רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כן לנסיעה בשבת

ההחלטה שקיבלה מועצת עיריית תל אביב השבוע, לפנות למשרד התחבורה בבקשה לאפשר להפעיל בעיר תחבורה ציבורית בשבת, מוצדקת ואמיצה. תושבי תל אביב רבתי זכאים לשירות בסיסי זה. הטענה, שהנהגת תחבורה ציבורית בשבת ובחג פוגעת בסטטוס-קוו, היא מוגזמת ולא הגונה.

המגבלות על נסיעה בשבת בכלל ובתחבורה ציבורית בפרט מוכתבות על ידי האורתודוקסיה. שכונות חרדיות נסגרות כליל בשבתות ובמועדי ישראל, ודרישת ההנהגה החרדית והתושבים לכבד זכות זו נשמרת בקפדנות. אילו נשמרה כך זכות כל האחרים לנוע בחופשיות מרבית בשבת - היה בכך היגיון. אך המציאות שונה. יותר ויותר שכונות נסגרות לתנועה בשבת, ואילו על הזכות לנסוע בעורקי תחבורה מרכזיים בירושלים ובמקומות אחרים מתנהל מאבק, לפעמים אלים, ובעיקר פוליטי וסחטני. ברוב המדינה (פרט לחיפה) יכול לנסוע בשבת רק מי שברשותו רכב פרטי; על כל השאר - הסטטוס-קוו המדומה, שאינו מעוגן בחוק, כופה הסתגרות מאונס ביום המנוחה.

המתנגדים לנסיעה בשבת מתעלמים ממציאות זו, המתעמרת בראש ובראשונה בחלשים. ידוע להם היטב, כי שיעור הבעלות על מכונית בעשירון התחתון הוא כ-20%, לעומת כ-90% בעשירונים העליונים. מי שידם אינה משגת להחזיק במכונית נאלצים לשלם תמורת נסיעה במונית מיוחדת, אם ברצונם לבלות בשבת, כמקובל על רוב הציבור - בחוף הים, בתערוכה, או בהצגה. בוודאי כשיש צורך דחוף כמו הגעה למרפאת חירום.

התעלמות זו עומדת בסתירה מקוממת להצהרות המתחסדות של חברי הכנסת החרדים, ובראשם משה גפני מיהדות התורה, על כך שהם דואגים לעניים. יותר מזה: היא עומדת בסתירה לדימוי המשווק היטב של השרים ישראל כץ ומשה כחלון כ"חברתיים".

תל אביב פתחה השבוע בדיון חשוב, המתמקד בתחבורה הציבורית בעיר העברית הראשונה, אך עוסק למעשה בעתיד המרחב הציבורי בישראל כולה.



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות