מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

לתקן את אפליית חוק טל

עשור לאחר שהתקבל בכנסת, החליט שלשום בג"ץ, שחוק טל אינו חוקתי ושלא ניתן להאריכו. החוק, שנועד להציע תיקון לעובדה שעשרות אלפי בחורי ישיבות לא התגייסו לצבא, קיבל מבית המשפט העליון חותם של ניסוי שנכשל. בקביעתם כי החוק אינו חוקתי כיוונו השופטים לכך, שערך השוויון נפגע מאופן יישומו של חוק שירות הביטחון, כך שמגזר שלם משתמט בתואנות מקוממות.

השופטים, ברוב של שישה מול שלושה, באחד מפסקי הדין האחרונים של הנשיאה הפורשת דורית ביניש, הישירו מבטם אל אותה מציאות מעוותת, שהפוליטיקאים אוהבים לחמוק ממנה מטעמים לא עניינים. בג"ץ אינו להוט לשים עצמו במקום המחוקקים, אך הפעם הכיר בפער מסוכן, עד כדי שסע, בין זכותם של אזרחי ישראל לשוויון בנטל ובסיכון לבין הלוליינות המילולית של חברי הכנסת לטובת מיעוט מועדף ולכן גם לרעת הרוב המקופח. החוק, קבעו ביניש וחבריה, סותר את עקרונות החוקתיות, המידתיות והשוויוניות.

משמעותה של החלטת בג"ץ היא שחוק טל נכשל, ומצער שראש הממשלה בנימין נתניהו ושותפיו אביגדור ליברמן ואהוד ברק ושליחיו של עובדיה יוסף המשיכו להגן עליו עד לקריסתו. מצער גם שהנשיא המיועד, אשר גרוניס, שהיה בדעת מיעוט וקבע ש"זו אשליה לצפות שהחלטות שיפוטיות יביאו לגיוס חרדים לצה"ל ולכניסתם לשוק העבודה", מטיל ספק בהשפעה שיש לבית המשפט על ההתנהלות החברתית של מגזר בחברה הישראלית. יש לבית המשפט השפעה גם אם לעתים היא ניכרת רק אחרי זמן.

על ראש הממשלה, שר הביטחון ועמיתיהם בממשלה לפעול עכשיו לתיקון האפליה בין האזרחים הצעירים ולהביא להגברת השוויון בעול הצבאי. על החרדים להבין, שמספרם של הצעירים החרדים הפטורים משירות צבאי, העומד כיום על כ-62 אלף, חרג ממה שהחברה הישראלית יכולה לשאת. דומה שרק במאוחר החלו לשמוע את רעמי המרד החילוני. ישראל יכולה להתברך בכך שבג"ץ קשוב להם.

Read this article in English: A victory for the principle of equality




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 החרדים יראין ורכי לבב. שומעין נפץ טילים - ומרתתין. המיית צופרים - ונבעתין. טרטור מקלעים - והנה מים יורדים בין ברכיהן. היאך יתגייסון? חוזר בשאלה
  • 05:04
  • 23.02.12

החרדים יראין ורכי לבב. שומעין נפץ טילים - ומרתתין. המיית צופרים - ונבעתין. טרטור מקלעים - והנה מים יורדין בין ברכיהן. היאך יתגייסון?

02 צודקים, אבל צריך להכליל בבטחון הלאומי גם את החברה הערבית שמשוחררת  (לת) לגמרי מנטל שמירה על הבטחון
  • 06:14
  • 23.02.12

03 במקרה הזה גרוניס צודק. צריך להיות חכם ולא צודק. האם כפיה תביא את המוני הפרזיטים לסירת מטכ"ל? זו שטות לחשוב שאפשר לכפות בכח על החרדים את השרות בצבא. כדאי להקשיב בענין זה לאלוף במילואים אליעזר שטרן. ההצעה שלו היא שבמשך עשר שנים החרדים יהיו פטורים עפ"י חוק משרות צבאי אבל יוכלו לעבוד ולא ללכת לצבא. במצב הזה אלה שאינם רואים עצמם לומדים אבל נשארים בישיבה כי אחרת יגויסו לצבא יוכלו לצאת לעבודה בלי חשש. אלה יתערבו בחברה החופשית וממילא בתוך כעשר שנים הם יהיו פחות חרדים בתפיסה החברתית (למרות שיתכן שישארו מאמינים ללא סיג) ולכן יתגיסו לצבא מרצונם וללא כפיה. נדמה לי שלמרות חסר השיוויון בהצעה ולמרות שאני ממש לא סובל חרדים זה עדיף על "ללכת בכח" נגדם. אפשר כמובן "לעודד" אותם ליציאה לעבודה ע"י קצוץ הקצבאות ואי מתן קצבאות ילדים מעל לילד השלישי רביעי אבל זה צריך להיות בנוסף ולא האמצעי היחיד ואפילו לא העיקרי. הרעיון הוא ליצור תנאים שבהם ירגישו עצמם קרובים יותר למדינה ולא להכנס לךמלחמה איתם.  (לת) ע.ג.
  • 07:59
  • 23.02.12

