חלום הכפר של סייד קשוע - ושברו

המסע לגבעת עדה הביא את בעל הטור למסקנה שבכפרי היהודים אין מריבות בין אחים, אין כנופיות ואין חמולות. ובכן - יש לי חדשות בשבילו

בטור “החורף המערבי” כותב סייד קשוע על “המסע” שלו לגבעת עדה. בדרך הוא עובר “התגלות”, או “התפקחות”, באשר למשמעות המושג "כפר" בחייו של הערבי הארצישראלי. בפאתי גבעת עדה, הירוקה והמנומנמת, הוא מגיע למסקנה ששם, אצל היהודים, אין מריבות אחים על כל רגב ופיסת אדמה וכנופיות אינן משליטות טרור ברחובות, כפי שמתחולל בכפרים הערביים. ההקשרים הפוליטיים־חברתיים ברורים, כרגיל בכתיבתו של קשוע, אך דווקא לתוכן עצמו אני מכוונת במכתב תגובה זה, שכן נראה כי קשוע, כרבים אחרים, “קנה” את פנטזיית חיי הכפר ‏(היהודי‏) הפסטורליים והאידיליים.

כתושבת האזור אני יכולה לדווח שחיינו כאן, ב”טוסקנה” הארצישראלית, אינם אותה אידיליה פסטורלית, כפי שהם אולי נראים למתבונן מבחוץ. ראשית, גם כאן ישנן חמולות שחיות דורות על דורות על אותה פיסת קרקע. יש כאן רחובות שלמים שבהם אותו שם משפחה מככב על כל הגדרות. ויש כאן אנשים שפריזמת ההתייחסות שלהם לאחרים היא עדיין ההשתייכות המשפחתית־נדל”נית. איני יודעת מה קורה בתוככי משפחות האיכרים הללו, שרגבי האדמה שלהן הפכו פתאום למטילי זהב, האם הדבר הפך אחים לאויבים או לאוהבים ‏(מן הסתם יש כאלה וגם כאלה‏) - אך ברור שמבחינת מרקם היחסים בקהילה כה קטנה הדבר אינו אידילי וגם לא פסטורלי.

איור: עמוס בידרמן
איור: עמוס בידרמן.

צודק קשוע שב”כפרים” שלנו לא שולטות כנופיות רחוב. אין צורך בכך. אצלנו שולטות “כנופיות ממוסדות”: המועצות המקומיות, ועדות הבינוי והאישור השונות, שאף אחת מהן אינה בוחלת בשום טריק או תחבולה ‏(כולל תצלומי אוויר פולשניים‏) ומוציאות את המיץ והחשק לבנות ‏(שלא לומר לחיות‏) מכל אדם שבוחר להקים פה את ביתו.

גם בחינה מעמיקה של משמעות מושג הכפר ‏(היהודי‏) לא תניב בהכרח את התוצאות הרצויות. הנה כמה עובדות שאולי יפריכו בחלקן את פנטזיית הכפר. מהות הכפריות היהודית במאה ה–21 מתמצית בהיותה עיירת שינה. בכל בוקר עוזבים אותה מרבית תושביה וחוזרים לעת ערב, ואז ממהרים להיסגר בדלת אמותיהם וגדרותיהם. כך שברוב שעות היום והלילה מי שמאכלס את הרחובות הכפריים ‏(מוכי הבוץ בחורף והאבק בקיץ‏) הנטושים הם החתולים והכלבים המשוטטים, ואז באמת נשאלת השאלה למה צריך להשקיע כסף בניקוז ומדרכות?

מובן שאין במה שנכתב כאן כדי לפגוע במאומה מיופיו הכפרי של האזור, שבעיני ‏(כמו בעיניהם של רבים אחרים‏), הוא מן היפים בארץ. אך כפי שמשתמע גם אצל קשוע, יופיו או כיעורו של מקום אינו רק סך כל עציו ומטעיו, אלא גם, ‏ואולי בעיקר, הנוף האנושי שבו. ומבחינה זו, הדשא של השכן אינו ירוק יותר.

