המהלך לא הושלם

ראש הממשלה הוכיח נחישות שלשום כשהעביר בממשלה את מרבית המלצות הפרק על תחרותיות בדו"ח ועדת טרכטנברג. המלצות היסטוריות ממש - כמו הקמת רשויות מטרופוליניות לניהול התחבורה הציבורית העירונית, הגברת התחרות בתחבורה הציבורית, הוצאת תחנות דלק מחברות הדלק הגדולות, והעברת סמכויות לרשות ההגבלים העסקיים, לפרק בדיעבד חברות בעלות עוצמה משקית גדולה מדי - אושרו בממשלה. אלה המלצות מבניות חשובות ביותר, שיאפשרו להביא להגברת התחרות.

עם זאת, המלצות חשובות שנכללו בדו"ח לא זכו לאישור הממשלה. המלצות על הגברת היבוא המתחרה לישראל - הגבלת סמכויות מכון התקנים, שהוא היום חסם ליבוא מתחרה, והגבלת הסמכויות של משרד התמ"ת להטיל היטלים על יבוא מתחרה - לא נדונו כלל בממשלה. אם מוסיפים לכך את הפשרה שכבר הושגה, ועיכבה את הפחתת המכסים על יבוא לישראל, הרי שהמהלך התחרותי החשוב ביותר - חשיפת המשק ליבוא - אינו מתקדם.

הצעדים המבניים החשובים שהממשלה אישרה יביאו לשינוי פני המשק רק בעתיד הרחוק. לעומת זאת, פתיחת המשק ליבוא היתה עשויה להביא להגברת התחרות ולירידת מחירים בטווח המיידי. מאכזב הוא, כי המהלך שהיה עשוי לתת מענה מיידי לדרישות של מחאת יוקר המחיה לא התממש.

האכזבה עלולה להתגמד לנוכח הפרק העיקרי של דו"ח טרכטנברג, שטרם עלה לדיון בממשלה: החינוך לגיל הרך. זאת גולת הכותרת של הדו"ח, במענה לתביעת המחאה החברתית להקל את העומס על מעמד הביניים ולשפר את היצע השירותים של המדינה לאזרחיה. העניין מוטל בספק, אלא אם כן יקבל ראש הממשלה החלטה לקצץ בתקציב הביטחון. קיצוץ בתקציב הביטחון הוא אמנם הכרעה כבדת משקל, אך לנוכח הצרכים החברתיים והאזרחיים הדוחקים, על ראש הממשלה להוכיח נחישות אמיתית ולקבל את ההחלטה הזאת.

Read this article in English:Incomplete steps

הירשמו עכשיו כדי לקבל עדכון יומי מאתר הארץ
נא להזין כתובת מייל חוקית
ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות