לבטל את לימודי הלשון

בשבוע שעבר התקיים בראשון לציון כנס ראש הממשלה לשפה העברית, "לשון ראשון", זו הפעם השישית. מן הסתם שבו ודיברו בו גם על רמת העברית המידרדרת שלנו, ובעיקר של תלמידי בית הספר, ששפתם דלה, שאוצר המלים שלהם עלוב, שכותבים בשגיעות קטיב איומות, אינם מבדילים בין זכר לנקבה ועוד ועוד. אבל מה אפשר לעשות בנדון, אם בכלל?

אז יש לי הצעה פשוטה ויעילה לשר החינוך החדש, או לשרת החינוך החדשה שאולי תתמנה בקרוב, כדי לשפר את המצב: לבטל את לימודי הלשון בבתי הספר כפי שהם נהוגים היום, כדי להציל את מה שנותר מהעברית שלנו. כן, לשבור: מוכרחים לפרק את תוכנית הלימוד הקיימת, השנואה - שהמאיסה את עצמה לגמרי על הצעירים, והיא אולי אחת הסיבות להתרחקותם מהלשון - כדי להצמיח משהו חדש ובריא.

בכל פעם שאני מציצה בספרי הלימוד או במבחני הבגרות בלשון, אני נחרדת. את מי זה מעניין, נחי ל"ו וחסרי פ"נ? למי נחוץ חוק ההברות, מה זה בכלל אוגד, ומנין צצו האזכור והאיחוי? ומעל לכל - מי בכלל זוכר את זה, מי בכלל צריך את זה אחרי המבחן?

כדי להמחיש את העניין, ניקח נושא חיוני לא פחות משפה: מזון. כדי להתמצא באוכל המקומי ולדעת איך להשתמש בו בצורה מיטבית, כדאי להכיר את מגוון חומרי הגלם המצויים סביבנו, את תכונותיהם וסגולותיהם הבריאותיות, וללמוד איך להרכיב מהם ארוחות בהתאם לצורך ולטעם. עד כאן טוב ויפה, ובעיקר שימושי ורלוונטי לחיינו. עד כמה חשוב ללמוד גם את ההרכב המולקולרי והכימי של מיני המזון, לפרק ולנתח אותם במעבדה? בשביל הרוב המוחלט של צרכני המזון זה לא רק מיותר לגמרי, אלא גם יקלקל להם את התיאבון וימאיס עליהם את העיסוק באוכל. זה יועיל רק לאחוזון הזעיר שמתכוון להעמיק בחומר לצורכי מחקר והתמחות. אותו הדבר בלשון.

איתמר בן אב"י, ביאליק ורבים מסופרינו ומשוררינו ידעו עברית על בוריה גם בלי לשנן הטיות וגזרות, חוקי תחביר, צורות ומשקלים. הם הצליחו אפילו להרכיב משפטים מורכבים, מאוחים ומחוברים, בלי לנתח את סוגם התחבירי. גם אני למדתי את העברית הטובה שלי בעיקר "דרך הרגליים", מקריאת סיפורים מנוקדים שאבי הקריא לי בקול, בעודי עוקבת בעיני אחר הכתוב. כך למדתי לקרוא, כך למדתי לנקד (הועפתי מכיתה א' כשהעזתי לתקן למורה שגיאת ניקוד), וכך הוטבעו בי חוקי הלשון וכלליה.

בספר "כמו רומן" של דניאל פנק, מורה מצליח לגרום לתלמידים לאהוב ספרות פשוט באמצעות קריאה בהמשכים של ספרים טובים בקול מול הכיתה. כך צריך ללמד עברית בבית הספר היסודי, מכיתה א': מורים בעלי דיקציה משובחת והגייה מושלמת (שחקנים וקרייני רדיו מהדור הישן, למשל) יקראו באזני התלמידים סיפורים וספרים מנוקדים בעברית טובה, ממיטב הקלאסיקה לילדים ולנוער, כשכל תלמיד יושב מול עותק משלו (רווח והצלה למו"לים!), ועוקב בעיניו אחר הסיפור. לפחות שעה אחת ביום. זה הכל. בלי בחינות ובלי שיעורי בית.

