דם יפואי זול יותר

זיקוקין די-נור או יריות? ניסיון חיסול, פגיעה ישירה בחף מפשע או אימוני ירי? אלה המחשבות שעוברות תכופות בראשיהם של מי שמתגוררים ביפו ונאלצים להסתגל ל"רעשי הרקע" שלה.

בשנת 2012 אירעו ביפו שישה מקרי רצח (בממוצע רצח אחת לחודשיים). ברשימת הקורבנות: גבריאל קדיס, יו"ר האגודה הנוצרית האורתודוקסית בעיר, שנדקר למוות במהלך תהלוכה ברחוב יפת; אחמד סקיס, בן 22, שנורה למוות ברחוב על ידי אלמוני; האני מחאג'נה, בן 32, שנורה למוות על ידי אלמונים בפתח ביתו; מוראד סיקסק, בן 26, שנורה בסמוך לביתו; ג'מיל אבו עמאר, בן 43, בעל פיצוצייה בשדרות ירושלים, שנדקר על ידי אדם בחנותו, ואיאד יתים, בן 23, שנורה בשל סכסוך בין משפחות פשע, ומת מפצעיו אחר כך.

בנוסף למקרים אלה היה ניסיון הריגה של גבר בן 57 שישב במרפסת ביתו, ורצח בפאתי חולון של סעיד חאמד, תושב יפו, אחיין של ראש משפחת פשע ידועה ביפו. רק שני מקרים פוענחו: רצח קדיס ורצח ג'מיל אבו עמאר. והרשימה נמשכת: בשבת בלילה נדקר נער בן 17 ביפו ומת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן. קולות ירי נשמעים תכופות בעיר - בלתי אפשרי לזכור במדויק מתי.

בעוד שאתרי אינטרנט בשפה הערבית כדוגמת "יפו 48" ו-"yaffatoday-yomnet" גועשים מכתבות, מאמרים ודיונים סוערים על הרציחות ביפו, התקשורת הישראלית המסורתית מגלה אדישות ואיננה טורחת לסקר את הנושא בהרחבה.

לעצרת שיזמה עמותת "ערוס אלבחר" (בעברית: "כלת הים") בחודש אוקטובר, שבה השתתפו אמהות רבות של נרצחים וקרובי משפחה שמחו על ריבוי מקרי הרצח והאלימות בעיר - לא טרח אף נציג מהתקשורת המסורתית לבוא. "אנחנו חיים באפלה", אמרה ספא יונס, מייסדת העמותה ויוזמת ההפגנה. "אחרי כל מקרה רצח שמתרחש ביפו, אין כתב אישום ואין אשמים. שיחזרנו את מקרי הרצח מאז 1991 והגענו ל-72 נרצחים. את מספר הרציחות שהמשטרה פיענחה אפשר לספור על כף יד אחת".

במשך שנים ארוכות גילגלה משטרת ישראל את אוזלת ידה בפענוח מקרי הרצח - שהתרחשו לא אחת לאור יום, ברחובותיה הראשיים של יפו - אל הציבור הערבי, ונטתה להאשים אותו ב"אי שיתוף פעולה". הטענה הזאת, המאשימה את הקורבן, מתפוגגת כשעוד ועוד מבני משפחותיהם של נרצחים יוצאים בגלוי נגד היריות והרציחות המתרחשות ביפו בתדירות גבוהה, ודורשים מהמשטרה למלא את תפקידה - לספק להם הגנה כמו לאזרחים היהודים, ללכוד את הרוצחים ולהביאם למשפט, להשקיע בפעולות מניעה כדוגמת איסוף והחרמה של כלי נשק שמחזיקים אזרחים רבים ביפו, ולנקוט פעולות הסברה ואכיפה. באחרונה אף נמתחת ביקורת גלויה מתוך הציבור הערבי, המצפה שההנהגה היפואית תגלה אחריות, תצא נגד התופעה במסגדים ותפעיל לחץ על המשטרה והרשויות בישראל לקטוע את מעגל האלימות המתרחב.

