הפתרון: משמר גבול חרדי

עלייתה המטאורית של מפלגת "יש עתיד", שהניפה את דגל השוויון בנטל במערכת הבחירות האחרונה, חושפת עד כמה נושא זה חשוב בעיני הציבור החילוני והדתי-לאומי בישראל. מנגד, האיום בגיוס בחורי הישיבות הוא בגדר סדין אדום בעבור הציבור החרדי ומנהיגיו, והביא בבחירות האחרונות להתגייסות מרשימה וחסרת תקדים לסיכולו; זו הפעם הראשונה שסיעת יהדות התורה חוצה את רף שבעה המנדטים.

מרכזיות הנושא בעיני שני הציבורים, וכוונת הממשלה הבאה שתקום להביא לידי שינוי ממשי ולא רק הצהרתי במצב, טומנים בחובם פוטנציאל לפיצוץ חברתי, התנגשות חזיתית בין שתי השקפות העולם. הפעם ברור שלא יהיה אפשר לטאטא את הנושא מתחת לשטיח, ולהסתפק באמירות מעורפלות וכלליות על רצון לשינוי בעתיד או בדחיית הגיוס לעוד חמש שנים בתקווה שעד אז, או שהפריץ ימות או שהכלב ימות.

לא יתקבל פתרון של גיוס מספר סמלי של בחורים, או הקמת מערך שירות לאומי חלול וחסר תועלת שבינו לבין שוויון בנטל אין דבר וחצי דבר. האיום הגדול הוא שהתנגשות חריפה בין תפישות עולם כה שונות, "התנגשות ציוויליזציות", אם לשאול מהמינוח של סמואל הנטיגטון, יכולה להביא למבוי סתום ולמאבק מתמשך ובלתי פתיר. העדר פשרה עלול גם להביא לחקיקה ולסנקציות כלכליות נגד הישיבות, שייענו במאבק "עד הסוף": נכונות לשבת בכלא ועוד צעדים קיצוניים, שיפגעו במדינה ובסופו של דבר בישיבות עצמן ובלימוד התורה.

האם אפשר לגשר על פערים כה גדולים ומהותיים? האם אנו הולכים לקראת פיצוץ בלתי נמנע? התשובה לשאלה בוערת זו תלויה במנהיגי שני הצדדים. מה שנדרש בראש ובראשונה זו רגישות וכבוד לטענות ולהשקפות של הצד שכנגד.

ההתנגדות של רוב הציבור החרדי לגיוס אינה התנגדות עקרונית לערך השירות הצבאי, אלא נובעת משני שיקולים מהותיים הקשורים לערכים החרדיים. השיקול הראשון הוא רצונו להשקיע את כל מרצו בלימוד תורה, מתוך אמונה שלמה שהתורה היא יסוד קיומו של עם ישראל. מסירות הנפש ללימוד תורה היא ערך עליון, וכל איום על דבקות זו מעורר תגובת נגד קשה.

השיקול השני קשור לשמירת הזהות החרדית. שהייה ממושכת במסגרת זרה המנותקת מאורח החיים החרדי, פוגעת ביכולת לשמר את הזהות החרדית, כולל ערכים של צניעות והפרדה בין המינים, שמירה על "כשרות מהודרת", סגנון הדיבור וההווי התרבותי. הפגיעה מסוכנת במיוחד בשנים הקריטיות לעיצוב אישיותו של הבחור המתבגר, המקבילות לשנות השירות הסדיר.

גם למניפי דגל השוויון בנטל יש עיקרון בל יעבור: לא יתקבל פתרון "ישראבלוף" של דמוי-שירות - לא הכשרת משגיחי כשרות שיבואו ערב פסח כדי להכשיר מטבחים, לא שירות לאומי של לימוד בחברותא בישיבות עם ילדים חרדים, ולא גיוס בגיל 22 כשרוב בחורי הישיבות כבר לא בחורים אלא בעלי בתים נשואים עם ילד בדרך. הפתרון מוכרח להיות כזה שיוביל לשירות משמעותי ותורם.

המתווים השונים שהועלו עד כה (מתווה יעלון ומתווה לפיד) אינם עונים לדרישות שני הצדדים. בשני המתווים מדובר על הענקת פטורים ברמה כזו או אחרת לבחורי הישיבות. הימנעות מהגדרת מכסה (מתווה יעלון) יביא לגיוס מוגבל מאוד, גם לאחר הפעלת סנקציות כלכליות. לעומת זאת, גישה המגבילה את מספר הפטורים המוענקים - עד 400 בחורים בכל רגע נתון (מתווה לפיד) - לא תתקבל על ידי הציבור החרדי, ותעמיד את ראשי הישיבות במצב בלתי אפשרי, כולל לחצים כבירים מצד הציבור שלהם "להציל" בחורים מ"גזרת הצאר". בין אם תהיה מכסה של פטורים בין אם לאו, הדבר יוביל ליחס שלילי בחברה החרדית כלפי הגיוס. מי שייתגייס יצטייר כנפולת, המדים יהיו לאות קין.

גם גיל הגיוס המוצע בשני המתווים בעייתי. דחיית הגיוס עד לגיל 22 (מתווה יעלון) מבטיחה שירות חסר תועלת של בעלי משפחות, שרק יבזבז תקציבים יקרים, ובסופו של דבר לא יביא לשוויון בנטל אלא להגדלת הנטל על הצבא ועל המדינה. גיוס בגיל 18 (מתווה לפיד) לא יהיה קביל על הציבור החרדי ומנהיגיו. שנים אלה, שנות השירות הסדיר בציבור הרחב, הן השנים הקריטיות לעיצוב הזהות החרדית ה"ישיבתית".

