קלדרון והחילונים המוקסמים - דעות - הארץ
מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

קלדרון והחילונים המוקסמים

הח"כית החדשה ד"ר רות קלדרון הפכה לכוכבת הרשת, ובכך משתקף צימאוננו כציבור לשמוע דברי טעם, בעלי עומק תרבותי ורוחני. אפשר להתענג על כך כל זמן שזה לא יגרום לקברניטי קשת לחשוב על "דרשן נולד" או "מאסטר-speech" כריאליטי הבא. כשעלתה קלדרון לשידור בתוכנית רדיו בבוקר חג הפורים, כדי להשתתף בדיון על דרישתן של אורתודוקסיות פמיניסטיות לקרוא את מגילת אסתר בציבור, חזרה שוב על אחד המסרים העיקריים של נאומה המכונן: אשרינו שזכינו שגם החילוניים מגלים את עושר היהדות וניזונים ממנו. חיכיתי בסבלנות עד לסוף דבריה בתוכנית הרדיו, כי הייתי בטוחה שבגלל נושא הדיון, לא תחמיץ הזדמנות לקשר בין יחס ההלכה לנשים לבין השימוש המבזה שנעשה בגופה של אסתר במגילה. אך חיכיתי לשווא. נו, ברור. צדיקה קטנה מאוד שכמותי. למה שמלאכתי תיעשה על ידי אחרים?

לא צריך להיות כופר בעיקר או מחרב שמחות אובססיבי כדי לנגח את אתוס פורים. קריאת המגילה כפשט מעוררת תמיהות במקרה הטוב ופלצות במקרה הרע. יושב יהודי כנתין זר בארץ ניכר, עם מלך ליברלי ומתון, ובוחר לעשות פרובוקציות של גאווה לאומית שמסכנות את עמו. בארץ ישראל בינתיים יש אוטונומיית לאום (להזכירכם הימים ימי פוסט-הצהרת כורש), ואותו יהודי יכול היה "לעשות עלייה" ולממש את זהותו הלאומית, אך הוא בוחר להישאר בגלות ולהתגרות בגויים. מה יחלץ אותו ואת עמו מדייסת החנק שבישל? בתוליה של אחייניתו השווה. הסיפור הנורא הזה מסתיים במותם של עשרות אלפים חפים מפשע. מזל שהם גויים, אז זה לא ממש עצוב.

אם נתעלם לרגע מכל היבט לאומי או הומני אחר ונתמקד באותה נערה צעירה שנשלחת לבית המלך בתהליך סרסור ומסחור שאירוע מלכת היופי נראה כמו אולימפיאדת שחמט לעומתו, איפה פה יש סיבה אחת קטנה לצהלה ולשמחה? כאמא לבת וכסבתא עתידית לנכדה, סיפורה של אסתר, גם אם לא התרחש באמת, הנו פיסת פרוזה מרגשת המצליחה להעלות בי בכל פעם מחדש דמעות של חמלה. אפילו המרחק העצום של הזמן ופערי התרבות אינם מצליחים להקהות את האמפתיה העזה שכל אשה, פמיניסטית או לא, צריכה לחוש ליתומה המנוצלת. מה קלדרון חושבת על כך? לא שמעתי על זה מלה. האם נשמע את זה בנאומיה הבאים בכנסת?

רות קלדרון איננה אלא סמל, ומגילת אסתר אינה אלא דוגמה. בניגוד לנשים האורתודוקסיות החדשות, הרוצות אמנם לשפר את מעמדן אך זאת תוך הישארות במרחב האורתודוקסי ומחויבות לפרשנות האורתודוקסית של המקורות והטקסטים היהודיים – קלדרון ושאר "החילונים המוקסמים" נמצאים במרחב החופשי. יש להם את הפריווילגיה העצומה של מוח פתוח שלא נשטף במשך שנות הילדות על ידי חינוך דתי-אורתודוקסי (ואין כבעלת ניסיון כמוני להעיד עד כמה קשים כבליה של "הגרסא דינקותא" על חופש המחשבה). הם גם משוחררים מהטיות אמוניות ורליגיוזיות. למרות זאת אותם חילונים דבקים בחשיבה בתוך הקונצנזוס, ואינם מעזים לקרוא עליו תיגר, מאלף ואחד טעמים. רצון לשאת חן בעיני כלל הציבור, ונטייה להתבטלות אוטומטית מול הלמדנות האורתודוקסית, הם שניים מהם.

נאומה של קלדרון כבר זכה לקיתונות של גינוי מצד החרדים אך גם לבחינה ביקורתית מבריקה (שרית לארי, הארץ) של תכניו, בעיקר על ההתעלמות מהשיח החיצוני הקריטי בינינו לבין הפלסטינים. נראה לי שהנאום מנבא את מה שימשיך לקרות: בפרדס היהדות ייפגשו האורתודוקסים החדשים והחילונים המוקסמים, ילכו יד ביד במשעולים, ילחשו "באנו לשנות" וינגבו זה מעל לחיו של זה את דמעתה של הרבנית רחומי. ועל האסתרות שבפרס, מדי, אוקראינה, תאילנד וישראל – מי ירחם?
 