ד”ר שלי רקובר
בנימינה–גבעת עדה

ואיך המצב אצלכם בכפר? הגיבו כאן באמצעות הפייסבוק
הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 סייד קשוע צריך לזכות בפרס נובל לשלום  (לת) אני
  • 13:41
  • 10.02.13

02 ההבדל הדק בין איסור לבנות פרגולה לרצח שכן על מוסיקה רועשת....  (לת) שוקי
  • 13:46
  • 10.02.13

03 גבעת עדה מלח בעיניים
  • 13:47
  • 10.02.13

הזדמנות מבוזבזת לפרסם כל מה שחיובי כאן,אוויר צלול נוף מרגיע,קולינריה סיפוריהם של הוותיקים,דור ההמשך ועוד רגעים שיכולים למלא את המצברים.חמתי אומרת שמי שמדבר רק על חרא החרא נדבקת אליו.

04 שלי - אצבעותייך הכותבות עושות היטב  (לת) עטר רק עובר
  • 13:51
  • 10.02.13

05 כל הכפר הגלובלי הישראל אותו הדבר  (לת) רע ושרא
  • 14:23
  • 10.02.13

06 אחת התכונות של השמאלן הישראלי היא יכולתו למצוא בכל מצב את השלילי ביהודים ובישראלים אורן מפתח תקווה
  • 14:30
  • 10.02.13


תאמר לו שבערב הסעודית לנשים אין זכויות, הוא יצביע על הדרת נשים בקו אוטובוס בבני ברק.
תאמר לו שאיראן נשלטת על ידי אייטולות והנה הוא ימצא שגם ישראל נשלטת על ידי עובדיה יוסף.
תאמר לו שהנאצים שרפו יהודים, הוא מיד ישווה את יחסנו אל העובדים הזרים.

מה אפשר לעשות עם האנשים האלה ?

07 איזה ארץ מטורפת, מה יהיה עם גל הביקורות הזה שקוטל הכל על שמאל וימין ערבי
  • 14:31
  • 10.02.13

שום דבר לא טוב בארץ הזאת?
ואולי בכל זאת יש משהו טוב?
אתם מדכאים.

08 מאלף. תודה רבה. החלטתי להשאר בפתח תקווה  (לת) מעולף
  • 14:42
  • 10.02.13

09 Read "Zorba the Greek" to learn how far life in a Greek village is from its beauty of the place. Ditto villages everywhere.  (לת) Moshe
  • 14:58
  • 10.02.13

10 רוב המושבים בארץ במיוחד בפריפרייה הם חמולתיים. לא רוצחים אבל גם מצליחים להתפתח  (לת) רינת
  • 15:06
  • 10.02.13

11 גם על ריקבון גדלים צמחים.. תושבת לשעבר של האזור
  • 15:44
  • 10.02.13

"יופיו או כיעורו של מקום אינו רק סך כל עציו ומטעיו"- למי שנולדה, גדלה ועזבה את האזור, אני יכולה להגיד שכל מילה בסלע.
אנשים שואלים אותי איך עברתי מחלקת האלוהים הקטנה הזאת? התשובה מאוד פשוטה- גם על ריקבון יכולים לגדול צמחים ועצים יפים. האנשים- הם אלה שעושים את המקום לחלקת גן עדן או לגיהנום.
יש האומרים שפעם היה שם יותר טוב.. הכל שטויות! מאפיות היו מאז ומעולם ומי שהיה קרוב צלחת הצליח להשתלט על כמה שיותר שטחים לו ולמשפחתו. מי שהיה חלש- נזרק לכלבים. הכואב ביותר הוא שאלה כביכול השכנים והחברים שלך.
יש האומרים שהיום יותר טוב- אני גם כן לא חושבת, הנהירה הלא מוסברת של מאות יאפים מאזור תל אביב אל האזור רק הגדילה את הארנונה. בזה תם תרומתם לאזור. אנשי עיר שלא באמת חיפשו את האזור הכפרי, אלא, יותר בכיוון של תמונה יפה אותה ניתן לראות מבעד לחלון בגובה 3 קומות ביתם הצנוע..
כמובן שביניהם יש אנשים טובים, אנשי קהילה שתורמים, אך הרוב הגדול מסתגר בביתו המבוצר, כאשר אינו נמצא בעבודה (שהרי צריך לפרנס את מאות המטרים הבנויים בהם חי...).
לכל אלה שהולכים לטיול באזור ומתפלאים מהמקום הנפלא, חשבו שנית- מי אתם רוצים שיהיה השכן שלכם?

העצים והצמחים, כפי שאמרתי, יכולים גם לגדול על ריקבון; האנשים צריכים אדמה טובה..

12 איש, איזו כתבה קולוניאליסטית ומתנשאת. האם ההתעלמות מהאחריות למצב הכפרים הפלסטינים מקרית או שהיא מבטאת קו עריכתי של עיתון ה"ליברלים" היהודים? שלומית המתקשרת
  • 15:44
  • 10.02.13

במדינת האפרטהייד גם זה יכול לקרות.
סייד קשוע אינו יותר מ"דוד טום" המבקש לפייס את מנצליו במקום לבחור בדרך ההתנגדות, הראויה על פי פרנץ פנון לכל בן אנוש שאינו מהצבע ה"נכון". קשוע פונה לטעמים ההגמוניים על מנת לצבור לו קהל קוראים, ובכך מדיר מן השיח אספקטים נרחבים של תרבות האחר, כמו מקומה המעצים של ה"חמולה" (המשפחה המורחבת), התופסת בתרבות הילידית את המקום שתופסת "המשפחה" (כלומר, התא הקפיטליטסי לצבירת נכסים בידי השליט-הבעל) בתרבות המתיישבים.

13 למה לא לקטר אם אפשר?!  (לת) אופייני לכותבי "הארץ"
  • 15:55
  • 10.02.13

14 ד"ר רקובר... ערבי מישהו
  • 16:51
  • 10.02.13

אני אוהב אותך...

15 אז דר' שלי.ר רוצה כי נדע את האמת על חוסר השלמות בכפרינו ובכתביי קשוע,או פיספסתי המסר? דן.י
  • 16:53
  • 10.02.13

ואני כמוהה מצביע על קטנות התועלת ממאמרה כאן. יוצא שיש מעגל של ריקנות שמסתובב לו ברשת..

16 שלי רקובר ושכמותה הפכו את בנימינה גבע עדה לעיירות סנובים novo rich זהר כהן
  • 17:14
  • 10.02.13

ןהעלו את מחירי המגרשים באופן שבני המקום, בניהם ונכדיהם של המייסדים אינם מסוגלים לבנות את בתיהם. טוב היתה עושה שלי רקובר ודומיה אילו נשארה במדינת תל אביב במקום להתלונן אצלנו.
ואין בין האמור לעיל ובין כתבתו של קשוע ולא כלום. האיש בא לרגע, לא ראה אף פגע, אבל מצא נושא לענות בו, וזו סיבה טובה כשלעצמה לפרנסתו.

17 כמה נוח וקל מיכאל בארי
  • 17:39
  • 10.02.13

כמה נוח וקל להיאנח ולהגיד: אהה, זה לא טוב כמו שזה נראה מבחוץ. הדשא של השכן לא כזה ירוק. כמה נוח וקל לכתוב שגם אצלנו לא הכל מושלם וכאצלכם כך גם אצלנו! כמה אומץ ויושר צריך כדי להגיד: כן! אצלנו טוב. אין פחד ברחובות. ולא ביוב. יש שלטון ויש הליכים ויש סדר. נכון, לא הכל מושלם אבל גם לא עולם שלישי. זה לא פשע לחיות במקום טוב. זה גם לא פשע לחיות במקום טוב כשבכפר השכן יש מצוקה. אבל זה פשע כשיש מצוקה ואנחנו מעלימים עין. זו הבעיה האמיתית. ולא שלנו יותר טוב

18 הכותבת לא מבינה משוה בסיסי בחיים בכפר ערבי כיום. סייד, קח אותה לסיבוב בטירה, בבקשה  (לת) יעקב
  • 18:47
  • 10.02.13

19 אולי תלמדי לקרוא לפני שאת כותבת מאמר תגובה  (לת) זה היה ב-א-י-ר-ו-נ-י-ה !!! (דקה)
  • 23:33
  • 10.02.13

20 החלום ושברו? אורי בורי
  • 09:19
  • 12.02.13

החלום ושברו = החלום ופתרונו, ולא החלום והתרסקותו, כפי שמתכוונת הד"ר...

פעילות
המלצות