שומר הסף הגיע לסף

כל ששת ראשי השב"כ שמככבים בסרט "שומרי הסף" מציעים הסתכלות ותובנות שניתן להגדיר כמדהימות, לא פחות. התוצאה הסופית מייסרת ועוצרת נשימה; היא כנראה הטלטול האולטימטיבי בתולדותיו של הארגון. אבל אפילו בחברה הגבוהה הזאת מתנשאת דמותו של יובל דיסקין. הופעתו בסרט מצטרפת לשורת התבטאויות מרעישות שלו מאז פרש מתפקידו. בעמדתו הנוכחית הוא מהווה אתגר מתמיד: לממסד השלטוני, לדרג הפוליטי, לשיח הציבורי.

כדי להבין מה קורה עם דיסקין, צריך תחילה לנסות להבין איפה הוא נמצא. למעשה פועל כעת דיסקין בממד שנעדר לחלוטין מהפוליטיקה והמדינאות בישראל: הממד הפילוסופי. פילוסוף הוא חיה משונה בנוף הציבורי. גנרל מסתכל על עניין ושואל: איך אני תוקף את זה. טכנוקרט מביט ושואל: איך אני יכול לייעל את זה. פוליטיקאי שואל: מה ייצא לי מזה. הפילוסוף עוצר לרגע, לוקח אוויר ותוהה: למה זה. איך זה. האם זה בסדר. האם אפשר להסתכל על זה אחרת. האם זה יכול להיות אחרת.

הציונות היתה בעיקרה תנועה מעשית. הישראליות הוסיפה לאותה מעשיות גם יהירות. עם היהירות הגיעו ציניות ובוז עמוק לכל מה שאינו מעשי (ולכן הוא "סהרורי" או "הזוי"). הפילוסופיה נדחקת לפיכך לקצה המדף. אפילו בתוך מדעי הרוח, המבוזים כשלעצמם, היא נתפשת ככבשה שחורה. מצרך נקלה ומגונה, מותרות להוזים וטיפוסים סהרוריים שלא מבינים כי הם חלק מווילה בג'ונגל. אין זה מקרי שאחת הפעולות המגונות ביותר בעברית העכשווית היא "להתפלסף", והחוטאים בהתפלספות הם "יפי נפש".

אבל דיסקין מתפלסף. עם עצמו ועם עברו, אתנו ועם עברנו. הוא לוקח סיכול ממוקד שהוא עצמו הוציא לפועל, ומתחיל לשאול שאלות. עקרוניות וערכיות. לא טכניות ("האם פצצה של חצי טונה עדיפה על פצצה של טונה"), לא טקטיות ("האם במקום המחבל שחוסל לא קם מחבל קיצוני יותר"), אפילו לא אסטרטגיות ("האם זה הועיל לאינטרס הישראלי ארוך הטווח"). דיסקין שואל שאלה כמעט מופשטת: האם זה בסדר. האם זה תקין ונכון להקנות לאדם את האופציה לקפד בלחיצת כפתור, מול מסך בחדר ממוזג, את חיי אויבו, יחד עם חיי בני משפחתו ושכניו.

למה הוא שואל את זה? כי במבט הפילוסופי החדש שלו "טרוריסט בעיני צד אחד הוא לוחם חופש בעיני הצד השני". אותו מבט מאפשר לו להתבונן בישיבה הרת גורל במטה המוסד, שבה דנים בתקיפת איראן בעוד טבחים בכובעים לבנים מכינים בחדר הסמוך אומצות ומלצרים מוזגים קוניאק לסועדים מעשני סיגרים. דיסקין לא מציין את הפרטים הללו מתוך יצר רכילות או מציצנות. הוא באמת תוהה אם מבחינת סדרי עולם סיטואציה כזאת הגיונית.

זה מעצבן. ומקומם. ומאוד לא ישראלי. בישראל של שנות האלפיים מקדשים את הכוח ואת הריאל-פוליטיק. הכל תלוי-תוצאה, והתוצאה מקדשת את האמצעים. אבל דיסקין כבר לא שם. הוא במקום אחר. מהמקום הזה הוא יכול להכריז פתאום לפני הבחירות, ש"הצבעה בפתק לבן יכולה להיות אמירה חזקה". פתק לבן הוא הרי תמצית האנרכיזם וחוסר המעשיות. אבל במקרה של דיסקין לא מדובר באנרכיזם קלאסי שמגיע משולי המפה. להיפך. הרדיקליות וקריאת התיגר שלו מגיעות מלב המיינסטרים המדיני-ביטחוני. הפילוסופיה שלו מבטאת אובדן אמון מוחלט. אובדן אמון של מי שהיה שם, עשה הכל וראה הכל, ומבין שחייבת להיות דרך אחרת.
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מר משגב..!! פתק לבן אינו אנרכיזם אלא ביטוי לאובדן אימון בממסד הפולטי...!!!.  (לת) אורי
  • 02:50
  • 13.02.13

02 אהבתי את "היה שם, עשה הכל, ראה הכל, והבין שחייבת להיות דרך אחרת" לצעוד בדרך אחרת - אם באמת "יש עתיד"...
  • 04:04
  • 13.02.13

אבל מסתבר שהלפיד שלנו -- שאין בו טיפה של פילוסופיה מדינית -- עוד לא הבין את מה שדיסקין הבין. ומר זועביז עוד ממשיך להצהיר שטות-אחר-שטות והאחרונה שבהם היא: "מתנגד לכל נסיגה מירושלים".

03 אהבתי את "היה שם, עשה הכל, ראה הכל, והבין שחייבת להיות דרך אחרת" לצעוד בדרך אחרת - אם באמת "יש עתיד"...
  • 04:04
  • 13.02.13

אבל מסתבר שהלפיד שלנו -- שאין בו טיפה של פילוסופיה מדינית -- עוד לא הבין את מה שדיסקין הבין. ומר זועביז עוד ממשיך להצהיר שטות-אחר-שטות והאחרונה שבהם היא: "מתנגד לכל נסיגה מירושלים".

04 בעיקר ציניות בבושקה
  • 05:31
  • 13.02.13

הסרט שהוא מעולה משקף פילוסופיה[אם אפשר לכנות התנהלות עם הצדקת הישרדות] צינית. יהירות המחפה על חוסר רצון להתמודד עם השאלות המרכזיות של קיומינו בלי לשאול לכטן אנחנו הולכים ומה משאירים פה לילדים או לנכדים. הדקדנס שנלווה לממסד הביטחוני ישראלי זה שדרוג הציניות. לא להרגיש נוח עם דקדנס זה מעט מאוד. להסכים להתנהלות כזאת מרוקנת הכל מתוכן ובמה היא נבדלת מהפילוסופיה של התפוז המכני. מי שמייצג את הביטחון בישראל צריך לא להסכים עם התנהלות בעלת מסר כפול. כי הרי זו סיבה הכי טובה לאיבוד האמון במדינה זו.

05 ואומ הארץ מצא שותף בדמות של ראש השב"כ לשעבר, מתפלספים בגרוש שעוד יביאו לחורבננו  (לת) שי
  • 05:52
  • 13.02.13

06 בעיני הנאצים המלחמה כיתה מלחמת שחרור של העולם מיידי "היהדות הבינלאומית", מה שממש לא הפריע לצ'רצ'יל להורות מחדר אפוף עשן סיגרים עכובע וויסקי בידו, להורות על הפצצת ערי גרמניה הנאצית בפצצות תבערה שהביאו להרג מאות אלפי אזרחים גרמנים.  (לת) דיסקין הוא הסימפטום לאובדן הדרך המוסרי של השמאל
  • 06:03
  • 13.02.13

07 מי שרוצה להתפלסף שילמד פילוסופיה- שלא ישרת בשב"כ.  (לת) רעמסס
  • 06:09
  • 13.02.13

08 דיסקין אכן נגע בשאלת השאלות המוסריות, כשאר שאל "האם זה תקין ונכון להקנות לאדם את האופציה לקפד בלחיצת כפתור, מול מסך בחדר ממוזג, את חיי אויבו, יחד עם חיי בני משפחתו ושכניו."? דיסקין עונה שלא, אבל הוא לא הראשן שזיהה וגינה מעשים כאלו...לא מאמינים? תראו לבד "אני מאשים את האויב בביצוע טרור אוירי ברוטלי ללא כל סיבה מלבד הרצון לענות אוכלוסיה אזרחית חסרת מגן, לגרום יגון, אימה, כאב ומוות כדרך להכריח אותם לבגוד בעמם. נסיונות אלו לעולם לא יצליחו. המעשים הפחדניים האלו רק יביאו בושה על העמים שממשלותיהם ממשיכות בלוחמה הנבזית והחתרנית נגד נשים, זקנים וילדים " יוזף גבלס, שר התעמולה הנאצי,18 ליוני 1943. בטקס זיכרון להרוגי העיר וופרטל שהופצצה ע"י בעלות הברית.  (לת) בינגו! אכן שאלת השאלות!
  • 06:11
  • 13.02.13

