כן לנסיעה בשבת

ההחלטה שקיבלה מועצת עיריית תל אביב השבוע, לפנות למשרד התחבורה בבקשה לאפשר להפעיל בעיר תחבורה ציבורית בשבת, מוצדקת ואמיצה. תושבי תל אביב רבתי זכאים לשירות בסיסי זה. הטענה, שהנהגת תחבורה ציבורית בשבת ובחג פוגעת בסטטוס-קוו, היא מוגזמת ולא הגונה.

המגבלות על נסיעה בשבת בכלל ובתחבורה ציבורית בפרט מוכתבות על ידי האורתודוקסיה. שכונות חרדיות נסגרות כליל בשבתות ובמועדי ישראל, ודרישת ההנהגה החרדית והתושבים לכבד זכות זו נשמרת בקפדנות. אילו נשמרה כך זכות כל האחרים לנוע בחופשיות מרבית בשבת - היה בכך היגיון. אך המציאות שונה. יותר ויותר שכונות נסגרות לתנועה בשבת, ואילו על הזכות לנסוע בעורקי תחבורה מרכזיים בירושלים ובמקומות אחרים מתנהל מאבק, לפעמים אלים, ובעיקר פוליטי וסחטני. ברוב המדינה (פרט לחיפה) יכול לנסוע בשבת רק מי שברשותו רכב פרטי; על כל השאר - הסטטוס-קוו המדומה, שאינו מעוגן בחוק, כופה הסתגרות מאונס ביום המנוחה.

המתנגדים לנסיעה בשבת מתעלמים ממציאות זו, המתעמרת בראש ובראשונה בחלשים. ידוע להם היטב, כי שיעור הבעלות על מכונית בעשירון התחתון הוא כ-20%, לעומת כ-90% בעשירונים העליונים. מי שידם אינה משגת להחזיק במכונית נאלצים לשלם תמורת נסיעה במונית מיוחדת, אם ברצונם לבלות בשבת, כמקובל על רוב הציבור - בחוף הים, בתערוכה, או בהצגה. בוודאי כשיש צורך דחוף כמו הגעה למרפאת חירום.

התעלמות זו עומדת בסתירה מקוממת להצהרות המתחסדות של חברי הכנסת החרדים, ובראשם משה גפני מיהדות התורה, על כך שהם דואגים לעניים. יותר מזה: היא עומדת בסתירה לדימוי המשווק היטב של השרים ישראל כץ ומשה כחלון כ"חברתיים".

תל אביב פתחה השבוע בדיון חשוב, המתמקד בתחבורה הציבורית בעיר העברית הראשונה, אך עוסק למעשה בעתיד המרחב הציבורי בישראל כולה.

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 30
    למה לפתוח מלחמה עם הדתיים?

    מה קרה דפתחתם את הנושא דווקא עכשיו ?!אנשים ניצלו את ההזדמנות וקפצו על טרמפ בעניין הגדרת נשים כדי להתחיל מלחמה עם הציבור הדתי.אין לכם בושה? אנשיםתכבדו קצת לא יזיק כי בסוף אנחנו עם אחד , העם היהודי.

  2. 29
    להכניס אוטובוסים רועשים ומזהמים גם בשבת? לא נשארה לכם בושה?

    מספיק עם כל גדודי הבליינים שצובאים על העיר הזאת. נמאס. חטפו לנו את העיר כרישים עסקנים חולים ומטורפים, ועכשיו רוצים להחריב גם את היום היחידי שיש כאן קצת שלווה. פשוט מחליא!

  3. 28
    זה לא הדתיים, זה יבואני רכב

    התנגדותם של יבואני הרכב היא זו שמונעת תחבורה ציבורית בשבת ותחבורה ציבורית יעילה בכלל

  4. 27
    יש לומר בבירור: הפעלת תחבורה בשבת היא צעד הכרחי, למהפכת התחבורה הציבורית בארץ

    אם רוצים באמת להפעיל תחבורה ציבורית יעילה, להפחית הזיהום האוויר מגזי פליטה, להפחית בבזבוז קרקעות על עוד ועוד כבישים ומחלפים, לפהפחית במספר תאונות הדרכים ההרוגים והפצועים והנכים - הפעלת תחבורה ציבורית בשבת היא הגורם החשוב ביותר לשם כך. רק הפעלת תחבורה ציבורית נוחה בכל ימות השבוע (מלבד יום כיפור, כמובן), תאפשר לחלק ניכר מהציבור להיפטר מרכב פרטי, ולפחות מהרכב השני.

