב להיות בממשלה, לנסות להשיג את מה שניתן להשיג לשיטתך, ולהתעלם או לפחות להתפשר, עם המגמות שכנגד. ליברמן ניהל מדיניות חוץ שונה מזו של ראש הממשלה, אז מה. לא לזה ולא לזה היה באמת אכפת.

וכדי להבין שאין כאן דבר שהוא בהכרח שלילי, ניתן לשוב ולהידרש למודל האמריקאי, שבו עיצבו בוני האומה במכוון ממשל שבו צד אחד לא יוכל למשול בלא שיתוף פעולה עם הצד השני. שם שיתוף הפעולה המתחייב מתקיים או לא מתקיים בין הרשות המבצעת והרשות המחוקקת. אצלנו, באופן כמו אבולוציוני, שיתוף הפעולה נדרש מן המפלגות השונות השותפות ברשות המבצעת. זה לא פשוט, אך כנראה הכרחי.

מפלגת העבודה - עם יחימוביץ' בראשה או עם מישהו אחר - חייבת להצטרף לממשלה. אחרת גורלה לא יהיה שונה מזה של קדימה. תיקח לה יחימוביץ' את תיק הרווחה ותעשה משהו, וכך עם תיק הבריאות או התרבות או אפילו המדע. עת לתרום בפועל או לחדול.

פרופ' ברזילי הוא מרצה למחשבה מדינית ולימודי ישראל באוניברסיטאות בארצות הברית
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מיכאלי ושפיר התברגו גבוה בזכות שריוני נשים. בלעדיהם שפיר הייתה נבחרת במקום 20 ומשהו, רחוק מהכנסת.  (לת) איתי
  • 22:29
  • 28.01.13

02 אחרי כל כך הרבה הצהרות של "אני לא אשב בממשלת נתניהו" שלי סגרה לעצמה את הדלת, אם תיכנס, היא תראה קבל עם ועולם שמילה שלה לא שווה כלום  (לת) מעצבן, אבל הבטחות צריך לקיים
  • 22:46
  • 28.01.13

03 הדבר האחרון שמפלגת העבודה צריכה לעשות זה להצטרף לממשלה הכי קפיטליסטית שהיתה פה יוסי
  • 22:47
  • 28.01.13

מעמד הביניים הולך לחטוף גזירות בגלל המדיניות הכושלת של נתניהו שמבחינה כלכלית בנט ולפיד מאוד דומים לו.

04 אופוזיציה עמית
  • 23:04
  • 28.01.13

שום מפלגה לא החליפה שלטון מהממשלה. הליכוד ב 77, 96, 2009 העבודה ב 92,99. רק מהאופוזיציה. החריג היחיד היא קדימה שרצה בפעם הראשונה ב 2006. מסקנה: רוצה לכבוש את השלטון ? לך לאופוזיציה.

05 ניסחת היטב את העניין, אך לצערי דבריך ייפלו על אוזניים ערלות רונן מ.
  • 23:48
  • 28.01.13

ואלו בדיוק הסיבות למה בעבר הצבעתי עבודה והפעם לא. מעמד הביניים זקוק שייגנו עליו מתוך הממשלה, ולא בנאומים "חוצבי להבות" בכנסת.

06 ניסחת היטב את העניין, אך לצערי דבריך ייפלו על אוזניים ערלות רונן מ.
  • 23:48
  • 28.01.13

ואלו בדיוק הסיבות למה בעבר הצבעתי עבודה והפעם לא. מעמד הביניים זקוק שייגנו עליו מתוך הממשלה, ולא בנאומים "חוצבי להבות" בכנסת.