  •   אפשר לפתור את הבעיה בקלות, לחוקק חוק שכל מי לא עשה שירות צבאי מלא, לא תיהיה לו זכות בחירה לכנסת, כלומר הוא לא יהיה אזרח מלא, כך מפלגות החרדים יצטמצמו לאפס, ולא תיהיה להם השפעה פוליטית, ואז בקלות אפשר יהיה לבטל את הקיצבאות לאבריכי המשי, וכתוספת, גם מפלגות הסמול יתאפסו, פעמים כי טוב. להלן דוגמית של השחיתות שקיימת בישיבות החרדים לגבי חרדים מברוקלין, הביטוח הלאומי הישראלי מממן להם את החים שם בברוקלין, בשיטה להלן... סולו
    • 11:51
    • 23.02.12

    הם עושים עליה לישראל, ומקבלים אזרחות ישראלית,
    כאן הם מצטרפים לישיבה או לכולל, ומקבלים קיצבת אברכים,
    לאחר מכן הם חוזרים לארה"ב, וממשיכים לקבל את הקיצבה,
    בנוסף, הם רושמים כל ילד שנולד להם שם במשרד הפנים כאן,
    ומקבלים בעדו קיצבת ילדים.
    את התעודת זהות שלהם הם משאירים כאן אצל הרבי בישיבה,
    והוא דואג להם בכל הסידורים בביטוח לאומי ובמשרד הפנים,
    ע"י שליח אברך משי מהישיבה/כולל שמתחזה להם ומציג את ת"ז,
    ולסיום, הם משתתפים בבחירות בישראל גם כן ע"י אותו שליח,
    ------------------------------------------------------------------------

    בסיכום...
    להפסיק את הקיצבאות לאבריכי המשי ורבניהם,
    שיצאו לעבוד לפרנסתם,
    ושישלמו דמי לימוד באם רצונם ללמוד בישיבה.

    ואז הדת תפרד מהמדינה מאליה,
    ותחייה את חייה בצורה עצמאית.
    כל אחד יוכל ליהיות מאמין שוטה דתי,
    כמו שכל אחד יוכל ליהיות מאמין שוטה סמולני.

  •   לסולו, ומה עושים עם ערביי ישראל ועם אומנים מסוימים חילונים וכו' שאענם משרתים בצהל ו/או בשרות לאומי. האם גם להם לבטל האזרחות??? האם גם להם להפסיק העדפות מתקנות??  (לת) שוקי
    • 12:10
    • 23.02.12

  •   כל ערבי ישראלי שרוצה ליהיות אזרח מלא עם זכות בחירה לכנסת, שישרת בצבא שירות סדיר מלא. בהקשר לחילונים שלא עשו שירות סדיר בצבא, גם להם לבטל את האזרחות המלאה, כלומר אזרח ללא זכות בחירה לכנסת. כך נתפטר מהמפלגות החרדיות-הסמולניות-הערביות,  (לת) סולו
    • 12:43
    • 23.02.12

  •   סולו מבטא את אחד הנגעים שפשו בחברה הישראלית בשנים האחרונות: זכות בחירה היא זכות יסוד הניתנת לכל אזרח מעצם היותו אזרח. המדינה אינה יכולה להתנות את זכות הבחירה הנתונה לכל אזרח בהתנהגות כזו או אחרת. ההצעה הזו מסריחה מפשיזם. אפילו מאסירים לא נשללת זכות הבחירה... אבל מאנשים שלא משרתים בצבא כן?! המחשבה שתפקיד המדינה לשרת את האזרח ולא להפך, מסריחה, כמו שאמרתי, מפשיזם. אזרח הוא אזרח הוא אזרח, ואין לשלול ממנו זכות יסודית כל כך כמו זכות הבחירה. זה הקול של האזרח, ולאף אחד, גם לא למדינה, אין זכות להשתיק אותו. בין אם הוא מסכים עם המדינה, ובין אם לא!!!  (לת) איריס
    • 13:38
    • 23.02.12

  •   איריס מבטאת את הנגע שפשה בשמאל, כאילו אזרחות היא זוכיות ללא חובות ונאמנות. אגב, אכן לא צריך לאפשר זכות בחירה ליושבי הכלא, כל עוד הם בכלא. אזרחות, איריס, זה לא אנרכיה, אזרחות זה מעמד הכולל בתוכו זכויות וגם חובות. ברור שנכים וכיוצב"ז שאינם מסוגלים לשירות צבאי, יהיו זכאים לבחור, יש בעייתיות קשה במי שבוחר, גם על ענייני שלום ומלחמה אך את עצמו אינו מסכן, חלילה.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
    • 16:06
    • 23.02.12

  •   סולו הלוחם האמיץ מהשק"ם (=טפיל ג'ובניקי) הוא טיפוס מצוי של נאציונל מיליטריסט שהמדינה מטפחת ומגדלת במכוון. אנשים כאלה לא מזיז להם שהמדינה משמיטה קבוצות ויחידים על רקע פוליטי, אדרבא, וכשמזכירים להם שמושמטים גם אנשים שיש להם נכויות ומגבלות בריאות שונות, הם הופכים לפתע בעצמם לחירשים, עיוורים או מאותגרי קריאה, או שממש לא אכפת להם (גם המשטר הנאצי התחיל בהשמדת 'מיותרים' עם מוגבלויות, רק אחר כך התחיל עם ה'לא נאמנים'). על הסולואים למיניהם נבנה כל משטר פאשיסטי. הדבר היחיד הטוב בהפרטה בצה"ל הוא שבמיקור חוץ ייעלמו הסולואים למיניהם, זבובים שחורשים על גב השור, פודלים שנובחים מהחצר על כלבי הרחוב לא איציק לא מהמרכז
    • 16:34
    • 23.02.12

    נראה שיש כאן מועדון שמות רשומים שרק להם מאשרים תגובות. י.א

  •   אשתי ואנוכי, שמאלנים שכמונו, שרתנו בצבא ואף היינו קצינים. בני ובתי השמאלנים הם חיילים בסדיר. אליבא דסולו - כולנו זכאים לבחור על פי מצפוננו, ואפילו למפלגות סמולניות. חברי המתנחל עבר איתי את הקרבות בלבנון אבל אשתי הייתה באולפנא. גם בנו חייל אמיץ בגולני, אולם בתו הצהירה על דתיותה ובבקו"ם לא ביקרה. האם יחלישו חוקיו של סולו האמיץ את מפלגות הימין?  (לת) Toxic Vulture
    • 21:20
    • 23.02.12

04 רק שינוי שיטת הבחירות תציל אותנו מפגעי הגועלציה והימין החרדי. מפלגה שתחרוט על דגלה את שינוי שיטת הבחירות תעשה חסד עם הציבור החילוני הנאור ותחסל את החשיכה הימנית שמוביל ביבי ומרעיו  (לת) ביבי הביתה
  • 08:32
  • 23.02.12

05 רק הערה אחת - לא מרד חילוני - מרד ציוני - ולראייה - ראו את חלקו של השופט רובינשטיין בפסק הדין גיא
  • 08:57
  • 23.02.12

בחלקו של פסק הדין הוא עוקר את היסודות שעליהם נשענים החרדים - הוא לועג להם ומבקר אותם וביוחד את מנהיגיהם - הוא מראה שלא מדובר במחנה החילוני - הנהנתן כביכול - נגד המדינה היהודית כפי שש"ס אוהבים להציג עם גפני אייכלר וחברים אחרים - הוא באופן חד משמעי הציב את חובשי הכיפה הדתיים לאומיים באגף הציוני.

מדהים היה לקרוא את התייחסותו לנדבנים שבבית הכנסת שלו שכדי לא להכליל טען "שרובם" חרדים בריאים כשירים לעבוד. רובינשטיין הוא רובינשטיין, בית הכנסת הוא הקהילה של אזרחי ישראל, והיהודים הבריאים שמקבצים נדבות במקום לעבוד הם גפני וישי. ביקורת יותר ברורה מזו על החברה החרדית לא שמעתי אפילו משחר אילן

06 זו ההזדמנות לבדוק האם אנחנו מדינה מתוקנת, או שמדובר במדינת זבל שמן הראוי להסתלק ממנה בהקדם האפשרי.  (לת) סתם אלמוני
  • 09:10
  • 23.02.12

07 איש אינו מעונין לגייס את החרדים לצבא כי הם אינם נחוצים שם והחק לא נועד אלא להכשיר את הפטור שנותן להם שר הבטחון מרצונו החק אבל מצליח להסיח את הדעת מהבעיה האמיתית
  • 09:22
  • 23.02.12