  5. 26
    אמת ויציב. תחילה - תל אביב, אח"כ ישראל כולה!!! במהרה בימינו, אמן.

    בפעלת רכבת ישראל בשבת וחג דורשת כוח אדם מינימלי, ותאפשר להמוני בית ישראל לצאת לחופשי ממאסר הבית הכפוי בסופי שבוע. כנ"ל הפעלת אוטובוסים בקווים עירוניים ובין-עירוניים, בתדירות נמוכה מימי חול, כפי שנדרש.
    הלוואי שכל זה יקרה בקרוב. זו תהיה מהפכה מאוד משמעותית בחייהם של מאות אלפי ישראלים הנמנים עם העשירונים הנמוכים.

  6. 25
    ‎מי יותר דמוקרטי? - בית המלוכה הסעודי -או- ישראל שבשליטת הרבנות הראשית?

    בסעודיה לנשים אסור לנהוג בכל ימות השבוע. בישראל אסור לנסוע באוטובוס בשבת. אבל בטוניסיה -- שהיא "אם האביב הערבי" -- כמה וכמה נשים הם טייסות במטוסי נוסעים!

  7. 24
    אני תל אביבי חילוני לגמרי וממש ממש לא מעוניין באוטובוסים בשבת

    יום אחד של מנוחה, פחות רעש ופיח, לא מזיק לאף אחד.

    1. עוד דוס שמתחזה לחילוני...
  8. 23
    לכל הפסימיסטים למיניהם.- לחץ של אזרחים עוזר.

    הממונה על התחבורה הציבורית הוא פקיד שכפוף לשרים ולפוליטיקאים.
    הם יודעים היטב לאן הרוח נושבת
    כל זמן שהציבור החופשי מהווה את הרוב במדינה, הציבור יזכור ביום הבחירות מי שם מקלות בגלגלים ומי מנע מהציבור תחבורה ציבורית ואפשרות תנועה חופשית.
    אגב שינוי בסטטוס קוו, מעניין שלא עינין את הציבור החרדי הסטטוס קוו כאשר בלחצם אל על חדלה לטוס בשבת.
    לא הפריע להם כאשר הגדילו לעצמם את ההטבות והאתנן הפוליטי שמילא את כיסיהם.

  9. 22
    רק שינוי ש. הבחירות יציל אותנו מהגועלציה הימנית והשחורה שמובלת על ידי מנופחי אגו כגון ביבי ומרעיו. מפלגה שתחרוט על דגלה את שינוי ש. הבחירות היא שתוכל להציל אותנו מהאסון הגדול של ממשלה ימנית שחורה כמו זו שיש לנו כעת
  10. 21
    אתם מוזמנים לעשות סקר בקרב העשירון התחתון. טיעון מטופש.
  11. 20
    בואו נתחיל עם תחבורה ציבורית נורמלית בימי חול

    יוסי ביילין הציע בזמנו סטאטוס קוו חדש: תחבורה ציבורית + פתיחה של מוסדות תרבות וסגירה של עסקי מסחר (או במילים אחרות, שגם לחילונים יהיה מנדט בעיצוב "דמותה של השבת").

    אבל כאמור אולי כדאי להתחיל מתחבורה ציבורית נורמלית בימי חול.

    1. שים לב שהדברים קשורים

      אחת הסיבות שמונעות תחבורה ציבורית נורמלית בימי חול
      היא שאין תחבורה ציבורית בשבת! (יש עוד סיבות, כמובן)

      בגלל שאין תחבורה ציבורית בשבת, רבים זקוקים למכונית ולא ישקלו לוותר עליה. כיוון שיש להם מכונית, הם ישתמשו בה ולא בתחבורה ציבורית גם בימי חול.

      כדי שתחבורה ציבורית תהיה איכותית - היא חייבת לעבוד 7 ימים בשבוע.

  12. 19
    שמור את השבת לקדשו, זכור את יום השבת. שמור וזכור לאי קיום תחבורה צבורית.

    אבל כל התאגדות פרטית לתחבורה לא ממשלתית י, אי אפשר למנוע. מה כן אפשר למנוע--שיתוף מפלגות חרדיות בשלטון. ואז לא תהיה בעיה של תחבורה ולא בעית טל..

  13. 18
    המגמה בעולם היא הורדת הרכב הפרטי מהכבישים באמצעות שיפור שרותי הסעת ההמונים

    בשווייץ הושלמה לא מזמן חפירתה של מנהרת הבסיס מתחת למאסיב גוטהרד שאורכה קרוב ל 60 קילומטרים ומחירה למשלם המסים מיליארדי פרנקים. המנהרה נועדה לרכבת, לא למכוניות, וכל כוונת החופרים היא לצמצם את השימוש במכוניות כדי לשמור על איכות הסביבה והנוף, משאב הטבע היחיד של שווייץ. ישראל עדיין לא הפנימה את מימדי הנזק שגורם צי הרכב הפרטי המיותר הממלא ופוקק את כבישי ישראל כל שעות היממה, כל השבוע, כל השנה. בבתי אב רבים שתי מכוניות ולפעמים שלוש ויותר, לכל בן משפחה שקיבל רשיון נהיגה מכונית משלו, כי התחבורה הציבורית גרועה ומזלזלת בצרכי התושבים ולא ניתן לסמוך עליה, ובשל הדימוי הירוד של המשתמשים באוטובוס. יש ישראלים שלא ראו מעולם אוטובוס מבפנים, האפשרות שיסעו באוטובוס בעיניהם שקולה בעיניהם לביקור בבית תמחוי.
    כל מי שהתוודע לתחבורה הציבורית היעילה באירופה, שבה משתמשים גם שרים וראשי מדינות, לא רק נשים קשות יום וקשישים, יודע כמה היא חסרה ונחוצה בישראל.

  14. 17
    נו באמת, ממש עשו צחוק מעצמם שם בעירית בתל אביב. מי שקובע אם תהיה תחבורה בשבת בעיר אלו גפני, ישי ועובדיה, שמוסע בהליקופטר על חשבון משלמי המיסים התל אביבי. ישראל כץ וביבי מכרו חרות תושבי המדינה למולך החומניסטי , כדי להנות ממנעמי השלטון. הללו גרועים אפילו יותר מהקואליציוניים הסחטנים בממשלה האינפלציונית. הזלזול באינטליגנציה של הציבור מתבטא בכך שחלק מהשרים, בממשלה האינפלציונית, מוסע על ידי נהגיהם, במכוניות השרד, בשבת. חלקם משום שקשה להם לשאת את משקלו של התיק שנתפר להם או התיק הריק שלהם. שחרור מהכפייה הדתית, שלילת חופש הפרט וניצול זיעת אפנו לטובת מושחתים ופרזיטים, יעשה רק באותו נשק שמשתמשים בו המיליטנטים בהפגנות כוח , כדוגמת נערי הגבעות למשל. זאת בתנאי שההפגנות הללו לא ינוהלו על ידי נערות תמימות כפי שהיה במחאה האחרונה.
  15. 16
    אני דתי (כיפה סרוגה) תושב ת"א, יליד ת"א, בעד תחבורה ציבורית בשבת

    אני נגד כפייה. לא כפייה על הדתיים לשנות את דרכם (שיתנו להם את ההסעות המיוחדות שלהם עם ההפרדה שלהם אם זה מה שהם רוצים) ולא כפייה על חילונים.
    ת"א היא עיר חילונית. כל העיר מלאה במכוניות ומוניות שירות בשבת. כדתי אני לא רואה "פגיעה" באורח חיי עם הוספה של אוטובוסים לכל ה"חילוניות" שבמילא קיימת בימי שבת.
    מה שכן, יש לדאוג שלא תיהיה כפייה כתוצאה מההחלטה על נהגים יהודים שומרי שבת לנהוג בשבת. למשל יש להעסיק רק חילונים שמעונינים בכך או לא-יהודים.

  16. 15
    בואי, בואי, הברוכה!