07 יחימוביץ' התחייבה שלא תיכנס ובזכות זה נבחרה. הבטחות לבוחר צריך לקיים.  (לת) דמוקרט .
  • 00:43
  • 29.01.13

08 אין דמוקרטיה ללא אופוזיציה אורי
  • 01:20
  • 29.01.13

תפקיד האופוזיציה הוא להוות חלופה ממשית לממשלה הקיימת ובלעדיה הרעיון של שלטון העם הוא ריק מתוכן. המושג הזה נשכח בישראל בעשור האחרון תודות ל- 1) מפלגת העבודה ודוקטרינת ה"השפעה מבפנים" שלה בדיוק כפי שמוצגת במאמר; 2) קדימה שלא עשתה דבר באופוזיציה ולא הציגה אף רעיון חלופי לשלטון. הדוגמא ההפוכה היא דווקא נתניהו בתקופת שלטון קדימה והוא אכן קצר את הפירות בבחירות 2009. אם לשמאל יש סיכוי כלשהו לחזור לשלטון בשנים הקרובות, הסיכוי הזה עובר דרך האופוזיציה.

09 יחימוביץ תום
  • 01:27
  • 29.01.13

חייבת לרדת מהעץ. הציבור רוצה חילונים בממשלה. שתוריד את האגו שלה לראשות הממשלה,ותתקדם בקואליציה. טיפשות תוביל אותה החוצה במהירות. הציבור רוצה את שס ובני בחוץ. איפוק אגו.

  •   שטויות איציק
    • 09:13
    • 29.01.13

    אם הציבור היה רוצה חילונים בממשלה היה מצביע למי שלא יילך עם הדתיים והימין. הציבור לא רוצה חילונים בממשלה. הוא רוצה דתיים וימנים בממשלה וכך גם הצביע.

10 כולם כן חוץ ממפלגת אחמד
  • 01:43
  • 29.01.13

העבודה. המפלגה שיצרה את כול הרוע בישראל.

11 בישראל אין כוח לאופוזיציה כי אף אחד לא מוכן להיות כוח אופוזיציוני - לא להפך תמר
  • 01:58
  • 29.01.13

ספר לבגין שישיבה באופוזיציה תגרום למפלגה בהכרח להיחלש ולהיעלם. המצב שבו הרשות המבצעת היא היחידה ש"נחשבת" היא אנומליה, והיא גם לא הכרח המציאות. היא נובעת מכך שאנשים מאמינים לפרשנים שאומרים להם שהדרך היחידה להשפיע היא מתוך הממשלה.
אם היתה אופוזיציה אמיתית לפני הבחירות, כזו שמציגה אלטרנטיבה, אולי נתניהו לא היה ממשיך עכשיו לקדנציה שלישית. כשהבחירה היא בין ראש הממשלה לבין נושאי כליו, לא מפתיע שאנשים בוחרים במקור.
ועוד כמה עניינים קטנים:
1. מילא להגיד שלפיד "לא מגמגם ולא מתבייש" (אולי בגלל שהוא השתדל באופן כללי לא לדבר) אבל לקרוא לקפיטליסט המוצהר "שמאל חברתי"?!
2. העבודה היא היחידה מבין המפלגות הבינוניות-גדולות שהציגה רשימה עם איזשהו היגיון.כש"התנועה" מתהדרת במצנע, פרץ ושטרן, ורשימת הליכוד היא, ובכן, מה שהיא, קצת מוזר לקרוא דוקא למועמדי העבודה "טרמפיסטים".
3. בעצם, מדוע עדיף בן-אליעזר על מיכאלי, עיתונאית ופעילה חברתית-פמיניסטית? משום שהוא "ותיק"?
4. ליברמן ניהל מדיניות חוץ שונה מזו של ראש הממשלה "ולאף אחד מהם לא היה ממש אכפת"?! כשמדובר בעניין כל כך קריטי למדינה, הייתי מצפה שלראש הממשלה שלי יהיה אכפת. מאוד.

12 מאמר דוגמא לעסקנות פוליטית חסרת דמיון ומסוכנת.  (לת) דן
  • 04:26
  • 29.01.13

13 בנימין נתניהו עמד לא מזמן בראש מפלגה בת 12 ח"כים. כאן זה לא אמריקה לטוב ולרע ולתפארת היועצים האמריקאים והאקדמיים.  (לת) חושחש
  • 05:00
  • 29.01.13

14 נכון, כי מה ההבדל בין בנט ליחימוביץ'? Abed Azab
  • 06:24
  • 29.01.13

אין הבדל. שניהם ימנים-גזענים. שניהם מאמינים שההתנחלויות הן שיא העשיה של המפעל הציוני. שניהם מאמינים בקפטליזם מהסוג הגרוע ביותר. לפני הופעת בנט בזירה הפולטית היתה יחימוביץ' השתקפות דהויה של ליברמן. כעת היא השתקפות ברורה של בנט. אז קדימה לממשלה, שרת התקשורת אולי?

15 העבודה שווה אחמד
  • 07:35
  • 29.01.13

לשלטון ברוסיה

16 שטויות. הם היו בכמה ממשלות והלכו שם לאיבוד.  (לת) עופרה
  • 07:45
  • 29.01.13

17 פרופסור יקר, אתה מרצה למחשבה מדינית? היית נותן לך נכשל באזרחות יוסף הפקיד
  • 08:24
  • 29.01.13

הטעות העיקרית שלך היא שלאופוזיציה חשיבות עליונה בדמוקרטיה, אחרת יש רק קול אחד ללא ביקורת, ואנחנו בדרךף לדיקטטורה.
ועוד טעויות:
1. כבר שנים שמפלגת העבודה מפלגה קטנה, מאז האינתיפאדה השנייה לא עברה 20 מנדטים. הבחירות האלה לא היו יוצאות דופן.
2. מפלגת העבודה ישבה בקואליציה עם שרון ועם נתניהו. זה רק דרדר אותה.
3. התיאור שלך של שיטת הממשל בארה"ב מנותק מהמציאות. המשטר שם מתבסס על שיתוף פעולה? ראינו איך הם מסתדרים עם משבר החוב.
4. יאיר לפיד הוא "שמאל חברתי מתון"?
בקיצור, גם התואר פרופסור הוא לא ערובה לדברי חוכמה

  •   התגובה שלך היא ערבוב של אטימות, ססמאות והתנשאות מיקי המתכנת
    • 09:46
    • 29.01.13

    כן, כן, לאופוזיציה יש חשיבות עליונה בדמוקרטיה. עכשיו קרא שוב את המאמר. הכותב לא אמר שלא צריך אופוזיציה. הוא אמר שבפועל, בישראל, יש אופוזיציה וחלופות פוליטיות גם בתוך הממשלה וגם מחוץ לה.
    נכון, מפלגת העבודה ישבה בקואליציה והצטמקה בהדרגה. אולי זה כי היא לא ניסתה לעשות שום דבר מועיל במיוחד ולא איתגרה בכלום את הליכוד בזמן הזה? אולי זה כי המפלגה לא רק הצטרפה לממשלה אלא באופן כללי התנהלה באופן חף מאידיאולוגיה ולא ממש עשתה שום דבר מועיל?

  •   תרומת העבודה מגיב ל מגיב17
    • 12:40
    • 29.01.13

    תרומת העבודה עד שפרשה היתה בעיקר ברווחה זה לא הצדיק את ישיבתו של ברק תאב השלטון על הכסא.

18 לפיד שמאל חברתי - בדיחה עצובה! אתה רציני? מזדחלי אופוזיציה אף פעם לא יוכלו להיות אלטרנטיבה לשילטון. כמעט כל ראשי הממשלה מאז 2001 נבחרו מתוך האופוזיציה! אתה מוזמן לבדוק. לשם שינוי מפלגת העבודה צריכה לשבת באופוזיציה ולהחזיר את האופוזיציה למקום הראוי של אלטרנטיבה שילטונית ואני בטוח שזה מה שיקרה. קדימה עשתה עוול למושג אופוזיציה ברפיסות שלה בארבע השנים האחרונות  (לת) קישקוש פרופסורי
  • 08:52
  • 29.01.13

19 יותר חשוב שבממשלה יתחילו לעבוד במקום לנסוע לחו"ל ולחמם כסאות  (לת) צבי
  • 09:14
  • 29.01.13

20 העבודה חייבת להצטרף לממשלה כדי שכותבי הארץ שכל הזמן טענו שהיא תעשה זאת לא ייצאו מטומטמים.  (לת) ששש
  • 09:22
  • 29.01.13

21 הדרך היחידה של מפלגת העבודה לחזור ולהיות אלטרנטיבה שלטונית לשלטון הימין הכלכלי עוברת באופוזיציה ומי שלא מבין זאת משתף פעולה עם נתניהו  (לת) סתם אחד
  • 09:26
  • 29.01.13

22 מדוע שלא תהייה אופוזיציה????? רותי,ת"א
  • 09:37
  • 29.01.13

לשבת באופוזיציה זו לא בושה, זה צורך בדמוקרטייה בריאה.
ממקומה באופוזיציה יכולה שלי יחימוביץ להביא הרבה תועלת, אם היא תעבוד כנדרש. קשה לראות את החבורה שנסרחת אחריה ונראתה בתחילת הדרך מאוד מבטיחה ולאחר הבחירות נחשפה בכל קלונה, עובדת .
ראה את מרץ על שלושת חברי הכנסת שלה שעבדה קשה בקדנציה האחרונה (וגם בזו שלפניה) עבור כל אזרחי ישראל מימין ומשמאל, חילונים ודתיים יהודים וערבים. אפשר לשבת באופוזיציה, לעבוד עם כל הלב וביושר ולהביא הרבה תועלת לאזרחי ישראל !!!!!!!

23 "להיות באופוזיציה משמע להיעלם או להיחלש ככל שהזמן עובר" - זה הטיעון היחיד ברשימה כולה, וגם הוא חסר שחר.  (לת) תשאלו את מנחם בגין
  • 10:02
  • 29.01.13

24 שיגיד באילו אוניברסיטאות הוא מלמד, קשה להאמין ! אולי התבלבלתם עם גד ברזילי? השם אולי מטעה, אבל יקומים מפרידים ביניהם  (לת) עדה רבון
  • 11:07
  • 29.01.13

25 שנים אכלנו תאנים רקובות מהעץ שברק סיפק לימין,,, די  (לת) שוב פעם עלה תאנה ?!
  • 11:44
  • 29.01.13

26 אלו נתניהו היה מכריז שהולכים למשא ומתן רציני לשלום הייתי מסכימה, כל עוד שלא לא להצטרף.  (לת) קורא הארץ
  • 12:20
  • 29.01.13

27 ברק הורס העבודה פעמיים חיבים להגיד ונתן לפרס ושלי לשקמם. רק באופוזיציה נגד נתניהו זה אפשרי לצמוח.  (לת) מגיבה
  • 12:21
  • 29.01.13

28 ומה תעשה שם העבודה? לא שלום ולא כלכלה? מחיקת הזהות של העבודה? הצילו!  (לת) כועס
  • 12:22
  • 29.01.13

29 ברק דאג רק לכסאו, לא לעבודה מפלגתו. אנשים מצוינים נשרו בגללו, פינס, סנה, עמי איילון. לא עוד.  (לת) דן
  • 12:23
  • 29.01.13

30 אין להארץ כותבי מאמרים ? זה המדור הכי חזק של הארץ. בושה.  (לת) מתביש
  • 12:25
  • 29.01.13

31 חשבתי שלמצוא חן בעיני הבוחרים לא קשורה באמת ובערכים, והנה באת ללמד אותנו שקר מהו?  (לת) מתביש
  • 12:26
  • 29.01.13