יפו מתחדשת בשנים האחרונות. היא כבשה את סצינת חיי הלילה התל-אביבית, מסעדות ובוטיקים נפתחים בה בתדירות גבוהה ואוכלוסייה יהודית צעירה עוברת להתגורר בה. אבל כשמתבוננים מבעד לבועה הבליינית, הנהנתנית, הנדל"ניסטית - המיטיבה עם היהודים בלבד - היא עדיין החצר האחורית של תל אביב, מובלעת זנוחה, שבה כשערבי יורה על ערבי זהו אירוע שלא מטריד את המשטרה, את התקשורת ואת הציבור.
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 לשמאל ההזוי אין גבולות,גם שערבי הורג ערבי מאשימים את היהודי. תני להם חופש זה הכיף שלהם...  (לת) ממש גזענות...
  • 02:16
  • 12.02.13

02 הפתרון: אכיפה משטרתית. מעצר בדוקאים. ענישה מחמירה גם על עבירות אלימות שוליות. ג'וליאני. מכירים? ואז, מי ישתולל ויצעק נאצים פאשיסטים קולוניאליסטים הלכה המדינה אני מתה הצילו? נכון! "הארץ".... מודרניסט .
  • 02:43
  • 12.02.13

הפתרון: אכיפה משטרתית. מעצר בדוקאים. ענישה מחמירה גם על עבירות אלימות שוליות. ג'וליאני. מכירים? ואז, מי ישתולל ויצעק נאצים פאשיסטים קולוניאליסטים הלכה המדינה אני מתה הצילו? נכון! "הארץ"....

03 על זה נאמר "איפו יפו בלילות... [וגומר] עם שפתיים צבע דם"  (לת) דן בן המוץ
  • 02:49
  • 12.02.13

04 צריך למנות את איבט ליברמן לעמוד בראש צוות מיגור הפשיעה בישראל. יש לו נסיון בתחום והוא סתם מתבזבז במשרד החוץ..!!!  (לת) אורי
  • 04:38
  • 12.02.13

05 אז שנבין, ערבים רוצחים ערבים, מסרבים לשתף פעולה עם המשטרה בתלונות ובעדויות - ולבסוף היהודים ועם ישראל אשמים?  (לת) מנחם
  • 04:59
  • 12.02.13

06 מילים כדורבנות. עבודה מצויינת כרגיל  (לת) T
  • 07:07
  • 12.02.13

07 אותי מטריד למה השכנים הערבים שלי ביפו צהלו, שמחו ושרקו כששמעו את טילי החמאס נוחתים באיזור  (לת) חבל שלא נפל ..
  • 07:27
  • 12.02.13

08 הבעיה הכי גדולה ביפו זה ערסים שמרעידים את הבית עם המוסיקה מהמכוניות שלהם תושב יפו
  • 07:38
  • 12.02.13

אדם יושב בבית ופתאום הבית רועד ( ממש, זה לא הגזמה ), החלונות רועדים, הילדים מפחדים, כי בחוץ יש ילד בין 20 עם מערכת הגברה של מועדון לילה, ואפס מודעות לרגשות הסביבה.
את זה היה אפשר לעצור עם ניידת אחת וחמישה דוחות, חבל שמשטרת ישראל מאפשרת לערסים הללו להשתולל ככה ברחובות, ואחרי זה מתפלאים שהם מרגישים כאן בעלי הבית.

09 כאשר ערבי יורה בערבי ביפו ישראל הופכת ליותר ״יהודית דמוקרטית״ זאב בק
  • 07:50
  • 12.02.13

לכנסת היוצאת היה יושב ראש בשם ראובן ריבלין. אם סופרים את מספר הפעמים שהוא דיקלם ״יהודית דמוקרטית״ בתקופת כהונתו מגיעים ל״כחול אשר על שפת הים״. מה לעשות שמלל, אפילו מלל של יו״ר כנסת, איננו משיג את התוצאות המקוות. אז לא נורא - יהרגו הערבים איש את רעהו, המשטרה לא ״תצליח״ למצוא את האשמים, ולפיד יוכל להמשיך לא לשאת ולתת עם ה״זועבי׳ז״. דמוקרטיה יהודית במיטבה.

10 כל בית במגזר מחזיק נשק חם. אחרי החתונה ולפני הסלון קונים אקדח ומחביאים במזגן או בבור ביוב מת כולם יודעים. כולם שותקים.
  • 07:59
  • 12.02.13

כמות הנשק החם מוטרפת. כולם יודעים ושותקים. גם אלה שמצפים לעזרת המשטרה.

כולם יודעים מי מוכר סמים ואיפה. מי שולט וגובה חסות ואיפה. בדרך כלל גם יודעים מי רצח את מי ולמה. רק שאף מילה לא הולכת אל המשטרה!
למה הם מצפים? שהמשטרה תעשה חיפושים מבית לבית? ומה יגידו על זה הזועביז? אני כבר שומע את צרחות ההמון והעיתונאים נגד הגזענות הקולקטיבית ורמיסת זכויות האדם.. גם במשטרה יודעים זאת.

11 מילא המשטרה אבל מישהו ראה את חולדאי לאחרונה Abed Azab
  • 08:00
  • 12.02.13

ראש העיר ת"א יפו איננו אדם ביישן כלל. נהפוך הוא, הוא חובב תקשורת וחביב התקשורת. הוא מביע את דעתו כמעט בכל נושא ברמה המוניציפאלית, הארצית ואפילו העולמית. כך ראוי שיהיה. אבל הוא נאלם דום ברגע שמדובר בתושבי עירו הערבים. מילא אם הוא היה רק שותק ופועל למיגור התופעה המזוויעה של הרציחות ביפו. אבל הוא שותק ומתעלם. כי תושבי עירו הערבים הם ... ערבים. די בכך כדי להתעלם מהם. לעומת זאת, הוא פועל נמרצות כדי להבטיח את זכויות האוכלוסיה החד-מינית בעירו. גם זה מעשה ראוי. אפילו זכויות בעלי-חיים מעניינות אותו מאוד. וגם זו דרך ראויה. ככל הנראה תושבי עירו הערבים עדיין לא הגיעו בעיניו לדרגה של כלבים.

12 מה זה "מיטיבה עם היהודים בלבד"? ערבים לא יוצאים לבלות? לא מתפרנסים? שטויות.  (לת) אחד
  • 08:21
  • 12.02.13

13 עכשיו כל הגזענים היהודים ינצלו את הכתבה להסתה א
  • 08:32
  • 12.02.13

היאהוד שונא ערבים אבל אוהב כושים

14 שיהרגו אחד את השני  (לת) אייל
  • 08:54
  • 12.02.13

15 יש עוד דם זול. גבר ששרף עצמו בצומת שילת ב22.12 לא נכנס להארץ. עשרות גברים מטופלי בעת משפח למשפחה מתאבדים בלי סיקור. הרווחה שהייתה לשטאזי נגד גברים בסיוע יחידת ה״סיוע״ (בלהה איילון) מחסלים אבות ואבהות וילדות.  (לת) יפו לא לבד בהשקטת מידע
  • 10:11
  • 12.02.13

16 בניגוד למה שאפשר להבין מסדרות משטרה, במציאות רוב מכריע של מקרי הפשע דוד
  • 10:36
  • 12.02.13

שמפוענחים הם תוצאה של הלשנה ולא של איזה עבודת בילוש מתוחכמת.

17 למה הכוונה "איסוף והחרמה של כלי נשק"? דוד
  • 10:42
  • 12.02.13

הכותבת מציעה דרך פעולה זו למשטרה כאילו היה מדובר נניח בהחרמה של פלאפונים מתלמידי כיתה ח'. המציאות מסובכת הרבה יותר. איך היא מציעה שיאספו ויחרימו את כלי הנשק - יעברו בית-בית ויעשו חיפוש? מכוח איזה צו? התושבים אינם טפשים - כלי הנשק הרי מוסתרים היטב וצריך חיפוש מאד יסודי (הכרוך בהמון בלגן והרס) כדי לחשוף אותם, אם בכלל. ואפילו אם יצליחו להחרים, מה ימנע מהיפואים לחדש את המלאי ולהסתירו טוב יותר?

18 עוד פוסטמה שמאלנית צדקנית! לוחמת למען מיעוטים עלק!  (לת) תכלס,יפו לא מעניין לה ת'תחת...
  • 10:45
  • 12.02.13

19 במה היהודים אשמים, שעבריין ערבי רוצח עבריין ערבי ?  (לת) אחד העם
  • 11:19
  • 12.02.13

20 יתכן שהמשטרה באמת מזניחה את יפו, אבל הסיבה לרציחות הרבות יחסת בעיר זו הוא מפני שבחברה הערבית רוצחים אנשים בסכסוכים בין משפחות או בשל פגיעה בכבוד אישי ורוצחים נשים בגלל מה שמכונה 'כבוד המשפחה' כלומר כבוד הגברים במשפחה.  (לת) אהרון
  • 11:32
  • 12.02.13

21 פעם סלמון הגדול והג'מעה היו דואגים לסדר. מאז הם עברו לבת ים, ובעיר נשארו הפלסטינים שממילא לא מעניינים אף אחד, והעשירים המבוצרים במתחמי אנדרומדה שלהם  (לת) קזבלן
  • 12:21
  • 12.02.13

22 נמאס מהכתבות התלאביביות שחושבות שיש להן פתחון פה לגבי יפו יא צפונית תחסכי לנו את הצביעות שלך
  • 13:10
  • 12.02.13

אני גר ביפו כבר 5 שנים , יש בה דוקיום בין יהודים לערבים , יש הרבה מאוד מערביי יפו שחיים ברווחה כלכלית טובה, והחיים ביפו לא מסוכנים בכלל , אז במקום לפרסם כל מאמר דעה נבוב של כתבת שלא באמת גרה ביפו אבל לבלבל את המוח ועוד באיזה פוזה הומנאיסטית זאת צביעות כעורה. שהצפוניות שבאות לבקר בקטנה ביפו יפסיקו לפרסם מאמרי דעה בנושאים זרים ומרוחקים מחייהם , היפואים מסתדרים נהדר ללא כל השיפוטיות הצבועה של מיני תיירים ביפו.

23 צודקת לי באומרה שיש התעלמות של התקשורת מהחיסולים ביפו, מאידך, התקשורת גם לא עוסקת בכל אירוע פלילי שמתרחש בתוך כנופיות הפשע היהודיות למהדרין, אלא אם מדובר בפיצוץ לאור יום שמסכן גם עוברי אורח יפואית
  • 13:54
  • 12.02.13

בהתאם למשפט: "כלב נשך אדם" היא לא כותרת עיתונאית. כך גם "עבריין יפואי צעיר רצח את חברו" היא לא כותרת, זה דבר שקורה כל הזמן.
הדבר המטריד את תושבי יפו היא באמת הסכנה שה"תחביב" הזה שלהם יפגע באנשים לא מעורבים. אבל למזלנו החבר'ה האלה די מיומנים בשימוש בכלי הנשק והם ברוב המקרים פוגעים במטרות שלהם.

באותה הפגנה שארגנה ארוס אל בחר, היו כמה דוברים שהתראיינו לערוץ המקומי ובפירוש לקחו את האחריות העיקרית על הקהילה. הטענה שהתושבים לא משתפים פעולה עם המשטרה היא נכונה, זו לא אמתלה של המשטרה להתנער.
ולראייה הפיענוח של רצח קדיס, שפוענח בזכות שיתוף הפעולה (הקהילה הנוצרית פחות מעורבת בפלילים ולכן יש לה גם פחות מה להסתיר).

