המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

עידן חדש עם מצרים

היום לפני שנה בדיוק התקבצו עשרות אלפי צעירים מצרים בכיכר תחריר שבמרכז קהיר, והחלו את המסע שנועד לחולל תמורה היסטורית. פחות משבועיים אחר כך הודיע הנשיא חוסני מובארק על פרישתו, ואתמול החל השלב החדש בדמוקרטיה המצרית. לראשונה זה כ-60 שנה הושבע פרלמנט שנשען על בחירות חופשיות וכלליות, אשר משקף באופן אותנטי את מארג הכוחות הפוליטיים במצרים.

זה אולי איננו הפרלמנט שאליו שאפו במערב, קל וחומר בישראל. רובו נתון בידי מפלגות דתיות, חלקן, כמו הסלפים, אפילו רדיקליות בהשקפת עולמן - ומיעוטו בידי זרמים ותנועות ליברליים חילוניים. זה בוודאי איננו פרלמנט של "חותמת הגומי", בנוסח זה שציית לצווי המשטר, אבל זהו הפרלמנט של אזרחי מצרים. צריך לברך את אזרחי מצרים על הצלחתם לחולל את המהפכה, להפיל את המשטר שדיכא אותם ולכונן בפרק זמן קצר יחסית פרלמנט ייצוגי חדש, שירכיב בקרוב גם את הממשלה החדשה.

ואולם, המהפכה המצרית, כמו קודמתה התוניסאית, איננה נוגעת רק לשינוי שיטת המשטר או להפלת הנשיא. היא משנה את אופיו של הקשר בין השלטון לאזרחים: לא הציבור צריך למצוא חן בעיני משטרו, אלא המשטר הוא זה שצריך מעתה לקבל לגיטימציה אמיתית מן הציבור. זהו יסודה של הדמוקרטיה, שעליה מבקשים אזרחי מצרים ונציגיהם לבנות את עתידם.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב מאמרי "הארץ" ישירות לפייסבוק שלכם

זוהי דמוקרטיה שזקוקה לסיוע, הן כלכלי והן מדיני. ללא השקעות ועזרה ישירה תתקשה הדמוקרטיה להאכיל את 85 מיליון אזרחי מצרים. מדובר גם במדינה השואפת לשקם את מעמדה במזרח התיכון ובעולם כולו.

לכן ישראל איננה יכולה רק לעמוד מן הצד ולהמתין. עליה ליזום קשרים והזדמנויות עם המשטר החדש. מדינה שחרדה לגורלו של הסכם השלום עם מצרים איננה יכולה לנתקו מגורל התהליך המדיני עם הפלסטינים. מצרים מתחילה עכשיו לצעוד בדרך חדשה, כדאי שישראל תלמד להכיר את ציוני הדרך הזאת.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 נכון, אבל למרבה הצער..... אלמוני מודאג
  • 04:11
  • 25.01.12

למרבה הצער, בממשלת ישראל נמצאים גורמים רבים - רבים מדי - שמבחינתם רק החזון המשיחי הוא בר תוקף ומשמעות. נו... אז אתם מצפים לכך שהמשיח היהודי יחלק מזון למצרים...????

02 דמוקרטיה שתדרדר מהר מאד לדקטטורה איסלאמית... אבל אני מבין שאתם מכינים את הקרקע להאשים בכך את ישראל... נפלא  (לת) שחר
  • 04:33
  • 25.01.12

03 איזה קשרים יכולים להיות עם שדי הגיהינום ששולטים עכשיו במצרים? על מה אתה מדבר?  (לת) אלכס מהכרמל
  • 04:52
  • 25.01.12

04 רבין מתהפך בקברו למשמע הדברים,המילה ישראל לא מופיעה במילון האיסלאמי.  (לת) רכלבסקי
  • 05:32
  • 25.01.12

05 ואו, עידן חדש, תמורה היסטורית, דמוקרטיה מצרית אכן מזרח תיכון חדש פרס ש.
  • 05:41
  • 25.01.12