ודי בכך. כאשר ילד שומע שפה מתנגנת ומדוברת נכון, הוא מפנים אותה באופן טבעי, סופג את חוקיה, קולט את התחביר שלה ואפילו את הניקוד שלה (אם כי אין שום צורך שיידע לנקד, אלא אם ירצה לעסוק בכך בבגרותו). על הדרך הוא גם מרוויח אהבה לשפה וליופיה, לספרים ולספרות. בהמשך אפשר לעבור לז'אנרים שונים של טקסט, גם לא מנוקד ולא ספרותי, וללמוד באמצעותם הבעה, במקום באמצעות החוקים היבשים שמנתחים את המשפט לגורמים ומוציאים את החשק לחיות.

אחר כך אפשר להכיר לתלמידים את הבניינים וההטיות, ללמד אותם למצוא במשפטים את הנושא והנשוא, לגלות את השורש במלים ופעלים (אתגרים שמזכירים חידה בלשית), ואולי עוד כמה היבטים נחוצים בלשון ובהבעה. השאר יבוא מעצמו. וכך נמצאנו מרוויחים שבעתיים: התלמידים יכירו ספרות יפה, למו"לים תהיה עדנה, שחקנים וקריינים ותיקים ישלימו הכנסה, ובדרך, בלי משים, העברית שלנו תתעשר ותשתפר. וממש לא נורא בעיני אם כולם ימשיכו להגיד "עשר שקל". לעברית המדוברת חוקים משלה, וכולנו חוטאים בה, גם אני (מישהו מכם אומר "לדפוק" בפ"א דגושה?) אבל לפחות יידעו עברית יפה מהי, ואולי אפילו ישובו לאהוב אותה.

הכותבת היא עורכת ומתרגמת, ומרצה בענייני לשון
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אני זוכר את עטרה אופק מ"פיצוחים" יליד שנות השבעים
  • 20:25
  • 12.02.13

סקסית

02 בכל זאת, פרופורציות מרגלית
  • 20:25
  • 12.02.13

הקביעה של עטרה אופק משולה כאן לעולם האוכל, ובעיקר להנאה ממנו. גם אני עוסקת בלשון כמקצוע ואני מעדיפה להמשיל את הוראת הלשון לקריאה בתווי מוסיקה כדי לנגן בגיטרה, ולא על פי מספרים, כי מישהו אחר קובע את המספרים והלומד לא חייב להצטמצם רק למוסיקה הממוספרת של המורה, אלא שעולמו פתוח למוסיקה כולה. מורה טוב יודע את הגבולות ומורה גרוע מלמד טכניקה ולא שפה חיה. אבל מכאן לביטול לימודי הלשון...

03 צודקת.  (לת) איתי
  • 20:42
  • 12.02.13

04 כאילו  (לת) עדד
  • 20:43
  • 12.02.13

05 "ממיטב הקלאסיקה לילדים ונוער" יואל
  • 20:45
  • 12.02.13

אני לא ממש יודע על אילו קלאסקיות מדובר , אבל רק לידעתך ששיריו של ביאליק , סיפוריו של ש"י עגנון או רומן כמו גיא אוני הם שעמום טוטאלי עבור הנער הישראלי הממוצע . אולי גם הגיע הזמן לעדכן את רשימות הקריאה לבגרויות ?

06 אוי את כל כך צודקת. לצעוק זה השמיימה.  (לת) אבי
  • 20:56
  • 12.02.13

07 הכותבת מציעה להפוך את שיעורי לשון לשיעורי ספרות. שיעורי ספרות בהחלט צריכים להיות משמעותיים יותר וכמובן שהם מעניינים יותר לתלמידים מאשר הידע על הנדסת השפה העברית...אבל לדעתי ידיעת לשון במתכונת הדרישה בבגרות היא לא מוגזמת והיא במקומה. ואני כן מסכים שבית הספר הממוצע לא מספיק מחבר בין התלמידים לכתיבה עברית. חלק גדול מזה צריך לקרות בבית...אם תלמידים לא רואים לעולם את הוריהם קוראים ספרים ולא מדברים איתם על זה בכלל אז הם מפנימים שקריאה היא משהו שקשור לבית ספר ולא מתעניינים בכך. אסיים בכך שמעיון ברשימת הקריאה הספרותית של שיעורי הספרות מדובר ברשימה מרשימה ואיכותית. קריאה מתחילה מהבית...  (לת) אילן
  • 20:57
  • 12.02.13

  •   נכון, שהכל מתחיל בבית דניאל קלטי
    • 23:53
    • 12.02.13

    ושאם האֵם היא פקאצה מזדקנת, מן-הסתם גם בתהּ, תהיה פקאצה. ואולם, האין תפקיד מערכת-החינוך, במקרה זה, לשפר המצב?

