הפתרון הנכון לשביתה

הוויכוח על דרך העסקת עובדי הקבלן הוא ויכוח עקרוני על מבנה המשק, יעילותו וכושר התחרות שלו. השאלה היא, אם ראוי לאפשר למנהלים, הן במגזר הציבורי והן בפרטי, להחליט על דרך ההעסקה הרצויה של עובדים, או יש לכפות עליהם רק דרך אחת: העסקה ישירה.

בארגון OECD כבר החליטו. שם נקבע, שיש לתת חופש ניהולי מלא בהעסקת עובדים במגזר הציבורי. שם סבורים, כי רכישת שירותים מקבלנים חיצוניים היא פתרון נכון לשיפור רמת השירות במגזר הציבורי ולהגברת יעילותו. ואמנם, בכל מדינות אירופה מיקור חוץ הוא דרך לגיטימית ומקובלת להעסקת עובדים. שימוש נרחב בשיטה קיים באנגליה, גרמניה, שוודיה והולנד, ורכישת שירותים ממקורות חיצוניים נמצאת במגמת עלייה באירופה בעשור האחרון.

רכישת שירותים מספק חיצוני - כלומר, העסקת עובדי קבלן - נובעת מן הצורך של חברות ומשרדי ממשלה להתמחות בליבת העסקים. בעולם התחרותי של היום כל עסק מנסה להיות הכי טוב בתחום עיסוקו המרכזי כי זאת הדרך היחידה לשרוד. לכן המנהלים מקדישים את עיקר זמנם לליבת העסקים, ואת השירותים הנלווים, כמו ניקיון, שמירה וסבלות, אך גם מיחשוב, ראיית חשבון וחישובי שכר, הם רוכשים מקבלן חיצוני.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב מאמרי "הארץ" ישירות לפייסבוק שלכם

אבל בכל זה אין כדי לומר, כי יש להתעלם ממצב עובדי הקבלן בענף הניקיון והשמירה. מדובר בעובדים חלשים, שבמקרים רבים מנוצלים בניגוד לחוק. לכן ראוי, שמאבק ההסתדרות יביא לחתימת הסכם קיבוצי לשיפור שכרם, כולל הענקת זכויות סוציאליות מלאות, הפרשות לפנסיה וימי חופשה - כמו לעובדים מן המניין. בנוסף, הממשלה מוכרחה לשפר באופן מהותי את אכיפת ההסכם, לכשייחתם. לשם כך עליה להרחיב את היחידה במשרד התמ"ת העוסקת באכיפה ולתת לה שיניים.

אם זה יקרה, הציבור כולו ייצא נשכר. מצד אחד, יתוקן העוול לעובדי הניקיון והשמירה, אך מצד אחר לא יהיה ויתור על חופש הניהול ויעילות המשק.

Read this article in English: Protect and preserve

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ישר יודעים ששטרסלר כתב את זה  (לת) עידו
  • 06:56
  • 09.02.12

02 האמנם בעולם התחרותי של היום לא הגיוני שמשרדי הממשלה יעסיקו עובדות נקיון בהעסקה ישירה? א
  • 07:41
  • 09.02.12

עובדות הנקיון מרוויחות שכר מינימום ואת מינימום התנאים הסוציאליים הקבועים בחוק. במקרים יוצאי דופן חברות נקיון מפתחות מומחיות בחומרים וכו' אבל ברוב המקומות עדיין מדובר בשאיבת אבק, ספונג'ה וניגוב שולחנות. ממה מרוויחות חברות הקבלן? כיצד יכולה המדינה להתקשר בהסכם של ניקוי X מ"ר, לא להתעניין בכמות העובדות שינקו ולעצום עיניים מאופני ההעסקה של הקבלן? העסקה ישירה אמנם אינה הדרך היחידה בעולם להעסיק עובדים בתנאים הוגנים אבל אנחנו צריכים להיות כנים והוגנים לגבי האופן שבו אנו נותנים לחברות הקבלן להתנהל פה. וחברות הקבלן אינן אשמות, את המערכת הזו יצרה המדינה והיא זו שנהנית ממנה.