32 שב בארה"ב ואל תתערב בחיינו פה. בושה שעיתון הארץ מגרד פרופסור בארה"ב אין מספיק בארץ?  (לת) שואל
  • 12:27
  • 29.01.13

33 הברירה לחנך לערכים את עם ישראל, זו הברירה. שב לךבשקט שם ואל תתערב.  (לת) כועס
  • 12:29
  • 29.01.13

34 שחר של יום חדש, אמר ברק, אני ממשיך דרך רבין, וזנח את תמונת רבין ואת דרכו. וכך שלי. להשאר באופוזיציה.  (לת) מצביע מרץ
  • 12:31
  • 29.01.13

35 איפוא אתם? פינס? סנה? ברעם? עמי איילון? רק אתם תצילו את העבודה.פינס מנהיג בחסד בגלל ברק עזב וכנ"ל עמי איילון.  (לת) מגיב
  • 12:33
  • 29.01.13

36 איך ההיסטוריה היתה משתנה אם עמי איילון היה עומד בראש העבודה. ברק הרס כל חלקה טובה.  (לת) מגיב
  • 12:34
  • 29.01.13

37 לאופוזיציה, עם נתניהו אין על מה לדבר. ללמוד לקחים, דרך רבין חוזרים אליה עם כוחות ותיקים.  (לת) ישראל
  • 12:35
  • 29.01.13

38 ליאיר לפיד לא בוער משא ומתן, אכזבה עמוקה מאוד אחרי שהבטיח שלא יכנס לממשלה בלי משא ומתן. שלום
  • 12:36
  • 29.01.13

אין לעבודה מה לעשות בממשלה שדגליה הם לא לשלום, לא לרווחה.

39 ירידה קשה במדור דעות של הארץ. כל חבר עבודה ועל איש אמת היה כותב טוב יותר.  (לת) קורא הארץ
  • 12:37
  • 29.01.13

40 ביטלת בשניה את תפקיד האופוזיציה,אתה רדוד יוסי ב
  • 12:40
  • 29.01.13

בלה בלה בלה אין אופוזיציה , לא צריך אופוזיציה,ציפי ליבני והכל ברור, אוי ואבוי אם מפלגת העבודה לא תהיה אופוזיציה,אל תיתבלבל,אף אחד עדיין לא זכה בבחירות,עדיין לא קיימו דבר מההבטחות ובלי שלי גם לא יצליחו לקיים,אז חפש פראייר אחר שיוציא אתכם מהבוץ

41 המגיב ל17 תרומת העבודה היתה ברווחה ולא בתאות השלטון של ברק.  (לת) מגיב
  • 12:41
  • 29.01.13

42 נתניהו לא רוצה שלום וומשא ומתן. הוא מורח את הערך הכי חשוב לנו. לא לתת לזה יד.  (לת) שלום
  • 12:51
  • 29.01.13

43 ברק חשב שישפיע על נתניהו ,ישב 4 שנים ונכשל ב ג ד ו ל.אז שלי תשפיע? רק אופוזיציה לוחמת.  (לת) שלום
  • 12:52
  • 29.01.13

44 מאמר אורח גרוע כזה עוד לא קראתי. שב בארה"ב ותיעץ שם.  (לת) קורא
  • 12:53
  • 29.01.13

45 שחר של יום חדש לשלי והעבודה לחשבון נפש ולברק שיעשה לביתו הרבה כסף אולי יתרום למדינה משהו.  (לת) עוזב העבודה
  • 12:55
  • 29.01.13

46 היה לזה הגיון לו שלי היתה בפנים עם לבני מופז והחרדים ולפיד ובנט בחוץ. אחרת היא גלגל חמישי  (לת) זה כמובן לא יקרה
  • 13:32
  • 29.01.13

47 איפוא ניבה לניר ? איפוא אבירמה גולן? איפוא יוסי מלמן? מה קרה לתותחי עיתון הארץ, שאתם מביאים לנו דרגה ג?  (לת) קורא הארץ שואל
  • 13:53
  • 29.01.13

