המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

הלכה פסולה

עמותות, שמטרתן לסייע לזוגות הנזקקים לטיפולי הפריה ולוודא כי אלה נעשים על פי ההלכה, הפכו לתעשייה משגשגת בישראל. על פי תחקיר "הארץ" (דן אבן, "הפריה כהלכה על חשבון המדינה", 20.1) פועלות בתחום שבע עמותות לפחות, המספקות שירותים ליותר מ-3,000 זוגות בשנה. הגדולות שבהן, מכון פוע"ה (פוריות ורפואה על פי ההלכה) ובוני עולם, נתמכות על ידי שורת משרדים ממשלתיים, ובראשם המשרד לשירותי דת (משרד הדתות).

העמותות החרדיות יוצרות מודל חדש של רפואה פרטית: בעזרת כספי ציבור הן מסבסדות שירותים שאינם נכללים בסל הבריאות. העיקריים שבהם הם שירות משגיחות כשרות במרכזי ההפריה החוץ גופית (IVF), ובחירת רופא מנתח בבית חולים ממשלתי, לכאורה בניגוד לנוהלי משרד הבריאות.

פוע"ה מפעילה כ-50 משגיחות בבתי החולים, שתפקידן למנוע טעויות בערבוב זרעים וביציות. הפעילות מזכה את שירותי הפיקוח שלה בתמיכה של עד 1,300 שקל לזוג מתקציב המשרד לשירותי דת. מהמטופלים עצמם גובה העמותה סכומים הנעים בין 215 ל-360 שקל.

אנשי עמותת פוע"ה טוענים שב-15 שנות פעילותם הצליחו למנוע 37 טעויות, ואולם אין בכך כדי להסביר מדוע המדינה מממנת מתן שירותי רפואה פרטיים למגזר מסוים. האם רק החרדים זכאים להשגחה כפולה - הן של מרכז ההפריה והן של משגיחת הכשרות - מפני טעויות בערבוב זרעים וביציות? האם אדם חילוני שעובר תהליך דומה אינו זכאי לאותה הגנה? ומה באשר להכשרה הרפואית של אותן משגיחות כשרות - מי החליט שהן מיומנות לביצוע עבודתן? ומדוע מתאפשרת להן נגישות למידע רפואי חסוי?

מרבית בתי החולים משתפים פעולה עם התופעה, משום שהם חוששים שמטופלים יעברו לבית חולים מתחרה ובכך יישללו מהם הכנסות חשובות. אולם לא בתי החולים אמורים לעמוד בפרץ, אלא המדינה. שוב מתברר שממשלת ישראל מועלת באמון הציבור, כשהיא מאפשרת למגזר מסוים הטבות משמעותיות על חשבון כספי כלל האזרחים.

Read this article in English: Unacceptable halakha

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ההלכה כחוליה באבולוציה חיים הרחול מכנרת
  • 05:16
  • 22.01.12

"התיאוריה הכללית של האדם" מוכיחה שהדיקטטורה הנקיה מענפים צדדים, ניצחה במאבק הקיום וכלי גדיעת הענפים הצדדים קיימים גם היום בקירבנו. הדתות הן דיקטטורה חזקה יותר כי היא מטפלת ביידע. היא דיקטטורת-היידע. ההשכלה הגבוהה להמונים שברה את דיקטטורת היידע אבל השאירה את מנגנוני השלטון בשלטון הכוח. הניגוד בין חברת-היידע לשלטון הכוח הוא בלתי ניתן לגישור ויביא את סוף עידן המין האנושי.

02 מה לא בסדר, עצם הילודה, שמירת ההלכה או הפיקוח? עמוס
  • 07:36
  • 22.01.12

נראה שיש כאן עוד התנפלות על דתיים. מה לא תקין ברצונו של אדם להבטיח שילדיו יהיו באמת שלו? מה לא תקין בעצם רצונו של אדם בילדים?