הבעיה עם החרדים היא שאינם לומדים לימודי ליבה ושהמדינה מממנת להם ישיבות שבהן הם לומדים כמעט שום דבר. יש להעניק להם חינוך ממלכתי כמו לכלל האוכלוסיה ולהפסיק את מימון הישיבות שמרוששות את המדינה מצד אחד וגוזרות על החרדים חיי עני מאידך גיסא. הקצבאות שנתנות להם צריכות להיות קצבאות כמו אלה שנתנות לכל השאר, לפי מבחן אמצעים בלבד. "לימודי הקדש" שלהם הם בטלה שאינה מענינה של המדינה. עניין הגיוס הוא שולי ומשמש לניגוח שאינו במקומו כי הבעיה, כאמור, אינה בשרות צבאי אלא במימון בטלה לשמה. וגם שרות לאומי אזרחי אינו עניין של מה בכך ולמדינה אין בכלל מנגנון, כמו אגף כח אדם בצה"ל, כדי לגייס לשרות הנדון. מדובר במנגנון יקר ביותר שרק מדיניות מסודרת לטווח ארוך יכולה להצדיק את הקמתו, אם בכלל

08 מדוע אין אפשרות להגיב לכתבי אדמו"ר השמאל הקדוש יצחק לאור שליט"א? חופש הדיבור חד-כווני? מפחד? מפחדים?  (לת) יבכה לחושך
  • 10:07
  • 23.02.12

09 כל עוד שמדובר בחרדי זה בסדר לחייב אותו להתגייס ומה עם הערבי שלא מתגייס שי
  • 11:11
  • 23.02.12

למה אחד חרדי שלא מאמין במדינה ובסמלים שלה חובה עליו להתגייס ולעומת זאת ערבי שגם לא מאמין בדברים האלו לא מתגייס.אפליה וגזענות נגד ציבור חרדי..

10 סתום עין. סמי
  • 11:29
  • 23.02.12

מאמר המערכת רואה את מה שהוא רוצה לראות ומחפש בכל מחיר להחמיא לבג*צ.אז חוק טל קרוי על שם השופט דוד טל שהיה חבר בבית המשפט העליון והבג*צ ביטל חוק שחוקק שופט מהרכב הבג*צ.שנית לפי נתוני צהל אחוז המשתמטים הלא חרדיים מגיע ל50 אחוז ובראש מובילה מדינת תל אביב.כך שכמות המשתמטים החילוניים גבוהה המהשתמטים החרדיים..אז למרות שהשופט גרוניס היה בדעת מיעוט זה לא אומר שהוא לא צודק.

11 בית המשפט העליון הפך להיות הזוי. אוסף של פופוליסטים. גם לפני שחוקק החוק הם לא שרתו. בהפוך על הפוך הוא בסופו של דבר יעזור לביבי שכבר הודיע לפני חודשיים שלא יאריך החוק והוא זקוק כעת למכבש על החרדים. אך מצד שני ש לזכור שאז חוקק החוק יותר מ- 15% מהחרדים כן משרתים בצבא (ביחידות מיוחדות, כולל בגדוד קרבי) או בשרות לאומי. יש לזכור שיש גם חילונים שמתחמקים משרות וגם האוכלוסיה הערבית שמתחמקת.  (לת) צא ולמד
  • 12:21
  • 23.02.12

12 שתי נקודות למחשבה: 1. למה אף אחד לא מדבר על הצורך-לכאורה בשירות צבאי חובה? (ואם התשובה היא "ישראל מוקפת אויבים", אז כדאי שתחשבו על הסוגיה הזו ל ע ו מ ק). 2. גם בהנחה שאי-הארכת חוק טל יביא לגיוס המוני של החרדים, מה שבכלל לא בטוח - אז איזו אפליה תיקנו כאן אם הם עדיין ימשיכו לקבל קצבאות ותמיכה מהמדינה כנגד אבטלה מרצון, כפייה דתית, ולימודי דת ללא לימוד מקצועות ליבה? אז הם יתגייסו לצבא (נניח). ומה יהיה אחר כך?  (לת) אירנה
  • 13:36
  • 23.02.12

13 אגב, כמה משופטי העליון שירתו בקרבי, נא להכניס גם את ילדיהם ונכדיהם...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 16:08
  • 23.02.12

14 חוק טל דן
  • 21:54
  • 23.02.12

כל מי שתמך בחוק הזה בזמנו והשופטים שפסקו שהוא חוקתי צריכים להתביש.