מה שכן יכול הממסד לעשות זה לטפל באופן יסודי בבעיית הנוער והילדים המוזנחים והמשועממים ביפו. והטלת אחריות גדולה יותר על הוריהם של ילדים אלה. מי שאמורים לתת את הדין הם הוריהם של ילדים, שמגיל 14-15 מחזיקים בנשק חם. אם ההורים ייכנסו לכלא לתקופות ממושכות במקרים כאלה, זה יכול להיות גורם מרתיע ואף חינוכי.
נכון שלא ייטב לילדים האלה אם הוריהם יהיו בכלא (וזו סיבה כנראה שכיום זה לא קורה) אבל בטווח הארוך תהיה לזה תועלת, בבחינת "ייראו ויראו".

ההורים עוצמים עין למעשי ילידהם (שהם יודעים עליהם) ומטילים את האחריות על המשטרה והרשויות. הדברים האלה מתחילים בבית, וחייבים להתחיל להיות מטופלים משם.

24 הדם בעזה זול יותר. עדיף לכותבת להתרכז שם !!  (לת) מוצי מולצומסק
  • 14:04
  • 12.02.13

25 צודקת!  (לת) דמוקרט .
  • 14:44
  • 12.02.13

26 דרישה מהמשטרה למלא את תפקידה לא זהה לשת"פ עם המשטרה.  (לת) ל.
  • 15:57
  • 12.02.13

27 שהערבים ביפו ישלמו מיסים הם יקבלו שירות  (לת) וואלה
  • 16:19
  • 12.02.13

28 מה זה יפו 48 ?  (לת) ישראל
  • 16:27
  • 12.02.13

29 ערביי יפו - אזרחים שווי זכויות גרה ביפו
  • 17:07
  • 12.02.13

מאחר ומסתמן שהממשלה הבאה הולכת למדינה דו לאומית, כדאי שנדאג לכל האזרחים כולל הגנה ראויה וביטחון אישי כפי שראוי שיהיה בכל מדינה מתוקנת. לאנשי יפו אני קוראת לצאת כל שבוע לרחובות ולהפגין עם שכנינו להתערבות הולמת של המשטרה ורשויות הרווחה והחינוך.

30 באמת לא מעניין אותי. יגישו נגדי תלונה להאג?  (לת) משה
  • 20:54
  • 12.02.13

31 נו באמת. גרתי ביפו 17 שנה אני
  • 21:32
  • 12.02.13

כן, יש שם מלא פשע. וכן, מקורו בתושבים הערבים. שגם לא משתפים פעולה עם המשטרה. אז שאת הסיפורים האלא תספרי לסבתא.

32 יפו אברהים
  • 22:07
  • 12.02.13

תחת אותם שמיים וליד אותו הים אפשר לחיות בכיף כוווולם. רק רצון טוב ונשמה טהורה וקצת עזרה מדוד סם

33 מצד אחד לחצו ידיים לוועדת אור מצד שני בוכים על אפליה  (לת) מתושלח
  • 00:03
  • 13.02.13

34 לכותבת הנכבדת: ולמה הארץ לא מדווח על החורבן של דרום ת"א בידי עשרות אלפי זרים ומסתננים שהפכו את המקום לסלאמס אפריקני-פיליפיני ואת חיי התושבים שם לגיהנום? יש לך תשובה? זה לא מעניין אותך? זאת התשובה.  (לת) יעקובי
  • 01:06
  • 13.02.13

35 מאיזו סיבה מה שמעניין את תקשורת החמאס ( יפו 48 ) אמור לעניין אותי? למה? כמה? איך? מתי???מה את רוצה ממני לעזאזל?  (לת) סמול הזוי
  • 01:23
  • 13.02.13

פעילות
המלצות