לא לפסילה גורפת

ריטואל קבוע חוזר במערכות הבחירות: ועדת הבחירות המרכזית פוסלת מועמדים ומפלגות ערביות מלהתמודד, ובית המשפט העליון מבטל את ההחלטה; מאז 1965 לא אושרה שום פסילה של מפלגות ערביות. הפעם התבקשה הוועדה לפסול את הרשימות בל"ד ורע"ם-תע"ל ואת חברת הכנסת חנין זועבי מבל"ד. טוב תעשה הוועדה אם תימנע מפסילה, ולא תגרום לבית המשפט העליון להתערב ולבטל אותה.

הזכות לבחור ולהיבחר היא ביסוד הדמוקרטיה, ויש להקפיד על שמירתה. פסילת מפלגות המייצגות את הציבור הערבי תהיה מכה קשה לדמוקרטיה ותשדר מסר של הדרה לאוכלוסייה זו. בעבר אישר בית המשפט העליון את פסילת רשימת "כך"; אך הפסילה היתה מוצדקת מפני שהרשימה איימה על עצם המשטר הדמוקרטי, ובהטפתה לגזענות יצאה נגד הערכים הדמוקרטיים.

הרעיון של "דמוקרטיה מתגוננת" מוצדק כשמפלגה מבקשת להשתמש בהליך הדמוקרטי כדי לאיים על הדמוקרטיה עצמה. לכן במקומות שונים בעולם קיימות הגבלות על מפלגות אנטי-דמוקרטיות. אך בשיח הישראלי הרעיון הזה עוות, ונעשה בו שימוש כדי להצדיק פסילת מפלגות שאינן מאיימות על הדמוקרטיה, אלא נתפשות כאיום על אופיה היהודי של המדינה.
אמנם חוק יסוד: הכנסת כולל איסור על השתתפות רשימות השוללות את קיום מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, אך בצדק נפסק שיש לעשות בסעיף זה שימוש מרוסן ביותר. מן הראוי לתקן סעיף זה כך שיקבע, כי ייפסלו רק מפלגות השוללות את עצם קיום המדינה ואת המשטר הדמוקרטי.

בחוק יסוד: הכנסת יש גם סעיף, האוסר על רשימה להתמודד אם היא מביעה תמיכה במאבק מזוין נגד ישראל. מובן שמדינה ריבונית אינה יכולה לתת לגיטימיות למי שמבקש לפגוע באזרחיה. עם זאת, אסור שסעיף זה ינוצל לפסילה גורפת של מועמדים ערבים המתנגדים לכיבוש. יש טעם לפגם בכך שמפלגות התומכות בהמשך הכיבוש, השולל ומעקר את הדמוקרטיה, מבקשות לפסול רשימות ומועמדים מפני שהביעו תמיכה בהתנגדות לכיבוש.
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הזכות של ערבי לבחור ולהיבחר אינה עדיפה על זכות היהודי לחיות. יש לפסול בצורה גורפת כל מועמד התומך בחיסול הקיום היהודי אפילו אם הוא לא אומר "אני תומך בהשמדת ה" אלא משתמש בביטויים מקבילים : אני בעד הריגת יהודים, בעד חיסול יהודים, נגד קיום היהודים , נגד הכיבוש, בעד זריקת היהודים לים וכו' וכו' .  (לת) ד"ר גדעון ארליך
  • 00:20
  • 12.12.12

02 שיתנגדו לכיבוש, אבל מי שההתנגדות שלו מתבטאת בתמיכה בפיגועים ורצח אזרחים יהודים שלא יישב בכנסת  (לת) לאו
  • 00:58
  • 12.12.12

03 אסור לפסול את זועבי, ולא בגלל השטויות המחורבנות שהעורך כותב - אלא שזו תהיה מכת חסד לתדמית הישראלית בעולם, גם באדיבות - כמובן - עיתון 'הארץ'. והאמת שקשה למצוא תועלת בפסילה כזו, חוץ מהשבעת איזה רגש לאומני ריק מתוכן. O
  • 01:01
  • 12.12.12

אגב: למה עמדת העורך תמיד כל כך צפויה, זו אפילו לא חתרנות.