אילו מלים יפות שכה אהובות בעתון הארץ ובשמאל הישראלי וכל זאת כדי לתאר את השתלטות המפלגות הדתיות על מצרים. זוהי אותה הגברת שקרתה באיראן ועל זה מברך עתון הארץ???
העתון גם מספק עצת אחיתופל לישראל ליזום קשרים עם המשטר החדש בעוד שברור לכל שעל ישראל לשבת בשקט ולעקוב אבל לא להתערב ולא ליזום דבר שכן האנטי ישראליות נמצאת שם גבוה מאד באגנדה של הצבור, וכל מהלך ישראלי רק יתן הזדמנות למסיתים שם.

06 הלאומנים הישראלים מייחלים להתמוטטות השלום עם מצרים  (לת) מנחם
  • 07:30
  • 25.01.12

07 מי תהיה הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון? ערן ברין
  • 07:31
  • 25.01.12

במצרים השלטון זקוק ללגיטימציה מהציבור, בישראל מתושבי מגרון, מרבנים, מטיקונים וכדומה, ופעם בשתיים שלוש שנים לכמה ימים גם מהציבור .

08 למות ממכם, ישראל אמורה לסייע לשלטונו של מוחמד האל, תיאוקרטיה לשמה דיקטטורה נטו
  • 07:55
  • 25.01.12

איפה בדיוק אתם רואים דמוקרטיה, בבחירות? אם בכך מתומצתת הדמוקרטיה בעיני עורכי העיתון, מה לכם כי תלינו על הדמוקרטיה בישראל, שמתקיימים בה ערכי הדמוקרטיה האמיתית במיטבם.
נראה לכם שמרכיבי השלטון החדש היו מאפשרים לעיתון כמו הארץ להתקיים שנייה אחת, לא היו מורידים לכולם את הראש מייד? 
לא נראה לי שהדמוקרטיה במצרים מעסיקה אותכם, אלא שוב אותה רדיפה אחרי האלימים כדי להפיס את דעתם, אותם תהליכים שאתם הולכתם וקוראים להמשיך ולהוביל, כדי להוריד את ישראל על הברכיים ולהתחנן על חייה.
זוהי עמדה גלותית טיפוסית, השמאל לא יצא עדיין מהגלות, ההתרפסות האין סופית בפני אדוני הארץ האחרים, כאילו ישראל היא לא מדינה שלנו.
השמאל חי בגלות גם עכשיו, מישהו אחר דואג לביטחון, מישהו אחר דואג שהמדינה תתקיים, והוא תפקידו רק לשמור על צביונה שיתאים לו, אחרת הוא פשוט ינדוד למדינה אחרת.
אין עליכם, לעולם לא תבנו מדינה משלכם? לא תשמרו עליה? לא תבינו שמדינה משלנו היא הדבר החשוב ביותר ועליו צריך להילחם?
מצרים עכשיו בראש שלכם? לא ישראל? המהפיכה שם לא משדרת שלום לישראל, אלא להיפך, אנחנו שהיינו בשמאל של פעם, שנלחמנו בחירוף נפש על ארצינו היחידה שלנו, לא יכולים יותר לראות לאן חלק קטן מאיתנו הלך.
חלק קטן, אבל יש לו עיתון, חלק קטן אבל יש לו הוגי דעות שלא רואים את התמונה הכוללת, ששוב ושוב קוראים לכולנו לוותר על ישראל היהודית ולהפכה לעוד מדינה ערבית, אולי בלי שתבינו אפילו שלשם אתם מובילים

09 דרך חדשה? הצחקתם את הסלפים, חוקי השריעה מתקרבים, דיכוי טוטאלי של הנשים בדרך, דחיקת הנוצרים במצרים עד לעזיבתם או שחיטתם, פרימטיביות פונדמליסטית בדרך יחד עם חשכה גדולה. ורק אתם באותו פזמון שחוק ממשיכים  (לת) מנחם
  • 08:39
  • 25.01.12