    אחרת - מי בדיוק צריך אותהּ, בעצם? איזו הצדקה, יכולה להיות, לשלם למורות *איזשהו* שכר, בכלל, אם אין הן מסוגלות, לתרום לתלמידיהן, דבר וחצי-דבר, מעבר לנלמד בבתיהם?

    כיום, החומר ה"אנושי", הפונה להוראה, הוא למטה מכל ביקורת, כמובן - וזה מקור-הבעיה.

    ועל-כל-פנים: בהחלט מן הראוי יהיה, לאחד הלשון והספרות, למקצוע אחד. מכל הבחינות.

  •   בעצם, האם זה לא המודל המקובל לגבי שפות אחרות ומקומות אחרים? שי
    • 00:17
    • 13.02.13

    איך מתנהלים שיעורי אנגלית (בארץ ובחו"ל)? אנגלית כוללת דקדוק + ספרות. ככה גם לגבי לימודי שפות אחרות.
    אפשר לאחד את לשון וספרות ל"לימודי השפה העברית" או משהו כזה. עם מספר שעות משמעותי. ההפרדה בינהם היא מלאכותית גם ככה

  •   אין קשר לשיעורי הספרות גל ארנרייך
    • 01:57
    • 13.02.13

    בשיעור ספרות יושבים ומנתחים את השיר/הסיפור.
    וכמו שהגיב/ה לך דניאל, הרי בבית שום דבר לא ישתנה, לכן על מערכת החינוך לקום ולהתחיל בשינוי.

    אף אחד לא ימות אם המקצוע הזה יהפוך לקצת יותר פרקטי.

08 צודקת, צריך להוציא לך לשון  (לת) טמבל
  • 21:03
  • 12.02.13

09 בקיצור, מה שעבד אצלך צריך לעבוד אצל האחרים רב לשונאי
  • 21:03
  • 12.02.13

לא קצת יומרני?

10 בשגיעות קטיב...  (לת) זה ממש מדבק
  • 21:05
  • 12.02.13

11 לא מצאתי התייחסות לתופעה הרבה יותר חמורה מסתם להגיד שתי במקום שני והיא אונס השפה העברית ע"י האנגלית מפני שהשפה שרוב הישראלים חשופים אליה היום דרך הערוצים המסחריים היא אוסף של ביטויים כמו "יש לה סטאר קוואליטי" , "הוא פרפורמר מדהים" , "איזה אקססוריז הבאת לנו היום", "בוא נשמע מה צוות המנטורים שלנו חושב על הביצוע", "אנחנו יוצאות לשופינג". הלוואי והשגיאות כתיב ושיבוש בהטיית הבניינים היו הבעיה היחידה של העברית. הבעיה המרכזית של העברית שהיא פשוט נמחקת.  (לת) ComunistaSimpatico
  • 21:05
  • 12.02.13

  •   קצת אופטימיות אופטימי
    • 21:46
    • 12.02.13

    השפה לא נמחקת אלא צועדת קדימה עם הזמן.
    עדיף שתעמוד במקום, תתישן ובאמת תמות?

  •   כל השפות משתנות וזה טבעי בלשן
    • 09:00
    • 13.02.13

    גם אתה בעצמך תורם לשחיקת העברית: לא אומרים "והשגיאות כתיב", אלא "ושגיאות הכתיב".
    והמסקנה היא: שגיאות שמשתרשות הן חלק מתהליך טבעי של השפה. והשפעה משפות אחרות (כגון אנגלית) הן גם חלק מתהליך טבעי. כמו שהעברית היום שונה מהעברית התנ"כית.
    לטעמי, הסיבה העיקרית להפסיק ללמד לשון לבגרות היא שיש דברים יותר חשובים שלא נלמדים היום לבגרות, כגון לימודי בריאות וכלכלת משפחה.

12 בראבו עטרה...חזקי ואמצי  (לת) ארנון
  • 21:12
  • 12.02.13

13 בארה"ב נהוגות תחרויות איות לתלמידים בבית ספר יסודי. רעיון טוב ליישום.  (לת) SIAN LAUGHTER
  • 21:14
  • 12.02.13

14 הבעיה היא: נקדנית
  • 21:20
  • 12.02.13

שהמורים/ות עצמם/ן לא תמיד יודעים לקרוא במדויק, ובעיקר: שעוברים מהר-מהר לקריאה של ספרים לא מנוקדים - וכך הילדים לא נחשפים מספיק זמן לשפה המנוקדת, וגם לא מתנסים בקריאה בקול רם או בשמיעה של קריאה נכונה. צריך להתעכב על ספרים מנוקדים עד לכיתה ד' לפחות. והמורים/ות עצמם/ן צריכים להיות אנשי ספר...

15 תוכניות הלימודים סיגי
  • 21:40
  • 12.02.13

תוכנית הלשון היא אחת מיני רבות המשניאות ומרחיקות את התלמידים. לימודים על ניתוח התנך ולא לימוד של הסיפור...סיכומים ותקצירים של הסטוריה ולא לימוד התכנים מתוך טקסט נרחב המספק מידע כזה המאפשר לתלמיד לבנות הבנה תהליכית. ספרות השוואתית ומנתחת ולא קריאה והבנה עצמית אלא ציטוט פרשנות... אלה דוגמאות לשינוי הרע שחל בתוכניות הלימודים ב-30 השנים האחרונות וגרם לכך שהנוער שונא את הלימודים נתפס כנבער והשגינו...השלימו את החסר!!

16 את צודקת-והאשמה העיקרית במצב היא המפמרי"ת היוצאת של העברית מזל ליאת
  • 21:44
  • 12.02.13

שיניאק שבגללה הפסיקו התלמידים לכתוב חיבורים ראויים,הפסיקו ללמוד תולדות הלשון,מתעסקים במשך שעות בגזרות וב"ניתוח"משפטים,ולא עוסקים כלל ביופי ובהנאה של השפה.חייבים לעשות מהפכה-בלימודי העברית-ואת העלית כמה הצעות מעניינות.

17 למה זה כמעט אבוד חן
  • 21:56
  • 12.02.13

תחילתה של שפה,בבית ההורים.שכל אחד מאתנו ההורים יבדוק כמה ספרי קריאה יש לו בבית,ומתי בקר לבדו או עם ילדיו או נכדיו בחנות ספרים?מה תוכנן של תוכניות "הכתר" של ערוצי הטלויזיה ,ומה יא הרמת המראיינים שחלקם רחמנא ליצלן בוגרי האח הגדול ועוד כמה כלומניקים מן הסוג הזה.

18 רעיון לא רע, קיצוני אומנם, אך מספיק לשמוע דו-שיח בין שני ישראלים כדי להבין שזה מצב חירום, ובחירום יש לפנות לפתורנות קשים.  (לת) גג
  • 21:58
  • 12.02.13

19 מסכימה עם כל מילה. בשנות השבעים כשלמדתי לשון בבית הספר כל כך אהבתי את המקצוע והתחברתי אליו היו לי ציונים מדהימים וזה היה בעיני כמנגינה. היום אני לא מבינה את ספרי הלשון ומתקשה אפילו לעזור לביתי כל הכיתה ממש על גבול הכשלון . הפכו את המקצוע לשנאוי דוחה וממש ממש לא מובן לדעתי גם לא למורים.  (לת) שרון
  • 22:26
  • 12.02.13

20 את יודעת כמה יעלה להביא קריין לכיתה, גם אם את צודקת. מי יאשר כזה דבר  (לת) ל
  • 22:34
  • 12.02.13

21 מסכים איתך. לצמצם בשיעורי הלשון ולהרחיב שיעורי הבעה בכתב והבנת הנקרא.  (לת) עומר
  • 22:47
  • 12.02.13

22 ועוד הצעה חשובה החל מכתה ג כבר לא נותנים לילדים ספרים מנוקדים-למה?מה הרציונל? עירית
  • 22:48
  • 12.02.13

למה לא לנקד את הספרים עד כתה הרבה יותר גבוהה ?
העברית של הילדים תשתפר לאין ארוך בלי שום מאמץ.
מעניין מה הרציונל שהניע את משרד החינוך להפסיק לנקד סיפרי לימוד כבר בכיתות הנמוכות-כמה חבל !איזו החמצה!