  •   מאחר וככל מגיב ימני אתה או קשה הבנה או ממהר להגיב ע"ס הכותרת, הנה, במיוחד עבורך: אזוב שבקיר
    • 02:44
    • 23.01.12

    "אין בכך כדי להסביר מדוע המדינה מממנת מתן שירותי רפואה פרטיים למגזר מסוים. האם רק החרדים זכאים להשגחה כפולה - הן של מרכז ההפריה והן של משגיחת הכשרות - מפני טעויות בערבוב זרעים וביציות? האם אדם חילוני שעובר תהליך דומה אינו זכאי לאותה הגנה? ומה באשר להכשרה הרפואית של אותן משגיחות כשרות - מי החליט שהן מיומנות לביצוע עבודתן? ומדוע מתאפשרת להן נגישות למידע רפואי חסוי?"

03 עבודה ברוכה של פוע"ה חילונית שעברה טיפולים
  • 07:48
  • 22.01.12

אחת החרדות העיקריות שלי במהלך הטיפולים היתה טעות האנוש הזו שיכולה להיגרם מהפריה לא נכונה של ביצית וזרע. זהו פחד שרק מי שהביא לעולם ילדים בהליך שאינו טבעי (ולכן אינו בשליטתו) יכול להבין.
נכון, הרופאים ועובדות המעבדה עובדים בצורה יוצאת מן הכלל ומאד מקפידים, אבל סיכוי לטעות אנוש יש גם יש, בכל מקצוע. ואילו בכניסה להיריון ביחסים רגילים אין טעות כזו... וזה ההבדל. וזה פחד נורא גדול לאשה בטיפולים, נוסף על כל הפחדים האחרים, חוסר הבטחון וחוסר הידיעה ממה יהיה, ההורמונים שממלאים את הגוף ורופאים שמחטטים שם בפנים בכל טיפול...

לא נעזרתי בשירותיה של פוע"ה, כי חששתי מתגובת הרופא שלי (החילוני גם הוא, כמובן) ונאמנותו והקפדתו היו חשובים לי מאד, מה גם שלא ידעתי אז שגם חילוניות נעזרות בפוע"ה, ולא מעט אפילו.
אני בהחלט מבינה את החשש מטעויות, אצל דתיים כחילונים, ואם יש ארגון שמסייע בעניין הזה, גם אם מטרתו המוצהרת הלכתית וגם אם אופן כניסתו לבתי החולים לוקה בחסר ואולי בפגיעה באתיקה- הרי שאם הוא בסופו של דבר תורם לתחושת הבטחון של האשה וחו"ח אף מונע טעויות- זה מבורך.
ולגבי האתיקה- נו באמת, הרי כולם יודעים שפה בישראל, כולם מכירים את כולם וגם הרופאים ועובדי המעבדה והאחיות שנוכחים בטיפולים, במיוחד בבתי חולים ציבוריים (אבל גם בפרטיים, שם תעשיית ה- IVF משגשגת)- כולם יודעים וכולם מדברים וכולם "מעבירים" מידע כזה או אחר, במוקדם או במאוחר. בעצמי שכבתי שם כמטופלת עם רגליים פשוקות ובזמן הפרוצדורות הרפואיות שמעתי את כל השיחות והמידע המפורט- לגביי, לגבי מטופלות אחרות, רכילות על רופאים אחרים וכיו"ב. אז פוע"ה הם באמת לא המטרה הנכונה כאן. וכשכמה מטופלות שוכבות ביחד בחדר ומגיעה מנהלת המעבדה "לבשר" למטופלת אחרת שהביציות המופרות שלה לא שרדו ושצריך טיפול נוסף- וכל האחרות שומעות (וגם עובדי הנקיון, כוח העזר, בני הזוג של הנשים האחרות ועוד)- זה בסדר??

04 פרנסה זה לא צחוק, והחרדים מתפרנסים בכל מיני דרכים ישירות מכספי הציבור, בדיוק כמו אותם אקדמיים יודו-אנטישמים, אבל אל דאגה, כשהזיות השלום של הסמול על 'שתי מדינות לשתי עמים' תתפוגגנה בקרוב, בעיקבות האביב הערבושי, גם חוק האזרחות יתפוגג. והיאהוד והערבוש בין הירדן לים יהיו בתחילה כובש ונכבש, ולאחר מכן כשהם יתחילו להתחתן ביניהם הם יהיו לעם אחד, כמו היאהוד והאדומים בתקופת החשמונאים, וכמו היאהוד והכוזרים לפני אלף שנים, וכן הלאה עם כל העממים התגיירו במהלך ההיסטוריה היאהודית. כן, הרב-גווניות הגנטית, זה מה שמיחד את היהוד, וזאת הסיבה שרבים מהם, הם בני אנוש מוצלחים. סולו
  • 09:22
  • 22.01.12

כן, ההסבר היחידי למוצלחותם האנושית היוצאת דופן של היהוד,
הוא דווקא עירבובי הגנים מכל העממים הגויים שהתגיירו במשך כ-2000 שנה.
ושהקהילות היהוד נהגו להתחתן בקהילות יהוד שבארצות אחרות, וגם עם שכניהם הגויים.
השיא של עירבוב גנטי בין היהוד, הוא קיבוץ ועירבוב הגלויות שבמדינת ישראל.
צפוי לכן שבדורות הבאים יהיו כאן המוני בני אנוש מוצלחים,
כבר כיום ישנם ניצנים של מגמה זאת,

אבל לא כל אחד מהיהוד הוא בן אנוש מוצלח, ישנו חלק קטן שדפוק גנטית,
והם מהסמול המסומם היודו-אנטישמי, בעל הנפש המעוותת,
השונאים את עצמם, ומתעבים את בני עמם, וסולדים ממדינתם.

05 מתקשה להבינכם אמפייר
  • 10:18
  • 22.01.12

הרי פוע״ה יסייעו לאדם חילוני כשם שמסייעים לאדם דתי. אז מה הבעיה? כתבות מהסוג הזה מפריעות לקורא הממוצע שלא שונא דתיים חילוניים או כל אדם באשר הוא 

06 הרבנות ושלוחיה כאחרוני עובדי האלילים.  (לת) הפגנים
  • 10:53
  • 22.01.12

07 תתבייש לך מהכתבה! אזרחית
  • 10:59
  • 22.01.12

גם שיש אנשים שעוזרים אתם צריכים לכתוב נגד? במקום לברך אותם? לאן הגעתם? תתביישו! הכותבת אישה חילונית שנעזרת מעמותות אלו.

08 כל הכבוד לפוע"ה, אבל "הארץ" צודק בתביעה שינתנו אותם שרותים לכל, ללא התחשבות במידת הדתיות.  (לת) שלמה
  • 11:22
  • 22.01.12

09 נא לדייק, כשרות או גזענות!  (לת) דודו
  • 11:38
  • 22.01.12

10 אלה הטבות אלה? צאו וראו את מפעל ההתנחלויות שמרושש את מדינת ישראל  (לת) ועוד ימשיך לרוששה בעתיד הנראה לעין
  • 11:43
  • 22.01.12

11 As usual - you mislead the readers. Almost EVERY subsidy the government gives, to the arts,sports and theater, only caters for one part of the population - and you have no problem with it. ONLY when it comes to subsidisung a religious group, you "discover" that it only helps one part of the population. Even your facts are wrong, as PUA"H helps any person - religious or secular.  (לת) Rabbi UK
  • 12:19
  • 22.01.12

  •   לא נכון שם
    • 15:40
    • 22.01.12

    יש תקציב תרבות גם לחרדים, אתה מוזמן לבדוק את העניין. לא שחרדים רוצים תרבות, ובכל זאת בתחומים התרבותיים שהם כן רוצים יש להם תקציבים.

    הטענה בטור הזה היא שתקציב משרד הדתות הולך למימון לא שוויוני של טיפולי הפרייה. אילו כל המטופלים קיבלו את השירותים הללו אז לא היתה תלונה, אך מכיוון שרק חלק מהמטופלים מקבלים מימון- ולא מימון של משרד הבריאות אלא של משרד הדתות (כיוון שמשרד הבריאות מסרב לממן זאת)- מדובר בעיוות. היכולת לבחור את הרופא שלך, היכולת לקבל מזון כמו שאתה דורש, המשגיחים שנועדו למנוע ערבוב בין זרעים לביציות- כל אלה פריבילגיות למיעוט בלבד. זה לא הוגן.