כל זה מביא אותי למתווה אלטרנטיבי, השונה במהותו מכל מה שעלה עד כה לדיון: הקמת משמר גבול חרדי. המטלות הצבאיות הרובצות על כתפי צה"ל מגוונות, ורבות מהן אינן דורשות הכשרה צבאית רבה. סיור בגבול שקט או שמירה בש"ג דורשים הכשרה בסיסית כרובאי בדרגה נמוכה. אני מציע שירות צבאי ייחודי לחרדים, שאינו מנתק אותם מתלמודם בישיבה. הצעתי היא למקם ישיבות בבקעת הירדן, לאורך הגבול הארוך והשקט ביותר של המדינה, ולהפקיד את הסיורים והשמירה על הגבול על המשמר החרדי. ישיבות שונות - מעין "ערי לויים" - הכוללות כמה מאות בחורים, יהיו אחראיות על הגבול ויתפסו את מקומם של אנשי מילואים וחיילי סדיר. הישיבות הללו יהיו חלק מחיל חדש בצה"ל, משמר הגבול החרדי, והישיבות שיוקמו במחנות הצבאיים הקיימים לאורך הגבול, יהיו בחסות ובמימון של צה"ל. הן יקבלו אספקת אוכל, מים, חשמל וכו' מתקציב הביטחון. ראשי הישיבות, גדולי תורה מהציבור החרדי כולל ראשי ישיבות של ישיבות קיימות שיועתקו או יקימו ישיבות בנות, יקבלו דרגות קצונה ויתפקדו כרבנים צבאיים האחראים על כל נושא הדת בישיבה/בסיס.

הבחורים החרדים יתגייסו, ובשנה הראשונה יצאו בתקופות "בין הזמנים", ואולי לפרק זמן ארוך מעט יותר, להכשרה כרובאי בסיסי בצה"ל. יוכשרו גם נהגים, אנשי קשר ואולי גם חיילים האחראים על אמצעי תצפית, בהתאם לדרישות הגזרה. לאחר השנה הראשונה בישיבה, שתכלול את תקופת ההכשרה הבסיסית, יצטרפו הבחורים לסבב הסיורים והשמירות שבאחריות הישיבה ובגזרתה. תקופות בין הזמנים יוקדשו לאימונים צבאיים, והבחורים הוותיקים, שיעברו יותר אימונים, יהפכו למפקדי סיורים. ישיבה המונה כמה מאות בחורים תהיה אחראית על גזרה, כך שייצא לכל בחור סבב של 4-8 שעות סיור במהלך כל שבוע.

במלים אחרות, הבחור החרדי ילמד בישיבה כל הזמן, למעט כשמונה שעות בשבוע שבהן יהיה בסיור בגזרה או בשמירה. שירות זה ימשיך שש שנים. במשך כל שנות השירות הבחורים ישהו בישיבה חרדית, ויעסקו רוב רובו של הזמן בלימוד תורה. האוכל שיאכלו יהיה בהכשר בד"ץ, והם לא יבואו במגע עם חיילות, בהתאם לנוהל החיים החרדי. כמובן, יהיה צורך בפלוגה ברמת הכשרה גבוהה מחיל אחר, שתהיה בכוננות להקפצה במצב של עימות הדורש תגבורת, אבל רוב העבודה השגרתית תופקד בידי משמר הגבול החרדי.

יתרונות המתווה לשני הצדדים ברורים. מדובר בשירות שלא יפגע משמעותית בזמן המוקדש ללימוד תורה, והוא גם לא יאיים על אורח החיים החרדי ואף יתרום לביסוסן הכלכלי של הישיבות. מנגד, מדובר בתרומה ממשית וחשובה לצה"ל ולביטחון המדינה. במקום לגייס גדודי מילואים על כל המנגנונים שלהם בעלות כספית גבוהה מאוד ובכל פעם לתקופה קצרה, יופקדו הגזרות בידי ישיבות קבועות עם חיילים המכירים היטב את הגזרה.

מתווה זה דורש גמישות משני הצדדים. צה"ל יידרש להיפתח לשירות אלטרנטיבי עם מאפיינים שונים, ולהיענות לצרכים הייחודיים של חיל זה. הציבור החרדי מצדו יצטרך להסכים להעתקת ישיבות על מחנכיהן לאזורים המרוחקים מהריכוזים החרדיים. גם אם הדבר לא פשוט לשני הצדדים, שכרו של המהלך עצום.

אי השוויון בנטל פוגע בראש ובראשונה בציבור החרדי עצמו. מדובר בפגיעה חמורה בתדמית לומדי התורה, ובסופו של דבר בתדמית התורה עצמה. אם הצדדים יתחשבו בצרכים השונים ויפגינו גמישות ורגישות, יש סיכוי להשיג את היעד. "אוהלה של תורה" ו"אוהל הסיירים" יתמזגו. אם מתווה זה לשוויון בנטל יצליח, הבחורים החרדיים, הישיבות ועולם התורה, ובסופו של דבר החברה החרדית כולה, יזכו לא רק למעמד של שווים הנושאים בנטל, אלא ליחס אוהד ומכבד כלומדי התורה ושומרי החומות גם יחד.

ד"ר שמעון מלמד תנ"ך באוניברסיטת בר אילן

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הפתרון:צבא מקצועי  (לת) מימרא
  • 20:17
  • 02.02.13

02 ממש שויון יוסי
  • 21:19
  • 02.02.13

8 שעות בשבוע? גם אם נכפיל פי שניים (כי הם ״ישרתו״ 6 שנים), איך אפשר להשוות 16 שעות בשבוע לשירות של 24/7 או אפילו 40 שעות בשבוע לגובניקים

  •   אתה בעצמך מודה שאין שוויון, העיקר לתרום באופן משמעותי שובר שוויון
    • 12:21
    • 03.02.13

    קצינים משתרים יותר מחיילים רגילים. קרביים הרבה יותר מרוב הג'ובניקים, נשים פחות מגברים וכו' וכו'. אפשר להרחיב לתקופה של 7 שנים אם רוצים. נשואים ישרתו במילואים חודש בשנה. שוויון ממש זה הדבר הלא מציאותי. מה שכן, יש לצ'פר בסיוע כלכלי כל מי שתורם יותר.

  •   אין שוויון בעולם! eli
    • 17:26
    • 03.02.13

    הדרישה מחרדי להיות בצבא שבו אורח חייו נפגע, אינו שוויוני כלפי חילוני שאורח חייו לא נפגע.
    אין שוויין בעולם מכיוון שכל אדם הוא שונה.
    לכן צריך לשאוף לשוויון יחסי ובעיקר להגינות והקשבה לצרכי הזולת.

  •   ממש לא נפגע, אורח החיים החילוני. אמאשל
    • 23:28
    • 03.02.13

    מה עם שלוש שנים רחוק מן הבית? מה עם הדחיה בלימודים? מה עם החברה שעזבה כי לא בא לה שהחבר סוגר שלושה שבועות כל פעם?

  •   חילוני לא נפגע? אבי
    • 23:49
    • 03.02.13

    הטענה כאילו 'אורח חייו של החילוני לא נפגע' היא שגויה מהיסוד: בעוד שמקביליו בעולם הנאור מתחילים את חייהם הבוגרים בגיל 18, הבחור הישראלי הממלכתי מתחיל את חייו בגיל 21. וזאת עוד מבלי לדבר על הלחצים והקשיים שהם מנת חלקו של חייל (כמעט בכל תפקיד, כשברור שהתפקידים הקרביים נושאים יותר בנטל), בהשוואה לאלו שאינם תורמים למדינה.
    גם החרדים עדיני הנפש יכולים להפשיל שרוולים ולעזור. שום תירוץ לא יכול לכסות על זה.

03 ממש שוויון יוסי
  • 21:19
  • 02.02.13

8 שעות בשבוע? גם אם נכפיל פי שניים (כי הם ״ישרתו״ 6 שנים), איך אפשר להשוות 16 שעות בשבוע לשירות של 24/7 או אפילו 40 שעות בשבוע לגובניקים? ממש שוויון.

04 זה לא הצעה ישימה אני
  • 22:07
  • 02.02.13

קודם כל הם מתחתנים בגיל 18, מה תעשה - תביא לגבול את האישה והילדים ? - אולי ביקורי ייחוד כמו בכלא ?

וחוץ מזה, הצבא של היום זה יותר מחייל בג'יפ - יש תצפיתנים ויש מערכות מאוד מתוחכמות. אז תביא פלוגות עם ידע, בלי נשים, והפלוגות האלה יהיו הפריירים, או שהחרדים יגידו שהופכים אותם לבשר תותחים - כל חלוקה לפי רמת האמונה פוגעת באחד הצדדים.
החרדים צריכים לתרום במערכת נפרדת לגמרי. למשל, מכבי אש, ששם כבאית זה האוטו, או בנקיון בבתי חולים, או בעבודות אחרות שלא דורשות הכשרה מרובה, ושאוכלים אוכל מהבית.

05 פתרון אף פחות שוויוני אסף
  • 23:42
  • 02.02.13

מה שהכותב בעצם מציע הוא לממן התנחלויות דתיות במסווה של חלוקת הנטל. כלומר, שחרדים יקבלו שכר במשך 6 (!) שנים, עבור 8 שעות שבועיות, בלי יכולת אמיתי להגן על המדינה או לעזור בנושא הכלכלי. מגוחך במיוחד

06 פתרון אף פחות שוויוני אסף
  • 23:43
  • 02.02.13

מה שהכותב בעצם מציע הוא לממן התנחלויות דתיות במסווה של חלוקת הנטל. כלומר, שחרדים יקבלו שכר במשך 6 (!) שנים, עבור 8 שעות שבועיות, בלי יכולת אמיתי להגן על המדינה או לעזור בנושא הכלכלי. מגוחך במיוחד

07 בעיניי רעיון גאוני ומחדש  (לת) מיכאל
  • 23:51
  • 02.02.13

08 חובת לימודים עודד
  • 23:52
  • 02.02.13

המחשבה שכולם לומדים ורוצים ומסוגלים ללמוד נאיבית. בסןף הפיתרון הזה יוביל לגיוס רגיל כי הם לא ירצו ללמוד אבל גם כבר לא יוכלו להתפרנס בעבודות שחורות באיזורים אלו

09 הכותב המלומד הוא פרופסור למקרא, לא לנושאי צבא ובטחון, ולכן הצעתו נאיבית. הפתרון היחיד לבעייה החרדית הוא יבוש הבצה הממארת, התנערות חברתית וכלכלית מציבור שחלק גדול ממנו הוא טפילי. 70000 גברים חרדים, 14% משנתון הגיוס, אינם מתגייסים ואינם רשומים כעוסקים בעבודה כלשהי. (יש להניח שרבים מהם עובדים חלקית ב"שחור" ואינם מדווחים על כך, וראשי הכוללים שלהם מצהירים שקר שהם תלמידי ישיבה). חייבים להתנות מימון ממלכתי למוסדות חינוך חרדים בלימוד המקצועות החילוניים, תוכנית הליב"ה, ולבטל את קצבאות האברכים לחלוטין. מדיניות שגויה של טיפוח לומדי הגמרא בישראל גרמה לכך שישראל היא המדינה היחידה בעולם בה הרוב המכריע של הציבור החרדי אינו חלק מהמשק ומעדיף חיי עוני ובטלה באהלה של תורה על פני רווחה כלכלית ופרנסה מכובדת, כפי שהורו כל חכמי ישראל באלפיים השנים האחרונות ואף נתנו דוגמה אישית. כולם, ובראשם הרופא רמב"ם וסוחר היינות רש"י, שילבו עבודה ולימוד תורה.  (לת) נסיון נוסף להגיב
  • 00:07
  • 03.02.13

10 עד שנת 1977 החרדים הסתדרו עם מכסת לומדי תורה. מי שיסרב להתגייס, יבלה את זמנו בכלא צבאי כמו עריק חילוני...אם השהות בכלא תהיה עד גיל 45, בו ניתן פטור ממילואים...תוך שנה מנהיגי החרדים יתקפלו ויסכימו למכסות.  (לת) להחזיר עטרה ליושנה
  • 00:27
  • 03.02.13

11 אין ליצור יחידות רגינליות אדר
  • 05:28
  • 03.02.13

הרעיות טיפשי ויביא לטענות בדבר אפליה. כולנו זוכרים את מלחמת יום הכיפורים שבה, מבלי שהיו יחידות רגיונליות, היו קיבוצים ששכלו שיעור ניכר מבניהם רק משום שמרבית בני הקיבוצים שרתו ביחידות הקרביות.
דברים כאלה היו באנגליה במלחמות העולם.

ההצעה לארן מין שרות כאילושבו ייתן פחות ממחצית האחוז שבועי וביתר הזמן יהנה בישיבה הוא עוד ריעיון עקום.
משמעון אןלי אתה לא מבין אבל שיוויון זה שיוויון, לא דומה, לא כמו ולא כאילו.
מספיק עם ההתחמקוניות.

12 חרדים בצבא רועי
  • 06:57
  • 03.02.13

אפשר למשל להכשיר את המטבחים הצבאיים כל השנה ולתגבר עמדות שמירה,

13 את הפלמח פרקו כדי שלא יהיו יחדות או צבא נפרד לפי מגזרי אוכלוסיה ושיוך פוליטי תוהה
  • 07:12
  • 03.02.13

בתרחיש כזה או אחר יחידות חמושות שנשמעות בעיקר למנהיגים הרוחניים יכול להוות סיכון גדול על הדמוקרטיה. מלבד זאת נראה לי שלא שאלו את פי ה״נערה״ ואין סיכוי הפתרון הזה יהיה מקובל על החרדים, לא יתחתנו עד גיל 24 ? או שהמשפחות גם יגורו בבסיסים?

14 לא צריך לגייס את החרדים לצבא. לא תהחה בכך תועלת מול העלות הגבוהה. מה שכן צריך לעשות זה לסגור את הברזים לחרדים.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 07:28
  • 03.02.13

15 הצעה חצופה שמתעלמת מההיבט הכלכלי אחד העל
  • 08:01
  • 03.02.13

אני מציע שהחרדים יעבדו ויפרנסו את החילונים לעשרים השנה הבאו. והחילונים יעסקו בתרבות ואומנות.

16 אל תתנו להם רובים!!! חרדי לשעבר
  • 08:13
  • 03.02.13

אני קורא את ההצעות השונות המציעות לגייס את החרדים,והפחד מכה בי. אם בציבור הדתי עדיין יש מחלוקות וגישות שונות בשאלת המפקד והרב-מי קודם? הרי שאצל החרדים השאלה הזו פשוט לא קיימת. על כל גחמה מוטרפת של רב כלשהו שלא קיבל את מבוקשו תהיה לצה"ל התמודדות מול חיל שלם העלול להזניח ולהפקיר קו במקרה הטוב, ולאיים בנשק חם על הפוגעים ברב מקרה הפחות טוב. שלא לדבר על הרבנים החיים כנסיכים בפולין העתיקה )רציתי לכתוב בהמות אבל התאפקתי( וממש אל כדאי שנסמוך עליהם שבראש מעיינם יעמדו הצבא ושיגיונותיו. ועוד לשלם את משכורתם מתקציב הביטחון- נו זאת תהיה חגיגה אמיתית. אתם לא מסוגלים אחיי ואחיותיי החילוניים להבין מה ייעשה לחייל שיגש באמצע שיעור תורה לדווח שמחבלים חדרו את הגבול. הפרעה לשיעור נחשבת כעוון גם אם מלחמת עולם גרעינית פורצת לכן, בבגדיי השחורים ובחזותי החרדית אני קורא מכאן, בתקווה שמישהו ישמע. עשו כל מה שליבכם חפץ, שלחו את החרדים לאן שרק תחפצו, רק אל תתנו להם רובים. אתם משחקים באש.

