המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

נתניהו והקיפאון המדיני

המועד הסופי שהציבה הרביעייה הבינלאומית (הקוורטט) בפני ישראל והפלסטינים להצגת עמדותיהם בסוגיות הביטחון והגבולות - 26 בינואר - חלף והיה כלא היה. מתווה הקוורטט, שנועד להחזיר את הצדדים מזירת ההתגוששות באו"ם אל שולחן המו"מ, עומד להיאסף אל אבותיו שמצטופפים בבית הקברות של ההזדמנויות המוחמצות. העמדות הכלליות שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הציג בשבוע שעבר לפלסטינים באמצעות שליחו, עו"ד יצחק מולכו, בשיחות בירדן, הן ניסיון שקוף להכשיר את הקרקע להטלת האחריות לכישלון ולתוצאותיו על הצד הפלסטיני.

הדעת נותנת שנתניהו יודע שסירובו להציג מפה המבוססת על גבולות 4 ביוני 1967 ועל הצעה ריאלית לחילופי שטחים הוא מתכון בטוח להמשך הקיפאון במשא ומתן. כל בר דעת מבין שמתווה טריטוריאלי שנופל בהיקפו ובאיכותו מזה ששני ראשי ממשלה ישראלים - אהוד ברק ואהוד אולמרט - הניחו לפני הפלסטינים, נדון לכישלון מדיני ולהידרדרות ביטחונית. למרבה הדאגה, התהליך המדיני שנועד להבטיח את עצם קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית נדחק לשולי השיח הפוליטי והתקשורתי.

נתניהו, בעזרת ברק, הצליח לרתום את איום הגרעין האיראני לפעולת הסחה ממדיניות ההתנחלויות והנצחת הכיבוש. הוא מנצל את עיסוקו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, במערכת הבחירות לנשיאות. מפלגות המרכז והשמאל אימצו מדיניות של התנתקות חד-צדדית מהסוגיה הפלסטינית. קדימה טרודה במאבקים פנימיים, העבודה מתמקדת בתחום החברתי ויאיר לפיד, העולה החדש לזירה המדינית, החליט שהשלום הוא עניין לבעלי חלומות.

תעודת הפטירה של המשא ומתן על בסיס העיקרון של שתי מדינות לשני עמים היא תעודת עניות לחברה האזרחית הישראלית. קשה להבין כיצד חברה שהצליחה באופן כה מרשים להעלות לראש סדר היום את האי-צדק החברתי, נפלה קורבן להסחה פושעת של הנהגה לאומנית-דתית ולחוסר האונים של אופוזיציה חסרת אחריות.

Read this article in English: Our leaders' criminal ploy

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 נתניהו לא הפראייר של הארץ ולא של הקוורטט  (לת) טוטו
  • 03:41
  • 29.01.12

02 לצערי זה יגמר בריסוקה של מדינת ישראל כפי שריסקו את גרמניה הנאצית.  (לת) מסמר חלוד
  • 07:44
  • 29.01.12

03 המחאה החברתית נכשלה כי עם כובש לא צודק ויש לראות את הפתרון כמדיני ולא פוליטי. ולעת הזו יש להגיד "טוב שלום בלי ציונות מציונות בלי שלום"  (לת) פלץ
  • 07:55
  • 29.01.12

04 "קשה להבין כיצד חברה שהצליחה באופן כה מרשים להעלות לראש סדר היום את האי-צדק החברתי, נפלה קורבן להסחה פושעת של הנהגה לאומנית-דתית ולחוסר האונים של אופוזיציה חסרת אחריות. "רק מראה כמה קשה לעשות שינויים מלמטה.רק מראה כמה חלולים היו חלק מהמוחים, כשנגעו בקוטג' ולא בלחם או בחיטה=בשורשי הבעיה. מי שדואג לחמאה=לחינוך חינם או לדיור, בלי לגעת בסיום כיבוש,בחוסר הצדק המשווע המתנהל שם= הוא טייחן, לא פחות מהביבי ושות'.  (לת) שומר חוק
  • 08:32
  • 29.01.12

