הזועביז: קל יותר להתנצל לפני אחמד

חיוך מריר עלה על שפתי כשקראתי שיאיר לפיד התקשר לאחמד טיבי להתנצל על אמירת ה"זועביז" שלו. בשביל אשה ערבייה, זה חלק מריטואל מוכר. הרגזת את "נכבדי הקהילה"? יתלוננו לפני אבא שלך. התחתנת? נציב הקבילות הפרטי שלך הוא בן זוגך. לפיד, חשבתי לעצמי, ניסה לכבד את מנהגי הקהילה, ולהסביר לגבר האחראי שלא התכוון לפגוע בכבודה של האשה החוסה בצלו.

אבל זו בכלל היתה טעות. "לא התנצלתי", חזר לפיד והסביר. בסך הכל, הכוונה היתה להסביר לטיבי שלא אליו כוון העלבון. טיבי מקובל על לפיד כפלסטיני גאה ושווה זכויות; זו רק הזועבי הזאת שמרגיזה אותו.

בעצם, לפיד רק הזכיר לנו כמה הוא טוב בניסוח עמדת המיינסטרים היהודי הישראלי. הרבה יהודים ישראלים מחבבים את טיבי ומתעבים את זועבי. למרות הדמיון הרב בעמדותיהם, טיבי הוא דוד חביב, והיא ממש לא. טיבי אמנם תומך בהקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, אך בו בזמן דוגל בביטול אופיה היהודי של מדינת ישראל, ומכאן שהוא תומך ב"מדינת כל אזרחיה" לצד הסיסמה שטבע, "מדינת כל לאומיה". בכך הוא דומה לזועבי, שתומכת במדינת כל אזרחיה. יותר מזה: בטרם היה לח"כ, טיבי שימש ב-1993, לאחר החתימה על הסכמי אוסלו, כיועצו של יאסר ערפאת לענייני ישראל, וכדובר המשלחת הפלסטינית בפסגת וואי פלנטיישן . ברור אפוא שגם טיבי, בדומה לזועבי, מאתגר את החברה הישראלית בנושאים הקונצנזואליים. כעת נשאלת השאלה, מדוע לפיד מרגיש בנוח יותר לפנות אל טיבי ולהדיר את זועבי?

יאיר לפיד מציג את הנשים ברשימתו
יאיר לפיד מציג את הנשים ברשימתו. צילום: תומר אפלבאום

זועבי היא אשה ערבייה, דעתנית ואמיצה, שלא הולכת בתלם החברתי שנחרש בעבור נשים בחברה הערבית. כמו שאמר ח"כ שכבר אינו ח"כ, היא גם רווקה. לא מדברת אלינו ברכות, לא מקפיאה קופסאות של תבשילים, לא מתאמצת לרצות את המיינסטרים. היא מתעקשת לדבר בעברית על הנושאים שהחברה הישראלית מבקשת להשכיח מהציבור את קיומם: הכיבוש, המצור על עזה, אופיה היהודי של המדינה, ומעמדם הלאומי של אזרחיה הפלסטינים. היא גם מתעקשת לדבר עם הציבור הערבי על זכויות נשים.

בפוליטיקה השטחית שמבוססת על דימויים,אין זה משנה שטיבי וזועבי חולקים את אותן עמדות, וכך גם רבים מאזרחי ישראל הערבים. מה שחשוב הוא הסגנון, וההתרסה של זועבי מרגיזה יותר כי היא אשה. כן, "תקרת הזכוכית הכפולה" היא לא רק ביטוי לנחיתות נשים ערביות מבחינה כלכלית או תעסוקתית, אלא גם ביטוי לכללים המחמירים והלא כתובים החלים על נשים ערביות כשהן כבר מבקשות להיות פעילות פוליטיות ולהתבטא בעניינים פוליטיים.

לפיד קיבל החלטה פוליטית וציבורית חשובה, כשדאג לשיעור גבוה של נשים ראויות ומרשימות ברשימתו לכנסת, וכשהכיר בכך שלהחלטה הזאת יש ערך אלקטורלי. אבל בהתבטאות ה"זועביז", וגם בהתנצלות-שלא-היתה שבעקבותיה, הוא נתן ביטוי לזרמים עכורים של גזענות ומיזוגניה, שקיימים הן בציבור היהודי והן בציבור הערבי. המרכז, שהצביע בהמוניו ללפיד, לא רואה את עצמו כמיזוגני וגם לא כגזעני. אבל ה"זועביז" היתה תזכורת קטנה לכך שהשוביניסט הלטנטי חי וקיים. מי ייתן והנוכחות המוגברת של נשים בכנסת החדשה תסייע לכולנו להשתחרר ממנו.

הכותבת היא עו"ד באגודה לזכויות האזרח בישראל
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 סליחה, אבל יש טורים לא ראויים ישראלי
  • 14:41
  • 10.02.13

לפיד הסביר שהוא אינו פוסל את הערבים הישראלים, אלא את זועבי בגלל עמדותיה והשתתפותה במרמרה.
זו דעה לגיטימית שאינה קשורה לדעות כותבת המאמר.

  •   ישראלי, קראת את טוב הדעה? ישראלית
    • 13:02
    • 11.02.13

    הכותבת מראה בדיוק כיצד עמדותיה של זועבי אינן שונות בהרבה מאלו של טיבי - אך עדיין טיבי לגיטימי וזועבי לא.
    וגם אם עמדתו לגיטימית, לגיטימי בעיני לחשוב שזו עמדה גזענית. הוא לא דיבר רק על זועבי אישית, אלא הציג אותה כמאפיין קבוצתי (ולכן הוספת הז' בסוף שמה כאמור).