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 תנוחי יאיר
  • 13:54
  • 25.02.13

פשוט תנוחי

  •   תמשיכי, פשוט תמשיכי  (לת) סוזי
    • 15:13
    • 25.02.13

  •   אנשי הארץ לא יכולים לנוח. הם הכפישו את לפיד באופן רצוף חודשים לפני הבחירות, וממשיכים בזה גם עכשיו. התסכול שלהם מתעצם בגלל שלפיד הוא ציוני גאה ושלא רואה לעצמו חובה ללקק כל יום פיות טבעת ערביים ולהתנצל על הכיבוש כיבוש כיבוש  (לת) 19 מנדטים. בבחירות הבאות 30. שתתפוצצו!
    • 17:34
    • 25.02.13

  •   תנוח אתה (ואל תטרח לקום)  (לת) יאיר לפיד או נתניהו?
    • 19:53
    • 25.02.13

  •   להחזיר את כל המתנחלים לקו הירוק. כבר מזמן יכול היה להיות פה שלום.  (לת) ישראל שוללת זכויות אדם מ- 4 מליון בני אדם
    • 21:46
    • 25.02.13

  •   כמעט שום דבר מבין ה"עובדות" המובאות במאמר נכונות. למשל, לא היתה - פשוט לא היתה - אפשרות לעלות לישראל. מנהיג שהיה בוחר לעלות לישראל ולהפקיר את הקהילה הפרסית לא היה ראוי לשם "מנהיג".  (לת) היסטוריון
    • 23:08
    • 25.02.13

02 כמה עוד אפשר לחפור ? נאמה - היה נחמד - נגמר - ממשיכים הלאה. נראה מה תעשה בכנסת.  (לת) איפה העורך ?
  • 13:56
  • 25.02.13

03 מעריכה דברים רבים של קחדרון אך הצדק איתך. אפרת
  • 13:56
  • 25.02.13

מעריכה מאוד את קלדרון אך הצדק איתך. תודה על תשומת הלב לענין .

04 מאמר מעולה!  (לת) תודה לנילי אושרוב
  • 14:03
  • 25.02.13

  •   על מה תודה ? על איזכור שכניינו הפלסתינים ...פשוט פטטי וחסר תוכן אמיתי רונית
    • 20:20
    • 25.02.13

    אני מסופקת אם יפורסם - כיאה למערכת בעלת "פתיחות"

05 קלדרון ופורים גיורא
  • 14:04
  • 25.02.13

מגילת אסתר היא אגדת עם בשירות הדת היהודית.כיון שהיא לא אירוע היסטורי
היא אגדת עם מגוייסת לאינטרס הדתי: הדת היהודית וכמוה גם הנוצרית והמוסלמית נוצרו על ידי גברים למען גברים על מנת לשלוט בנשים. בשום דת לא היו נשים שנטלו חלק בכתיבתה. שיויון מגדרי זקוק להפרדת דת ומדינה

  •   כמעט מסכים, הדת לא נוצרה על מנת שהגברים ישלטו בנשים כיון ששליטה כזו היתה קיימת ממילא, הדת כיון שהשתמשה בנתון זה אפשרה ועדין מאפשרת את המשך השליטה הזו. הדת נוצרה קודם כל עבור יוצריה, הכהנים ביהדות והשליחים \כמרים בנצרות. הנצרות והאסלאם הפכו את הדת גם למנוף של שליטה על כמות רבה ככל הניתן של בני אדם  (לת) הפרשן
    • 15:56
    • 25.02.13

06 מדוע כל הפמניסטיות כל כך חד ממדיות אטומות ליופי והומור וחושניות ושכל ישר ? גם הרשימה הזאת דומה למערכון יותר מכל דבר אחר. אניהו מצונזר הארץ
  • 14:10
  • 25.02.13

נראה שכל עולמן בנוי על הוגינה ורצוי וגינה פלשתינאית.
רציתי להתיחס ברצינות לדבריך, אבל זה יצא כל כך מצחיק ומגוחך, כאילו המשך של הנאמר על ידך. אז ויתרתי.
יש גבול ליכולת ההסבר שלי.

07 מאמר מצויין. תודה רבה.  (לת) אייל
  • 14:11
  • 25.02.13

08 הנחה מעליבה ושגוייה שלהיות אורתודוקסית זה להיות שטופת מוח יהודית
  • 14:17
  • 25.02.13

אגדות ילדים של כל תרבויות המערב מציירות את האשה באור מעליב ונתלה ועדיין אנו אוהבים אותם. אין צורך להתריס נגד מגילת אסתר. יש צורך עצום לצאת נגד אפליית נשים, הדרת נשים, הן במרחב הדתי והן החילוני, אבל ההנחה שאורתודוקסיות כולן שטופות מוח ולא מודעות לעצמם היא מטופשת ועובדתית לא נכונה.

  •   יהודית, למזלך את לא רואה את הדבשת של עצמך. ניחא.  (לת) אסתר
    • 15:37
    • 25.02.13

  •   מציעה לך לקרוא שוב את אגדות המערב. אני
    • 15:53
    • 25.02.13

    האגדות האירופאיות לפני שעברו תחת ידיהם של דיסני, ואפילו לפני טיפולו של האנס כריסטיאן אנדרסן הנוצרי האדוק, היו הרבה יותר אוהדות כלפי נשים. גם המסרים של כמה וכמה מהן הרבה יותר מעצימים בשביל נשים. מה שאני מנחשת שאת מכירה בתור אגדות המערב זה לא יותר מעיוות של המקור והתאמתו לאמות מוסר נוצריות ופוריטניות.

  •   כנראה שכוונתך לאחים גרים שליקטו אגדות עם וקצת "שיפצו' אותן לאני
    • 21:31
    • 25.02.13

    הנס כריסטיאן אנדרסן לא ליקט אגדות עם אלא חיבר אגדות מקוריות. נאומה של רות קלדרון לא הרשים אותי במיוחד. לא ברור לי מה הגברת הנמרצת הזו שיעודה הפצת התלמוד בעולם החילוני, עומדת לעשות בכנסת, ועוד תחת פיקודו של יאיר לפיד.

  •   הרחוקים מרוחניות ויהדות שוכחים תמיד כמה הם שטופים בעצמם יואב
    • 08:00
    • 27.02.13

    שטופים הבלים ואפיקורסות בעוצמה של מאה שערים

  •   נכון, למשל לכלוכית היא סינדרלה  (לת) תמר
    • 09:47
    • 03.03.13

09 יישר כוחך. אני מסכימה לכל מילה  (לת) מיצ
  • 14:18
  • 25.02.13

10 נר לי דקיק מחריב שמחות
  • 14:27
  • 25.02.13

צריך לשאול יודעי דבר מה דעתם על "הידענות" של רות קלדרון במדעי היהדות ובמורשת ישראל. בשביל לפיד הנר הדקיק הזה מספיק.

11 'מלך מתון וליברל' - כל כך מתון שהסכים לבצע תוכנית רצח עם; כל כך ליברל שהפעיל רשת סרסורים ב-127 מדינות. כן. מתון וליברל בערך כמו ערפאת.  (לת) אין שכל אין דאגות
  • 14:31
  • 25.02.13

12 מקורי ומרענן - מסכים עם כל מילה משה
  • 14:37
  • 25.02.13

אני מניח שהבאים אחרי, בבורות המאפיינת (גם) את הציטוטים מהמקורות יכתבו משהו כמו: " כל מילה בסלע" (מבלי לצטט את המשך המשפט, הסותר את כוונתם המקורית).
ולנושא הכתבה עצמו - היה שווה אולי לשמוע גם את "דתיי המחמד" של המפלגה הזו, ההולכת ומצטיירת כ"קדימה 2".

13 כל מילה בסלע , ובמיוחד משפט הסיום. ולחשוב שיפות הנפש כביכול במפלגת "זה העתיד?", כמו מצביעות ומצביעים רבים, הלכו שבי אחרי יפה הבלורית, אך ללא אף תואר, רק בגלל מראהו המצודד.  (לת) הארי
  • 14:39
  • 25.02.13

14 אולי כדאי שמישהו ממרצ או העבודה יקרא בקול את ישעיהו. גג
  • 14:40
  • 25.02.13

ברגע שקוראים את נבואת ישעיהו עם הביקורת הנוקבת על תופעת הנובורישיות, על השימוש החלול בסמלי הדת כמו השבת או ״תפילות״ שנאמרות מהפה החוצה.
מבינים היכן נכתב הנאום החברתי הראשון.
המגילה הזו דווקא חשובה:
אני קוראת במגילת אסתר עם בנותיי ומסבירה להן למה הגיבורה של המגילה היא ושתי שעמדה על כבודה המינימלי כאדם.
אפרופו מרדכי יהודי שבוחר לחיות בגולה: עפ״י היהדות ישיבה בארץ ישראל שווה לתרי״ג מצוות. לכן כל יהודי שחי כאן יותר שומר מחרדי בברוקלין

15 ואת מכלילה. קורא אותך ואת רות קלדרון
  • 14:42
  • 25.02.13

יש שפע של כתיבה (עיונית, סטירית, יצירתית, שירה, פרוזה...) ששוחטת פרות קדושות מטקסטים יהודיים, גם לאחר היקסמות, גם במקומה של היקסמות. יש כתיבה נועזת כזאת, ודברי המתק של רות קלדרון, דברים החפים ממחויבות רעיונית, אינם חזות פני הכל.

16 לאיזה ביקורת בדיוק את מצפה מצידה?  (לת) עוד פיון עמום של לפיד
  • 14:43
  • 25.02.13

17 ...מה את רוצה ממנה? אז היא לא הזכירה משהו שמעניין אותך.. סו וואט? דן
  • 14:48
  • 25.02.13

דברי איתה, שאלי אותה מה דעתה על הנושאים שציינת. רוב הסיכויים שהיא תסכים עם לפחות חלקם...

מדוע יש צורך בגישה כה בוטה כלפי אישה שבסך הכל נשאה נאום. אל מול דבריך על פתיחות וקבלת האחר, אי אפשר שלא לשים לב שאת שוללת מי שחושב אחרת ממך או אפילו מי שלא מדבר בדיוק על מה שאת רוצה - לא כל כך ליברלי.

גם היחס למסורת עתיקה של אנשים יכולה להיות מעודנת יותר...

18 רות קלדרון נמצאת כבר אחריך פלץ אמיר
  • 14:49
  • 25.02.13

בשיח מעט יותר מורכב, וקצת יותר מודע לעצמו.
שיח שבו אפשר לדבר על פורים בלי להרגיש מחויבים לגנות רצח עם ויחס מבזה לנשים.
איך העזה גברת רות קלדרון לצטט מהמקורות בלי להתחייס באותה נשימה לסבל הפלסטינים, היחס לנשים והאולקוס של יענקלה.

19 בדיוק כמו יאיר לפיד: רק להתחנף  (לת) שמעתי את הראיון, הכי רדוד
  • 14:50
  • 25.02.13

20 באמת מבריק. ונכון.  (לת) אלכס
  • 14:53
  • 25.02.13

21 קשקוש אשכנזי נבוב. מסחר בנשים מתבצע יום יום באוהלי הבדואים בארצנו. אבא זקן נותן את ביתו הנערה לגבר זקן כאישה רביעית ומקבל בתמורה את ביתו של "חתנו". אבל האשכנזי הנאור יפליג 3000 שנה אחורה ורק שלא יחשב גזען כלפי הערבים.  (לת) אוהב האמת
  • 14:55
  • 25.02.13

  •   מר"צ והפמניסטיות לא שואלות איך מגיעות בנות 12 מהגדה ועזה לאוהלי הבדויים. אשכנזי אחד
    • 15:55
    • 25.02.13

    סחר בנשים - זה נושא חמוד לצעוק כליו אבל כאשר אחמד מעורב אז זה טבו. מותר להינשא לחמש ילדות , לעשות להן, במקור, עשרה ילדים ללא דאגה לצרכיהם, בתנאי שאתה ערבי.
    הצדקנות הפמניסטית ומר"צ בהחלט לא חוצה את הגבול הערבי.
    טוב לפחות שהתחילו לקרוא במגילת אסתר. מתוך שלא לשמה יבוא לשמה. בעזה"ש.

  •   זה שזקן בדואי קונה נערה צעירה למילוי תאוותיו , זה בטח באשמת המתנחלים . אני עוד לא מצאתי דרך להסביר למה אבל בטח המתנחלים אשמים בזה.  (לת) שון אופנהיימר
    • 00:04
    • 28.02.13

22 סוג של תגובה לדברים יובל
  • 14:55
  • 25.02.13

המקום צר מלהחיל דיון רציני בדברי הכותבת, אך אנסה להעלות מספר נקודות. אתייחס בעיקר לראייתה את סיפור המגילה ואת סיפורה האישי של אסתר בתוך זה.
1. אינך מחדשת דבר לגבי אסונה של אסתר. אכן לכל מי ששם לב לכך, מרחפת עננה שחורה מעל שימחת החג בהיזכרו שאסתר נשארה אצל הגוי המגעיל הזה.
2. מרדכי כבר עלה לא"י (ספר עזרא ב,ב). הוא נאלץ לרדת חזרה כדי לבטל את צו ההקפאה שקיבלנו על בנית בית המקדש. כך מתחילה המגילה פחות או יותר.
3. כידוע, אסתר ניסתה להימלט מהלקיחה לבית המלכות ("ותלקח אסתר" - היא לא באה לבד ובטח שלא "נתרמה" ע"י מרדכי!)
4. "מלך ליברלי ומתון"? "מי הוא זה ואיזה זה הוא אשר מילא ליבו לעשות כן?" שואל המלך ב"תמימות". הוא לא יודע שהמן הוציא צו השמדה לעם שלם? חז"ל כבר דנו האם הוא מלך חכם ותחמן או סתם טיפש.
5. לגבי מרדכי, גם כאן כבר ניטש ויכוח ישן (למרות שאין שום בעיה לברר שוב ושוב את הענין) לגבי סיבת הכנסתו את עם ישראל לצרה הזאת (כיוון מחשבה: לא הוא הביא את האסון, אלא אלו שהישתתפו בסעודת המלך אחשוורוש בתחילת המגילה ומעשיהם עלולים היו להוביל להתבוללות).
אף אחד לא יכול להתעלם מהאסון של אסתר. יחד עם זאת, אנחנו כן חייבים להוכיר לה הרבה טובה על מסירות נפשה למען הצלת העם.
לסיכום הדברים, שמחתי מאוד שדברי ח"כ קלדרון מתחילים להשפיע ולעורר דיונים לגבי עולם התורה.

23 "הבעיה היהודית" שלמה גרינברג
  • 15:16
  • 25.02.13

כותבה הגב. אושרוב, "ד"ר רות קלדרון הפכה לכוכבת הרשת, ובכך משתקף צימאוננו כציבור לשמוע דברי טעם", נכון, קלדרון דברה יפה, דברים של טעם והציבור, שטוף הריאליטי והשטויות אכן צמא להגיון שבדבריה. אבל השאלה היא מה מטרת הכתבה הזו? לגעור בד"ר קלדרון על שהתעלמה מזכויות נשים? ששכחה להזכיר את הפלשתינים? ומדוע לא לרטון על ששכחה לדבר על מפוני עזה שעדיין לא טופלו או על הצורך לסלול סוף-סוף מדרכות בכרכור? הנאום היה מצוין, מתמצת והעביר מסר הגיוני, זה הכול ולא צריכה הכותבת להתנהג כמנהג בני עמנו שאוהבים לחטט בשלילה במקום להציג את החיוב.

24 ומה עם הסבל של הפלשתינים? שכחת?  (לת) יעל
  • 15:20
  • 25.02.13

  •   לבאר השליכוה מוחמד
    • 17:02
    • 25.02.13

    אנחנו גם שוטים ממי הבאר . זורקים אוחתוק שלנו ומים קופצים ישר לפה שלנו . אחלה סטרט אב

25 כמה בורות במאמר אחד דוד
  • 15:21
  • 25.02.13

1. עשרות האלפים שנהרגו אינם חפים מפשע. לפי הטקסט במגילה, המיעוט היהודי בהתאם לצו המלכותי הרג את אותם אלפי אנשים שעמדו לממש את תוכנית המן ולהשמיד את העם ההיודי
2. ההשתלבות של אסתר בארמון המלוכה לא נעשה כעיסקת בשר זנותית. בהתאם למקובל לתקופה ולמקום אסתר השתלבה ברובד העליון של הממשל.

26 חוז מזה קלדרון נתנה נאום בת מצווה בינוני.  (לת) אסתר המשתמשת בגברים לה אתה המינית ולביזויים ורוצחת בני המן
  • 15:56
  • 25.02.13

27 אחיות, תלמדו ממני. קראו לי ולא באתי. מה אני, כלב? מונית?  (לת) ושתי
  • 15:57
  • 25.02.13

28 תודה רבה על מאמרך שהוא כמו כוס מים...קולה במדבר. אנג'לה
  • 16:01
  • 25.02.13

במדבר הטמטום והבורות שאני נחשפת אליו לאחרונה. פשוט מצב בלתי נסבל. לימדתי בעבר תרבות ישראל...כבר לא. הטקסטים שנחשפתי אליהם היו פשוט הזויים. התקשתי למצוא בהם יופי, ערכים, מלבד סיפורים איזוטריים פה ושם.
התחנכתי בילדותי על ספרי מקראות ישראל הנפלאים. סיפורים על טוב לב, צניעות, הקרבה, אלטרואיזם. כמעט ולא מצאתי דבר מערכים אלה בטקסטים של תרבות ישראל שנראה שנכתבו על ידי גברים שהסתופפו יותר מדי האחד בחברה השני, ומזה כנראה לא יוצאים דברים טובים.

29 לא דיי לכן נשים קנאיות מד'ר קלדרון ???תנוח דעתך ,מגילת אסתר לא יותר מסיפור פגני של האלה "אשתר" והאל "מורדוק".  (לת) נביא הזעם.........
  • 16:01
  • 25.02.13

30 אני לא מבין את הרצון העז לתקוף את רות קלדרון על דברים שהיא לא אמרה אריה
  • 16:08
  • 25.02.13

מישהו שאל אותה בכלל באותה תכנית רדיו על דעתה על מגילת אסתר?
ובנאום הראשון שלה (מעמד חגיגי בעיקרו ) היא הייתה חייבת להתייחס לכל נושא שעומד על הפרק? החל מהיחס לפלסטינאים ועד מדיניות הספורט של האיגוד?
ד"ר רות קלדרון היא לא ילדה ופועלה רב, ומי שרוצה בוודאי יכול ללמוד על דעותיה בנושאים שונים, בלחיצת כפתור. אז אם תוקפים אותה בגלל דברים שלא אמרה בראיון כזה או נאום אחר - סימן שאין כאן באמת על מה לתקוף.

31 זה מאמר בסדר גודל של התיזיסים של מרטין לותר. או תורת היחסות. כל כך מקורי.  (לת) דובית
  • 16:13
  • 25.02.13

32 המשמעות הרחבה של נאומה של קלדרון אברהם
  • 16:29
  • 25.02.13

היא שאין לאותו סקטור שמסתופף בחצרות הרבנים בעלות על היהדות, ושהתפיסה שלהם שהעם צריך לפרנס אותם בגלל שהם הם החיבור היחיד לרוחני הוא מופרך לגמרי. קלדרון היא אלטרנטיבה לא חרדית ליהדות, כמו רוב יהדות ארה''ב, שרק לאלטרנטיבה הזו יש זכות קיימא ארוכת טווח, בעוד שהיהדות החשוכה החרדית כורתת את ענף הניצול שעליו היא יושבת.

33 נאום הבת מצווה של קלדרון הוא בזיון ושיקרי. הדתיים בורים בטקסטים היהודיים. מי שחוקר אותם הם החילוניים. הסכנה הגדולה לקיומה של ישראל לא תבא מן הערבים אלא מהרס החברה שמבצעים החרדים בסיוע מפלגות הימין. ירובעם
  • 16:30
  • 25.02.13

נאום הבת מצווה של קלדרון הוא בזיון ושיקרי. הדתיים בורים בטקסטים היהודיים. מי שחוקר אותם הם החילוניים. הסכנה לקיומה של ישראל לא תבא מן הערבים אלא מהרס החברה שמבצעים החרדים בסיוע מפלגות הימין ומפלגות דתיות.

  •   תיקון טעות צדיק נסתר
    • 19:12
    • 25.02.13

    החילוניים שחוקרים, חוקרים ממקום לא נכון. מהשכל,מהדעת,מההיגיון. ההבנה היא שטחית במקרה הטוב, ושקרית במקרה הרע. כמובן שדתיים גם משתמשים בכלים אלו, אבל הם יודעים שאלו הם רק משרתי האמונה, והאמונה, עבודת הלב, החיבור הרגשי-תודעתי, ההתבוננות פנימה הם העיקר. הבורות שלכם נובעת מכך שאתם חושבים שהתנך הוא ספר היסטוריה, ולימוד של העובדות הוא מספיק. אתם לא יודעים שהתורה היא מודל נצחי שלא נעלם אף פעם? אברהם יצחק יעקב משה דוד שלמה יוסף וכל הדמויות בתורה, הטובות והרעות, הם חלקים מהאישיות של כל אחד ואחד מאיתנו. מאורעות כמו יציאת מצרים,מתן תורה,בתי המקדש וכו׳ וכו׳ הם גם מצבים נפשיים-תודעתיים שאנו מרגישים וחווים היום! אז חיזרו לכם לחיי הלוגיקה היוונית שאימצתם לכם, ואני אחזור לחלקת האלוהים שלי. אין לי בעיה איתכם, כל הסביבה שלי מבלי יוצא מן הכלל היא חילונית. למראית עין אני גם נראה כחילוני, ואני מתכנן בקרוב ללמוד פיזיקה בטכניון. אז חיסכו ממני את ההתנשאות האופיינית לכם.

34 גם הכותבת קלת דעת וגם הפרופ' רות קלתדעתרון.  (לת) מתי
  • 16:57
  • 25.02.13

35 נושא כאוב וחשוב, אבל מה הקשר לקלדרון? למה להרכיב על גבה את הביקורת על המגילה? מחיבור של לארי ושלך מסתבר שקלדרון ממש חייבת להתייחס לכל היבט. קצת מוגזם.  (לת) מ
  • 17:17
  • 25.02.13

36 השאלה מה רצה המן ולמה נבהל מהיהודים לא נידונה מעולם. לא צריך ללכת אחורה אלפי שנים. צריך להיישיר מבט אל מול כנופיית האורתודכסים בישראל ובעולם של היום ומיד מבינים. פרשגורא
  • 17:27
  • 25.02.13

הם רוצים הכל ומיד.

37 באמת נדמה לך? ככה?  (לת) אלגרו
  • 17:33
  • 25.02.13

38 מה הקשר בין שמיטה להר סיני שרה
  • 17:38
  • 25.02.13

רות קלדרון מצויינת. נקודה. סיפור מגילת אסתר - כבודו במקומו, ואפשר לחלוק עליו, כפי שעשתה כאן הכותבת. אבל יש להפריד בינו ובין רות קלדרון, שלצורך העניין, לא התבקשה להידרש לסיפור עצמו. תרגיעו !

39 אין טעם להתווכח עם (חוסר) אמונותיה של הכותבת, אבל אלו שנהרגו אינם חפים מפשע. אלו הם האנשים שעמדו לרצוח את היהודים, ולא היתה ברירה אלא להתנגד בכוח - אלימות כנגד אלימות. בדיוק כמו המחבלים הפלשתינים שנהרגו בנסיון להשמיד אותנו. ובאשר למרדכי - תנוח דעתה של נילי אושרוב. עליו נאמר "ורצוי לרוב אחיו", היה מיעוט שהעלה בדיוק את טענותיה.  (לת) טוטו
  • 18:20
  • 25.02.13

  •   לפי המגילה, לא היתה חובה להרוג יהודים אלא הזדמנות להרוג יהודים למי שמעוניין ברצח וביזה. מאחר ואי אפשר היה לבטל את הצו המקורי, יצא צו חדש שהרשה ליהודים להגן על עצמם. מי שבכל אופן החליט לתקוף יהודים לא היה חף מפשע. היו גם רבים אחרים שהתיהדו לפני שהגיע יום הפור. c
    • 23:24
    • 25.02.13

    לפי המגילה, לא היתה חובה להרוג יהודים אלא הזדמנות להרוג יהודים למי שמעוניין ברצח וביזה. מאחר ואי אפשר היה לבטל את הצו המקורי, יצא צו חדש שהרשה ליהודים להגן על עצמם. מי שבכל אופן החליט לתקוף יהודים לא היה חף מפשע. היו גם רבים אחרים שהתיהדו לפני שהגיע יום הפור.

40 כואב הלב.. צדיק נסתר
  • 18:59
  • 25.02.13

תבינו דבר בסיסי. כל כתוב כלשהו ממקורותינו, ניתן להבינו בארבעה מישורים שונים. פשט,דרש,רמז,סוד. הפשט הוא הראשון ובקהילה הדתית ילדים בני 6-12 לומדים את הפשט, שכולל את כל הסיפורים והאגדות והדברים הלא הגיוניים והלא צודקים כביכול שבהם כפרו החילוניים. הפשט הוא קליפה והפרי מתחתיה הוא הרמז-רמת הבנה וניתוח אחרים של המקראות. הרמז גם כן קליפה לדרש, והדרש הוא קליפה לסוד. הסוד-הפרי הסופי שנותן לנו הקב״ה מהתורה. נעשה ונשמע זה לא רק אז בקבלת התורה, זה חוק טבע הקיים גם היום. רק מי שלוקח על עצמו את עבודת השם מתוך מקום נמוך של אמונה כנגד ההיגיון וביטול זוכה להתרוממות רוח ולנשמה אדירה. וליישובן של כל הקושיות והסתירות. בזמן שאתם אוכלים את עצמכם ומתמלאים כעס ותיסכול, ומנתחים ניתוחים ילדותיים מאוד של כתבים בעלי עומק אינסופי, יש כאלה הנהנים מן הפירות. המצב לא טוב כיום גם בקהילה הדתית שנראית כאילו כבה אורם וגם בקהילה החילונית שמתרחקת יותר מאי פעם. השעה הכי חשוכה בלילה היא השעה שלפני הזריחה. לפני התפוצצות האור החושך מתגבר. תהיו רגועים בקרוב כולנו נחיה באושר זה לצד זה ללא כפייה דתית וללא כפייה חילונית. כבוד הדדי,אהבה,אחווה ורעות. נתאחד כעם ונרפא את הכעסים בינינו ובאופן טבעי השלום עם שכנינו יגיע.

41 כואב הלב.. צדיק נסתר
  • 18:59
  • 25.02.13

תבינו דבר בסיסי. כל כתוב כלשהו ממקורותינו, ניתן להבינו בארבעה מישורים שונים. פשט,דרש,רמז,סוד. הפשט הוא הראשון ובקהילה הדתית ילדים בני 6-12 לומדים את הפשט, שכולל את כל הסיפורים והאגדות והדברים הלא הגיוניים והלא צודקים כביכול שבהם כפרו החילוניים. הפשט הוא קליפה והפרי מתחתיה הוא הרמז-רמת הבנה וניתוח אחרים של המקראות. הרמז גם כן קליפה לדרש, והדרש הוא קליפה לסוד. הסוד-הפרי הסופי שנותן לנו הקב״ה מהתורה. נעשה ונשמע זה לא רק אז בקבלת התורה, זה חוק טבע הקיים גם היום. רק מי שלוקח על עצמו את עבודת השם מתוך מקום נמוך של אמונה כנגד ההיגיון וביטול זוכה להתרוממות רוח ולנשמה אדירה. וליישובן של כל הקושיות והסתירות. בזמן שאתם אוכלים את עצמכם ומתמלאים כעס ותיסכול, ומנתחים ניתוחים ילדותיים מאוד של כתבים בעלי עומק אינסופי, יש כאלה הנהנים מן הפירות. המצב לא טוב כיום גם בקהילה הדתית שנראית כאילו כבה אורם וגם בקהילה החילונית שמתרחקת יותר מאי פעם. השעה הכי חשוכה בלילה היא השעה שלפני הזריחה. לפני התפוצצות האור החושך מתגבר. תהיו רגועים בקרוב כולנו נחיה באושר זה לצד זה ללא כפייה דתית וללא כפייה חילונית. כבוד הדדי,אהבה,אחווה ורעות. נתאחד כעם ונרפא את הכעסים בינינו ובאופן טבעי השלום עם שכנינו יגיע.

42 אה, כמה דיבורים....בגדול, זה פשוט מאד: דניאל קלטי
  • 19:14
  • 25.02.13

רות קלדרון, מייצגת את עולם הטיפוסים הריקים, חסרי-המהות, הנסחפים אל רעל-הדת, כי לתרבותם החילונית, אין תוכן אתאיסטי מתקדם באמת.

ובהיותה כה-ריקנית, מתאים להּ, כמובן, ללכת עם לפיד.

וזה כל הסיפור כולו.

43 איפה הסרסור באסתר? YB
  • 19:22
  • 25.02.13

לפי המסופר במגילה היא נלקחה לבית המלך לפני פרשת המן וההימנעות מרדכי מלהשתחוות אליו ולא היה למרדכי ולאסתר הרבה מה לעשות בעניין.
בנוסף, זה די אנכרוניסטי לטעון שמרדכי נמנע מלהשתחוות להמן מטעמים של ״גאווה לאומית״, לפי פשט המגילה והבנת חז״ל וכל הפרשנים הסיבה הייתה דתית (אני לא אומר שזה מצדיק אלא רק מנסה לכוון את הדיון למקום הנכון).
אגב, בתקופת מסעי הצלב קהילות יהודיות שלמות מסרו את נפשן (כולל ילדיהן וכוללי הן) מסיבות דומות.

44 לא ראיתי נציגה מוסלמית שמעיזה לפגוע בקודשי האיסלם, כולל רצח על כבוד המשפחה  (לת) מנדי
  • 19:39
  • 25.02.13

45 ממי שמהות הנאום הראשון שלה בכנסת היא התרפסות לדוצ'ה ונחמדות לחבר שלו בנט - אינני מצפה להרבה. פמיניסטית היא לא וזה באנדרסטייטמנט  (לת) ישראלי אמיתי
  • 19:52
  • 25.02.13

  •   ישראלי אמיתי - למען הגילוי הנאות עליך לספר שהדבר האמיתי היחיד בך הוא ששוחררת מצה"ל בגלל בעיות נפשיות, ושבדיוק אותן בעיות נפשיות גורמות לפסיכומניאק צבאי כמוך לשבת כל היום מול המחשב ולהציף אתרי אינטרנט בתגובות לא שפויות. נו טוב, מה עוד יש ללוזר כמוך לעשות בחייך האומללים?  (לת) בד
    • 21:32
    • 25.02.13

  •   אמת. רות קלדרון רוחצת את הרגליים לדוצ'ה ולחבר שלו בנט. איך נפלו משכילים ודוצ'ה קטן בם נוהג, עצוב  (לת) פסטרידום
    • 09:49
    • 26.02.13

46 על פרופ' שולמית לבנברג שמעת? מיכאל
  • 20:00
  • 25.02.13

אורתודוקסית, אם לשישה ילדים.

47 נכון - קלדרון לא הזכירה את הפלשתינים וזה חטא בל יכופר..זו כל תורתה של הכותבת- פשוט פטטי ועלוב  (לת) משה
  • 20:17
  • 25.02.13

48 מעולה  (לת) אייל
  • 20:33
  • 25.02.13

49 למה לא הזכירה את הנביאים, בורחת מעמדה ברורה. מחזקת את הקונסנסוס החזק מבטון.  (לת) עכשיו כשקלדרון מסתובבת במסדרונות הכוח, איזו אג'נדה יש לה? מה היא למדה מהגמרא
  • 21:37
  • 25.02.13

50 שמעתם ממנה מילה על שישראל מחזירה פליטים לאריתריאה שם מחכים להם חיים גרועים מן המוות או מוות ממש?  (לת) מה איכפת לקלדרוןו?
  • 21:45
  • 25.02.13

51 עוד מקרה נדיר של אדם שעיניו פקוחות בתוך ים העיוורון סביב. נפלא
  • 22:28
  • 25.02.13

מדהים כמה מעט אנשים באי המבודד הזה מצליחים לראות דברים כל כך ברורים ובעלי חשיבות עליונה

52 נילי אושרוב על נאומה של רות קלדרון שושנה חן
  • 23:36
  • 25.02.13

יישר כוחה של נילי אושרוב האומרת תמיד דברים של אמת וחוכמה ומצטיינת בחדות הבחנה! לצערי, מעטים בלבד יזהו בנאומה של רות קלדרון את ההתחסדות, ההתבטאות האינטרסנטית בתוך הקונסנזוס וההתרחקות מדיון דווקא באותם ענינים שהם ממש בנפשנו. לאור כל זאת ניתן לקבוע שלרות קלדרון נשקף עתיד מבטיח בזירה הציבורית.

