להפעיל שיקול דעת - מאמר מערכת - הארץ
מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

להפעיל שיקול דעת

ממשלות ישראל אימצו לעצמן בשש השנים האחרונות דפוס פעולה של התנקשות בעזרת אקדח שעליו מורכב משתיק קול: מבצע צבאי נקודתי, לרוב מהאוויר או מהים, ללא כוחות יבשתיים גדולים, כשהמטרה היא פגיעה באיום הולך ומתהווה. כך היה בספטמבר 2007 בתקיפת המתקן הגרעיני שצפון קוריאה בנתה במזרח סוריה, וכך בעוד פעולות רבות שיוחסו לישראל, מסוריה ועד סודאן.

המדיניות הישראלית בנויה על שני רבדים: הרובד הראשוני הוא הרובד המעשי, המבצע עצמו, שבא לענות על צורך ביטחוני. הרובד האחר קשור לניסיון הישראלי לא למשוך תשומת לב גדולה מדי, ומכאן גם השתיקה הרשמית. אם תורת הלחימה האמריקאית בעשור שעבר כונתה ״הלם ומורא״, השיטה הישראלית היא ״הלם ואלם״.

רכיב חשוב במדיניות המבצעית הישראלית הוא התיאום עם וושינגטון. ארצות הברית נשאבה בעשורים האחרונים לאזור, והעמיקה את מעורבותה הצבאית בו. הנהגתה מעוניינת לדעת לאן פני ישראל, כדי לכלכל את מעשיה. מאחר שמדיניות המבצעים הבלתי־מוכרזים מוכלת באופן עקבי כבר כמה שנים, יש להניח שהיא מקובלת גם על הממשל בוושינגטון, ושהתקבע קו רציף המעוקר מפוליטיקה פנימית ומתבסס על שיקולי ביטחון ענייניים.

מה שהיה נכון לפני שסוריה נקלעה לשנתיים של מלחמת אזרחים עקובה מדם, נכון שבעתיים עכשיו. משטרו של בשאר אסד נלחם על חייו, בזמן שבעלי בריתו הולכים ומתמעטים. בהנחה שיחידות חיזבאללה ממלאות את השורות שהידלדלו בצבאו של אסד, דומה שלנשיא הסורי קשה לסרב לבקשות של חסן נסראללה או של פטרוניהם המשותפים בטהראן. במציאות מורכבת זאת, גוברת הסכנה להעברת נשק אסטרטגי (טילי קרקע־קרקע, חוף־ים וקרקע־אוויר) לידי חיזבאללה. לנוכח הסיכון להסלמה, עד כדי מלחמה נוספת בלבנון, יש מקום לנקיטת מדיניות של הפעלת כוח נקודתית ועניינית, ללא התגרות מילולית מיותרת.

הפעלת הכוח צריכה להיעשות מתוך שיקול דעת מתמשך. על ממשלת ישראל לוודא שלא יותר הרסן, ושבעקבות פעולה צבאית לא תתחולל הסלמה שתבעיר את האזור כולו. גם במקרה שהתקיפות משיגות את יעדן, אין להתבשם מכך ולראות בהצלחות לגיטימציה להמשך הפעלת כוח לא מבוקרת.
 




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 זה היה "כל הכבוד לנתניהו"? (משפשף עיניים, קורא שוב) כן... זה מה שזה היה. מי היה מאמין.  (לת) ע.ב.
  • 01:02
  • 06.05.13

02 מזל שאנחנו אחרי הבחירות, אחרת הטנקים כבר היו שועטים לכוון דמשק. בקבינט הנוכחי אני לא מזהה מבוגר אחראי, ואם בנט יחבור לליברמן יעלון ולביבי, לא יהיה מי שיעצור את מכונת המלחמה מלהתגלגל לכל כוון אפשרי.  (לת) פרשן
  • 01:05
  • 06.05.13

03 אוקיי תודה מתי
  • 01:47
  • 06.05.13

בחזרה אליך, יונית

04 ממשלת ישראל משחקת באש - כמו ילד שאינו מבין בגפרורים - ועלול להצית את כל הסביבה לא להצית תבערה - שלא קל לכבות
  • 02:07
  • 06.05.13

הבעיה היא שארה"ב מספקת את "הגפרורים" - ואת "הפצצות החכמות" להנהגה מטופשת שהיא סרבנית שלום.