04 והנה רעיון אולי מופרך לגמרי - אם יום אחד תדעו שליברמן הוא בכלל מרגל ששתלו פה הרוסים - עדיין תתמכו בו?  (לת) KGB
  • 01:05
  • 12.12.12

05 יש חוק במדינה על רשימות שאינן רשאיות להתמודד לכנסת, ונעשה בו שימוש רק נגד צד אחד של המפה, ואילו... יוסי
  • 01:50
  • 12.12.12

...לגבי בל"ד המודיעה, שהיא מתנגדת לעצם קיום המדינה היהודית, ופועלת פעולות בהתאם לכך, לא הופעל החוק. זהו עוול הזועק לשמים!

06 בשום אופן לא לפסול את הערבים. כל התבטאות שלהם בכנסת מוסיפה עוד תומכים לימין.  (לת) אלכס מהכרמל
  • 01:59
  • 12.12.12

07 הבעיה היא השתתפות פעילה עיין ארך באשרה זואבי טיבי אסנא ועוד כמה חרות שאוכלים מהיד שלנו  (לת) דרור
  • 02:28
  • 12.12.12

08 הערה אחת (הם מפחדים) אזרח
  • 02:48
  • 12.12.12

הימין הפוליטי מפחד. תביעתו לסילוק הרשימות הערביות הן אמצעי לאומני פשוט ולפיו פחות אזרחים המצביעים נגד הימין. דהיינו ,הבסיס לחישוב מנדטים לכנסת הבאה יטה לטובתם. ממה הם פוחדים ? מאחוז הצבעה גבוה בהרבה מבעבר,תוצאה של הביקורת והמחאה הציבוריים , שפירושו הקטנת משקלם של מצביעי הימין.
ישראל בת 64 ויותר ולאן פניה?

09 מאמר פשוט מבריק! חייבים לשלוח אותו לחלל החיצון,אולי החייזרים יצליחו להסביר לי את התעלומה!  (לת) במערכת הארץ אין כוח משיכה,כולם מעופפים!
  • 03:49
  • 12.12.12

10 מים עכורים רבים זרמו מההתנחלויות מאז שהשופט משה עציוני ז"ל עמד בראש ועדת הבחירות המרכזית שפסלה את תנועת כ"ך ואת הגזען מאיר כהנא משה מזרחי: האם ניתן לגלגל להתהפך?
  • 04:08
  • 12.12.12

השופט עציוני רצה להגן על דמותה הדמוקרטית של המדינה. מאז עלה הימין הפשיסטי לגדולה ונציגי תנועת כ"ך בן ארי ומרזל מנסים לפסול מפלגות שמייצגות חמישית מהאוכלוסיה - הערבית.

11 לא נמאס לכם לחפור לנו בשם הדמוקרטיה גם הנאצים עלו בשם הדמוקרטיה .הבעיה שהשמאל רואה את הימין כנאצים והימין רואה את השמאל כאנטישימים נאצים .יש חבר שמאלני לא צוחק והוא טוען וגם אני שבכל אחד יש נאצי קטן .איך שלמה ארצי אמר חצי עולם שונא חצי .  (לת) האיש מאטלנטיס
  • 05:18
  • 12.12.12

12 "ייפסלו רק מפלגות השוללות את עצם קיום המדינה ואת המשטר הדמוקרטי"- והשלב הבא יהיה מדינת כל אזרחיה ולאחר מכן אוטונומיה לבדווים בדרום ולערביי המשולש ולבסוף זכות הגירה לארץ של כל משפחות תושבי ישראל שבעברית זה אומר נהירת מיליוני ערבים מארצות נחשלות להתחבר עם יקיריהם בארץ- קוראים לזה שיטת הסלאמי מערכת נכבדה, או גידון לוי - מדינת ישראל הוקמה כבית לעם היהודי.  (לת) מנחם
  • 05:30
  • 12.12.12

13 תתחילו לארוז איחרתם, הזהרתי אתכם שחלון ההזדמנויות עומד להיסגר, הלכה המדינה ומי שיש לו דרכון שיברח כבר עכשיו, הפאשיזם כבר כאן ובקרוב הם ישרפו את מחסני המזון.  (לת) Yigal Cohen
  • 05:56
  • 12.12.12

14 כותב המאמר מצדיק פסילה גורפת של המפלגות הערביות. אם לדעתו היתה הצדקה לפסילת "כך" כי סכנה את הדמוקרטיה ברי שעל אחת כמה וכמה צריך לפסול את המפלגות הערביות שמתנגדות לעצם קיומה של מדינת ישראל. גם את המפלגות החרדיות כולן צריך לפסול בעילה הזאת שכן כולן עד אחת מנצלות את הדמוקרטיה כדי לנסות ולהביא לשלטון אנטי דמוקרטי. הפתרון אינו בפסילה כזו או אחרת אלא בכך שהאזרחים הערבים יפסיקו לשלוח לכנסת את נציגי ומצדיקי הטרור הפלשתיני וישלחו במקומם נציגים שידאגו לעניניהם.  (לת) ע.ג.
  • 06:32
  • 12.12.12

15 מים עכורים רבים זרמו מההתנחלויות מאז שהשופט משה עציוני ז"ל עמד בראש ועדת הבחירות המרכזית שפסלה את תנועת כ"ך ואת הגזען מאיר כהנא משה מזרחי: האם ניתן לגלגל להתהפך?
  • 06:46
  • 12.12.12

השופט עציוני רצה להגן על דמותה הדמוקרטית של המדינה. מאז עלה הימין הפשיסטי לגדולה ונציגי תנועת כ"ך בן ארי ומרזל מנסים לפסול מפלגות שמייצגות חמישית מהאוכלוסיה - הערבית.

16 כמה דמוקרטי מצידכם לבקר את החוק עצמו ולא את העבריינים. זה כמו עבריין תנועה שמוגש כנגדו כתב אישום והוא אומר - מה אתם רוצים, למרות שהמהירות המותרת היא 90, אני חושב שזה לא מסוכן לנסוע פה על 120.... ממש אבירי שלטון החוק..  (לת) שחר
  • 06:59
  • 12.12.12

17 אפילו יש הצדקה מסוימת לפסילת בל"ד-רע"ם, תבונה יתרה אין עמה. הדרת מגזר גדול מהמשחק הפוליטי תדחוף אותו אל זירות סימפטיות פחות למדינת ישראל ותבאיש ריחנו בעמים.  (לת) רויטל גולדפיש
  • 08:02
  • 12.12.12

18 ריטואל קבוע חוזר אבשלום קיבל חום
  • 09:25
  • 12.12.12

ריטואל הינו טקס שחוזר על עצמו באופן קבוע. השימוש בצירוף המילים "ריטואל קבוע חוזר" הינו בגדר חזרה כפולה ומכופלת, וכמובן מיותרת.

19 לפי "הארץ" השתתפות זועבי במרמרה היא מאבק דימוקרטית שוקי
  • 09:33
  • 12.12.12

אם כהנא נפסל בעבר, אזי חייבים לפסול את זועבי, זה פשוט מאד.
אכן זה בעייתית לפסול רשימה שלמה, אבל באופן פרטי אנשים
כמו זועבי מקומם לא בכנסת. יש גבול לכל דבר.

20 מהלאו לפסילה גורפת - משתמע אישור לפסילה עניינית דניאל
  • 09:59
  • 12.12.12

מאותם נימוקים ש"כך" נפסלה ניתן לפסול רשימה ערבית.
פסילת "כך" הדירה את מצביעיה ופסילת זועבי תדיר את המסר שלה כבלתי קביל במרחב הדמוקרטי.
לית מאן דפליג שהיא ואחרים שוללים את קיומה של מדינת ישראל.

21 אדם ו/או רשימה שתומכים ומסיתים למרי כנגד מוסדות המדינה צריך להיות מחוץ לכנסת משה
  • 10:25
  • 12.12.12

חוק הוא חוק.
אם קוראים ופועלים יחד עם ארגוני טרור כנגד המדינה, שלא יהיו חלק מהמדינה, בטח שלא יהיהו נבחריה.

אני בעד זכותה של זועבי להפגין.
אם רע לה במדינה (ויש לה המון סיבות) אני האחרון שאומר לה לעזוב.
ואני חושב שראוי לתקן את המצב - כי הוא בלתי נסבל.
אבל היא לא יכולה לייצג את כנסת ישראל.
יש המון דרכים אחרות שרצוי שהיא תפנה אליהן.

22 כל דמוקרטיה היא מתגוננת ולפיכך היא גם אנטי דמוקרטית קליידוסקופ דמוקרטי
  • 10:31
  • 12.12.12

מחד גיסא, אין בעולם כולו ולא תהיה דמוקרטיה מוחלטת, כי רכיבי הדמוקרטיה עצמם סותרים זה את זה, מאידך גיסא אפילו במשטר כמו שבאיראן יש רכיבים של דמוקרטיה, ואפשר לטעון שאפילו שם ובבריה"מ ובמשטרים דומים הרכיבים האנטי-דמוקרטיים נועדו להגן על הרכיבים הדמוקרטיים. לפיכך, השאלה אם מדובר בדמוקרטיה מתגוננת או בעריצות המשטר / הרוב היא שאלה של נקודת מבט אישית.
דוגמה: הקמת מדינת ישראל באופן שבהכרח גרם סבל לרוב תושבי הארץ ופגיעה בזכויות האדם שלהם, האם היתה מעשה של השלטת משטר דמוקרטי על המתנגדים לזכויות האדם של היהודים או מעשה פשיסטי? (כדי שהדוגמה לא תראה תלושה מהמציאות אזכיר שלפי החלטת עצרת האו"ם ב 29.11.47 אסור למדינה היהודית לעולם למנוע זכות בחירה מצאצאי הערבים שחיו בשטחה ערב ההחלטה, כלומר מצאצאי הפליטים הערביים בכל מקום שהם).

23 כל דמוקרטיה היא מתגוננת ולפיכך היא גם אנטי דמוקרטית קליידוסקופ דמוקרטי
  • 10:33
  • 12.12.12

מחד גיסא, אין בעולם כולו ולא תהיה דמוקרטיה מוחלטת, כי רכיבי הדמוקרטיה עצמם סותרים זה את זה, מאידך גיסא אפילו במשטר כמו שבאיראן יש רכיבים של דמוקרטיה, ואפשר לטעון שאפילו שם ובבריה"מ ובמשטרים דומים הרכיבים האנטי-דמוקרטיים נועדו להגן על הרכיבים הדמוקרטיים. לפיכך, השאלה אם מדובר בדמוקרטיה מתגוננת או בעריצות המשטר / הרוב היא שאלה של נקודת מבט אישית.
דוגמה: הקמת מדינת ישראל באופן שבהכרח גרם סבל לרוב תושבי הארץ ופגיעה בזכויות האדם שלהם, האם היתה מעשה של השלטת משטר דמוקרטי על המתנגדים לזכויות האדם של היהודים או מעשה פשיסטי? (כדי שהדוגמה לא תראה תלושה מהמציאות אזכיר שלפי החלטת עצרת האו"ם ב 29.11.47 אסור למדינה היהודית לעולם למנוע זכות בחירה מצאצאי הערבים שחיו בשטחה ערב ההחלטה, כלומר מצאצאי הפליטים הערביים בכל מקום שהם).

24 הימין מנציח מדיניות בה 3 מיליון פלשתינים חיים בפועל בישראל אך אינם אזרחים. זו מדיניות שהיא בהגדרה אנטי דמוקרטית ולכן, על בסיס עקרון הדמוקרטיה המתגוננת, יש לפסול כל רשימה אשר לא כוללת במצעה קריאה להענקת עצמאות או אזרחות לפלשתינאים.  (לת) הימין בוגד במדינה הדמוקרטית
  • 10:50
  • 12.12.12

25 מערכת העתון טועה,אין כיבוש לכן ההתנגדות היא לעצם קיומו של העם היהודי.לא מפריע לי אחד אחמד טיבי שבמקום לדאוג לאחיו הוא מתפאר בידיעת השפה העברית. מוצי מולצומסק
  • 10:54
  • 12.12.12

כן,אפשר לומר עתונאי הארץ מכשירים את היסודות השמלניים להביע עמדה נגד היהודים.

26 חייבים לפסול את זועבי, שתדבר בסוריה, אם לסוריה מותר למה לנו אסור אלכס
  • 11:26
  • 12.12.12

אנחנו רוצים להיות כמו סוריה! בסוריה אין בוגדים בכנסת!!!!!!!!!!