    מתנה טובה הייתה לקב"ה בבית גנזיו - שבת שמה, ונתנה לישראל. מה יום מימים? שכל השבוע טורחין ישראל על פרנסתן וביום השביעי ינוחו וייכנסו לבתי מדרשות ויעסקו בתורה. שכל ימות השבוע הריהן עוטין מלבושים של חול, וביום השביעי - כסות של שבת. שכל השבוע הריהן מכרסמין מכל הבא ליד, וביום השביעי - מתענגין על תבשילין של שבת ערבים לחיך. לא כל הישן נפסד ומי ששונא את אתמולו, היאך יישא את מחרתו???

    1. נשמע ששבת זה כיף חיים... חבל שעל פי ההלכה העונש על חילול שבת הוא מוות.
    2. אין לי התנגדות שנהגי "דן" ילבשו בשבת בגדי חג, העיקר שהתחבורה הציבורית תפעל גם בשבת

      והחנויות והקניונים מצדייכולים להסגר במיום ששי אחה"צ עד יום ראשון, העיקר שבתי הקפה ומקומות הבילוי יהיו פתוחים בשבת, כמו בעולם הנאור.

  17. 14
    פגעתם בנקודה הנכונה

    הסטטוס קוו בישראל קיים רק כהצהרה בקווי היסוד של ממשלות ישראל לדורותיהן, לא במציאות. בפועל הוא מכורסם מעת לעת (ראו מאבקים עתירים בחיתולים מטונפים על דרכים או דחיקן של נשים לאחורי האוטובוס ועוד ועוד ועוד).
    לפיכך, אין מניעה לשנות את הסטטוס קוו בעניין זה.

    מן הצד הפרקטי, תחת ההנחה (שעשויה להיחשב ככופרת) שתשלום בשבת הוא חטא פחות מנהיגה, הפעלת תחבורה ציבורית תפחית את גודל החטא שכן פחות יהודים יפעילו רכב בשבת.

    בכל מקרה, בחיפה התחבורה הציבורית בסופי שבוע חלקית ביותר. רק קווים ספורים פועלים וגם הם במסלולים מיוחדים ובתדירות נמוכה מאוד. אם כבר מתקנים את המצב הקיים, אזי ראוי גם להרחיב את הפעילות בחיפה.

    1. מחיר השתיקה

      הצדקת הממהלך כחלק מהמאבק בין חרדים לחילונים היא טעות. מי שיפגע מהמהלך הם אלה שכן רואים בהקמת חברה משותפת ערך חשוב. אלו אותם דתיים והם הרוב שבשכונתם אתה כן יכול לנסוע בשבת. נכון שהחרדים עושים יותר רעש וזה נורא פופולרי להציג אותם כאויבי הציבור. אבל חשוב לא לדרוך בדרך על אלה שבד"כ שותקים ומשלמים את מחיר השתיקה.

  18. 13
    אני חילוני תושב תל אביב ואני כמו רבים כמוני מתנגדים לאוטובוסים בשבת

    דיי עם השטויות אני חילוני תושב תל אביב ואני כמו רבים כמוני מתנגדים לאוטובוסים בשבת גםלנו מגיע יום בשבוע ללא עשן פיח ורעש זה לא קשור לדת

    1. צודק, פיח בשבת זה דבר רע

      לכן צריך כמה שיותר תחבורה ציבורית בשבת, על מנת להתמודד עם רבבות כלי רכב מזהמים של נהגים שהיו משתמשים במערכות הסעת המונים לו רק היה להם סיכוי...

      בכל אופן, אני מנחש שאתה חילוני כמו שזאב הוא הרביוור. אבל אם גם כן, השתדל לפחות להיות עקבי עם הטיעון...

    2. אני חרדית שגרה בתל אביב כשלוחה, בתקווה להחזיר חילונים תמים ותמימים בתשובה ואני

      בעד תחבורה בשבת. היות והמשיח עובד כל השבוע הוא יכול להגיע רק בשבת וכנראה שאין לו אוטו ולכן, אולי עכשיו סוף סוף יהיו אוטובוסים בשבת והמשיח יוכל להגיע.