23 בדיוק היום קיבלתי התקף זעם כשעזרתי לבתי ולחברתה בלשון. מערך כל כך מורכב של כללים וניתוחים יוצר רק בלבול ותיעוב - והמון יוצאים מן הכלל. הלצרפתית נדמינו? אני הייתי שמחה להיות מורה לעברית כמו שהזכרת - לקרוא ספרות במקור וספרות מתורגמת לתלמידים בכל גיל.  (לת) דנה, מתרגמת
  • 22:48
  • 12.02.13

24 הצעה הגיונית מאד שיכולה להציל את לימוד העברית מהידרדרות מוחלטת  (לת) מצב הזוי
  • 23:05
  • 12.02.13

25 לא לכל ילד יש אבא שהוא סופר ילדים  (לת) חייבים ללמוד דקדוק
  • 23:07
  • 12.02.13

26 הניקוד היה חשוב בתקופה שעברית היתה לא שפה מדוברת כיום אלי
  • 23:25
  • 12.02.13

כל תינוק בגן חובה כבר יודע להגות בצורה נכונה ולכן אין צורך בזה. בנוסף למה חשוב לדעת מתי יש לנקד בקמץ ומתי יש לנקד בפתח מה זה חשוב? ממילא אפשר להקליט כיצד יש לבטא נכון ואין צורך בגישה המיושנת (Uהחכמה) של נקוד
יותר חשוב שיתרכזו בכתיבה. בארצות הברית אין לתלמידים מושג בדקדוק (מידיעה אישית) אבל אין כמותם בכתיבה ובהבעה את זה צריך להדגיש..

27 "תביא לי את מס הטלפון"; "הקריספיות של המנה" ועוד פנינים  (לת) ילדים? מה עם בוגרים?
  • 23:31
  • 12.02.13

28 אני מציעה שגם נפסיק ללמד חשבון כי זה קשה. היסטוריה כי זה משעמם. גיאוגרפיה כי לנו גוגל earth . נזרום...... נראה לאן נגיע.  (לת) אפרת
  • 00:02
  • 13.02.13

29 את מתבלבלת בין שיעורי ספרות ללשון. הפיתרון הוא להרחיב את שיעורי ספרות שי
  • 00:12
  • 13.02.13

ולכל שיעור המטרה שלו. אז כן, לשון מלמד את השפה באופן טכני. לדבר נכון. לדעת את התפקידים של חלקי המשפט השונים. וכן, גם קצת על התפתחות השפה.
לא צריך לבטל את שיעורי הלשון. הם חשובים וממלאים מטרה. מצד שני, באמת לא יזיק להרחיב את לימודי הספרות. למה לא?

30 את כל כך צודכט (מתחרז עם צודקת)  (לת) אביתמר
  • 00:58
  • 13.02.13

31 צודקת בכל מילה בני, חבר מהעבר הרחוק
  • 01:07
  • 13.02.13

עטרה תמיד היתה חכמה מאד, וגם בעניין הלשון היא כמובן צודקת לגמרי.
קרן אור באפלה.
סוף סוף מישהו שאוהב את השפה ומבין אותה.
אבל משרד החינוך הוא משרד הבורות הטמטום והלאומנות, אז אין הרבה תקווה.
בכל מקרה תודה על הכתבה המצטיינת. נהניתי ממנה מעבר לאוקיינוס

32 הבעיה במאמר הזה, היא שהכותבת מחפשת רק לי
  • 01:14
  • 13.02.13

את ההנאה... "הפכנו את המקצוע לשנוא".
מי אמר שהמטרה העיקרית בלימודי לשון היא הנאה?

המטרה בלשנן למבחן בספרות היא הנאה? ובללמוד לתנ"ך? ומתמטיקה? וכימיה?
צריך ללמוד לשון, והתכנית החדשה לדעתי היא במינימום שבמינימום (ואחרי שקיצצו ופשוט ומה לא כדי להקל), כדי לדעת לשון.
כדי לדעת שם המספר, כדי להבין את הפן "המדעי" שבשפה,
להבין מהו משפט מורכב, מהו מאוחה, להבין איך המילים מתחברות למשפט (משלימי הפועל והשם), כשמשחקים עם הפעלים והבניין- רוכשים רגישות לשפה, מבינים אותה מבפנים.
אולי רק את החלק של המילון הייתי מורידה (זה גם משהו שהתווסף בשנים האחרונות).

למה ללמוד מתמטיקה ולא לשון? הרי רוב הילדים לא יעשו כלום עם המתמטיקה והיא לא נדרשת ברמה כ"כ גבוהה (וגם רמה של 3 יח"ל, היא רמה יחסית גבוהה להרבה ילדים).

בקיצור, צריך לשנות את הבחינה- אבל להרחיב אותה, להוסיף נושאים, להיכנס יותר לעומק.