05 אוי כמה שאתם צפויים...היה ברור בטרם אקרא את כל הכתבה שביבי וישראל אשמים והארץ והפלשתינים צודקים. לא ככה ? ורק למען ההגינות המינימלית לא הזכרתם שהפלשתינים דרשו כתנאי מוקדם עוד הקפאה וגם לא הודיעו עמדתם על זוטות כמו זכות השיבה. הם רוצים קודם לקבל מאיתנו גבולות ואח"כ...נחפש אותם ביתר הנושאים. תמה תקופת הטמטום הישראלי וגם בקוורטט יועים היטב שהחברה האלה באו להפיל את התיק על ישראל והראיה שהארץ...תומך בעמדתם. הוא הרי לא ישראלי - הוא קוסמופוליטי...  (לת) אבי.ש
  • 08:38
  • 29.01.12

06 נתניהו צריך לדאוג לעתיד ישראל ולבטחונה. פחות חשובה שביעות הרמון של הקוורטט  (לת) יאללה ביב
  • 09:04
  • 29.01.12

07 כמה הערות פיל פילון אפו ארוך
  • 09:11
  • 29.01.12

1. נתניהו הוא איש ימין שנבחר בקולותיהם של אנשי ימין. מדוע אתם מצפים שיציע לפלשתינים יותר מאנשי שמאל? זכותו להחזיק בתפיסה מדינית אחרת, שמתאימה לו ולבוחריו. מדוע אתם חושבים שאיש ימין צריך לאמץ את מדיניות השמאל?

2. המו"מ עם הפלשתינים נמשך לסירוגין כבר 20 שנה. בינתיים - אפס תוצאות (אלא אם כן פיגועי טרור אכזריים הם תוצאות רצויות עבור מערכת הארץ). המ"ומ המדיני נכשל עשרות פעמים ולא הוביל לשום תוצאה. האם זה לא מספיק כדי להבין ש"תהליך השלום" הוא פיקציה שלא מועילה בכלום לאף אחד?

3. אתם מאשימים את נתניהו בקיפאון המדיני. ומה עם הצד השני? האם אבומאזאן הראה להיטות גדולה להגיע להסדר? האם שמעתם שהפלשתינים מתנערים באופן פומבי מהדרישה החצופה לשיבת הפליטים? האם שמעתם גורמים מחמאס שמכירים בישראל? לא! אז אולי נתניהו צודק בסירובו להפקיר את בטחון ישראל על מזבח הסכמים שלא שווים את הנייר שעליהם הם כתובים?

08 תרצו או לא תרצו, בסופו של דבר יחזור הכיבוש המשחית כולל שפע התנחלויות, מכוון שזה לא רק הפתרון הכי טוב עבור הערבוש והיאהוד, אלא גם שזה הפיתרון היחידי להשיג שקט ורווחה ליאהוד והערבוש כאחד. כל פיתרון אחר יביא לנכבה סופנית לערבוש. ואת זה יודע כל ערבוש מצוי, ולכן לא יהיה אביב פלשתיני בתצורה של תהלוכה של רבבות על הגדר ועל ההתנחלויות, להוציא כמובן את האנרכיסטים מהסמול המסוממם, שמתעקשים להפגין ליד הגדר וההתנחלויות, אבל הם כמה עשרות בלבד, וכולם כולל הערבושים משתינים עליהם בקשת. התקופה הכי טובה שהייתה מעולם לערביי יש"ע, היא בין 67 ל-עוסלו ב-93, יותר טובה אפילו מאשר בתקופת המנדט או בתקופת הטורקים, כמאה אלף ערבים מיש"ע, עבדו וסחרו ולמדו בתוך ת"א. כל פועלי הבניין והחקלאות בכל רחבי הארץ, היו ערבים מיש"ע. וגם בסופי שבוע, עשרות אלפי ישראלי היו פושטים על ערי יו"ש ועזה, לעשות שופינג. (זכורים לי עוד הזיתים הירוקים הנפלאים משכם, שמאז עוסלו לא ראיתי כמותם). בכל ישובי יו"ש ועזה היו רשויות מוניציפליות, שנבחרו בצורה דמוקרטית אמיתית. ובישובים אלו היתה משטרה ערבית מקומית, ששמרה על חוק וסדר. ב-87 הייתה איזו אינתיפאדה חלשה של אבנים, שהנהגת אש"ף בטוניס אירגנה, ואינתפאדה זאת נגמרה מהר מאד, כשחיילי צה"ל היכו בקני סוף כמה מהמארגנים. (לא השתמשו בנשק חם אז). אבל עם ייבוא ערפאת לכאן ע"י משיח הסמול ההזוי בעוסלו, כל אלה הפכו למסגרות למיליציות טירור. וגם המועצות הדתיות הפכו למליציה טירור, חמאס. בסיכום. כיבוש מושחת מחדש, זאת התיקווה היחידה של ערביי יו"ש ועזה לחיים טובים. אחרת, עם מתן עצמאות ופתיחת הגבול מזרחה, תתחולל כאן מלחמת עמים כמו בתש"ח, וכל הסיכויים שבסופה לא ישאר אף ערבי ביו"ש ובעזה, חלקם יחוסלו ורובם יגורשו.  (לת) סולו
  • 09:29
  • 29.01.12