17 אל תתנו להם רובים!!! חרדי לשעבר
  • 08:13
  • 03.02.13

אני קורא את ההצעות השונות המציעות לגייס את החרדים,והפחד מכה בי. אם בציבור הדתי עדיין יש מחלוקות וגישות שונות בשאלת המפקד והרב-מי קודם? הרי שאצל החרדים השאלה הזו פשוט לא קיימת. על כל גחמה מוטרפת של רב כלשהו שלא קיבל את מבוקשו תהיה לצה"ל התמודדות מול חיל שלם העלול להזניח ולהפקיר קו במקרה הטוב, ולאיים בנשק חם על הפוגעים ברב מקרה הפחות טוב. שלא לדבר על הרבנים החיים כנסיכים בפולין העתיקה )רציתי לכתוב בהמות אבל התאפקתי( וממש אל כדאי שנסמוך עליהם שבראש מעיינם יעמדו הצבא ושיגיונותיו. ועוד לשלם את משכורתם מתקציב הביטחון- נו זאת תהיה חגיגה אמיתית. אתם לא מסוגלים אחיי ואחיותיי החילוניים להבין מה ייעשה לחייל שיגש באמצע שיעור תורה לדווח שמחבלים חדרו את הגבול. הפרעה לשיעור נחשבת כעוון גם אם מלחמת עולם גרעינית פורצת לכן, בבגדיי השחורים ובחזותי החרדית אני קורא מכאן, בתקווה שמישהו ישמע. עשו כל מה שליבכם חפץ, שלחו את החרדים לאן שרק תחפצו, רק אל תתנו להם רובים. אתם משחקים באש.

18 לא יקום ולא יהיה גיא
  • 09:08
  • 03.02.13

שוויון מ-ו-ח-ל-ט בנטל, זו האפשרות היחידה למנוע מלחמת אחים. לא שמונה שעות בשבוע אלא 2-3 שנים מלאות לפי מתווה לפיד. כל אופציה אחרת לא מקובלת.

19 > הכותב המלומד הוא פרופסור למקרא, לא לנושאי צבא ובטחון, והצעתו נאיבית. הפתרון היחיד לבעייה החרדית הוא יבוש הבצה הממארת, התנערות חברתית וכלכלית מציבור שחלק גדול ממנו הוא טפילי. 70000 גברים חרדים, 14% משנתון הגיוס, אינם מתגייסים ואינם רשומים כעוסקים בעבודה כלשהי. (יש להניח שרבים מהם עובדים חלקית ב"שחור" ואינם מדווחים על כך, וראשי הכוללים שלהם מצהירים שקר שהם תלמידי ישיבה). חייבים להתנות מימון ממלכתי למוסדות חינוך חרדים בלימוד המקצועות החילוניים, תוכנית הליב"ה, ולבטל את קצבאות האברכים לחלוטין. מדיניות שגויה של טיפוח לומדי הגמרא בישראל גרמה לכך שישראל היא המדינה היחידה בעולם בה הרוב המכריע של הציבור החרדי אינו חלק מהמשק ומעדיף חיי עוני ובטלה באהלה של תורה על פני רווחה כלכלית ופרנסה מכובדת, כפי שהורו כל חכמי ישראל באלפיים השנים האחרונות ואף נתנו דוגמה אישית. כולם, ובראשם הרופא רמב"ם וסוחר היינות רש"י, שילבו עבודה ולימוד תורה.  (לת) הצעה תמימה. נסיון שלישי
  • 09:14
  • 03.02.13

20 יפה. אתה תומך באפשרויות כאלה גם למי שרוצה ללמוד פילוסופיה למשל, או סתם אנרכיסט-פציפיסט? או שרק לחרדים מגיעות זכויות יתר?  (לת) כותב בקפה
  • 09:20
  • 03.02.13

21 לא ריאלי רועי
  • 13:04
  • 03.02.13

למדינה יש כוח ועליה לכפות שירות צבאי במתווה לפיד על החרדים. לא פחות. יצרו קרע בעם, יפגינו, ישתמשו באלימות? ייכנסו בהם כמו בכל מדינה מתטקנת.

22 הפתרון הוא לבטל כל קיצבה לחרדים, הם עוד יתחננו לעשות צבא  (לת) ג
  • 15:25
  • 03.02.13

23 או במילים אחרות, הבה נעשה שמיניות באוויר כדי ש... למה, בעצם?  (לת) דג קר
  • 15:27
  • 03.02.13

24 החרדים לא רוצים לשרת, נקודה. HMJE
  • 15:28
  • 03.02.13

החרדים לא רוצים לשרת, נקודה, ולכן לא צריך להקים עבורם חילות נפרדים ופתרונות מלאכותיים. הם צריכים להתגייס כמו כל אזרח יהודי חילוני. הרבנים שלהם לא רוצים שהם ילמדו לימודי ליבה רק כדי שהם ישארו בורים ולא יוכלו לצאת מהלופ שבו הם נמצאים וכך הם ומשפחותיהם יהיו תלויים בהם לעולמים.

אם הם ילכו לעבוד באופן חוקי הם יצטרכו לשלם מיסים דבר שהם לא עושים היום. החרדים מנהלים כלכלה שחורה בהיקף של מילארדים הם אינם משלמים מיסים ועוד מקבלים קיצבאות והממשלות לדורותיהן פוחדים מהם ולא העזו לטפל בהם ולא בחצרות הבאבות, המרנים, האולטרסאונד, הרנטגן ושאר החברים שעושים מיליונים מתרומות וגבית כספים שמיסים לא משולמים עליהם. טיפול בגבית מס אמת מהמגזר החרדי תניב מיליארדי שקלים.

25 אויש נו באמת מוצטפא שמטרלינג
  • 15:35
  • 03.02.13

אולי די?
למה שלא ילכו לשרת בצבא אם כולם עושים את זה?
כאילו, נשיאת נשק ושמירה בבוץ היו חלק מהחינוך החילוני שאני קיבלתי לפני הגיוס, שיכולתי להתמודד עם זה?

26 שלא יתגייסו, הנפולת האלו. אבל מפרנס אותם
  • 15:40
  • 03.02.13

שלא יקבלו תקציבים, הטבות בשיכון. קצבאות ילדים וקצבאות נכים. שיחזרו הביתה לברוקלין.

27 איפה בדיוק השוויון? מינה
  • 15:52
  • 03.02.13

איזה שטויות! איפה השוויון כאן? איפה כתוב שלימודי תורה חשובים מלימודים אחרים? ומדוע אם כך שלא ייבנו שלוחה של הטכניון או האוניברסיטה העברית או כל אוניברסיטה אחרת בבסיסים הצבאיים כדי שכל חייל שירצה בכך יוכל להקדיש מזמנו ללימודים גבוהים לפי בחירתו משך שירותו הצבאי?

28 יש משהו מטריד בשיח הזה ההוא
  • 15:54
  • 03.02.13

בשם ערך השיוויון - שהוא חשוב, בלי ספק - מחפשים איפה "לזרוק" את החרדים שיעשו שירות. מועיל למדינה? תורם לצה"ל? כנראה שזה בכלל לא משנה, העיקר שהם כבר יעשו משהו.

זו, לטעמי, טעות איומה. בפועל ייצא שלא רק שהחרדים אינם תורמים לצבא, הם גם עובדים פחות משריונר או חי"רניק רגיל ומקבלים יותר. כך שגם אין שיוויון וגם אין תרומה פרקטית למדינה.

וגם, את הביטוי "גיוס בכפייה" הגיע הזמן להוציא מהר מהלקסיקון. למה כשאתגייס עוד חודש זה גיוס בחוק, ואילו גיוס של חרדי זה גיוס בכפייה? אין כזה דבר "גיוס בכפייה".

29 פיקוד העורף הוא הפיתרון קואלה
  • 16:22
  • 03.02.13

צריך הרבה כ"א, הכשרה די בסיסית, קל"ב, ניתן לנהל גדודים שלמים של חרדים. מושלם.

30 שיוויון בנטל דיכוי וגזל הפלסטינים? קודם שיהיה שיוויון בחלוקת המשאבים ! הרי רוב הכסף נישפך בהתנחלויות ולמען הכיבוש !!!  (לת) די למריחה ולהסחה
  • 16:50
  • 03.02.13

31 איזו ח ו צ פ ה ! במדינה דמוקרטית אין מקום להצעות כאלה. כולם חייבים להתגייס על פי חוק, פרט למיעוט הערבי שחייב להמיר את הגיוס בעבודה למען המדינה. כל אלה שאינם שייכים למיעוט הערבי חייבים להתגייס, בנות ובנים.  (לת) לאן הגענו!
  • 16:55
  • 03.02.13

32 תפסיקו לבלבל במוח, הם ישרתו כמו כולם ולא נבזבז על זה כספים מיותרים על שרות מיוחד שנתפר בשבילם - למה מה קרה?????????? אחד ש
  • 17:30
  • 03.02.13

זו מדינת חוק או בדיחה?

33 רעיון מבריק יוני
  • 17:42
  • 03.02.13

יישר כח

34 רעיון מצוין רמי
  • 17:46
  • 03.02.13

רעיון מבריק.הרבה יותר הגיוני מכל מה שהוצע עד עתה ויכול להיות פתרון הולם וחכם ומקובל על כולם.השאלה היא אם החרדים יסכימו באמת לתרום לחברה חוץ מזה שהם מתפללים עבורינו.

35 חייל צריך לעמוד לרשות צה"ל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, אפילו אם לא תמיד יש צורך בזה, ולא כמה שעות בשבוע בהן הוא מתפנה מהלימוד בישיבה.  (לת) רון
  • 18:17
  • 03.02.13

36 הפיתרון שלומי
  • 19:01
  • 03.02.13

אן דבר כזה שוויון בנטל לחלקי אולוסיה הסובלת מחוסר שילוב משווע בחינוך בכלכלה והחברה הישראלית .האם ההסתגרות בדלת אמותיהם היא לא תופעה של העוני המחריד בו הם שרויים. ליפני שדורשים מהם לתרום לחברה צריך להעמידם על רגליהם ואחר כך לתרום ולהתגייס לצבא.ברור לכל שאוכלוסיה זו לא מתאימה לשירות צבאי . מי אומר שחייבים לגייס את כולם? מספיק ודי אם נכניסם למעגל העבודה. כל אחד יתרום לפי יכולתו,זאת הסולידריות האחווה השיוויון והחופש. כל צורה אחרת גובלת בפאשיזם

37 ניסיון נחמד איל
  • 19:13
  • 03.02.13

אבל עדיין לא מייצג שיוויון בנטל. גם מרגיש קצת כמו קומבינה שתממן את הישיבות מכספי הציבור בצורה יציבה יותר. דר שמעון, למרות שגעתי האישית היא שלימודי תורה הם בזבוז זמן, לא יעלה על דעתי למנוע בחירה זו כאשר היא מתממשת על חשבון זמנו הפרטי של תלמיד הישיבה. רוצה ללמוד תורה, תקריב מזמנך - אל תעשה את זה על חשבוני.