33 בהחלט היה השעור הכי שנוא  (לת) אריאל
  • 01:20
  • 13.02.13

34 עטרה גדולה כתמיד!  (לת) מעריץ
  • 03:52
  • 13.02.13

35 גוטה הפוך אבי גנור
  • 05:32
  • 13.02.13

סבבה החספוס ולשון המעשה. עירטול נקודת מבטך המעניינת עלול לאפשר יצירים וולגרים. מילא פטיש חמש קילו. אבל נראה לי בעבר שמשמש בהווה. או יכול לקרוא בכוונה של יכול לקרות נובעים מידע שטחי בהטיית הפעל עם חולם כמובן. נראה לך? במובן של nireh lach.

36 לפי ההגיון כאן - התרופה לבורות ונבערות זה - יותר בורות ויותר נבערות. שמאלני שפוי
  • 05:34
  • 13.02.13

זה כמו להציע להפסיק ללמד קריאת תווים בחינוך מוסיקאלי. הרי כידוע - כוכבי הרוק למיניהם מרויחים סכומי עתק על אף שאינם קוראים תווים. אפילו במוסיקה הקלאסית אפשר למצוא דוגמאות - זמר האופרה פאברוטי, למשל, לא קרא תווים. מכואן נובע, לכאורה, שאם יפסיקו ללמד קריאת תווים, אפשא יהיה לצפות לכך שיצמחו מקרבנו רבים כעלי שיעור קומה של בטהובן (שאמנם ידע לקרוא תווים, אך כתב ידו היה כמעט בלתי אפשרי לפענוח). כן, יש יחידי סגולה שמסוגלים ללמוד שפה על בוריה גם ללא לימודים פורמאליים של דקדוק ותחביר. אחת מעובדות החיים המיאשות היא - שרוב האנשים אינם יחידי סגולה. ללא תכנית לימודים שדורשת מאמץ - הם לא יגיעו אפילו לרמה של העברית העילגת שנפוצה בפיהם כיום.

37 כשמדינה מייצרת אנשים ככותבת הזו, בא לי לבכות. ועשר שקל לא יעבור. על גופתי. יריב א.
  • 05:56
  • 13.02.13

אולי נאסוף את כל הבלשנים נאלו, כולל בתו של שמעון פרס, ונטיס אותם לכוכב לכת אחר. אנחנו לא מוותרים על העברית הנכונה ולא זו של הרחוב שבטח מכנה את הכותבת "כו..ת" והיא בטח מסמיקה משמחה מהמחמאה.

38 את כללי הלשון והניקוד שלמדנו בשנות השישים מפנינה בר סבר (אמו של רון בן ישי) אנחנו זוכרים עד היום ועובדים איתם. חייבים ללמוד לשון וספרות. וכל ה"הנחות" הביאו אותנו למצב העכשווי. בעיקר בגלל שרי חינוך מטמטמים/מות, מנכ"לים של משרד החינוך מטומטמים/מות וסגל מורים עלוב ועילג.  (לת) כסיף
  • 06:28
  • 13.02.13

39 כל מילה בסלע  (לת) שחרקה
  • 06:49
  • 13.02.13

40 שעת סיפור / שעת קריאה בהשתתפות ההורים אנונימוס
  • 06:56
  • 13.02.13

החינוך בבית הספר היסודי בהולנד מקפיד לשתף את הורי התלמידים במלאכת הקריאה ותירגול הקריאה של התלמידים בכיתות הצעירות.
וכך בכל יום ישנם 2-3 הורים שבאים לתרגל את הקריאה עם הילדים. בכל יום יוצאת קבוצת תלמידים אחרת ומתרגלת את הקריאה עם הילדים. עזרה עצומה למורה והתייחסות אישית לכל ילד.
בנוסף בכל שבוע הורה אחר מוזמן לספר סיפור בפני התלמידים.
גם הילדים הבוגרים מוזמנים לספר סיפור לשכבה הצעירה. יש התרגשות עצומה וכולם יוצאים נשכרים.
כמה פשוט ככה קל.

41 ואם אפשר גם ללמד כתיבה ע"י כתיבת עבודות, מה טוב. ניתן לכתוב עבודה בכל שיעור  (לת) עופר
  • 07:27
  • 13.02.13

42 לו יהי ומשרד החינוך יקשיב לך. ולא נותר אלא לבכות על השיעורים הפרטיים אימא אחת
  • 07:42
  • 13.02.13

בגין שיעורי לשון.
את יודעת, המחנכת של בני כותבת עם שגיאות ואתמול כתב לי מרצה למצויינות
עם שגיאת כתיב די גסה.
הלוואי. הלוואי ויקשיבו לך ויפסיקו עם שיעורי הלשון שממאיסים את העברית
על הילדים.

