רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שוויון בנטל, אסון לצה"ל

נשבעתי אמונים לצה"ל ביום היווסדו, באמצע מלחמת תש"ח. שירתתי בפלוגת "שועלי שמשון", האמא של כל הסיירות. היינו "יחידה מובחרת" (לפחות בעיני עצמנו). שנאנו משתמטים, ובעיקר את הג'ובניקים שלבשו מדים מצוחצחים וישבו בעורף.

אני מקדים הערה זו כדי שהמשפט הבא שלי יובן כראוי: אני נגד השוויון בנטל! אני מתנגד לשירות החרדים בצבא הן מבחינה מעשית והן מבחינה מוסרית.

מבחינה מוסרית: עלינו להכיר בייחודה של הקהילה החרדית. היא שונה מכל שאר המגזרים בעם. יש שיאמרו: זהו עם אחר. כמו האזרחים הערבים. ואולי אף יותר. אין קצין שמשתוקק לגיוס האזרחים הערבים. הרעיון של חימוש הנוער הערבי ואימונו הצבאי מעורר בצבא חלחלה. הרעיון של גיוס החרדים הוא לא פחות אבסורדי, אם כי מסיבות אחרות.

הקהילה החרדית התנגדה לציונות מאז ימי הרצל, מסיבות עמוקות של אמונה. קהילה זו חיה בישראל בגלות, סגורה ומסוגרת. הדרישה שתשלח את צעיריה, ממשיכי דרכה, לחברה של גויים ישראלים, תפארת הפאבים של תל אביב, בחברת פריצעס מופקרות, גרועה מהדרישה שיאכלו חזיר. הרבנים צודקים בטענתם שאחרי השירות בצבא יהיו הבחורים אבודים ולא ראויים לשוב לקהילה החרדית.

ההצעה להמיר את השירות הצבאי ב"שירות אזרחי" פסולה מעיקרה. אם תמומש, יהיו ההוצאות עצומות, תהיה פגיעה בעובדים הרגילים והתועלת שבה מועטה. ובעיקר: זה לא "שוויון בנטל". צריך פשוט להכיר בכך שזהו ציבור מיוחד, שונה מכל הבחינות, הזכאי לחיות את חייו מבלי שהמדינה תטריד אותו. ומהצד שכנגד, המדינה גם לא צריכה לממן אותו.

אני אתיאיסט גמור. אני דוגל בהפרדה גמורה בין הדת והמדינה. אני מתעב מפלגות דתיות, ולא חשוב באיזו דת מדובר. אבל זה לא מונע ממני לחוש אמפתיה כלפי אנשים בעלי אמונות שונות. אני גם בז לפוליטיקאים המנסים לדהור לשלטון על גבי השנאה לדתיים.

ומבחינה מעשית: זה יהיה אסון לצה"ל. גיוס החרדים ימלא את שורות הצבא ברבבות חיילים שישנאו את צה"ל ואת כל מה שהוא מסמל. חיילים אלה יצייתו רק לפקודות הרבנים, ויסרבו לציית לפקודות מפקדיהם כאשר הרבנים יגידו להם לעשות כן. רבים יבלו את תקופת השירות שלהם בכלא 6. ניסיון לכפות על המוני חרדים שירות שווה (באמת שווה) יביא למהומות שאת סופן מי יצפה.

לצה"ל אין צורך בחיילים האלה. אני מכיר קצינים המצפים בחרדה לגיוסם. אם יגויסו, חלילה, הם ישנו לחלוטין את האופי של הצבא. הרעיון של הקמת מחנות מיוחדים ליחידות חרדיות, ובהם רבנים וישיבות, הוא רעיון עוועים. ברור ששום חיילת לא תוכל להיכנס למתקן כזה. מובן שה"שוויון בנטל" ינפח עוד יותר את תקציב הביטחון המנופח ממילא.

יש פתרון פשוט לבעיית "השוויון בנטל": לשים קץ לשירות החובה המיושן. מיטב הצבאות בעולם כבר שמו לו קץ מזמן, לטובת צבא מתנדבים מקצועי. בימינו, הקרב אינו עוד התנגשות של שתי מאסות של בני אדם, כמו קרבות ווטרלו ובורודינו. צבא מודרני הוא גוף מקצועי קטן, המשתמש בציוד מתוחכם, המחייב התמקצעות וניסיון רב. ככל שהצבא גדול ומנופח יותר, כן פוחתת יעילותו.

היו זמנים שבהם שירות החובה היה אידיאל מתקדם. השמאל דגל בו כדי למנוע משליטים אוטוקרטיים להשתמש בצבא נגד העם. אצלנו היה גיוס החובה חלק מהאידיאל הקיבוצי של הציונות הסוציאליסטית. הימים ההם חלפו מזמן. במוקדם או במאוחד תצטרך גם ישראל לאמץ לעצמה צבא המבוסס על התנדבות ומקצוענות. ויפה שעה אחת קודם.

יהיו שיתפלאו על דאגתי לצה"ל. אהדתי את צה"ל עד שהפכו אותו למשטרת כיבוש. אני בטוח שהכיבוש יחלוף ומדינת ישראל תחיה בשלום ובידידות עם מדינת פלסטין שתקום לצדה. אבל גם בעתיד, כמו מדינות אירופה שאחרי מאות שנים של מלחמות חיות בשלום מופתי זו עם זו, גם מדינת ישראל תזדקק לצבא קטן, מאומן, יעיל ומקצועי.



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות