המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

לא להסתיר מהציבור

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מקדם תיקון לחוק העונשין, שמטרתו למנוע באופן גורף פרסום בתקשורת של חומרי חקירה. "חומר חקירה", על פי התיקון, הוא מושג רחב, הכולל "מסמך, לרבות חומר מחשב או קלטת... שנוצר, נתפס, נתקבל, נרשם או תועד בידי שוטר או חוקר במסגרת חקירת עבירה". על פי התיקון, יוטלו עונשי מאסר של שנה עד שלוש שנים על שוטרים, תובעים, חשודים, נאשמים, סניגורים ועיתונאים, שיוכח כי השתתפו בשרשרת העברת החומר ופרסומו.

למרות החשיבות הרבה שיש בהגנה על זכויות נחקרים - יוזמת וינשטיין פסולה. הסתרה עקרונית והרמטית של חקירות מעין הציבור תפגע בחופש הביטוי של האזרח ובזכות הבסיסית של חשודים ונאשמים לחשוף את שאירע להם. ברור כי גם העיתונות תיפגע באופן משמעותי מהתיקון ותתקשה לבצע את תפקידה כשומרת הסף של זכויות האדם והאזרח. אם מטרת התיקון למנוע הדלפות, יואילו גורמי האכיפה לעשות בדק בית ולא להעניש עיתונאים תחת זאת.

האמירה של ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, ניצב יואב סגלוביץ, בדיון על התיקון, ולפיה "צריך לחקור בחושך, הרחק מעיני הציבור", מלמדת על הסכנה האמיתית שבתיקון. שהרי בחושך, הרחק מעין הציבור, עלולות להיעשות פעולות לא לגיטימיות, שדבר קיומן לא ייוודע.

מלבד העובדה שנזקי התיקון שווינשטיין מקדם יהיו מרובים מתועלתו, נחוצה מידה של אטימות ציבורית כדי ליזום חקיקה כזאת בשעה ובאווירה הנוכחיות. הדמוקרטיה הישראלית נמצאת תחת מתקפה של גורמי כוח, המבקשים להשתיק את הפיות, להחריש את הביקורת ולהחשיך את המסך. בעיני גורמים אלה, הפרקליטות והתקשורת נמצאות בצד העוין של המתרס; והנה באים וינשטיין ועמיתיו להתגולל על התקשורת, להטיל איפול על התיקים ולסייע בכך בעיקר לחשודים בצמרת השלטון.

טוב היה לולא באה לעולם יוזמת האיפול; אך לא מאוחר מדי להודות בטעות ולגנוז את ההצעה הנפסדת.

Read this article in English: Don't keep the public in the dark




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 כשמערכת "הארץ" משקרת - מה יגידו אזובי הקיר? איש
  • 04:18
  • 16.12.11

"הסתרה [...] של חקירות מעין הציבור תפגע בחופש הביטוי של האזרח"

הלא החוק מדבר במפורש על הדלפות מהמשטרה בניגוד לפקודות, דבר שאמור להיות בלתי חוקי במילא. מה ענין חופש הביטוי של אזרחים? חשודים ונאשמים עדין יוכלו לדבר עם התקשורת ישירות.
יש מספיק מטרות ראויות לביקורת. למה להטעות את הציבור?

חבל ש"הארץ" מאבד כך נקודות קרדיט. הן חשובות במאבק האמיתי בהדרדרות שלטון החוק והמוסר במדינת ישראל.

02 זו הדמוקרטיה שהאידיוט רוצה לחיות בה נגעלת
  • 04:37
  • 16.12.11

אותו ויינשטיין "מקדם הדמוקרטיה" חיבל בנסיון השימוע למועמידים להיות שופטים על ידי נציגי העם- והרי זה הליך דמוקטי ביותר ולא כפי ששופטים נבחרים כיום. הוא מציע כעת את הדבר העריץ ביותר. חקירות בחשיכה כדי שיולו לגמור נחקר,.
הויינשיין הזה הינו פגע רע ויש להעיפו.