    3. שלש מדינות לשלשה עמים

      גם אני חילוני וכמו רבים רבים אחרים אני תומך בהתנגדות לכפייה הדתית. איש הישר בעיניו יעשה, גם ככה העיר רוחשת וגועשת, שומו שמיים, בשישי בלילה ובשבת - אז די להיות צבועים. זכותי לנוע ממקום למקום כאוות נפשי בקודש. די לרמוס את זכויות הרוב. ת"א, תודה לאל, עיר חילונית, מודרנית, פתוחה, תוססת - מי שרוצה יכול לגור בבני ברק או במאה שערים. יבוא יום ונקים את מדינת ישראל שבירתה ת"א וניפרד מ"יהודה" שבירתה י"ם, כל קהילה תחייה את חייה כראות עינה, בלי כפייה: ישראל, יהודה ופלסטין: שלש מדינות לשלש קהילות. אמן, במהרה בימינו.

    4. הרשה לי לנחש, מר מנוחה, שאתה מחזיק ברשותך רכב (רכב חברה אולי? עם דלקן?), וכשאתה רוצה בשבת ליסוע לטייל, לבקר משפחה, להוציא את הילדים לאנשהו, אתה עושה זאת הרכבך בלי נקיפות מצפון?
    5. תחבורה ציבורית = פחות רכב פרטי = פחות עשן פיח ורעש
    6. אני חילוני תושב העיר וגם אני מתנגד לתחבורה בשבת

      שבת הוא היןם היחיד בו תושבי העיר יכולים לנוח ולהיות קצת בשקט מי שרוצה להגיע מהפרובינציות ולבלות בתל אביב יש מוניות בשפע המגיעות לכל מקום וחוץ מזה העיר היא של התושבים שכולם רוצים שקט ומנוחה ביום השבת

    7. לא רוצים אוטובוסים מזהמים ביום שבת רוצים לנוח מכל השבוע הרועש ומזוהם (ע''י אוטובוסים)
    8. שטויות. דווקא עם אוטובוסים יהיו פחות מכוניות, ולכן פחות זיהום אוויר

      תן צ'אנס. זה לא יקרה בשנה הראשונה, אבל בהדרגה אנשים יבינו שיקר להחזיק מכונית. ואם סוף-סוף אנשים יוכלו לצאת ממעצר הבית בשבתות, יבינו שאין צורך לשלם אלפי שקלים על מכוניות, דלק, ביטוחים וטיפולים, ויסעו בתחבורה ציבורית.

    9. מי צריך עוד יום רועש מלא פיח. רוצה יום אחד בשבוע שאוכל לרכוב על אופניים ברחובות מבלי לחשוש מהאוטובוסים.
    10. תגיד דורון, אם כך מדוע תושבי ת"א מחזיקים בכלל מכונית? הרי לפי ההגיון שלך בימי חול יש אוטובוסים אז למה התל אביבים לא נוסעים בהם? אני משתמש קבוע בתחבורה ציבורית ואני לא רואה את אותם חבמים כמוך עולים לאוטובוס.
  19. 12
    הנקודה החשובה: תחבורה בשבת היא צדק חברתי

    זה שאין תחבורה ציבורית בשבת פוגע בעיקר בשכבות החלשות


  20. 11
    חולדאי משחרר את הבריות מעבדותן למנהג מגונה ועל כך יאתה לו תהילה.
  21. 10
    למה האנשים שהכי רוצים להגיע לגן עדן, הופכים לנו את החיים פה לגיהינום?
  22. 9
    תח"צ בשבת זה קודש

    במיוחד ביום שישי בערב- זה פיקוח נפש והוא דוחה שבת.
    במשך היום הדבר ימנע זיהום מרכב פרטי, פקקים ותאונות. לכן גם זה פיקוח נפש (אמנם לא בדרך ישירה)

  23. 8
    לא סתם "העיר העברית הראשונה"...לא העיר היהודית הראשונה.
  24. 7
    למה דווקא עכשיו?

    מדוע לא החליטה עיריית תל אביב על תחבורה ציבורית בשבת לפני חמישים שנה או פחות? למה פתאום הם התעוררו לעיוות הזה שהחילונים מתעמרים עליו בארוחת שבת? מי עומד מאחורי הקלעים? יאיר לפיד? 