03 ואפשרות אחרת: העסקה ישירה עם הסכמות על גמישות בפיטורים וניוד. ההסתדרות חייבת להפסיק להגן על כל עובד ציני וחסר ערכים המנצל את מקום העבודה. בגלל מיעוט עובדים מזן זה סובלים כל השאר.  (לת) אהוד
  • 08:20
  • 09.02.12

04 לא צריך פתרון לשביתה צריך פתרון לבעיה !  (לת) אדר
  • 08:58
  • 09.02.12

05 אכן שקוף שזה מאמר של שטרסלר  (לת) יוסי
  • 09:03
  • 09.02.12

06 ומה עם משרד החינוך שמעסיק מורים ע"י עובדי קבלן  (לת) איציק המרכז itzikhe@gmail.com
  • 09:31
  • 09.02.12

07 נאיביות מדהימה. כבר היינו שם הרבה פעמים. שבענו הבטחות  (לת) אופק
  • 13:21
  • 09.02.12

08 חרשות מתמדת ומתמשכת אורי
  • 14:50
  • 09.02.12

מעבר לכל דבר אחר, לחזור ולטעון שהמאבק הוא רק על "מצב עובדי הקבלן בענף הניקיון והשמירה" זה לחשוב שאנחנו מטומטמים. לא שאני מזלזל במצב העובדים בענפים האלה, אבל המאבק הוא לא *רק* למענם -- רחוק מזה! וכל עוד האוצר ונאמניו בעיתונות ממשיכים להעמיד פנים שזו הבעיה היחידה (וכאמור, זה גרוע מספיק), אין שום סיכוי שיזוז משהו.

09 שטרסלר מייצג אם כן את עמת הארץ בנושאים הכלכליים.  (לת) עצוב
  • 15:02
  • 09.02.12

10 תודה רבה שטרסלר, תמיד אתה מוצא את האיזון הנכון: תמשיכו את המצב הנוכחי, זה טוב ולשם מס שפתייםף נא לתת למסכנים האלה קצת זכויות סוציאליות ולסתום להם את הפה  (לת) אא
  • 15:04
  • 09.02.12

11 שעור עובדי הקבלן שמואל
  • 17:25
  • 09.02.12

מר שביט ,במאמרו בעד המשך הבושה של צבא העבדים הנקרא עובדי קבלן,שכח רק נתון חשוב ומרכזי-שעור עובדי הקבלן במדינות המפותחות אינו מגיע לאחוז אחד מס"כ מספר המועסקים.בישראל מדובר על 6-8 אחוזים מכלל המועסקים וב- 20אחוזים מסך עובדי המדינה.

12 מי שזה לא יהיה שכתב את התזה על עובדי\ות קבלן חי על הירח - רב זושא
  • 19:35
  • 09.02.12

במדינה כמו שלנו עובדי קבלן זה לא שאלה של צדק\אי צדק,מוסר או אפילו יעול,זה כורח. זו הדרך היחידה להעסיק עולים חסרי שפה,אנשים חסרי מקצוע, אוכלוסיה מבוגרת שאין בשבילה מסגרות של העסקה ישירה,סטודנטים בדרך החוצה וצעירים שמממנים את שנות הלימוד שלהם. חברות קבלניות רבות מנצלות את מצבם של העובדים ומעסיקות אותם בתנאי ניצול מחפירים. הבעיה היא לא העסקת עובדי קבלן אלא תנאי ההעסקה.פה הסיפור מתחיל ופה הוא ניגמר.

13 הרי ברור שמישהו מרוויח על גבו של העובד. יש לקבוע בכל הסכם התקשרות של מוסד ממשלתי-ציבורי את תנאי התשלום לעובדים שמבצעים את העבודה, ובמפורש שאם תימצא הפרה או פגיעה חוזה ההתקשרות יבוטל. היום נעשים חוזים במחירי התאבדות כשהגוף המזמין יודע מראש שחברת כול האדם חייבת לפגוע בתנאי העובדים על מנת לעמוד בתנאי ההתקשרות.  (לת) גד
  • 20:06
  • 09.02.12

14 הפתרון הנכון לשביתה מור יגאל
  • 23:02
  • 09.02.12

אני מרגיש שהכותב משתמש במכבסת מילים נובובות.הוא לא באמת מאמין בצדק חברתי ואי ניצול של החלש.
גם כשרוכשים שרתוים ובמיוחד משרדי ממשלה צריכים לדאוג לכל עובד כאילו הוא עובד מין המנין.

15 מה באמת קורה ב-OECD ? איציק
  • 23:25
  • 09.02.12

1.5% עובדי קבלן לעומת למעלה מ-10% אצלנו. גל הרשקוביץ טוען שמשרד האוצר רוצה להכיל את תנאי סקנדינביה על כל העובדים. זה שדבריו לא נתקלו בגיחוך כללי אומר דרשני. עד היכן הדרדר מצב העיתונאים שאינם מתקוממים על מכירת לוקש כל כך בוטה. מי שרוצה לראות את הציניות חסרת הבושה של גל הרשקוביץ יקרא את פרק הבריאות בדו"ח טרכטנברג אותו הוא כתב.

16 הכל קומבינה של פוליטייקונים ולוביסטים לסדר עבודה ל"חברים הטובים" מחברות ההשמה שגורפות מליונים!!!  (לת) יובל
  • 23:33
  • 09.02.12

פעילות
המלצות
הפופולריות במאמר מערכת
פרסומת