43 כי את מפספסת את המטרה - המטרה היא לייצר חיילים, לא אזרחים מאושרים  (לת) וחיילים צריך להשפיל ולשבור
  • 07:46
  • 13.02.13

44 איבדת אותי עם העשר שקל... עמית
  • 07:59
  • 13.02.13

ועם ההיגד העוקב שלעברית המדוברת חוקים משלה. נכון, בדרך כלל דוברי עברית לא יכולים להשתוות בשפתם לכותבי עברית, אבל למה לוותר מראש? בעיניי שפה תקינה היא מסמן תרבותי וגם מאפיין אינטליגנציה. ממי שעברית היא שפת אימו אני מצפה לשפה שהיא בדרך כלל תקינה וקולעת.

45 צודקת  (לת) ט
  • 08:00
  • 13.02.13

46 תודה רבה עטרה יהושע גרינברג
  • 08:24
  • 13.02.13

אמת.

47 לפטר לאלתר מבתי הספר הזרקור
  • 08:36
  • 13.02.13

כל מורה שמשתמש במילים "כאילו" "כזה" "אחלה" ו"סבבה"
להחרים חברתית כל מי שמשתמש בהן. לאסור על "אינגלוז" השפה ולחייב את התלמידים לקרוא ספרים ישנים.

48 כל כך נכון, אולי כך נצליח להחזיר עטרה ליושנה.  (לת) אריה
  • 08:39
  • 13.02.13

49 ובאותה נשימה, ראוי שתונהג מגמת 5 יח"ל בלשון, עבור המתעניינים ומשום שאנחנו חיים בישראל  (לת) מורה ללשון
  • 09:44
  • 13.02.13

50 ומה עם הצביעות? מורה ואם בישראל
  • 09:48
  • 13.02.13

שבדרישה לנקד ולדעת את חוקי הדקדוק שמעטים מהמורים שולטים בהם באמת. ילדים בכיתה א' נחשפים לטקסטים שנוקדו בשבע שגיאות...

51 הכותבת צודקת ב- 100%! ההתחכמות פסולה, מרחיקה את התלמידים מהלשון יצחק
  • 10:32
  • 13.02.13

כתלמיד הריאלי לשעבר, אני זוכר כמה טובים היו מורינו. אף בוגר בית הספר לא היה מעלה על דעתו להגיד "שלוש בנים" או "שנסענו לים" במקום "כשנסענו לים" ואף אחד לא שנא את השפה ואת הדקדוק - אבל אני לא יודע מי המציא והכניס ללימוד השפה "איחוי" וכו'. מיותר, ואפילו גורם נזק. עובדה - לכו לתגובות הקוראים בעיתונות האינטרנט. לא ייאמן: עם במקום אם, "במידה ו" במקום אם, שגיאות כתיב ולשון בכמויות מסחריות. וזו בהחלט רק התוצאה של הוראת הלשון בבתי הספר.

52 אהבת הלשון ואהבת עצמי אורי ידידיה
  • 10:37
  • 13.02.13

התמוגגתי מדבריה של עטרה אופק.
מילדותי - אמי הקריאה לי סיפורים ושירים, וכשהגעתי לגיל 5 למדתי לקרוא ולכתוב. השפה הייתה לי תענוג.
במבחני הבגרות - הצטיינתי, וסייעתי לאנשים אחרים ללמוד לשון - בשיטה המסורתית.
זה נכון, רוב הציבור לא מתעניין בדקויות של השפה, אלא פשוט משתמש בה כדי לתקשר.
אשמח להיות בצוות המורים-קריינים, גם בכיתות, וגם באמצעות המרשתת (האינטרנט).

53 עברית עברי
  • 10:55
  • 13.02.13

את כל-כך צודקת ואת אולי אפילו עוד לא יודעת לאיזו רמה של דחייה ומיאוס זה הגיע. אני אומר זאת כאב לבן שלומד 'דקדוק'/לשון/הבעה לבגרות בבי"ס תיכון טוב מאוד בירושלים. לבושתה של מערכת החינוך, העברית שבפי המורה ללשון היא עילגת ודלה; וכשפעם אחת בני תיקן לה שגיאה גסה, זה היה בלתי נסלח והפך למשהו אישי. הרעיון שלך מעולה והלוואי שייושם.

54 שפה חיה אלדד
  • 10:56
  • 13.02.13

אני בעד חידושים, אין לי כלום נגד מלים משפות זרות אבל אני נגד עלגות. העברית אובססיבית בהפרדה בין המינים וגם שפות אחרות נוהגות כך. אז אני אמשיל לאמר תו לי בבקשה שלושה שקלים ולא תביא לי שלוש שקל. מצעטר, יש גבול

55 כנסי לכיתה בישראל נראה אותך חן - מורה בישראל
  • 11:18
  • 13.02.13

נמאס לשמוע מאנשים שלא דרכו בבית ספר שנים מה צריך לעשות.

56 הלשון הוא קודם כול מדע אפרת
  • 11:54
  • 13.02.13

והוא לא נלמד כך, אלא לצורך אוריינות.
זאת טעות.
לא לומדים מתמטיקה בתיכון כדי לחשב תשלום בסופר, ולא כימיה - כדי ליהנות מחומרים, או ביולוגיה כדי לנשום.

לומדים מקצועות מדעיים, כדי לפתח את הידע ואת החשיבה.

צריך להבחין בין שלושה מקצועות שונים: ספרות ולשון (שהם מקצועות מדעיים, ויש בהם רווח משני ליכולת האוריינות) - והבעה והבנה, שהן הקביים שעליהם נשענים רוב מקצועות הידע.

החיבור ביניהם ודרך התשאול בבגרות מזיקים.

57 סוף סוף מישהו שמבין את האונס השכלי שעובר על כל אחד ואחד מתלמידי התיכון. תלמיד י"ב
  • 12:37
  • 13.02.13

אין דבר שאני יותר שונא מלימודיי לשון. זאת הכתבה הכי טובה שקראתי בשנתיים האחרונות.

58 רק היום, בעיתון זה, כותב עופר אדרת על השירות הבולאי ועל ״גובה המכנס״...  (לת) חיים
  • 12:45
  • 13.02.13

59 רק היום, בעיתון זה, כותב עופר אדרת בענין השירות הבולאי על״גובה המכנס״...  (לת) חיים
  • 12:50
  • 13.02.13

60 קורה בארצנו תהליך מופלא, שכמו כל דבר הוא ההיפך ממה שקורה בכל מקום אחר בעולם העם הנבחר
  • 12:59
  • 13.02.13

אצל הערבים, למשל, בגלל רמת האנאלפביתיות הנרחבת לאורך הדורות, התפתחה השפה המדוברת שהיא עיוות של השפה הסיפרותית היפה והקפדנית. בישראל תהליך האנאלפביתיזציה מתרחש בתאוצה דווקא בעקבות הרחבת חינוך החובה ל-12 שנה. הנחמה היא שגם בעילגית מתפתחים חוקים, כמו בערבית המדוברת, ולכן אולי תתפתח פה שפה חדשה עם כללים משלה ובא לציון גואל כי, כפי שידוע, למי שיודע שלושה שפות מותר להגיד שתי בתים.

61 הוראת העברית בחט"ב - תכנית שלהב"ת איריס - מורה ומדריכה
  • 12:59
  • 13.02.13

עטרה יקרה, הגיע העת שתתעדכני לגבי תכנית הלימודים במקצוע העברית בחטיבת הביניים מזה 4 שנים... כן רצוי, כי דבריך, שחוטאים למציאות הקיימת ועושים עוול לציבור גדול של מורי עברית, העושים מלאכתם הקשה במסירות ובעיקר באהבה גדולה לשפה שלנו, יהיו מבוססים ונאמנים לנלמד בבתי הספר. כיום, לימודי הלשון כחלק ממקצוע העברית הינם כמעט בטלים בששים בחטיבת הביניים. עיקר העשייה הפדגוגית היא בהנחלת המיומנויות האורייניות תמיד בהקשר טקסטואלי מגוון מכל תחומי הדעת ובשיתוף פעולה עם המורים למקצועות רבי המלל בכל בתי הספר. פחות התלהמות ומעט הערכה למורים בכלל ולמורי העברית בפרט - לא יהפכו אותך לפחות פופוליסטית....
אגב, את מוזמנת להיכנס בכל עת לשיעורי עברית בביה"ס שלי, אולי אז תביני עד כמה מאמרך אינו רלוונטי.

פעילות
המלצות