27 את זועבי וטיבי חובה לפסול טיבי יועצו של רוצח היהודים
  • 11:29
  • 12.12.12

העובדה הברורה שבתוך כנסת ישראל יושבים אויביה כדוגמת טיבי זועבי ויתר המוסלמים הכובשים היא תעודת עניות לדמוקרטיה הישראלית.
היא מציגה אותה כדמוקרטיה נפסדת שאינה מוסגלת להתמודד עם המציאות ועם אויביה.

28 במקרה זה ברור כי: המנסים לפסול, במומם מנסים!  (לת) אורי כדורי
  • 11:46
  • 12.12.12

29 פסילה גזענית אמזונה
  • 11:53
  • 12.12.12

הבקשה לפסילה בא ממפלגה\חברי כנסת גזענים ואנטי-דמוקראטים שבמדינה מתוקנת לא היו יושבים בשום פרלימנט. אף אחד מחברי הכנסת לתמך בהרג יהודים ולטעון כך הוא עיוות של המציאות. אלדד ובן ארי מעונינים לפסול ערבים באשר הם, וטו לו! לפסול את שניהם!!

30 זועבי אכן תמכה באירגון טרור יעקב
  • 12:09
  • 12.12.12

ארגון טרור (המוכר ככזה על ידי ארה"ב) אירגן את ניסיון לשבור את המצור על עזה על ידי האיניה מרמרה. זועבי השתתפה בניסיון זה - היא אכן תומכת הטרור ויש לאסור את בחירתה.

31 דמוקרטיה דה מיקולו ליהודים בלבד, אין דבר כזה במדינות הדמוקרטיות  (לת) דויקו
  • 13:04
  • 12.12.12

32 למרות שעמירה הס מופיעה היום במדור דעות, שאר החברה הם כצפוי וכרגיל גברים. אני זוכרת יום אחד בלבד שהיו יותר גברים מנשים במדור דעות. מה יהיה הארץ? לא נמאס לכם מעצמכם ומתפיסת העולם שאתם מקדמים?  (לת) קוראת עצובה
  • 13:06
  • 12.12.12

33 ולפסול את חנין זועבי כי האי.קיו שלה מבייש את בית הנבחרים  (לת) צריך להתפשר
  • 13:23
  • 12.12.12

34 את הפאן הערביות המציאו הערבים הנוצרים, בלבנון, בישראל, ובסוריה. בל"ד, אל ארד, רק"ח, הבע"ת הסורי והעירקי, וכו.. והמטרה הייתה לאחד את כל הערבים במזרח התיכון, תחת קורת גג אחת. לאומית, חילונית, ואנטי קולונליזם, וגם אנטי היישות הציונית. אבל מה לעשות, שבימקום החילוניות הצפויה, הגיע האיסלם הקיצוני. והקורבנות הראשונים שלו היו דווקא הערבים הנוצרים, זאת הסיבה שכל הערבים הנוצרים בורחים מכל מדינות המזרח התיכון בהמוניהם. הפאן ערביות הובסה, ועכשיו חוזים בפירפורי הגסיסה שלה. ובהקשר לחנין זועבי מבל"ד. תנו לה קצת לשוטט ברחבי מדבריות ערב, תוך זמן קצר היא תתחנן לחזור ארצה. כי כאן זה המקום היחידי במזרח התיכון שבו חנין זועבי יכולה להתבטא. במדינות איסלמיות יסתמו לה את הפה, בגלל היותה אשה ובגלל נוצריותה. באירופה ובארה"ב, לא יתנו לה להכנס, בגלל תמיכתה בטירור האיסלמי. בסומליה ובעזה ובבורה בורה, יחסלו אותו מיד, בגלל היותה כופרת עם פה גדול. אז נשאר לה רק ישראל, כאן המסוממים מהסמול יגנו עליה ועל זכותה להתבטא כאוות נפשה. הפעם התבקשה הוועדה לפסול את הרשימות בל"ד ורע"ם-תע"ל ואת חברת הכנסת חנין זועבי מבל"ד. טוב תעשה הוועדה שלא תימנע מפסילה, ולא לחשוש שתגרום שבית המשפט העליון התערב לבטל אותה.  (לת) סולו
  • 17:40
  • 12.12.12

פעילות
המלצות
פרסומת