12 נוכח צפיפות האוכלוסים בין הים לירדן - הכברת ממון ציבורי על טיפולי פוריות גרועה מפשע. היא איוולת!  (לת) איגור ביטרמן
  • 12:25
  • 22.01.12

13 חייבים לאסור בחוק כניסת "משגיחי כשרות" לשום מתחם למעט מטבחים של מוסדות המעוניינים בחותמת הרבנות עשתורת
  • 12:41
  • 22.01.12

אין מקום למשגיחי כשרות במעבדות פוריות ובחדרי טיפולים בבתי החולים הציבוריים בישראל. הסיבה לכניעת הגינקולוגים ומנהלי בתי החולים לגחמות הרבנים היא תאוות בצע. הם חוששים להפסיד נתח נכבד מהכנסותיהם, כי מסתבר שהציבור החרדי הוא הלקוח הטוב ביותר של תעשיית הפריון בישראל. 3000 זוגות משתמשים בשרותי עמותות "פרו ורבו" החרדיות מדי שנה. הגיעה העת שישראל תשחרר עצמה מפולחן עשתורת ותתרכז ברווחת הילדים שכבר הגיעו לעולם. קיראו למשל על תלאותיה של אם צעירה המחפשת גן לילדיה ומוצאת רק מתקנים שאינם ראויים אפילו לגידול תרנגולות בסוללה.

14 מה מפריע לכותב המאמר? גילגל
  • 12:55
  • 22.01.12

כאילו שחסרים נושאים אמיתיים לטפל בהם.
לפי המאמר, התקציב של פוע"ה לטיפול בהפריות מסובסד ע"י משרד הדתות על חשבון תקציבו, ולא על חשבון משרד הבריאות. בכל מקרה נדרשים הזוגות לשלם מכיסם השתתפות עצמית עבור השירות, והשירות לא מפלה בין האזרחים.
המאמרן מסתתר תחת הכותרת האמורה לקומם חילוניים: "נעשים על פי ההלכה", שהפירוש כאן שנציג של פוע"ה מלווה את המבחנה לאורך התהליך ומוודא שאין טעות בזיהוי (במילים אחרות: שהזרע הנכון מוכנס לבייצית הנכונה).
לנוכח הכמות המבהילה של 37 טעויות שנחשפו עד היום רק ע"י ארגון פוע"ה, מסתבר שטוב שיש שירות כזה. אז מה באמת הבעייה?

15 מאמר מערכת ? - חירטוט לוויקו
  • 13:12
  • 22.01.12

"ומה באשר להכשרה הרפואית של אותן משגיחות כשרות - מי החליט שהן מיומנות לביצוע עבודתן? ומדוע מתאפשרת להן נגישות למידע רפואי חסוי?"

ממש מלאכת אומנות של הטעייה והיתממות של מערכת העיתון. תפקיד "משגיחות הכשרות" (איזו בחירת מילים מוליכת שולל) הוא ללוות פיסית את מבחנת הזרע שעוברת תהליך של מיון והשבחה ולוודא שאותה מבחנה תגיע לבת הזוג הנכונה לצורך הפרייה מלאכותית, או למבחנת הביצית הנכונה (גם אחר מבחנה זו דרוש מעקב) לצורך הפרייה חוץ גופית. אין צורך ב"הכשרה רפואית" כי אין כאן שום פעולה רפואית, רק מעקב אישי פרטני אחרי מבחנות של הזרעים והביציות שהוצאו מגוף בעליהם ועוברות תהליכים שונים.

לגבי "הנגישות למידע רפואי סודי" ברור שהזוגות חתומים על כך שהם מוותרים על הסודיות מבחינת האספקט של עצם הפעולה, ומצד שני הארגון מתחייב שלא להוציא שום מידע החוצה. ברור שהמלוות לא יודעות שום דבר על עצם התהליך הרפואי הצלחתו או קשייו, כשם שסניטר שמוליך חולה לחדר ניתוח לא יודע כלום על הניתוח ותוצאותיו.