03 ויינשטיין נבחר בידי ביבי כדי לטייח את שחיתות שלטונו. הצעת חוק זו היא בטוי מובהק לכך,עוד צעד בתהליך סתימת פיות והחשכת המדינה=שחיתויות השלטון הימני, שעל כל נאד מחוקק חוק.זו אפסיותם המרסקת את הדמוקרטיה שומר חוק
  • 08:05
  • 16.12.11

הישראלית נמצאת תחת מתקפה של גורמי כוח, המבקשים להשתיק את הפיות, להחריש את הביקורת ולהחשיך את המסך. בעיני גורמים אלה, הפרקליטות והתקשורת נמצאות בצד העוין של המתרס; והנה באים וינשטיין ועמיתיו להתגולל על התקשורת, להטיל איפול על התיקים ולסייע בכך בעיקר לחשודים בצמרת השלטון. "

04 העיתונות עצמה היא זו שמביאה עלינו חוקים דרקוניים כאלה בכייה לדורות בגללכם
  • 08:14
  • 16.12.11

אתם מסיתים את הכל בכל, אתם מביעים עמדות שסוחפות את הציבור למחשבות שבנויות על בכאילו ראיות שלכם.
ישנם כמה כתבים שמביאים עובדות ומחשבות שמנומקות על בסיס העמדות, אבל רובכם משתלחים סתם, בשביל כותרת, בשביל האדרת שימכם, בשביל שוויץ שממנו יוצא מיץ, הרבה מיץ.
העיתונות חסרת אחריות לאומית, בכלל לא איכפת לה מה יקרה בגלל התנהלותה חסרת האחריות, אחרי המבול, אתם מביאים עלינו החלטות שאמורות לאזן תמונות מעוותות שאתם יוצרים.
לעיתונים לא אמורה להיות אג׳נדה פוליטית, היא אמורה להביא לנו שיקוף אמיתי של המציאות, פרשנות ערכית ומנומקת.
איפה העורכים, למה הם משתתפים בחגיגות העוסקות בפופוליזם זול, בהובלות דרכים פוליטיות בנחישות חסרת אחריות, כי זה מוכר עיתונים? כי עיתון זה עסק מסחרי? אז איפה הרצון להביא את האמת לקונה? תגידו שאתם עוסקים במסחר, וכל דבר שיכניס כסף הוא לגיטימי בעינכם, ונשיר לכם: על מה אתה חולם בלילה עיתונאי קטו שלי, איך אתה נרדם, ואנחנו מבינים שאתם נרדמים בלי שום בעייה.
הכסף הכסף הכסף, אתם פונים לציבור? שיצא לרחובות כדי שאתם תמשיכו את החגיגה על גבינו?
הבו לנו עיתונות ערכית, מנומקת, צנועה, אחראית, שמבינה שסוף מעשה ודיבור במחשבה תחילה, הבו לנו עיתונות כזאת, ואנחנו נחשוב ברצינות על הנושא 

05 החופש העיתונאי כבר עבר מזמן את גבולות ההגיון במדינה ערכית העיתונות לקחה חופש מערכים
  • 08:17
  • 16.12.11

אתם מסיתים את הכל בכל, אתם מביעים עמדות שסוחפות את הציבור למחשבות שבנויות על בכאילו ראיות שלכם.
ישנם כמה כתבים שמביאים עובדות ומחשבות שמנומקות על בסיס העמדות, אבל רובכם משתלחים סתם, בשביל כותרת, בשביל האדרת שימכם, בשביל שוויץ שממנו יוצא מיץ, הרבה מיץ.
העיתונות חסרת אחריות לאומית, בכלל לא איכפת לה מה יקרה בגלל התנהלותה חסרת האחריות, אחרי המבול, אתם מביאים עלינו החלטות שאמורות לאזן תמונות מעוותות שאתם יוצרים.
לעיתונים לא אמורה להיות אג׳נדה פוליטית, היא אמורה להביא לנו שיקוף אמיתי של המציאות, פרשנות ערכית ומנומקת.
איפה העורכים, למה הם משתתפים בחגיגות העוסקות בפופוליזם זול, בהובלות דרכים פוליטיות בנחישות חסרת אחריות, כי זה מוכר עיתונים? כי עיתון זה עסק מסחרי? אז איפה הרצון להביא את האמת לקונה? תגידו שאתם עוסקים במסחר, וכל דבר שיכניס כסף הוא לגיטימי בעינכם, ונשיר לכם: על מה אתה חולם בלילה עיתונאי קטו שלי, איך אתה נרדם, ואנחנו מבינים שאתם נרדמים בלי שום בעייה.
הכסף הכסף הכסף, אתם פונים לציבור? שיצא לרחובות כדי שאתם תמשיכו את החגיגה על גבינו?
הבו לנו עיתונות ערכית, מנומקת, צנועה, אחראית, שמבינה שסוף מעשה ודיבור במחשבה תחילה, הבו לנו עיתונות כזאת, ואנחנו נחשוב ברצינות על הנושא 

  •   אמרת "בכאילו ראיות" ופה מדובר בראיות פר אקסלנס **
    • 11:49
    • 16.12.11

    אתה מערבב מין בשאינו מינו. עיתונות משתלחת היא דבר אחד ואתה יכול לבקר אותה כפי שאכן עשית. היעדר שקיפות הוא נושא אחר, ועל כך יש למחות. המדינה הולכת ומצטמצמת, הולכת ונסגרת בפני האזרחים, הולכת ומאבדת את החופש שלה ואת הזכות לדעת מי מושחת. כשתהיה פה מדינה טוטליטרית אני מקווה שתמשיך לגדף את העיתונאים כדי שתהיה קונסיסטנטי.

06 וואלה, באמת זכותכם להרוס חיים לשם פרנסה מודרניסט
  • 09:16
  • 16.12.11

איך לא הבנו שהנסיון למנוע מהעיתונות להתפרנס מהרס חיי נאשמים שלא הורשעו הורס את הדמוקרטיה? גרמניה 1933. ואחר כך אתם זוחלים לבקש תקציבים כשאחד מכלי התקשורת המתועבים שלכם מתמוטט כלכלית, אה? מה קרה לערוץ 10? לא היו מספיק צילומים מחדרי חקירות אז ירד הרייטיניג? תתביישו לכם, קויוטים.

07 קישקוש וסילוף פרטים שאין דברים כאילו - מה הולך אתכם? עמית
  • 10:01
  • 16.12.11

מטרת החקיקה היא שמירה על זכויות נאשם ואל החקירה עצמה במהלך שלביה עד להגשת כתבי אישום באופן מידתי והגיוני.
עכשיו להצגה המגמתית ומסולפת של ה"עיתוני":
שמטרתו למנוע באופן גורף פרסום בתקשורת של חומרי חקירה. "חומר חקירה", על פי התיקון, הוא מושג רחב, הכולל "מסמך, לרבות חומר מחשב או קלטת... שנוצר, נתפס, נתקבל, נרשם או תועד בידי שוטר או חוקר במסגרת חקירת עבירה" - מדובר על חומרי חקירה עצמם קרי תמלילים, תמונות, מסמכים אבל רק הם עצמם ולא כל פרפרזה או נתון השאול מהם. וגם כאן באישור בית משפט ניתן יהיה לפרסם.
"הסתרה עקרונית והרמטית של חקירות מעין הציבור תפגע בחופש הביטוי של האזרח ובזכות הבסיסית של חשודים ונאשמים לחשוף את שאירע להם. ברור כי גם העיתונות תיפגע באופן משמעותי מהתיקון ותתקשה לבצע את תפקידה כשומרת הסף של זכויות האדם והאזרח" - שוב קישקוש איך בדיוק נפגע חופש עתונות או זכות הציבור לדעת מהעובדה שחומרי חקירה פיזיים לא נגישים לו? הרי הוא יכול להשיג אותם ולקרא אותם ואפילו לצטט מהם רק לא לפרסם אותם עצמם.

08 הגנה על זכויות חשודים עדי
  • 10:25
  • 16.12.11

יש מידה של צביעות באמרה במאמר כי בחסות החוק עשויות להיעשות פעולות לא לגיטימיות של גורמי החקירה, חקירות שדבר קיומן לא ייוודע. קשה לי לזכור את הפעם האחרונה בה חשפו כלי התקשורת, במהלך חקירה, מידע בדבר פעולות לא גיטימיות של גורמי החקירה. לעומת זאת, אני יכולה בקלות להיזכר כיצד במהלך חקירה מתנהלת (ראה לדוגמא מקרה ארז אפרתי) תמלילי חקירות ועימותים פרושים לעיני כל בעיתונים. אלו ערך חדשותי חשוב יש במידע זה מלבד רכילות צהובה לשמה? ומה לגבי זכותו של החשוד, שעדיין בגדר חשוד, כי פרטיותו תישמר?
אינני בקיאה ברזי החוק, ואני מסכימה כי צריך להגביל את תקופ האיסור (לדעתי הגשת כתב אישום משנה את מערך האיזונים). אבל עם כל הכבוד, הרצון של כולנו לדעת כל הזמן מה קורה (בין היתר גם רצון שלי), צרכה לסגת אל מול זכויות חשודים במהלך חקירה.

09 העיתונות של היום הם בעצם מפלגות שלא נבחרו בבחירות דמוקרטיות מי צריך בחירות
  • 10:44
  • 16.12.11

אתם מסיתים את הכל בכל, אתם מביעים עמדות שסוחפות את הציבור למחשבות שבנויות על בכאילו ראיות שלכם.
ישנם כמה כתבים שמביאים עובדות ומחשבות שמנומקות על בסיס העמדות, אבל רובכם משתלחים סתם, בשביל כותרת, בשביל האדרת שימכם, בשביל שוויץ שממנו יוצא מיץ, הרבה מיץ.
העיתונות חסרת אחריות לאומית, בכלל לא איכפת לה מה יקרה בגלל התנהלותה חסרת האחריות, אחרי המבול, אתם מביאים עלינו החלטות שאמורות לאזן תמונות מעוותות שאתם יוצרים.
לעיתונים לא אמורה להיות אג׳נדה פוליטית, היא אמורה להביא לנו שיקוף אמיתי של המציאות, פרשנות ערכית ומנומקת.
איפה העורכים, למה הם משתתפים בחגיגות העוסקות בפופוליזם זול, בהובלות דרכים פוליטיות בנחישות חסרת אחריות, כי זה מוכר עיתונים? כי עיתון זה עסק מסחרי? אז איפה הרצון להביא את האמת לקונה? תגידו שאתם עוסקים במסחר, וכל דבר שיכניס כסף הוא לגיטימי בעינכם, ונשיר לכם: על מה אתה חולם בלילה עיתונאי קטו שלי, איך אתה נרדם, ואנחנו מבינים שאתם נרדמים בלי שום בעייה.
הכסף הכסף הכסף, אתם פונים לציבור? שיצא לרחובות כדי שאתם תמשיכו את החגיגה על גבינו?
הבו לנו עיתונות ערכית, מנומקת, צנועה, אחראית, שמבינה שסוף מעשה ודיבור במחשבה תחילה, הבו לנו עיתונות כזאת, ואנחנו נחשוב ברצינות על הנושא 

10 נפתח פתח לעצור אנשים מהרחוב, לא לתת סיבה ולא לפרסם כמיטב הדיקטטורות האפלות בדברי ימי עולם.  (לת) הבחנה ברורה ומיידית
  • 10:53
  • 16.12.11

11 ומה אם התקשורת היא זו שהובילה לחקירה? אילנה
  • 15:44
  • 16.12.11

במקרה שלנו התקשורת היא היחידה שחושפת ומביאה לחקירות.
זה כאילו שמישהו למעלה שם לו למטרה לחסל את כלי התקשורת.
מעניין אם יש קשר לקצב ולחבריו.

12 הפיסקה השניה מעידה על כותבה שלא הבין את שכתב בעצמו בפיסקה הראשונה...איך הפכו "חומרי חקירה" ל"הסתרה הרמטית"? אין זאת אלא שהעיתונאים לא אמרו נואש: הם עומדים על זכותם לרצח אופי של קורבנותיהם בלי שתיווצר לציבור המתגונן יכול הרתעה נגדית. בקיצר: רוצים לשלוט, בלי להיבחר. זאת ה"דמוקרטיה" של המעצמה החשאית.  (לת) אינפיניטי
  • 18:09
  • 16.12.11

13 האם היועץ המשפטי מצטרף ל"ישראל ביתנו"?  (לת) ז'אק
  • 00:42
  • 18.12.11