48 מחשבה מעניינת, אך חסר התמצאות נ
  • 13:56
  • 29.01.13

יאיר לפיד הוא לא שמאל כלכלי -- הוא ימין. יחימוביץ' לא תוכל ליישב את הכיוון הסוציאל דמוקרטי של מפלגתה עם ממשלת ביבי בלי שהיא מחזיקה אותו בבייצים, והיא לא...כך שמפלגת העבודה לא תוכל "להשפיע מבפנים" כפי שלא השפיעה מבפנים במהלך הקדנציה האחרונה. למרות זאת, פעם ראשונה שאני שומע גם טיעונים ענייניים (לצד דמגוגיה אמנם) בעד "להשפיע מבפנים". אני אמנם לא קונה את זה כנתיב מומלץ, אבל זה מצביע על ליקויים במבנה הממשל שלנו. לעניות דעתי -- שילוב של בחירות אזוריות יוכל להחזיר איזון למערכת הפוליטית.

49 יותר מדי אנשים לא מנוסים ולא בעלי שעור קומה כותבים במדור דעות בהארץ. מכתבים למערכת של אזרחים מהשורה טוב יותר.  (לת) מגיב
  • 14:18
  • 29.01.13

50 מי שצריך לחדול זה הכותב ,אנשי העבודה יחליטו ולא אתה. מי אתה בכלל?  (לת) שואל
  • 14:21
  • 29.01.13

51 שום דבר לא מוכרחים. עיתונאי קטן, תציע אבל אל תכריח.  (לת) קורא הארץ
  • 15:24
  • 29.01.13

52 היהירות של שלי, זניחת דרך רבין המוצלחת, שתיקת הכבשים של חברי העבודה. שבו באופוזיציה ותשתקמו.  (לת) חנן
  • 15:25
  • 29.01.13

53 פרץ צדק בגדול. לא הקשיבו לו.  (לת) מגיב
  • 15:26
  • 29.01.13

54 זה מתאים לרמה של עיתונאי הארץ? שפע של מאמרים לא ברמה.  (לת) קורא
  • 15:27
  • 29.01.13

55 הקואליציה היחידה שתציל את ישראל! משה לופינסקי
  • 18:21
  • 29.01.13


הקואליציה תורכב מ"יש עתיד " "עבודה " ,"התנועה", מרצ ושתי המפלגות החרדיות שתוכלנה לקבל כל שתרצנה.
קואליציה זו תקום למטרה אחת בלבד: קבלת התוכנית הסעודית משנת 2002.

השלום הזה יבוסס על התוכנית הסעודית ועל הכסף הסעודי (ושל נסכויות הנפט). הגבול לא יהיה בהכרח הקו הירוק, אבל שטחה של ישראל יהיה 20,770 קמ"ר ושטחה של פלסטין, 6,220 קמ"ר
כפי שאני רואה זאת, ישובים כביתר עילית ומודיעין עילית וכן מספר שכונות בירושלים יוכלו להיות מסופחים לישראל ובתמורה תעביר ישראל לפלסטין שטחים בדרום הר חברון וליד רצועת עזה.
כל משפחה שתפונה תפוצה על סך של חצי מליון שקלים פלוס 100,000 שקל בעבור כל ילד מתחת לגיל 18 .
הבצוע: בשלב הראשון יחליפו חיילי צהל את משפחות המתנחלים. שלב זה עשוי להמשך כשנה. עם סיומו יחליפו חיילי נאטו את חיילי צהל. לאחר כשנה תחל העברה מדורגת של השטח לפלסטינאים תוך דילול מדורג של חיילי נאטו.

56 העבודה חיבת להשאר באופוזיציה אחרת תתאבד. קצת לשמור על ערכיה.  (לת) מגיב
  • 18:46
  • 29.01.13

פעילות
המלצות