09 האולטימטום. אחיתופל
  • 09:32
  • 29.01.12

צריך לספק ממחטות כדי לנגב את הדמעות של מערכת הארץ.שוב הוכח שבהארץ נתניהו תמיד אשם.יש לזכור שלסכסוך יש שני צדדים ואם שניהם לא מקבלים את תכתיבי הקוורטט אז כנראה שמדובר בהצעה לא טובה.אז להאשים את נתניהו בכך שאינו מוכן לאכול צפרדעים מראה רק מה הראץ מבין במדיניות.וזה לא הרבה.

10 מעולה. באין משא ומתן, יהיה לחץ, פלסטיני, ערבי, תורקי, בינלאומי, אזרחי-בינלאומי, ואחינו מהשמאל האמיתי בישראל.  (לת) סוף גנב לתליה
  • 10:00
  • 29.01.12

11 קיפאון מדיני מציל חיים לצנינים בעיני צמאי הדם בארץ ובעולם.  (לת) אחד העמך
  • 10:20
  • 29.01.12

12 אם לא מבינים שהכיבוש מרושש את מדינת ישראל, לא יקום כח משמעותי לסיומו  (לת) מרצ עם 3 מנדטים לא תוכל לסיים את הכיבוש לבדה
  • 11:03
  • 29.01.12

13 המילה "קיפאון" לשם מה נועדה? להפחיד? אלי מייזליש
  • 11:10
  • 29.01.12

הצורך של הכותב להשתמש עם המטפורה של סיביר או הקוטב הצפוני כאילו אם לא נתקדם במתווה המדיני שמוצא חן בעיני הכותב נצצא את עצמו קפואים בסיביר, היא הפחדה נלוזה. יש כאן סכסוך דמים היסטורי על כברת ארץ. ולהציע כיום לערבים קו גבול הזוי שמבוסס על שביתת-נשק של צבא עם רובים צ''כים מול כמה כנופיות [\לא מדובר בגבול סיני עם צבא סדיר], אלא הקרב על נבי סמואל או העיר העתיקה עם סטנים מפורקים. זה היה גבול הזוי שנמחק בששת הימים ולא עם סטנים מפורקים, אלא עם חטיבות שריון שהגיעו עד לירדן - וזה הגבול היום.
ואולי לא ימצא חן בעיניך; לא תהיה לערבים בגדה 'מדינה'. לגור? לאכול לרקוד - כן. אבל דרכון יקבלו רק בצד השני. לא רוצים לא צריך. מה קרה? וכי תושבי רודוס לא מצביעים לאתונה? האי רודוס יווני כמו שאיי פוקלאנד הם אנגלים וכמו שתושבי הוואי הם אמריקנים וכמו שערביי אום אל פאחם הם ישראלים.

14 ישראל סרבנית שלום סדרתית לכל הצעות השלום בדור האחרון  (לת) קסנדרה
  • 11:24
  • 29.01.12

15 מדיניות ישראל נקבעת ע"י הממשלה,לא ע"י "הארץ", ולא ע"י הקוורטט. ממשלה זו נבחרה ע"י העם, והעם מתנגד לחזרה לגבולות 67. אין שום סיבה שהממשלה תציע שוב את הצעותיהם חסרות-האחריות של שני ראשי הממשלה הקודמים, בניגוד לרצון העם, מה גם שכנראה אין זה נכון ששרון הסכים לחזור לגבולות 67 באזור מרכז הארץ. מי שבאמת רוצה שלום עם ישראל, יהיה מוכן להתפשר גם בתחום הטריטוריאלי. למרבה הצער, הפלשתינים - כולל אבו-מאזן וחבורתו - אינם מעונינים בשלום איתנו, אלא עם ארה"ב ואירופה. כל דבריהם בענין "שלום" אינם אלא שקר שקוף.  (לת) שלמה
  • 11:36
  • 29.01.12

  •   הפלסטינים כן מעוניינים בשלום הראייה היוזמה הסעודית שהם מציעים לישראל.  (לת) דוד מרעננה
    • 11:51
    • 29.01.12

  •   "דוד מרעננה" - האם הסעודים מתווך הוגן? יותם הקסאם
    • 14:56
    • 29.01.12

    במקום להמשיך ולפנטז על היוזמה הסעודית שצצה כספין סעודי לאחר נפילת התאומים, ועוקרה בהמשך ע"י החלטת הליגה הערבית.

    ##########################################

    כדאי שתתייחס להצעת אולמרט-לבני, שכן הייתה מונחת באופן קונקרטי על השולחן של אבו מאזן והוא החליט לדחותה. כישלון זה הוא שהעלה את ממשלת נתניהו. עכשיו קצת מאוחר לקונן.

16 אולי ... נתניהו והקפאון החברתי  (לת) מאמר לא מעניין
  • 12:00
  • 29.01.12

17 צבא הדת היהודית והממשלה שלו לא יסכים לעולם להגיע לשלום  (לת) נתן 75
  • 12:09
  • 29.01.12

18 יש לכם טעות בסיסית אחת ,חבל שאינכם מבינים,כנסו. לורן
  • 13:53
  • 29.01.12

אדמת הקדש איסלאמית אינה ניתנת לוויתור או לחלוקה ולכן אף פעם לא יתכן הסדר קבע.

19 מי שקרא את הצעת מולכו בעניין הגבולות היטב יכול לראות שנתניהו מסכים לתת לפלשתינים 90% משטחי הגדה המערבית  (לת) אכן- לא מספיק כדי להגיע להסכם, אך מספיק כדי לקבוע שהליכוד נטש את עמדותיו המסורתיות
  • 14:34
  • 29.01.12

20 איך לא מנהלים מו"מ - ניסיון שני גילגל
  • 14:55
  • 29.01.12

התמרון הפלסטיני באו"ם לא נועד במהותו להלחיץ את ישראל, הוא נועד לאיים על האירופאים. הוא נועד להכריח אותם לנקוט עמדה חד משמעית בעד הפלסטינים או נגדם. האירופאים נאלצו בלחץ האמריקאים, לדחות במועצת הביטחון את הבקשה הפלסטינית לקבל אותם כמדינה חברה באו"ם, אבל הבינו שזו לא שהסיטואציה המשרתת את האינטרסים שלהם כבעלי תדמית "נטרלית" עם "סימפטיה" לעניין הפלסטיני...

מכאן נולדה היוזמה המיוזעת לתהליך שלום בניהול הקווארטט. מכיוון שישראל עמדה בסירובה להקפאה נוספת של ההתנחלויות, האירופאים, כדי להביא את הפלסטינים לשולחן הדיונים, כפו סדר יום עקום שישרת את האינטרס הפלסטיני – קודם דיון בנושא הגבולות.

לשני הצדדים יש אופוזיציה מחשקת: לאבו מאזן החמאס, ולנתניהו הימין והמתנחלים, המהווים את בסיס כוחו (בגללם נפלה ממשלתו הקודמת). לכן יש משמעות קריטית באיזה נושא עוסקים קודם: גבולות או פליטים והכרה בסופיות הסכסוך? עיסוק בנושא הראשון משמעו משבר קואליציוני בישראל, עיסוק בשני משבר אצל הפלסטינים עם פוטנציאל לסילוק כוחני של ממשלת עבאס-פיאד.

המו"מ הישראלי פלסטיני אינו סימטרי. בעוד ישראל נדרשת לוותר על נכסים של ממש: שטחים והריסת יישובים, והגנה על שיטחה מגבולות בעיתיים, עיקר הדרישות מהפלסטינים הן וויתור בנושא ההצהרתי- התיאורטי: בסוגיית הפליטים, בסוגיית ההכרה בישראל ובזכות קיומה.
לו רצה הקווארטט מו"מ רציני וענייני, היה מקדים את סוגיית הויתורים הפלסטיניים הרעיוניים כדי לעזור לישראל לוותר בנושאים הקונקרטיים. או לפחות היה עוסק בשני העניינים במקביל. אבל הקווארטט כאמור הוא מתווך הנמצא בעמדת הנסחט ולכן ישראל מתייחסת אליו כאל חלק מהבעיה, לא חלק מהפיתרון.