05 ‎ממשלת נתניהו לא היתה מ ע ו ד ה מסוגלת להפעיל שיקול דעת, ועכשיו עוד פחות מאי-פעם עיניים לראותEYES2C
  • 02:16
  • 06.05.13

המצב מסוכן. ביבי המריא לסין, עם שרה, והשאיר את המדינה בידי בוגי יעלון שהוא מסוכן עוד יותר. זה "שיקול הדעת" שמראה נתניהו. ואם חו"ח אובמה ייתן לו "אור ירוק" לתקיפה, כמו שזה קרה ביומיים האחרונים, אז עלול "האקדח שעליו מורכב משתיק קול: מבצע צבאי נקודתי" להפוך למלחמה מלאה, עם אלפי נפגעים והרס נורא.

06 על הארץ לגבות תשלום מהממשלה תמורת היעוץ, או לפחות לחייב אותם בדמי מנוי.  (לת) מצב הזוי
  • 03:56
  • 06.05.13

07 ‎ממשלת נתניהו לא היתה מ ע ו ד ה מסוגלת להפעיל שיקול דעת, ועכשיו עוד פחות מאי-פעם עיניים לראותEYES2C
  • 05:50
  • 06.05.13

המצב מסוכן. ביבי המריא לסין, עם שרה, והשאיר את המדינה בידי בוגי יעלון שהוא מסוכן עוד יותר. זה "שיקול הדעת" שמראה נתניהו. ואם חו"ח אובמה ייתן לו "אור ירוק" לתקיפה, כמו שזה קרה ביומיים האחרונים, אז עלול "האקדח שעליו מורכב משתיק קול: מבצע צבאי נקודתי" להפוך למלחמה מלאה, עם אלפי נפגעים והרס נורא.

  •   עיניים לראות- מגיב אוטומטי, ללא שיקןל דעת, בשבלונות צפויות מראש אברהם פורת אוחנה
    • 13:03
    • 06.05.13

    ואולי המסר של נתניהו בנסיעה, לאסד ולשאר, פעלנו נקודתית, אנחנו לא מעוניינים בהסלמה. ישראל לא תיזום פעולות מוקצנות כשרוה״מ בחו״ל.

08 וואו. גאוני. אחד הטורים הגאוניים שלכם.  (לת) דני
  • 06:25
  • 06.05.13

09 משרד הבטחון חייב לקבל את אישור מערכת הארץ לפני כל חיסול והתקפת שיירת נשק.רצוי לקבל את ישורם של עמירה הס וגדעון לוי. צודקת המערכת
  • 07:12
  • 06.05.13

היה מאד משמח לדעת שאנשי מערכת הארץ, יפקידו את דרכונם הזר, ולא יברחו מהארץ עם ישראל תותקף קשות,כתוצאה ממדיניות של הבלגה המומלצת ע"י עתון הארץ.

10 זה טור של אמיר אורן  (לת) טרול בעל כרחו
  • 07:30
  • 06.05.13

11 אין משמעות איסטרטגית לתקיפה - אלה בעצם קיומה. מקבלי החארטות - הכל לתודעה הציבורית והעולמית.
  • 08:07
  • 06.05.13

ישראל תיצור במו ידיה חיזבאלה לנד בסוריה - וההמשך כבר ידוע.

12 בקיצור, מותר להפציץ את לבנון כדי להגן על צפון תל-אביב, אבל אסור להפעיל כוח צבאי על עזה כדי להגן על אשקלון, שדרות ובאר-שבע. כל אחד והקווים האדומים שלו.  (לת) ליכוד לאומי
  • 08:27
  • 06.05.13

13 ישראל שיכורה ולא מיין אלא מהכוח הצבאי שיש לה ההיסטוריה מוכיחה שכוח מזיק הרבה יותר היין.  (לת) מסמר חלוד
  • 08:44
  • 06.05.13

14 נתניהו ושיקול דעת הן מלים שלא מסתדרות ביחד. הוא פתח את מנהרת הכותל בניגוד להמלצות ראש השב"כ והרמטכ"ל.  (לת) מודרניסט
  • 08:59
  • 06.05.13

15 ענת קם כאנטיגונה ראוי להיות מאמר שיילמד בכל בתי הספר  (לת) למה אי אפשר להגיב ליצחק לאור?
  • 09:26
  • 06.05.13

16 הסחת דעת מגזילת לחמם של ילדי העניים.  (לת) הפעלת כוח בלתי מבוקרת
  • 09:28
  • 06.05.13

17 ״שיקול דעת״ פירושו לקבל את דעתכם ?  (לת) רק שואל
  • 09:49
  • 06.05.13

18 המצב בסוריה צריך להדליק לך נורה אדומה מתושלח
  • 09:53
  • 06.05.13

תנוקות נזרקים לאש אנשים נרצחים במיטת חוליים שחיטה של פצועים
אונס ילדות קטינות ליד הוריהם ועוד דמינו לכם שהם היו כובשים אותנו

19 שקלול דעת פירושו לשמוע את דעת בעל המאה של עתון הארץ.ולהבין את דעת הציבור שלא מקבלת את הפוליטיקה של פרשני העיתון. מויישי ונטילטור
  • 11:12
  • 06.05.13

האמת: אני מנסה להבין בין השיטין,מה בעצם רוצה מערכת העיתון. לא להתגונן ?להגיב רק אחרי המהלומה הראשונה של האויב. מי האויב ? שכנינו או היהודים הימניים ?לצערי,עברתי מנעורי(בנק"י,הומר הצעיר... ישיבה חרד"לית.. וסתם לימוי על חילוניים וטרם גיבשתי דעה נחרצת. אז אולי עתון נכבד הרימו את הכובע ומחאו כף כשצריך. לא חייבים תמיד להשמיץ.. היו פעם "מענטשים" בהצלחה

20 לשונאי נתניהו בתקשורת אין את האומץ לומר ולכתוב שבשנים האחרונות נתניהו מתנהל בתחום הביטחוני באופן שקול ומפוכח והוא לא מתנהל בהרפתקנות שאפיינה את רוב ראשי הממשלות שכיהנו לפניו.  (לת) סתמאחד
  • 11:12
  • 06.05.13

21 הארץ הציע שנסמוך על חגורת מגן בטחונית מהם  (לת) דן
  • 13:06
  • 06.05.13

22 שילשול וורבאלי טיפוסי למערכת הארץ. כשאין לכם מה לכתוב אפשר להשאיר עמוד ריק. מה משמעות ההבלים האלה שכתבתם? שאתם הייתם משאירים כור פלוטוניום פעיל בידיים הסוריות? שאתם חושבים שטעות לפוצץ מפעל לייצור נשק כימי? שאתם הייתם נותנים לטילים האיראניים לעבור לנסראללה? לכל פעולה יש מחיר וזה ברור. הברירה שיש בדרך כלל אינה בין דבש לחרא אלא בין סוגים שונים של חרא. אני מבין שאתם בטוחים שאת המדינה צריך לנהל מהמערכת לעיתון של האנשים החושבים אבל זה לא ממש בנוי ככה.  (לת) יואבחלב
  • 16:57
  • 06.05.13

23 השיירה עברה השלום מריח רק הנובחים לא רואים זאת!! יהודי אומר
  • 20:35
  • 06.05.13

הימין יפרש השמאל גם כן הגול לטובתם -הצנזור גנוז את המספריים,
שניהם צודקים -אם אנשי הארץ טוענים הצדק שלהם תמיד מתממש?????
הצחקתם אותי!!
הצדק שלהם,צמוד לחיסול המדינה! הימין לפחות גאה בהישגיו!!!

פרוייקטים מיוחדים