02 האם באמת ציפית שהמאצ'ו האולטימטיבי יתנצל בפני אישה?  (לת) בודי בילדינג
  • 14:46
  • 10.02.13

03 את גם צודקת וגם טועה. סולו טרקר
  • 14:48
  • 10.02.13

את צודקת בכך שעמדתם של טיבי וזועבי דומה בנושאי יחסי יהודים וערבים במדינת ישראל וסביבתה, את טועה בכך שתלית בנשיותה של זועבי את הדרתה. מה שהביא ל"אנטי" המוגבר כלפי זועבי הוא השתתפותה במשט ההוא מטורקיה לעזה. לא נשיותה ולא רווקותה. אם טיבי היה על המרמרה - הוא היה מקבל יחס דומה.
בכל מקרה, בשורה התחתונה עמדותיהם הדומות של טיבי וזועבי הן מה שישאיר אותם מחוץ לכל קואליציה שהיא (כמובן בהרכב הנוכחי של האוכלוסיה בישראל) וזה לגיטימי לחלוטין במדינה דמוקרטית.

04 הרשימה שלו נקיה מזועביז והנשים הצעירות והיפות - נבחרו בגלל שתיקתן והסכמתן למפרע  (לת) .
  • 14:59
  • 10.02.13

05 קשקוש. זועבי מתנהגת כמו אוייבת המדינה (ע"ע המרמרה). אין שום קשר לגזענות או לשוביניזם  (לת) למרות שזה נורא נוח...
  • 15:01
  • 10.02.13

06 גזע עורכי הדין עמרי
  • 15:02
  • 10.02.13

כל מה שהבאת כאן הוא התפל ולא העיקר, גם אם הוא נכון (והוא לא). חנין זועבי היא אויבת של מדינת ישראל. היא גאה להיות כזו וזה ההון הפוליטי שלה כי חוץ מהדברים הללו, היא לא עושה כלום, ממש כמו הימין הקיצוני, רק הפוך. אם את רוצה להגיד שמיסטר אחמד וד"ר טיבי הוא גם אויב, אין לי בעיה עם זה, אבל בכל מקרה היחס לו זוכה חנין זועבי לא נובע מהיותה אישה ערביה, אלא בגלל הפעילות שלה. יש חופש ביטוי וחסינות לח"כים ומותר לה לעשות את כל זה במסגרת החוק, אבל גם לנו במסגרת החוק מותר להגיד מה אנחנו חושבים על זה. ולא, אנחנו לא רוצים אותה כשותפה פוליטית. זה מפתיע אותך? לפחות ליאיר לפיד (שהוא ממש לא כוס התה שלי) היתה את היושרה לא לנסות להרוויח ממישהו שהוא אינו שותף שלו לדרך באופן כה בולט. חנין זועבי, ומסתבר שגם את, רוצות שהציונים יסדרו לכם פה מדינה צודקת, כשמה שאתם בעצם מתכוונים אליו זה שהציונים יתנו לכם את פלסטין, עקב היעדר היכולת שלכם לקחת אותה בכוח. זה קצת אבסורדי שאתן רואות בנו שותפים שלכם לחיסול עצמנו. לפחות ככה נדמה לי.

07 הערבים יכירו במדינה יהודית היהודים יכירו במדינה ערבית
  • 15:02
  • 10.02.13

כל עוד הערבים לא מכירים במדינת היהודים כמדינת לאום !!
איך מצפים שאנו נגיב .
אני עוד זוכר טרם הקמת המדינה איך הערביםמבארץ רצו לחסל את כולנו .
גם את זה צריך לזכור .
אבל לצערי הערביםצלא מוכנים להכיר במורשת שלנו .עוד לפני שהומצא האיסלאם .....היינו כאן .

08 ה"זועביז" היתה התבטאות גזענית ומטופשת  (לת) יוהרה
  • 15:06
  • 10.02.13

09 YOU FORGOTTHAT TIBI WAS NOT ON THE MARMARA  (לת) SHAOOL LAPID
  • 15:17
  • 10.02.13

10 כל הכבוד! מילים ראויות ואמיצות המציבות מולנו מראה בוהקת.  (לת) גלעד
  • 15:20
  • 10.02.13

11 כשאמרו "פייגלינים" לא התקוממת, עידן
  • 15:22
  • 10.02.13

מעניין למה...
עוד צבועה מטעם הקרן החדשה לישראל.

12 מי בדיוק מחבב את טיבי? שושו
  • 15:30
  • 10.02.13

את צודקת שההבדל בין דעותיו טיבי לדעותיה של זועבי לא גדול כל כך. הבעיה אצל חנין זועבי היא שהיא לקחה את דעותיה עוד צעד קטן קדימה, והצטרפה לפרובוקציה על טהרת הפטרונות הגברית הלאומנית הערבית (היכן הייתה ה"עצמאות המחשבתית" שלה?), עימות שנסתיים בשפיכות דמים.

כיוון שכולם ראו בצילומים מה עשו "פעילי השלום" במרמרה לחיילי צה"ל שבאו בסמכות חוקית לעצר את המשט (כך קבעה גם וועדת האו"ם), מצאה זועבי את עצמה מבחינת דעת הקהל בישראל בצד התוקף חיילים במוטות ברזל ודוקרנים ומסכן את חייהם. בכך חצה "חופש הביטוי" שלה את הסף המותר במדינה דמוקרטית, אצל אחוז גדול ביותר של אזרחי ישראל, כולל מצביעי שמאל.

כשלפיד התנער מכל אפשרות לשותפות פרלמנטרית עם זועבי, השתמע בעידוד התקשורת המגמתית, שהוא פוסל כל ערבי באשר הוא. לפיד התקשר לטיבי כדי להראות שלא זו הייתה כוונתו.
כמה צפוי שנמצא מי שייעלב גם ממחווה זו.

  •   תגובה מצויינת המספרת את הסיפור הישראלי מתחילתו לשושו
    • 08:03
    • 11.02.13

    התייחסות רציונלית שלנו המקבלת את הערבים כבני אדם כמונו, שקיבלו אזרחות נדיבה במדינה היהודית אבל בועטים בה ברגל גסה.
    חוסר הנאמנות לאזרחות שקיבלו מדגישים את ההבדל ביננו לבינם.
    במדינות הגולה שבה חיו היהודים, הם היו נאמנים תמיד למדינות בהם חיו: נלחמו למענם, חגגו את עצמאותם, שרו את המנונם, וראו עצמם שותפים מלאים לבנייתה של המדינה שבה ראו את מדינתם.
    ערביי ישראל שדחו את גבולות החלוקה ויצאו למלחמת שמד נגדנו, עדיין חולמים על הפיכתה של ישראל למדינת כל אזרחיה. שבעקבותיה חוק השבות יהיה חייב להיפתח ולהניח למיוני פליטים לזרום פנימה כדי לשנות את הדמוגרפיה שלנו לערבית.
    דמוקרטיה? יהודים ? זכרון עמום ורחוק במזרח התיכון

13 לא זועבי וגם לא אחמד טיבי ראויים לקבל התנצלות יואב
  • 15:31
  • 10.02.13

כבר אי אפשר לדעת אם רק למנהיגים הערבים בכנסת ישראל יש את האחריות על הגטו התרבותי והחברתי שבו הם משמרים את האזרחים הערבים, אבל העובדה הזאת נעלמת מעינייה של הכותבת, הכי חשוב לגנות את יאיר לפיד (שאינני תומך בו וגם לא הצבעתי למפלגתו),,,במקום לראות איך אוכלוסיה שלמה הולכת שבי אחרי בורות, גזענות, התבדלות ופאנטיות מוסלמית כפי שמכתיבים המנהיגים שלהם בכנסת, לרגע אפשר לשכוח מרצח על כבוד המשפחה (מעשה ממש גברי ומכובד.....) ירי וחיסולים על בסיס נקמת דם בין החמולות, שחיתות במוסדות ציבור ערביים ועוד ועוד...

14 זועבי הייתה על המרמרה, טיבי לא. גלעד ב
  • 15:39
  • 10.02.13

לא גזענות ולא מיזוגניה - פשוט סלידה עמוקה ממעשי הגברת.
מעשים - על פי זה שופטים בן אדם. אף אחד לא מסתכל לזועבי בין הרגליים. זה את מה שבין האוזניים שלא סובלים.

15 שום מיזוגניה. לא צריך לחפש תמיד מתחת לפנס. ההתבטאות של לפיד היתה נוראית, אבל כנה ובכך מבטאת את מה שרובינו חושבים: מחוקקים ערבים אינם באמת יכולים לייצג אותנו. בכך שבחרו להתבדל במפלגות סקטוריאליות - בחירה לגיטימית כשלעצמה - הם אומרים שאין להם עיניין בהשתלבות אלא בהרס החברה והחלפתה במשהו אחר.  (לת) בליו
  • 15:50
  • 10.02.13

16 מדינה גזענית. צריך לפתור את זה בחוק נגד גזענות  (לת) דן
  • 15:57
  • 10.02.13

17 טיבי מנהל דיאלוג. זועבי לא חוה
  • 15:59
  • 10.02.13

את הסברת את הדברים יפה. ח"כ נותנת הרגשה שאין מקום לדיאלוג. אחמד טיבי נותן הרגשה שיש עם מי לדבר. ההבדל המגדרי בינהם הוא חלק מן הסיפור, כמובן

18 לא שובניזם ולא נעליים Aleph
  • 16:15
  • 10.02.13

לא שובניזם ולא נעליים. הגברת זועבי, עם כל הכבוד, משדרת שנאה. היא לא לבד. יש עוד רבים כאלה, יהודים ולא-יהודים, המשדרים שנאה בכל מילה שהם מוציאים מהפה.

19 זועבי מיצבה עצמה כמי שמשתפת פעולה עם פעילות אלימה נגד חיילי צה"ל שאול
  • 16:16
  • 10.02.13

זועבי מיצבה עצמה כמי שמשתפת פעולה עם פעילות אלימה נגד חיילי צה"ל, וזה טאבו בחברה הישראלית. היא יכולה להגיד מה שהיא רוצה. אבל את עובדת היותה על המרמרה והגיבוי שנתנה, אם בהסתרת מידע, ואם באופן מוראלי, למי שהפעילו אלימות מסכנת חיים נגד בנינו-את זה לא יסלחו לה.

20 את טועה אישה אחרת
  • 16:20
  • 10.02.13

הסיבה שמעדיפים את טיבי על זועבי לא קשורה לעניין היותה אישה, אלא לגסותה, אלימותה והיותה מלאת שנאה.

21 תודה לך, זה כתוב נפלא ומדויק. מזל שיש את זועבי היא משמחת אותי כאישה ושמאלנית  (לת) סופיה
  • 16:21
  • 10.02.13

22 חנין זועבי היא אשה מעוררת כבוד. יותר כבוד מהלפידס.  (לת) אכלולי כיבדולי
  • 16:24
  • 10.02.13

23 חנאן זועבי פנחס
  • 16:25
  • 10.02.13

בוטה וקיצונית מחבריה הגברים, ועל כן מקוממת עליה רבים, לא בגלל שהיא אשה שלא מבשלת או מנקה.

24 מי בדיוק מחבב את טיבי? שושו
  • 16:32
  • 10.02.13

את צודקת שההבדל בין דעותיו טיבי לדעותיה של זועבי לא גדול כל כך. הבעיה אצל חנין זועבי היא שהיא לקחה את דעותיה עוד צעד קטן קדימה, והצטרפה לפרובוקציה על טהרת הפטרונות הגברית הלאומנית הערבית (היכן הייתה ה"עצמאות המחשבתית" שלה?), עימות שנסתיים בשפיכות דמים.

כיוון שכולם ראו בצילומים מה עשו "פעילי השלום" במרמרה לחיילי צה"ל שבאו בסמכות חוקית לעצר את המשט (כך קבעה גם וועדת האו"ם), מצאה זועבי את עצמה מבחינת דעת הקהל בישראל בצד התוקף חיילים במוטות ברזל ודוקרנים ומסכן את חייהם. בכך חצה "חופש הביטוי" שלה את הסף המותר במדינה דמוקרטית, אצל אחוז גדול ביותר של אזרחי ישראל, כולל מצביעי שמאל.

כשלפיד התנער מכל אפשרות לשותפות פרלמנטרית עם זועבי, השתמע בעידוד התקשורת המגמתית, שהוא פוסל כל ערבי באשר הוא. לפיד התקשר לטיבי כדי להראות שלא זו הייתה כוונתו.
כמה צפוי שנמצא מי שייעלב גם ממחווה זו.

25 אין פה לא גזענות ולא מיזוגניה יובל
  • 16:44
  • 10.02.13

לפיד טען שהוא לא יקים גוש חוסם עם מי שמשתף פעולה עם אויבי המדינה, לא בגלל שהיא אישה או ערבייה.

26 צודקת צפונית
  • 16:45
  • 10.02.13

רק לראות איך במערכת הבחירות ,התיחסו לשלוש הנשים העומדות בראשות מפלגה כדי להבין את עומק הבעיה.מעניין שאלמד טיבי היה מוכן לקבל את הסמי התנצלות הזו.

27 ההבדל בין מר טיבי לגברת זועבי מוטי
  • 16:48
  • 10.02.13

הכותבת פשוט טועה. הגברת זועבי משדרת שינאה ומר טיבי משדר אנושיות. מר טיבי היה לחבר הכנסת הערבי הראשון, שעמד על במת הכנסת והביע את הזדהותו עם הסבל של העם היהודי בשואה. אינני מזדהה עם דעותיו הפוליטיות של מר טיבי, אבל חשוב מזה. אני מכבד אותו כאדם.

28 אולי כי טיבי לא היה במרמרה ?  (לת) פמיניסט בשנקל
  • 16:51
  • 10.02.13

29 כתיבה יפה ומדויקת דוד ברבי
  • 16:51
  • 10.02.13

כתיבתך מאד נכונה הנה מה שכתבתי מיד כששמעתי את לפיד בהתבטאותו האומללה הכפולה האמנתי לו יותר מאבא שלו ולא רציתי ללכת בדרך כל בשר אמרו לי תפוח לא נופל רחוק מהעץ וכמו ילד מוכה כך יהיה גם מי שגדל בבית גזעני אבל אני האופטימי הנצחי חשבתי שלא ואז לאט לאט אמר; אני לא יכול להסתמך על הזועיביס ובוחרי ש״ס הם פרנ.... נתקע לו בגרון כי נזכר והוא כורת ברית אם הקיר הימני הפשיסטי והכל בגלל מסמר קטן בארון הנעליים שלו מנסה להוציא משם את הנעליים הישנות של אביו

30 לא גזענות ולא מיזוגניה. דיי לצדקנות הצבועה עמית
  • 16:52
  • 10.02.13

ההצהרה הראשונית של לפיד היא מובנת מאליה. מפלגות כמו יש עתיד והעבודה לא אמורות לא יכולות ולא צריכות ליצור קואליציה או שותפות פוליטית כל שהיא עם מפלגות לאומניות פלסטיניות. המרחק בין יש עתיד והעבודה לבין הליכוד ואפילו הבית היהודי, גדול או קטן ככל שיהיה, הוא כאפס לעומת המרחק ביניהן לבין המפלגות הלאומניות הפלסטיניות.

זו לא "זכות" שישתפו איתך פעולה פוליטית. זה לא משהו מובן מאליו. אם יש בינך לבין האחר מכנה משותף אז יש מקום לשיתוף פעולה פוליטי. אם לא אז לא. המפלגות הלאומניות הפלסטיניות הן הופכי נגדי של כל מה שהמפלגות האחרות בכנסת מייצגות.

לכן האמירה של לפיד הייתה מובנת מאליו וההתקשורת או ההתנצלות שלו לטיבי בלחץ התקשורת היא טיפשית (לא מיזוגנית. אם הייתה אישה עם הסגנון של טיבי וגבר עם הסגנון של זועבי, אז לפיד היה מתקשר לגברת טיבי).

31 מכיוון ואף אחד לא יגיד לך את זה פה, אני אגיד לך: נמאס מהניג'וז שלכם. אתם פשוט כפויי טובה. אור הנאור
  • 17:02
  • 10.02.13

ואם לא הבנת - לא נורא.

32 מדוע הבן של אחמד טיבי לא הולך לצבא? קורא
  • 17:04
  • 10.02.13

ונכון, זועבי הרבה פחות מסוכנת מטיבי.

33 כמה שאלות דויד
  • 17:05
  • 10.02.13

האם אחמד טיבי היה על המרמרה?
האם אחמד טיבי כתב הקדמה לספר אנטישמי?
האם אחמד טיבי אומר ללא הרף שישראל אשמה בהכול והיא צריכה לרדת מהכיבוש גם בלי שום הסכמה מהצד השני?


היו הרבה אנשים שהתנגדו לדרכו של רבין, זה לא עושה אף אחד מהם נבלה ותועבה כיגאל עמיר שרצח אותו.
אם הדעות של אנשים אין בעיות, יש בעיות עם המעשים שלהם.

אחמד טיבי, לטוב או לרע, מגנה בכל תוקף הכחשות שואה גם מקרב עמו. עוד טרם ראיתי את זועבי עושה זאת.

זועבי, אם כל הכבוד, היא אישה רעה שלוקחת כל חמש דקות לבכות ולהתלונן על כך שהיא רק קורבן מסכן וכולם תוקפים אותה. אפילו הנאום לה על ליאור שליין היה בדיחה אחת עלובה.

אני בעד מדינת כל אזרחיה, ועדיין הייתי רוצה לראות את כל אנשי המרמרה מאחורי סורגים וזועבי איתם. וזה לא אומר מילה אחת על טיבי על כל חבר אחר בכנסת בין אם הוא יהודי, נוצרי, מוסלמי, אתאיסט או סיינטולוג
גבר, אישה או רובוט מהמאדים.

34 מי בדיוק מחבב את טיבי? (נשלח בשלישית) שושו
  • 17:09
  • 10.02.13


את צודקת שההבדל בין דעותיו טיבי לדעותיה של זועבי לא גדול כל כך. הבעיה אצל חנין זועבי היא שהיא לקחה את דעותיה עוד צעד קטן קדימה, והצטרפה לפרובוקציה על טהרת הפטרונות הגברית הלאומנית הערבית (היכן הייתה ה"עצמאות המחשבתית" שלה?), עימות שנסתיים בשפיכות דמים.

כיוון שכולם ראו בצילומים מה עשו "פעילי השלום" במרמרה לחיילי צה"ל שבאו בסמכות חוקית לעצר את המשט (כך קבעה גם וועדת האו"ם), מצאה זועבי את עצמה מבחינת דעת הקהל בישראל בצד התוקף חיילים במוטות ברזל ודוקרנים ומסכן את חייהם. בכך חצה "חופש הביטוי" שלה את הסף המותר במדינה דמוקרטית, אצל אחוז גדול ביותר של אזרחי ישראל, כולל מצביעי שמאל.

כשלפיד התנער מכל אפשרות לשותפות פרלמנטרית עם זועבי, השתמע בעידוד התקשורת המגמתית, שהוא פוסל כל ערבי באשר הוא. לפיד התקשר לטיבי כדי להראות שלא זו הייתה כוונתו.
כמה צפוי שנמצא מי שייעלב גם ממחווה זו.

35 חנין זועבי אשה אמיצה .לפיד יצא חומוס  (לת) מאמר נכון
  • 17:14
  • 10.02.13

36 כולם מדברים על המרמרה אלי
  • 17:20
  • 10.02.13

אבל אף אחד היום לא זוכר את הבעת התמיכה שלה באסד. אם היו לי ספקות לגביה, לגבי איזה סוג אדם היא, הן נעלמו ביום ההוא.

37 המגדר הוא לא ההבדל היחיד שמואל
  • 17:26
  • 10.02.13

אני יהודי, והצבעתי לטיבי בגלל שהוא אומר את מה שצריך לומר בעברית רהוטה (בלי לערבב קומוניזם), ולא מוסיף עוד פרובוקציות מיותרות, ע"ע בשארה הנמלט או זועבי, שזכותה להיות על המרמרה - אבל זה מפריע לה להחשב אדם סביר ע"י הקונסנזוס הישראלי.

יאללה ימנים - תתקיפו.

38 שמיים וארץ בין טיבי לזועבי במעשיהם בפועל בשטח, הכתבה רוצה להעביר נקודה בכח וזה יוצא מביך  (לת) אסף
  • 17:30
  • 10.02.13

39 טיבי לא היה על המרמרה. היהודים מאמינים שהמרמרה היתה פרובוקציה אלימה וזדונית שסיכנה חיילים וסיבכה אותם בהרג טורקים. יוסי
  • 17:32
  • 10.02.13

ברור שקל יותר להתבטא בזלזול כלפי אישה מאשר כלפי גבר. רק שמקרה הזועביז הוא לא מקרה שמוכיח זאת היטב וקשה לאמוד עד כמה השובינזם תרם להתבטאות, אם בכלל.

40 צודקת לגמרי אורלי פרץ
  • 17:46
  • 10.02.13

זה שובניזם גברי ולאומי מתובל בגזענות מהסוג הגרוע ביותר
וזאת רק התתחלה..

41 לא פוסל שחלק הוא שוביניזם אבל האם על בשארה התעצבנו פחות? לטיבי עברית מעולה ולכן מסביר עצמו כמו שצריך, היא של בל"ד הרדיקלית יותר והוא יותר מרכז ליברלי, הוא הראה אמפטיה בכל הקשור לשואה. כדאי לדייק למען הפמיניזם ובכלל  (לת) יחיהבדל קטן
  • 17:51
  • 10.02.13

42 זועבי היא אחת מנקודות האור בפרלמנט, אלא שישראל כזו מדינה פרימיטיבית ושובניסטית שאשה שפותחת את הפה צריכה לספק תירוץ או התנצלות לכך  (לת) יהודיה כשרה
  • 17:54
  • 10.02.13