38 אז בעצם מה שאתה רוצה זה להעביר את הישיבות להיות על הגבול איתי
  • 19:15
  • 03.02.13

ושאנחנו נמשיך לממן את זה..

התשובה היא לא!
אמרו לא לפרזיטיות!

39 שמונה שעות בשבוע ?????????????? אני
  • 19:17
  • 03.02.13

לקשקוש הזה אתה קורא שירות ????
חייל נותן 24 שעות ביום ואתה מדבר על 8 שעות בשבוע ????????????
די אנחנו לא מטומטמים

40 אני רק שאלה דר' גידי צפורי
  • 19:19
  • 03.02.13

הרעיון בבסיסו לא רע ואפשר להרחיב אותו לשירות בבתי חולים/מכבי אש / מגן דוד וכו'
דבר אחד אני לא מבין והוא מדוע מליוני יהודים חרדים יותר וחרדים פחות בכול העולם מצליחים לשלב בין תורה ועבודה וכלום לא קורה להם
זאת ועוד - מדוע אין מלחמת אזרחים כאשר רק אנחנו החילונים בנינו וננותינו משרתים בצבא ועלולים להיהרג באמת לעומת אלו "הנהרגים" באוהלה של תורה וברגע שרוצים לקבל מהם שיתוף פעולה ונישאה בנטל זה הופך לאיום במלחמת אזרחים וקרע
הקרע כבר קיים והחובה לאחות אותו חלה אך ורק על הציבור החרדי וכדאי מוקדם ככול האפשר

41 טעות. להלן האופציה השלישית לגיוס החרדים בהסכמתם: יש לקבוע בחוק שזכויות בביטוח לאומי יינתנו רק למי שישרת בצבא, הדירוג והסכומים הגבוהים ביותר יינתנו ללוחמים, מצב זה יגרום לרובו הגדול של החרדים להתגיס ואף להיות חייל קרבי .כל צעיר חרדי יידע שהמפתח לרווחה במדינה עובר דרך השירות . החרדים ירוצו בהמונייהם לבקו"ם מרצונם, אין צורך לגייס בכפייה אף אחד, הגיע הזמן שזכויות במדינה יינתנו בהתאם למילוי החובות, זה צדק חברתי, הבנת יחימוביץ! אז יאללה רוצי לקואליציה עם נתניהו ולפיד ואולי סוף סוף תהיה פה ממשלה חילונית ללא אזרחים בעלי מעמד על.  (לת) אזרח
  • 19:29
  • 03.02.13

42 The author wants to make the DOSIM's lives easy.WHY? I busted my ass when I served just like all the other people in my unit,wht should they get all the easy and SAFE jobs  (לת) Old Soldier
  • 20:39
  • 03.02.13

43 רעיון מטורף ומופרך אריאל
  • 20:43
  • 03.02.13

אסור שצה"ל יהיה צבא השם, ואסור שחיילי צה"ל יהיו נתונים למרות רבנים, ודאי לא באופן רשמי! המגמה צריכה להיות הפרדת הדת מהמדינה והצבא ולא להפך.

44 החרדים נלחמים עד שמפסיק הכסף לזרום.. קופה רושמת
  • 21:48
  • 03.02.13

הכסף ורק הכסף מדבר!

45 הצעה חצופה משה
  • 21:57
  • 03.02.13

כשהילד שלי יעשה 12 שעות ביום סיור הילד של החרדי חעשה "בין 4 ל-8" שעות בשבוע.... אכן שיויון בנטל יש לי הצעה נגדית צה"ל יקים בבקעת הירדן מכללות אקדמאיות, הבן שלי ילמד שם בחינם עם חבריו ויעשה שמירה של 8 שעות בשבוע מה אתה אומר? ד"ר נחמד..

46 כבר יש קרע בעם. מזמן.  (לת) הלו? מישהו לא הבין?
  • 22:00
  • 03.02.13

47 למה לא משמר גבול של סטודנטים?  (לת) גדי
  • 22:11
  • 03.02.13

48 קניתי!  (לת) יואב
  • 23:13
  • 03.02.13

49 רעיון מחודד וטקסט מהודק היטב חיים
  • 23:20
  • 03.02.13

סוף סוף מישהו מסתכל מעבר לכתף ומנסה להבין מי עומד מולו . מתווה מעניין מאוד !!!