09 מיום ליום אני נהנה יותר ויותר לקרא את אורי משגב  (לת) גד
  • 06:15
  • 13.02.13

10 אינני יודע מי יותר ריאל פוליטי, דיסקין או המיינסטרים של המימסד  (לת) ערן ברין
  • 06:51
  • 13.02.13

11 אבל בעיקר - מעשיו נועדו לאותת למגזר העסקי שהוא לא רוצח מטורף וחסר אחריות כמו שהוא התנהג כל השנים  (לת) זה הכל כסף, זה הכל
  • 07:43
  • 13.02.13

12 העובדה שהשאלות של דיסקין נחשבות לפילוסופיה מעידה על חולשת הדיון הציבורי צבי
  • 07:55
  • 13.02.13

עם כל הכבוד לדיסקין, השאלות שלו הן אינן פילוסופיות ממש . להרהר בקול רם איננו בהכרח פילוסופיה ועצם העובדה שמישהו ששואל ישר מסווג כפילוסוף מעידה כאלף עדים על הרדידות המחשבתית שפשתה בישראל . לעניות דעתי השאלות שלו נוגעות בחסר עמוק בדיון הציבורי הישראלי וכולן נגזרות משאלה אחת בסיסית ... כיצד תראה מדינת ישאל בעוד 50 שנה???

השאלות שלו נוגעות בתחום האסטרטגיה הלאומית של ישראל כלומר מנסות להבין לאן כל התחכום הטכנולוגי והעוצמה הצבאית מובילות . כיום שום זרם מרכזי בפוליטיקה השיראלית לא מציע כיוון רציני מלבד סרטי המשך לחסמבה או "וילה בגונגל " .... ולמתוחכמים שביננו "עלילות הדמוקרטיה היחידה במזהת עם מיליוני נתינים חסרי זכויות" . מכיוון שאין אסטרטגיה ברורה וקוהרנטית , כבר לא חשוב לשאול מה אלא איך ......וכל מה שנותר הוא לשמר את הסטטוס קוו ולקוות לטוב . מה שבטוח גישה כזו היא מתכון לאסון.

  •   אתה רומז שדיון כזה קיים במדינות אחרות? צחי בעלטה - סוכן ביטוח
    • 12:06
    • 13.02.13

    רק כיום מתקיים תהליך של קביעת כללים להגבלת החיסולים בממשל אובמה. הדבר נעשה בצורה חשאית וללא שום דיון ציבורי מלבד כמה הדלפות. בישראל הכללים להגבלה מחמירים משמעותית למרות שהצורך כאן עמוק ודחוף בהרבה.

    נראה שמה שבעיקר מטריד בשיטות החיסול החדשות זה שחוסר הסימטריה בולט כל-כך. כשדגן טבח במחבלים בשנות השבעים הוא באמת היה שם. מכוסה בדם ובסיכון עצמי. הדרישה הציבורית לתוצאות בלי הרוגים בצד שלנו הצליחה. זה רק מרגיש נקי מדי. קל מדי למבצע ההרג (בזכות שנים של עבודה של אלפי אנשים ברקע). במיוחד עבור מי שהוכשר ללכלך את ידיו.

    וחוץ מזה, מסכים איתך שהדיון הציבורי בארץ רדוד מאד.

13 משגב, מה שלום לפיד היום? עשן ג'ואינט בלילה או לא? החלמת מאובססית לפיד שלך? יעל
  • 08:34
  • 13.02.13

משגב, מה שלום לפיד היום? עשן ג'ואינט בלילה או לא? החלמת מאובססית לפיד שלך?

  •   מדוע אתה מעיר נשגבים מרבצם...? אודיסאוס
    • 09:48
    • 13.02.13

    עד שסוף שוף הוא עוסק במשהו שאינו נתניהו? צריך לעודד אותו....

    אל תשכב שבקרב הקומיסרים של הצדק-והאמת-הבלתי מתפשרים, שהיא-רק-שלהם-ולא-של-אף-אחד-אחד-סוף-כדור-הארץ-נגעו-בצבע-קדוש.... אם הדעות שלך אינן תואמות את הקו של האמת והצדק אתה מסומן כמטרה על זוטא כגדולה. מצד שני בהפגינך את הדעות ה"נכונות". אתה יכול לצאת בשלום גם מקניבליות בעירום, בפרהסיה...