53 קלדרון היא המחזירה בתשובה הכי מוחכמת שקמה כאן גיא
  • 23:49
  • 25.02.13

כמו החילונים-שומרי המסורת שנשבו בקסמ פשוט מטורפת.

אני לא נופל בפח היהדות המקרבת.

מדינת הלכה לא תקום כאן.

54 יש כל כך הרבה דברים שרצוי ללמוד. אז מדוע דווקא גמרא? תושב"ע
  • 10:49
  • 26.02.13

בעקבות מאמרה המצוין של נילי אושרוב מצאתי את נאום הבתולים של רות קלדרון בכנסת ו..התאכזבתי. אודה שלא הקשבתי לכל, פשוט משעמם, אך המסר מאכזב . קלדרון היא דוקטור לתלמוד, לטוב ולרע, והיא מנסה להפיץ את בשורת האור הגנוז בכרכים המעבישים לכל עם ישראל. החזון שלה הוא מעגלים הולכים ומתרחבים של לומדים ולומדות, בעיקר בציבור החילוני (הדתיים לא זקוקים להמלצתה). ואני תוהה, עם כל הכבוד ליצירה היהודית בבבל של המאות הראשונות לספירה, אם כבר משקיעים זמן פנוי בהרחבת הדעת אז מדוע לא נושאים רלוונטיים ועדכניים יותר. מדע פופולרי, פילוסופיה, תזונה. הנה למשל תזונה. מאות מגיבים מדי שבוע למאמרים המטיפים לצמחונות. גם הכותבים וגם המגיבים ברובם נטולי כל ידע בביוכימיה או ברפואה ואפילו אינם מסוגלים להבחין בין מאמר מדעי שעבר בקורת מקצועית לתעמולה של גורו שרלטן. אז דווקא לתלמוד יש להקדיש את זמננו הפנוי היקר?

55 הגב' נילי ממציאה פירוש מעוות למגילת אסתר, ואחר כך תוקפת את המגילה שעיוותה במו פיה. יוסי
  • 14:00
  • 26.02.13

מרדכי לא רצה שאסתר תילקח לבית אחשוורוש. גם היא נלקחה לשם בניגוד לרצונה. היא ניסתה למנוע את נישואיה הפיכתה לאשת אחשוורוש, בכך ש"לא ביקשה דבר". רק מאז, שהתברר לו שהיא נישאה למרות הכל, הוא ניסה להשתמש באירוע זה, בשביל להציל את עם ישראל מאסון נורא.
אבל מה לא יעשו שונאי היהדות, בשביל להצדיק את שנאתם. אפילו את בורותם התהומית במורשת ישראל יפגינו בראש חוצות...

56 נהדר.תשובה מוחצת.אנחנו החילונים היינו אחד העם
  • 15:19
  • 26.02.13

זקוקים לאישיות בעל דעותכמו שלך בכנס ולא ת'פ של שומרי חומות למיניהן. הגבתי גם ישירות בדף הפייסבוק של קלדרון על פירסום טקסטים תעמולתיים של חזלינו ללא כל עמדה לעומתית או לפחות הצגת הבעייתיות בציטוטי סתם אלה.

57 נהדר.תשובה מוחצת.אנחנו החילונים היינו אחד העם
  • 15:19
  • 26.02.13

זקוקים לאישיות בעל דעותכמו שלך בכנס ולא ת'פ של שומרי חומות למיניהן. הגבתי גם ישירות בדף הפייסבוק של קלדרון על פירסום טקסטים תעמולתיים של חזלינו ללא כל עמדה לעומתית או לפחות הצגת הבעייתיות בציטוטי סתם אלה.

58 מצטערת. כולם ראו בהופעת קלדרון בכנסת תעלול יחצ"ני בנאלי. לא יותר מזה.  (לת) ד"ר חנה מינסקי
  • 00:01
  • 28.02.13

59 קלדרון אינה אלא המירי רגב של יש עתיד ואולי גירסה מבישה של חנן פורת. מי אם לא החילוניים הם החוקרים במדעי היהדות. החרדים וקלדרון עצמה בורים בחקר התלמוד. כדאי להם ללמוד קצת את כתבי המקרא אם הם רוצים להבין את מהות המשנה והתלמוד ולהתעסק פחות בפרשת השבוע, בחברותא ובפלפול. הזמנים השתנו. והמחקר מתקדם. מיכה המורשתי
  • 22:36
  • 03.03.13

קלדרון אינה אלא המירי רגב של יש עתיד ואולי גירסה מבישה של חנן פורת. מי אם לא החילוניים הם החוקרים במדעי היהדות. החרדים וקלדרון עצמה בורים בחקר התלמוד. כדאי להם ללמוד קצת את כתבי המקרא אם הם רוצים להבין את מהות המשנה והתלמוד ולהתעסק פחות בפרשת השבוע, בחברותא ובפלפול. הזמנים השתנו. והמחקר מתקדם.

פרוייקטים מיוחדים