43 הפעם אני לא מסכימה לניתוח הזה יעל
  • 17:55
  • 10.02.13

אני חושבת שטיבי לא היה פופולרי לפני כמה שנים טובות גם כן וב-95 אני חושבת שהוא היה מאוד נתון במחלוקת. מה שעשה את השינוי זוהי הידיעה שהוא פרלמנטר מצטיין ושנאם בפני המליאה נאומים מבריקים ומרגשים-זכור בעיקר את הנאום שלו ביום השואה. חנין זועייבי הייתה בספינה בדרך לעזה בה חלק מהאנשים בתוכה הגיבו באלימות כלפי צה"ל והיא הכחישה שהייתה אלימות מהמוחים הפרו-פלסטינים וכאן רוב הציבור הרגיש כי הדגישה את הסיאה (מוצדק או לא מוצדק) . אותה תגובה הייתה כלפי עזמי בשארה שנסע לסוריה במסגרת החסינות שלו ונאם בפני החיזבאללה. אני לא חושבת שהמיקרים בין בשארה לבין זועיבי דומים אבל רוב הציבור ראה את הדימיון בין שני המקרים וגם לא אהב שישנה הבעת תמיכה ללא סייג בארגונים אנטי ישראלים מצד פוליטיקאים אלו. זה לא אומר שאני מצדיקה את העליהום כנגד זועיבי אבל באמת היותה אישה איננה קשורה לסיפור

44 מאמר ראוי וחשוב  (לת) כל הכבוד
  • 18:20
  • 10.02.13

45 אני כערבי פלסטיני, רואה בזועבי אישה גזענית , מחפשת בעיות , לא פתרונות.טיבי אדם נבון שנותן כבוד, וזו הסיבה שרוב חברי הכנסת מכבדים אותו.  (לת) ערבי
  • 18:22
  • 10.02.13

46 תגובה טארק
  • 18:28
  • 10.02.13

עם כל הכבוד לכותבת, ח"כ חנין זועבי לא קידמה במאומה את ענייני האישה הערבית, ובמקום זאת היא יצרה תהילה פרסונלית.

47 קודם כל, חברת הכנסת זועבי נוהגת למופת, ומייצגת היטב את הציבור בחר עבורה - גם בעניין השתתפותה במשט לעזה. המשט היה בגדר הפגנה פוליטית לגיטימית אל נוכח ההסגר האכזרי על הרצועה. זה ממש מגוחך שיהודים ישראליים שבעים ומפוטמים יושבים בסלון ביתם מול הטלוויזיה ומכנים את זועבי - אשה אמיצה וחכמה - בוגדת. זועבי ביא גיבורה לא רק של בני עמה הפלסטינים אלא של כל אזרחי ישראל בתוקף תפקידה כחברת כנסת - היא יצאה להפגין נגד מעשה עוול שלו אחראים קולקטיבית כל אזרחי ישראל, ובכך הקטינה את המעמסה המוסרית - צדיקה בסדום, תבורך. אליה
  • 18:55
  • 10.02.13

קשה לקרוא למבקריה 'מבקרים' היות ומירב הטקטסטים ה'ביקורתיים' הללו מסתכמים בקללות ונאצות שדי מפליא לשמוע שכמותן מעל במת הכנסת ותחת כל עץ רענן. וככל שהקללות חזקות וצורמות יותר, ח"כ זועבי נראית טוב יותר. זה התחיל אולי בהפגנה לא אלימה נגד המצור על עזה, אך זה התפתח להדגמה של תהליכי הדרדור המוסרי והפוליטי בישראל באופן שלא היה כדוגמתו בעבר. זועבי הצליחה להוכיח באופן שאינו משתמע לשתי פנים שישראל נוהגת בארפטהייד לא רק כלפי הציבור הפלסטיני בשטחים אלא גם כלפי חברי כנסת נבחרי ציבור - אזרחי ישראל - פלסטינים. כל הכבוד!

48 שמישהו יסביר ללפיד הדפוק הזה שזועבי זו זו שנעלה ולא טיבי.  (לת) לפיד הוא אפס
  • 18:59
  • 10.02.13

49 זועבי igal
  • 19:07
  • 10.02.13

אינני מכיר אותך אבל סומך 2 ידיים על כל מילה שכתבת
למרות שאני גבר ויהודי
זועבי אשה מכובדת,הלואי שירבו כמותה אמיצות ומשכילות בחברה הישראלית ,הערבית והיהודית

50 פופוליזם זול כן
  • 19:12
  • 10.02.13

מאמר שמנסה להסביר את יחסה של החברה הישראלית לזועבי אך מתעלם לחלוטין מפועלה במרמרה ובמקום זה מדבר על "קופסאות תבשילים". מעורר גיחוך.

51 ואף מילה על המרמרה...  (לת) מרדכי
  • 19:34
  • 10.02.13

52 כלהכבוד על המאמר המרתק אחת
  • 19:41
  • 10.02.13

את צודקת לגמרי

53 לא כעסת שלעגו ל"פייגלינים ו"לליברמנים" איציק
  • 19:57
  • 10.02.13

לפיד לא פסל ערבים,הוא פסל את זועבי ושכמותה. לגיטימי.

54 זועבי אשה אמיצה מאד יוסף
  • 20:14
  • 10.02.13

היא מקריבה את חייה עבור העם הפלשטינאי
הם ממלכת דוד הנלחמת בגולית הציוני
העם הישראלי צריך כבר להבין שהפלשטינאים הם חלק אינטגרלי מהמדינה הזו
אפילו ישוע המשיח היה הנביא הפלסטיני הראשון

55 שאני שומע את הרב אמנון יצחק מדבר על 2000 עבדים ערבים יוסף
  • 20:17
  • 10.02.13

אני מתבייש שאני ממוצא יהודי
מדינה גזענית פאשיסטית
ביבי נתניהו הוא אדולף היטלר מצדיעה במוהל יד
ולצחצחים של הליכוד זה כלל לא אכפת
הם לא מפחדים מהגזע הלבן
אומרים שלאנשים מטומטמים אין חשש משום דבר וזה נכון
ילכו שוב כמו צאן לטבח?