14 פילוסופיה מקצוע עיקרי נחום כהן
  • 08:42
  • 13.02.13

דברים נאים מאד. המקצוע הזה בשפל המדרגה בארץ. לכן הדברים מפתיעים. מה פתאום לחשוב? רצוי להכניס לדיון את האדם המיקצועי, את פרופסור אסא כשר, וליצור עימות ביניהם.

15 ‎אהבתי את "היה שם, עשה הכל, ראה הכל, והבין שחייבת להיות דרך אחרת" לצעוד בדרך אחרת - אם באמת "יש עתיד"...
  • 08:53
  • 13.02.13

אבל מסתבר שהלפיד שלנו -- שאין בו טיפה של פילוסופיה מדינית -- עוד לא הבין את מה שדיסקין הבין. ומר זועביז עוד ממשיך להצהיר שטות-אחר-שטות והאחרונה שבהם היא: "מתנגד לכל נסיגה מירושלים".

16 מאמר חכם וחשוב. לא כל יום קוראים מאמר כזה בעיתון.  (לת) תודה למשגב
  • 09:36
  • 13.02.13

17 ההחלטה על חיסולים ממוקדים אינה קשורה אם נעשתה בחדר ממוזג בו הוגשה ארוחה טובה, או מתוך חמ"ל באוהל בו אוכלים מנות קרב. לגבי המוסר, אם יעוש משאל עם יתברר שרוב עם ישראל חושב שחיסול מחבל עם משפחתו הוא מעשה מוסרי ממדרגה ראשונה, בבחינת "הקם להרגך, השכם להורגו", והיותו של דיסקין ראש השב"כ אינה מעלה או מורידה את מעלתו המוסרית יחסית לאחרון מוכרי החמוצים בשוק.  (לת) דיסקין מבלבל את המוח
  • 10:28
  • 13.02.13

18 כל הכבוד למשגב שיודע הכל על הכל  (לת) גיחי גיכי
  • 10:49
  • 13.02.13

19 סכנה !כאן חושבים יעל כהן
  • 10:52
  • 13.02.13

מסכימה ושותפה לדברי משגב. מטרתו של ספרי סכנה !כאן חושבים, הוא לאתגר את הקורא במיוחד את הנוער לחשיבה יצירתית ״ משמע אני חושב, משמע אני קיים״ לצערי בחברה המערבית, הישראלית בפרט חשיבה פילוסופית נדחקת לפינה ובמקום זאת ״משמע אני עושה, משמע אני קיים.״

20 משגב, כאחרון התעמולנים אתה מגייס (אפילו כמעט אונס) את דיסקין לצרכיך. לא יאה. אסתר
  • 10:58
  • 13.02.13

ב"שומרי הסף" המסר העיקרי הוא היעדר מדיניות ברורה. השב"כ כזרוע מבצעת יכולה לבצע - ומשתדלת לבצע באופן המיטבי - אבל הביצועיזם הזה דורך במקום או שמא נאמר משמר את המצב הקיים, תוך הפעלת יותר ויותר משאבים מתוחכמים, יותר ויותר כוח - אבל תוך שחיקה מתמדת. הקריאה העולה מהסרט התיעודי הזה היא למנהיגות פוליטית-מדינית ראויה. את החסר שלה כולנו מרגישים ממילא, אבל כשיש קונצנזוס בין 6 ראשי שב"כ בנושא - זה מאוד מחזק את המסר.
לא זכור לי שראשי השב"כ הציעו 'דרך אחרת' או שהם טענו שיש דרך כזו. לעניות דעתי אתה מכניס לפיו של דיסקין (ועמיתיו) דברים שהם לא אמרו. התכבד נא ואמור את דבריך בשמך. זה מינימום ההגינות שנדרש ממך.

21 אני עדיין לא מאמין שאדם שניהל את סלקום מקבל במה מכובדת.  (לת) אין דין
  • 11:35
  • 13.02.13

22 שאלות על מוסר אינן מהוות סתירה לשאלות מעשיות. דפנה
  • 12:43
  • 13.02.13

כמה חבל שהן מסווגות תחת מטריית הפילוסופיה. 'נכון' לא פחות חשוב מ'כדאי'. 'מדוע' או 'לשם מה' לא פחות חשובים מ'כיצד' או 'באיזה אופן'!

פעילות
המלצות