50 הנחת היסוד של המאמר שגויה מקס ווינשטיין
  • 23:24
  • 03.02.13

מדוע שהשירות. לא יפגע. משמעותית באורח החיים. כמו שהם פגעו בשלי שיוויון זה שיוויון

51 יופי של רעיון. איך זה יעבוד?
  • 23:26
  • 03.02.13

ועכשו שאלה: "הבחור החרדי ילמד בישיבה כל הזמן, למעט כשמונה שעות בשבוע שבהן יהיה בסיור בגזרה או בשמירה". בהשוואה לשירות של חפ"ש, ארבעים עד ששים שעות בשבוע, ברור שזו די בדיחה על חשבוננו. טוב,אתה אומר, אבל הם ישרתו שש שנים ולא שלוש. יפה, אבל לפרנס אותם שש שנים? משכורת, משכורת של איש עם משפחה? הצבא יפשוט רגל . חוץ מזה, אתה באמת מאמין שהם ישבו הרחק מהאישה בשמך שש שנים?

52 ישרתו כמו כולם  (לת) רוצה צדק
  • 23:34
  • 03.02.13

53 קדימה למלחמת אחים. אני בעד. מי שלוקח מכספי ושולח אותי למות עבורו הוא לא אח בכל מקרה  (לת) נדב
  • 23:38
  • 03.02.13

54 8 ש"ש ב-6 שנים. זה כמו 16 ש"ש ב-3 שנים. היו ימים ששמרתי יותר מזה.  (לת) עודד
  • 23:39
  • 03.02.13

55 צבא מקצועי לא יותר יקר - כי יש הרבה פחות בטלנים שכיר
  • 00:33
  • 04.02.13

והרבה פחות כסף נשפך לשווא.

56 המהנדסים במערכת הבטחון כבר היום מועסקים במשכורות הייטק לדויד
  • 00:37
  • 04.02.13

אתה באמת חושב, שילדים אחרי בית ספר, שמשלמים להם 350 שקל, יכולים לעשות עבודה של מהנדסים? כבר היום, רוב הפיתוח נעשה על ידי אזרחים בתעשיות בטחוניות או לפחות על ידי אנשי קבע (כי גם עתודאי, שרק סיים ללמוד לא באמת יכול להרים פרוייקטים רצינים)

57 עד שלא ימותו חרדים בצבא חרד לשיוויון בנטל
  • 01:02
  • 04.02.13

לא נוותר לכם. רוצים לראות דם אמיתי לא סתם משמר הגבול עלאק.

58 איזה גבול? יודע דבר
  • 05:06
  • 04.02.13

משמר הגבול החרדי ישמור על הגבול בין ישראל השפוייה לבין מדינת החרדים ויודא ששום חרד לא יכנס למדינה השפוייה ולהיפך, שום שפוי בדעתו שפניו למאה העשרים ואחת לא יחדור בטעות למדינת החשך של המאה השבע עשרה של אמונות תפלות, קמעות ורבנים סינייליים.

59 אתה רציני ?  (לת) רק אני
  • 05:16
  • 04.02.13

60 כולם מפספסים (בכוונה) את השוויון בנטל. איציק
  • 05:26
  • 04.02.13

כולם מתרכזים בצבא. העיתונאים שואלים על שיוויון בנטל בגיוס לצבא. החרדים נאבקים על עניין הגיוס. נושא די שולי. השוויון בנטל צריך להיות בנושא העבודה. צריך לחזור להסדר של בן גוריון: 400 אברכים. גדלנו פי 8? 3200 אברכים שילמדו תורה. כל היתר ילמדו אם ירצו בתנאי סטודנט ישראלי מצוי.
נגד הגיוס ילכו האברכים לבית הסוהר. נגד עבודה לא ילך אף אברך לבית הסוהר. אבל, הציבור שאיננו חרדי או חרדלי, צריך לדעת שהוא הולך להתנגש. יש זעקות על קרע בעם? הציבור הלא חרדי או חרדלי, צריך להצהיר שבהמנעם מעבודה, יוצרים החרדים קרע בעם. לא מלחמת אחים כי הם אינם אחים. גם את ישיבות ההסדר צריך לפרק; חצי השרות אינו פותר שום דבר.

61 שהחרדים יהנו משירות דה-ז'ור בגבול השקט ביותר, ושהדתיים הלאומיים ואלה שאינם שומרי מצוות ילכו להיהרג בלבנון. וזה אחרי המאמר של גזית שמציע לתת לחיזבאללה נשק. תגידו מישהו ב"הארץ" גם קורא את המאמרים לפני הפרסום? האם יש גבול לביזאריות של מאמרי הדעות, לאנשים החושבים?  (לת) Kobi
  • 06:44
  • 04.02.13

62 רעיון יצירתי! דן בידנר
  • 08:00
  • 04.02.13

הצעה מעניינת.

63 על תמימים וצבועים... ציון
  • 08:14
  • 04.02.13

הסיבה המרכזית לאי רצונם של החרדים להתגייס היא הסכנה שבשירות הצבאי.
כל מי שסבור אחרת הוא תמים או מיתמם וצבוע.
לא מאמינים? תבדקו איזה מאמץ משקיעים הורים כדי שבניהם ישרתו במודיעין או ביחידות עורפיות.
האם הכל יודעים איזה אחוז מזערי באמת מסכן את חייו?

64 שוויון - נטל? ש
  • 10:07
  • 04.02.13

אני לא מאמין שהצבא שומר עלינו. מה לעשות? אני לא מאמין בצבא הומני! נקודה.
ולכן.
עזבו אותכם , תעשו צבא מקצועי. פסו אידיאליאזם מהארץ

חרדים, פציפיסטים, שמאלנים, ערבים
אז יאלה מי מתגייס, אם יההי צבא מקצועי יהיה טוב לכולם!

פעילות
המלצות