56 זו נבלה וזה טריפה יהודית
  • 20:40
  • 10.02.13

אף אחד מהם ומכם השמאלנים לא חושב לרגע שצריך לכבד את מנהגי הצד היהודי, את השורשים, את הדת, את ההיסטוריה, את מה שחשוב למי שלא רואה ביהודי מילת גנאי. להתנצל על קיומינו ועל הרצונות שלנו, למה בדיוק? טיבי וזועבי בחיים לא היו שוקלים לכבד אותנו אלא רק לנצל את הדמוקרטיה שלנו כדי למוטט אותנו. 

57 ראויה את אישה ראויה ביותר אשת מודיעין
  • 21:12
  • 10.02.13

מאמר מצוין. כן יירבו כמותך וכמו חנין זועבי בקרבנו. אנחנו זקוקות לכן להראות לנו מתי ואיפה אנחנו מפשלות בגדול ולא מספיק מתחשבות במאמץ העצום שלכן לשרוד את היחס המחפיר של המדינה אל הפלסטינים

58 המביך הוא שטיבי נתן לגיטימציה ללפיד הגזען בגלל זה אולי הישראלים אוהבים אותו  (לת) חנפן
  • 21:35
  • 10.02.13

59 מראה ליאיר, ולנו דנדן
  • 21:36
  • 10.02.13

חדות מחשבה וניתוח מבריק. כל הכבוד.

60 אחמד טיבי לא מסכים איתי, אבל מבין אותי. חנין זועבי לא רואה אותי ממטר.  (לת) יהודי ציוני.
  • 21:47
  • 10.02.13

61 מאמר חד ומצוין. מדהימה כמות השנאה שזועבי מייצרת ולא לגמרי ברור למה בעצם.  (לת) אשה
  • 21:59
  • 10.02.13

62 לא אוהבים גם לא את טיבי, אל תשלי את עצמך. לא זועבי ולא טיבי. המיעוט הערבי הגדול יקבל יחס של אזרחים רגילים כשיתנהג כאזרחים רגילים. אתם מצפים ליחס מיוחד, אז תמשיכו לחכות.  (לת) לא זה ולא זו
  • 22:08
  • 10.02.13

63 מה שעצוב זה שהיא באמת מאמינה למה שכתבה בבו
  • 22:14
  • 10.02.13

חוסר ההבנה של הרבה מהערבים על מה שאנחנו חושבים הוא לא מעודד.

אם כל ההבדל שהיא רואה בין זועבי לטיבי, זה שאחת היא אישה והשני גבר, יש לה בעיה רצינית בתפיסת המציאות.

64 את ממש פספסת את העניין! אזרח
  • 22:40
  • 10.02.13

העליהום על זועבי הגיע אך ורק על רקע העובדה שהיא השתתפה במשט המרמרה

לצערי העובדה שאת מנסה לשייך זאת לסיבות הקשורות למין שלה ממש אינן נכונות

65 האם "הכיבוש" (?) שקול כנגד 100 שנות הסתה טרור מלחמות אשר אותם מנהלים הערבים כנגד היהודים ומדינת ישראל ?!! ..מדברת על גזענות אבל שוללת מהיהודים את זכותם למדינה..פתרון צודק יותר שהערבים יעברו למדינה ערבית ויפסיקו לנסות להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה בדרך אל פתרון סופי נוסף ליהודים (כאילו שאנחנו לא מבינים את הרוע הערבי..)  (לת) אליוי
  • 23:59
  • 10.02.13

66 בשקט בשקט אלוהי העיברים מארגן ליהודים צדק פואטי,תמשיכי להיות עיוורת אנטוני הופקינס
  • 00:06
  • 11.02.13

צדק פואטי זה תהליך מתמשך ופתאומי

67 בקשר למשאל "גזענות או מיזוגניה" - לא למדתם עדיין שאפשרי "גם וגם"?  (לת) 1985 תל אביב
  • 00:15
  • 11.02.13

68 הטומי'ז לפידי'ז צבועים ונפוחים  (לת) חנות בלונים
  • 00:40
  • 11.02.13

69 לעזאזל הניתוח השטחי הזה כנרת
  • 00:50
  • 11.02.13

אולי הוא פשוט נגעל מהעמדות שלה ומהשינאה שהיא מפיצה ללא קשר להיותה אישה?
אני מתעבת אותה ואת טיבי באותה מידה למרות שטיבי תרבותי וחכם יותר..

70 Arabs benji
  • 02:50
  • 11.02.13

what about the rights of the minorities and women in the Arab countries maybe you should deal with it first

71 tibi benji
  • 02:52
  • 11.02.13

I agree with you there is no difference between the two they are both a fifth column the same as their friend Azmi Bshara

72 שטויות. היא השתתפה במשט לעזה.  (לת) אלון
  • 05:28
  • 11.02.13

73 מי שמתנצל בפני יועצו של ערפאת גדול הטרוריסטים במאה העשרים- חסר עמוד שידרה לחלוטין.  (לת) רעמסס
  • 05:49
  • 11.02.13

74 מתעב פמיניזם מהנוסח "היא אשה, מותר לה" עמוס
  • 06:15
  • 11.02.13

אין השפלת נשים גדולה מזו.