15 הפתרון אינו גיוס החרדים אלא הפיכת צה"ל לצבא מקצועי של מקבלי משכורות, כמו משטרת ישראל ניסוי שני
  • 23:27
  • 23.02.12


הרי ברור כשמש שצה"ל לא יגייס עשרת אלפים גברים חרדים מדי שנה, ומשקלם באוכלוסיה הולך וגדל במהירות, כי אין לו משאבים וגם לא צורך בהם. צה"ל הרי לא שש לגייס "אוכלוסיות מיוחדות" ומוותר מרצונו על 6% בעייתיים של שנתון הגיוס, שהדמגוגים מכלילים אותם בקטגורית המשתמטים.
יש בצה"ל אבטלה סמויה, מגויסים שצהףל אינו יודע מה לעשות אתם. צה"ל זקוק לכוח אדם בעל פרופיל גבוה, בריא ואינטליגנטי, לא למאסות, ולכן כדי לשמור על עקרון השוויון בפני החוקף שהוא נשמת אפה של הדמוקרטיה לא יהיה מנוס מהפיכת צה"ל מצבא העם לצבא מתנדבים, חיילים מקצועיים מקבלי משכורת, ככל סקטור אחר במשק.
כמובן שכך יאלץ צה"ל לוותר על המצטיינים שאינם מעוניינים במסלול צבאי ורמתו תדרדר לרמת צבאות מקצועיים אחרים בעולם, הצבא האמריקאי למשל, אך כבר היום בחילות הקרביים גבוה משקלן של אוכלוסיות מסוימות מעבר ליצוגן בכלל האוכלוסיה, גם אם נתעלם מהחרדים.

16 הפתרון אינו גיוס החרדים אלא הפיכת צה"ל לצבא מקצועי של מקבלי משכורות, כמו משטרת ישראל ניסוי שני
  • 23:28
  • 23.02.12

הרי ברור כשמש שצה"ל לא יגייס עשרת אלפים גברים חרדים מדי שנה, ומשקלם באוכלוסיה הולך וגדל במהירות, כי אין לו משאבים וגם לא צורך בהם. צה"ל הרי לא שש לגייס "אוכלוסיות מיוחדות" ומוותר מרצונו על 6% בעייתיים של שנתון הגיוס, שהדמגוגים מכלילים אותם בקטגורית המשתמטים.
יש בצה"ל אבטלה סמויה, מגויסים שצהףל אינו יודע מה לעשות אתם. צה"ל זקוק לכוח אדם בעל פרופיל גבוה, בריא ואינטליגנטי, לא למאסות, ולכן כדי לשמור על עקרון השוויון בפני החוקף שהוא נשמת אפה של הדמוקרטיה לא יהיה מנוס מהפיכת צה"ל מצבא העם לצבא מתנדבים, חיילים מקצועיים מקבלי משכורת, ככל סקטור אחר במשק.
כמובן שכך יאלץ צה"ל לוותר על המצטיינים שאינם מעוניינים במסלול צבאי ורמתו תדרדר לרמת צבאות מקצועיים אחרים בעולם, הצבא האמריקאי למשל, אך כבר היום בחילות הקרביים גבוה משקלן של אוכלוסיות מסוימות מעבר ליצוגן בכלל האוכלוסיה, גם אם נתעלם מהחרדים.

17 ברצוני לשאול מדוע צה"ל שכביכול מוקיר את המתגייסים לשורותיו אינו מתגמל אותם בהתאם? גיוס חובה הינו הפגיעה החמורה ביותר בחרות הפרט הקיימת במדינה דמוקרטית אבל על כך אומרים לנו שאין ברירה, הבעיה היא שצה"ל מנצל את חוק גיוס החובה ואינו מתגמל את המשרתים כראוי וכמו שמקובל במדינות בהן אין חובת גיוס. רוצים להביע תמיכה במתגייסים נראה אותכם נותנים להם את מה שמגיע להם. יתכן שבאם כך ייעשה נשמע פתאום מראשי מערכת הביטחון שאפשר לקצר את משך השירות ואולי גם שלא צריך לגייס את כולם שכן שזה עולה כסף אזיי חושבים פעמיים.  (לת) חרדי
  • 13:51
  • 24.02.12

18 השתמטות החרדים-סכנה קיומית לישראל מישה
  • 18:10
  • 24.02.12

לא רק בשל מספרם ההולך וגובר אלא בשל ההשפעה הפסיכולוגית על הציבור הנתפש כפראייר. כדי לתק את הקשר הבלתי קדוש הזה הכרחי לפעולך בנתינת ברירה של חובות-זכויות. לא מילאת חובה לאומית לא תקבל שום זכויות מדינה. כעת הברירה נתונה כולה בידך.

פרוייקטים מיוחדים