10 אתה לא בכיוון בכלל! סתם אחד
  • 08:42
  • 25.01.12

לפני חצי שנה , זכה בפרוייקט אינטרנטי שהיצעתי, מצרי. מהנדס מחשבים.
נתתי לו את הפרוייקט למרות שהיה יקר יותר ב50% מהצעה אחרת.
כשהבין שאני ישראלי, ויתר על הפרוייקט, והציע לי הצעה ברוח מלחמת ששת הימים. כתבתי לו, שזה לא יקרה, ושבסך הכל רציתי לתת לו פרנסה, כי יש שלום ביננו והוא אמר שעדיף לו למות ברעב ולא לקבל כסף מיהודי!
אתה הבנת את זה מר ברוך!.

11 אין סיכוי שממשלת ישראל תענה למשאלה זו אחד העם
  • 08:43
  • 25.01.12

בין כך וביך כך ישראל מאבדת אצ מעמדה דמוקרטיה יחידה במזרח התיכון ותופסת מקום בין המשטרים תיאוקרטיים- לאומניפם.איך אמרו בסרט "אוונטי פופולו? "הוא התבלבל בתפקידים"

12 מחכה למאמר מערכת כאשר החוקה כיום תבוטל ובמקומה תהיה חוקה התואמת את הלך הרוח האיסלאמי אבי
  • 09:51
  • 25.01.12

במאבקכם העיוור אחר כל התרחשות דמוקרטית שידוע שלבסוף מי שיתפוס את השלטון יהיו גורמים פאשיסטיים כמו האיסלאם הקיצוני של האחים המוסלמים , אתם עדיין מעדיפים להתעלם מן התוצאה וללכת כסומאים אחר הדרך המנוצלת לרעה , תפיסת המדינה בידי גורמים קיצוניים תוך ניצול הדמוקרטיה במיטבה , אתם שדוגלים בערכים ליברליים לא מבינים שאתם אנטיתזה לאותם ערכים קיצוניים , כנראה שלא למדתם מההיסטוריה הגרמנית בראשית שנות ה-30 שהראתה לנו קבל עם ועדה כיצד מנצלים כוחות קיצוניים את הדמוקרטיה בכדי להשמידה. ומעניין שאתם עוד קוראים לממשלת ישראל להיכנע לתכתיבים אלו ולהתאים עצמה למזה"ת (הקיצוני) שקורם עור וגידים לפנינו .

13 הזיכרון של הסמולנים במערכת "הארץ" הוא קצר להפליא, גם המשטר החומוניסטי באיראן התחיל עם בחירות דמוקרטיות, וגם המשטר הנאצי בגרמניה התחיל עם בחירות דמוקרטיות, וכך גם המשטר הקומוניסטי ברוסיה, מיד לאחר שמשטרים אלו הגיעו לשילטון, הם הכניסו לשירותי הביטחון את האנשים שלהם, ואז הם חיסלו את כל המתנגדים הפוליטים, והקימו דיקטטוריה, כך יהיה גם במצרים, תוך שנה תקום שם דיקטטוריה איסלמית, והמעשה הראשון שלה יהיה לשלוח צבא מצרי לסיני, ולהתחיל לאיים על ישראל וגם לארגן פיגועי טירור כמו בתקופת נאצר, כן, כל דיקטטוריה צריכה אוייב חיצוני, בכדי להסיט את תיסכולם של התושבים שלה החוצה, ואז כמובן הסמולנים ב"הארץ" יאשימו את ביבי, ברק, וליברמן. מכוון שהם ישארו בשילטון כאן בישראל, וזאת בגלל הטימטום של מפלגות הסמול והתישקורת הסמולנית כדוגמת "הארץ".  (לת) סולו
  • 10:00
  • 25.01.12

14 מי שכתב את המאמר היה שיכור או אחד שבאמת לא מבין איפה הוא חי נח
  • 10:14
  • 25.01.12

המשטר החדש איננו רוצה שום קשר עם ישראל.רק שיקולים כלכליים וגלובללים
לא יגרמו לו לנתק את הקשר עם ישראל ולבטל את הסכם השלום.
אם יש משהו שהערבים שונאים זה את הפטרונות הישראלית.
הפשטרונות בנוסח שמעון פרס שרוצה להביא את האור
לערבים .עוד לא הבנתם שהדבר הטוב ביותר מבחינת ישראל זה להוריד פרופיל.כמה שפחות רעש רק הוא יעזור לשמור על המינימום ההכרחי
עם המיצרים.

15 העידן החדש. אביב
  • 10:22
  • 25.01.12

מה שהמצרים קבלו מהפלת המשטר הקודם והמציאות החדשה שנוצרה בפרלמנט המצרי לא רק שלא עונה לציפיות של המערב וישראל אלא גם לא עונה לציפיות של מארגני המחאה.איש מהמארגנים לא ציפה שאת הפרלמנט יאיישו מוסלמים קיצוניים שיליטו שלטון דתי חשוך על המדינה.נראה שמהר מאד יתחילו להתגעגע לימיו של מובאראק כי איש לא יודע מי ייבחר לתפקיד המושל של המדינה.אם גם הוא יהיה שייך לחונטה המוסלמית הקצונית נראה שהאביב והדמוקרטיה של מצרים יהפכו לגעגוע רחוק.זה מה שצריך להטריד את המערב ישראל ומצרים כולה.

16 את אותו המאמר, כמעט, אפשר גם לכתוב על הכנסת בישראל שמשקפת את רצון העם וגם את רמתו  (לת) לא רק לישראלים מותר לבחר בכוחות שחור
  • 11:08
  • 25.01.12

17 גם אני רוצה תהליך מדיני עם הפלסטינים יותם הקסאם
  • 11:22
  • 25.01.12

יש לי אפילו מתווה סביר להסכם:
1) חזרה לקווי 67 בתיקוני גבול קלים, (עד 5%).
2) חלוקת ירושלים לפי גושי ההתיישבות הנוכחיים. כאשר העיר העתיקה בריבונות משותפת כולל הר הבית.
3) פירוז השטח הפלסטיני מנשק כבד, רקטות וטילים.
4) שליטה ישראלית לתקופת מבחן של 10 שנים לאורך קו המים עם ירדן, ופיקוח בינלאומי זמני במעברים לירדן ולעזה (ברוח הסכם המעברים).
5) הצהרה על ויתור החזרת הפליטים לישראל, ובמקביל קליטת הפליטים במדינותיהם והפיכתם לאזרחים שווי זכויות שם (ולא כמו ביוזמה הסעודית...).
6) התחייבות ערבית לחיסול אונר"א בתום 5 שנים.
7) הכרה פלסטינית+הליגה הערבית בסופיות הסכסוך, והצהרה מפורשת שאין לערבים תביעות נוספות מישראל, והם מוכנים לנורמליזציה מלאה.

כמעט היוזמה הסעודית נכון?
מכיוון שברור לי מי לא יחתום, אשמח להגיע להסדר לפחות עם כותבי מאמר המערכת העלומים, שנדע לפחות מה כוונותיהם.

18 להטיל מייד "מס שימסלם" (שימור השלום והאיסלם) על אזרחי ישראל, והעברת הכסף למצרים. שלב שני- מסירת אילת והנגב הדרומי למצרים. רק כך נשביע את הארי המוסלמי. ואיך נשביע את החמאס? אוהו...  (לת) מצ'לס
  • 11:34
  • 25.01.12

19 גם הכנסת בישראל מייצגת אוטנתית את מארג הכוחות הפוליטיים בארץ דני
  • 12:02
  • 25.01.12

אלא ש"הארץ" מכבד את הכרעת הבוחרים במצרים ואינו מכבד את הכרעת הבוחר בישראל. חסרה במאמר קריאה זהה למנהיגי מצרים לנהוג באותה רוח כלפי ישראל שהמאמר קורא לישראל לנהוג בה כלפי מצרים - זו דרך דו-סטרית.

  •   נו באמת, הרי לעיתון יש אג'נדה נער הייתי...
    • 12:38
    • 25.01.12

    לכן בשם החד צדדיות שהוא נושא כדגל, הוא תמיד "מבין" רק את הקשיים של הצד השני.
    להפעיל אמות מידה שוות? לא בבית ספרנו...

20 הדמוקרטיה לחיסול הדמוקרטיה דודי
  • 12:58
  • 25.01.12

האם גם הזכות למילת נשים היא דמוקרטיה ?
האם מילת נשים תגבר או תחלש תחת המשטר "הדמוקרטי". גם הילטר עלה לשלטון במסגרת דמוקרטית ?
האם התהליך שקורא עכשיו במצרים הוא באמת דמוקרטי ?
יפה שעיתון הארץ כבר נותן הכשר.

21 ל"הארץ" יש חוש הומור מפותח מאפיהו
  • 13:31
  • 25.01.12

קל מאוד לשער כיצד היה נראה מאמר המערכת של "הארץ", אילו בבחירות לכנסת ה-19 (הבאה) היו נבחרים 90 ח"כים (מתוך 120) ממפלגות ש"ס, יהדות התורה והאיחוד הלאומי. ויי ויי. אין לי ספק קל שבקלים ש"הארץ" היה שולח את קוראיו החושבים והנאורים לחפש להם בדחיפות דרכונים זרים, מבכה את הדימוקרטיה הישראלית שהלכה פייפן ועורך הכנות לסגירת החנות. אבל מה שנורא בעיני "הארץ" עבור הישראלים, בהחלט עובר ואפילו טוב (דימוקרטיה!) לילידים במצרים. ההתנשאות האשכנזית-אירופאית הכמו ליברלית וכמו שמאלית מבטאת צביעות כה עמוקה, שאין אפשרות לקחת אותה ברצינות. מוכרחים להניח שמאמר המערכת הזה הוא פארודיה המעידה על חוש ההומור המפותח של המערכת.

22 פתאום הייצוגיות היא חזות הכל גם אם היא מייצגת פודנמטליזם חשוך טובה
  • 14:14
  • 25.01.12

פתאום עיתון הארץ מהלל ומשבח את עקרון הייצוגיות ואפשר להתעלם מהמהות הלא דמוקרטית של הכוחות החדשים במצרים.כי את הערבים צריך לשפוט בקרטריונים אחרים ולא צריך כנראה לדרוש מהם מהות דמוקרטית(מעמד האשה,חופש דיבור).ואם מחר ממשלת האייטולות המצרית תתחיל להחיל במצרים את חוקי השריעה,תמציד תוכלו לחזור ולהאשים את ישראל שלא עשתה מספיק עבור הפלסתינאים.גישה כזו רק מוציאה שם רע להומניזם של השמאל.

23 כתבתם: "ליזום קשרים והזדמנויות עם המשטר החדש". ואתם עוד מתימרים להיות "אנשים חושבים"... נראה אתכם מגיעים להבנה עם האחים המוסלמים ועם הסלאפים.  (לת) מתפלא עליכם
  • 15:15
  • 25.01.12

24 המאמר הכי מעוות שקראתי בחיים יניב
  • 22:00
  • 25.01.12

כיצד יתכן שעיתון הארץ שנחשב לעיתון איכותי יתן מאמר מערכת תוך התעלמות מוחלטת ממה שקורה באמת במצריים?

25 אם זו תחילתה של "דמוקרטיה" ? אז אני צינצנת משה א
  • 04:18
  • 26.01.12

בצער, עוד רחוק היום בו תקום דמוקרטיה אמיתית במצריים ושאר מדינות ערב . הנכון הוא "העם" או האזרחים הפסיקו לפחד .