  25. 6
    החלטתה של מועצת מדינת תל אביב להדיר את השבת מהמרחב הציבורי פורמת את מארג קשרי הסולידריות הטווים שתי וערב את קונפדרציית שבטי ישראל שבין ירדן וים.
  26. 5
    תחבורה ציבורית מצילה חיים

    בסופי שבוע אלפי אנשים שותים ונוהגים, בגלל שהם בני אדם ובגלל שאין להם תחבורה ציבורית שתשרת אותם, אז הם שותים ונוהגים, כל שנה שאין תחבורה ציבורית בשבת מאות אנשים משלמים בחייהם, אבל היי, לפחות שומרים שבת...

  27. 4
    אחדות ישראל אינה מובנת מאליה, כפי שמעידה ההיסטוריה היהודית לדורותיה. הסכמה לאומית בבעיות שאין להכריע בהן ברוב ומיעוט מחייבת התחשבות הרוב החילוני במיעוט הדתי.
    1. ג'יבריש.
  28. 3
    התומכים בתחבורה ציבורית בשבת חושבים גם על הנהגים שיאלצו לעבוד עבורם בשבת? או שרק ההנאה חשובה להם?
    1. ומה עם הרופאים שנאלצים לעבוד בשבת?

      להשבית את בתי החולים בשבתות!
      ממילא אין תחבורה ציבורית כדי להגיע למיון

    2. גברתי, אני במעצר בית בסופי שבוע כבר חמישים שנה, חוצפנית שכמוך!

      את קרוב לוודאי טוקבקיסטית השכר מתחזה. והרי זו שטות מוחלטת, רבבות ישראלים עובדים בשבת, בבתי חולים, מלונות, מסעדות, קניונים, מוניות ועוד ועוד.
      אף אחד לא יחייב לעבוד בשבת. מי שלא רוצה שלא יעבוד, מי שירצה, יקבל שכר של 200 אחוזים, ע"פ החוק, והשבתון שלו יהיה ביום אחר.

  29. 2
    מאבק נכון אבל חסר סיכוי

    כל עוד החרדים שולטים על הפוליטיקה וכולם רועדים מהם. בדיוק כמו שאין מצב לגיוס החרדים.

    בכל עיר בעולם יש תחבורה ציבורית גם בימי ראשון הקדושים. דת היא ענין פרטי חוץ מבישראל ובמדינות חשוכות אחרות.
    האינטרס הלאומי הוא להעביר כמה שיותר אנשים לתחבורה ציבורית, לכן חובה לאפשר אוטובוסים בשבתות, אחרת אין שום סיבה לאנשים עירונים לוותר על הרכב הפרטי לפחות בחלק מהשבוע. בניו יורק או לונדון אין סיבה להשתמש כל הזמן בפרטי בזכות הרכבת התחתית. פה אפשר לפחות לספק אוטובוסים אמינים זמינים וזולים (ביבי לא הבטיח הורדת מחירים? מאז הכל מתייקר).
    שלא נדבר על הרכבת, בת ערובה של הוועד..מדינת עולם שלישי.

    1. להתחיל

      חייבים להתחיל את המאבק החילוני היכן שהוא אחרת הפסדנו במערכה.

  30. 1
    נו באמת, ממש עשו צחוק מעצמם שם בעירית בתל אביב. מי שקובע אם תהיה תחבורה בשבת בעיר אלו גפני, ישי ועובדיה, שמוסע בהליקופטר על חשבון משלמי המיסים התל אביבי. ישראל כץ וביבי מכרו חרות תושבי המדינה למולך החומניסטי , כדי להנות ממנעמי השלטון. הללו גרועים אפילו יותר מהקואליציוניים הסחטנים בממשלה האינפלציונית. הזלזול באינטליגנציה של הציבור מתבטא בכך שחלק מהשרים, בממשלה האינפלציונית, מוסע על ידי נהגיהם, במכוניות השרד, בשבת. חלקם משום שקשה להם לשאת את משקלו של התיק שנתפר להם או התיק הריק שלהם. שחרור מהכפייה הדתית, שלילת חופש הפרט וניצול זיעת אפנו לטובת מושחתים ופרזיטים, יעשה רק באותו נשק שמשתמשים בו המיליטנטים בהפגנות כוח , כדוגמת נערי הגבעות למשל. זאת בתנאי שההפגנות הללו לא ינוהלו על ידי נערות תמימות כפי שהיה במחאה האחרונה.