  •   הנה הוכחת בתגובתך הפרטנית שמשגיחות הכשרות של פוע"ה מיותרות למגיב 14
    • 13:39
    • 22.01.12

    ומכיוון שמשלם המסים בישראל מממן את פעילותן המיותרת זכותו לדרוש סילוקן ממרפאות הפוריות, די לנו במשגיחי הכשרות במטבחים הציבוריים. אין כל צורך ללוות את המבחנות ולפקח על עבודתם של כהני הפריון האמונים במלאכה. נציג פוע"ה שביקש להאדיר את מפעלו נקב במספר 37, כביכול נמנעו 37 טעויות במשך 15 שנים, כ 2 עד 3 טעויות מדי שנה. מדי שנה מתבצעות 15000 הפריות מבחנה בישראל. שעור הטעויות גם ללא הגברות השגיחות הוא אפסי, ואם גם תקרה טעות, מי יבחין בה? למי אכפת?

  •   הכל נכון וחד - מלבד המשפט האחרון, שאינו נכון בעליל.  (לת) אזוב שבקיר
    • 02:52
    • 23.01.12

16 עוד במאמר מערכת, לקט מהחודשים האחרונים: מחשבות על מחאה... שיעור במחאה... גבר אל תפלה... באר המטמונים לא עדיף לרענן קצת לפעמים?
  • 16:28
  • 22.01.12

למה אין פשוט מאמרים אחרונים שפורסמו בקטגוריה?

17 פוע"ה RALPH
  • 16:48
  • 22.01.12

כל אחד יכול לקבל אותו שרות מפוע"ה - אבל רק שומרי דת איכפת להם מי האב ומי האם - ובאם יבא אדם לא דתי לפוע"ה יקבל בדיוק אותו שרות כמו אדם דתי.
למה אין אירגונים חילוניים לשרותי עזרה לזולת כמו זק"א - עזרה למרפא - עזר מציון - יד שרה - הצלה - ועוד ועוד ?.וכולם נותנים שרות ועזרה לכל העם ללא הבדל דת ולאום.

  •   לחרדים אין מונופול על ארגוני סיוע. ומצידי, הלוואי שיפרקו את כולם, אין צורך בהם לראלף
    • 17:15
    • 22.01.12

    זק"א הוקם כדי שדתיים ששמם כוהן יוכלו להסתובב ברחובות אחרי פיגוע חבלני בלי לחשוש מטומאת המתים, שרות שנועד רק לדתיים. "הצלה" הוא הזרוע החרדית של "מגן דוד אדום", שהוא הסניף הישראלי של הארגון הבינלאומי מיסודו של "הצלב האדום", שמעולם לא היה ארגון דתי (הצלב האדום על רקע לבן הוא הדגל השווייצרי בהיפוך צבעים). פוע"ה נועד ללוות מטופלות חרדיות במרפאות הפריון. הציבור החילוני לא נזקק לשרותים האלה (למעט "יד שרה", וכל הכבוד למתנדבים שלו).

  •   רק לשומרי דת איכפת מי האב ומי האם?! ברצינות? מירי..
    • 17:50
    • 22.01.12

    אבל כמו שאדם חרדי לא ילך לאירגון נוצרי מסיונרי כדי לקבל שירותים, כך יהודי חילוני לא ילך לארגון חרדי מדיר נשים.
    אם את השירות מקבלים החרדים בלבד דרך ארגון חרדי, זהו עיוות.

  •   על זה נאמר פחחחחח... שהחרדים ילמדו את החילוניים על אירגוני עזרה? הרי אם תוציאי את אלמנט ה*כסף* מהמשוואה - שום אירגון חרדי לא היה מחזיק מעמד. אזוב שבקיר
    • 02:56
    • 23.01.12

    ולעניין: גם אני הייתי שמח שביה"ח יציע לי ליווי אישי למבחנה. ולא, לא בא לי לפנות לפוע"ה. מותר לי?