75 משום מה הנאורים לא שמו לב שזועבי דוגלת באלימות כמו שתקוותה שנהיה סוריה סטודנט מחיפה
  • 08:10
  • 11.02.13

הרי באוניברסיטת חיפה היא הצהירה שצריך להיות כמו במצריים ובסוריה
אבל התקשורת הנאורה הסתירה זאת
כדי שהחשוכים לא יפקחו עיניים

76 אוי הרוב הדומם שוב מוכיח שהוא גזען  (לת) גזען דומם
  • 08:25
  • 11.02.13

77 ראויה אבורביע - הזועביז גבי ורד
  • 08:27
  • 11.02.13

לצערי למרות שאני מזדהה עם כאבך הן בנושא הערבי והן בנושא הנשים בכלל והערביות בפרט ושואף לשינוי בגישה בחברה ובפוליטיקה בישראל, אני מוכרח להדגיש שכתבתך פוגעת באופן קיצוני במלחמה למען נשים ערביות.
ראשית, הערבים הישראלים הם קבוצה אתנית תרבותית השואפת בצדק לאי התערבות של המדינה והרוב באוכלוסיה בדרכם התרבותית והחברתית. הם מצפים כי המדינה בפרט והחברה בכלל תכבד את תרבותם ותקבל אותה כל עוד נשמרת המסגרת החוקית והקיומית [לא עברה על החוק ולא בפגיעה בקיום המדינה]. ולכן, היחס לאישה הערביה[ובניהן לחנין זועבי] נובע מהתרבות של ערביי ישראל ולא מגזענות או מצואיזם ישראלי ולשם עליך לכוון את חיצייך בנושא הפטרונות של הגבר על האישה בכלל ובפוליטיקה בפרט ולא אל יאיר לפיד. הלוואי ויהיו לכם הרבה יאיר לפיד ושלי יחימוביצים בחברה הערבית הישראלית [וגם מחוץ לישראל] זה ישפר את חייכם [ראו את המאבק הנוקב מול החרדים שלנו ועשו אותו דבר].
שנית, חנין זועבי אכן לוחמת וראויה להערכה בחברה הערבית הישראלית בהקשר של מעמד האישה ומקומה כמשפיעה חברתית. אך כשזה נוגע לפוליטיקה קיומית ישראלית היא "גלשה" בשם הפירסום הפוליטי למקום שגרם לחברה הערבית הישראלית רק נזק והרחיק אותם מיכולת השפעה פוליטית בתוך החברה הישראלית הדומיננטית של יהודים נוצרים ואחרים. אני מעריך ש"תרומתה" למאבק הפלסטיני של הכרה היא פחות משולית אך תרומתה לחשדנות ולסלידה מהפוליטיקה הערבית בישראל ע"י רוב האוכלוסיה הייתה עצומה [ללא קשר להיותה אישה].
דברי יאיר לפיד, שנוסחו בצורה אומללה, מייצגים יותר את אמירתי למעלה מאשר זילזול באישה הערביה.
אני חושב שבאוכלוסיה הרחבה בארץ יש הרבה יותר כבוד לנשים הערביות מאשר לגבר הערבי ובצדק. האישה הערביה יכולה להביא שינוי מהותי ביחסי החברות בארץ ולעקוף בכך את פערי האמון כלפי החברה הערבית ובכך להביא תיקון חיוני הן בפוליטיקה הפנימית והן בחיצונית כולל היחס לפלסטינים.
לא התנפלות על לפיד, ולא האשמת החברה הישראלית בשוביניזם גברי ובטח לא פעילויות ראוותניות של חנין זועבי יקדמו את החברה הישראלית הערבית.

78 ממש לא אורי
  • 08:31
  • 11.02.13

לזועבי יש את אותו מעמד שעכשיו שהיה לעזמי בשארה בזמנו. אילו בשארה עדיין היה בכנסת, וזועבי לא, לפיד ודאי היה מדבר על ה"בשאראז" במקום על הזועביז. ואז מסביר לטיבי שהוא התכוון לבשארה ולא אליו. להזכירכם, בשארה הוא גבר.

79 יאיר לפיד צריך להתנצל על אמירתו הגזענית , חנין זועבי לאומנית וגזענית כלפי היהודים. אינה מייצגת את אנשי השלום בציבור הערבי.  (לת) ציוני מודאג
  • 09:26
  • 11.02.13

80 טיבי , זועבי - לא חובבי ציון מיכאל
  • 09:44
  • 11.02.13

אין הבדל בינהם. שניהם לא משלנו. לא אוהבי ישראל.

81 לפיד טעה,הוא לא היה צריך להתנצל האלכימאי
  • 09:51
  • 11.02.13

כי האימרה היתה נכונה לחלוטין

82 צודקת בכל מילה  (לת) עידית
  • 10:05
  • 11.02.13

83 טיבי לא קרא לאלימות זועביז כן  (לת) לעגני
  • 10:08
  • 11.02.13

84 למה אינך יוצאת נגד הפוליגמיה של נציגך בכנסת וחבריך בתפוצה הבדואית ???  (לת) פמיניסט
  • 10:10
  • 11.02.13

85 לאנשי מערכת ה'ארץ': למה בחרתם להקצות ללפיד תגית ב'בראש החדשות'?! איפה האיזון העיתונאי שלכם? למפלגות האחרות לא מגיע להישאר בכותרות?  (לת) אדי
  • 21:21
  • 11.02.13

86 זה ממש לא קשור לזה שזועבי היא אשה. זה קשור לזה שהיא היתה על המרמרה, ולזה שמסיבות שאולי הן די אקראיות איכשהו יצא לה לחטוף הרבה יותר מהאש הציבורית מאשר טיבי בשנים האחרונות. גבר
  • 23:36
  • 11.02.13

הרי רוב אזרחי ישראל לא באמת יודעים מהן עמדותיה של זועבי. הם שונאים אותה שנאה עוורת בגלל הסתה תקשורתית ובגלל מחסור בדיאלוג. נוח לשנוא את זועבי וכולם זורמים עם זה, בלי קשר למה שהיא מיצגת ולמינהּ.

פעילות
המלצות