לימוד תורה לשם הפרנסה פירושו פגיעה בקודשי ישראל

כולם מדברים על הנזק שמסבים האברכים לקופה הציבורית; איש לא מדבר על כך שלימוד תורה הוא מצווה, ועל מצווה לא משלמים ולא מקבלים שכר

בדיון המתנהל עתה סביב צירופה של ש”ס לממשלה מוזכר שוב ושוב החשש שהקופה הציבורית תמשיך להיפגע מהפגע הזה. אין ספק שזה דבר חשוב, אולם הפגיעה בקודשי ישראל אינה זוכה לשום דיון.

בין ש”ס לבין שמירה על רוח ישראל אין ולא כלום. בטלנים לומדי תורה מעולם לא ייצגו את רוח ישראל סבא. שום דבר חוכמה לא יצא מרבבות חובשי ספסלים שגזל הקופה הציבורית אומנותם.

יש להקשיב לשר ההיסטוריה. אנחנו עם ששרד באלפיים שנות גלות, תקופה שבה קמו ונפלו ממלכות, ותרבויות פרחו ונכחדו. עברנו את דרך הסכנות והייסורים הודות לתורה ולשמירתה, הודות לאמונה עמוקה בקודשי ישראל, הודות ללימוד תורה לשמה. בכל תקופת הגלויות שמרה הדת היהודית על עצמה. שום שלטון חילוני לא מימן את לימוד התורה, ומכאן סוד כוחה.

יש הלכות ברורות של הרמב”ם, שאין לקבל שכר על לימוד התורה “וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות”. “תורה ציווה לנו משה” ועל קיום מצווה לא משלמים ולא מקבלים שכר. ש”ס, מטרתה שוד הקופה הציבורית כדי להושיב בטלנים בישיבות ולכנות אותם “תלמידי חכמים”. על כך נאמר בויקרא רבה: “כל תלמיד חכם שאין בו דעת, נבלה טובה הימנו”.

ש”ס מתיימרת להחזיר עטרה ליושנה. מעולם לא היה ביזוי כזה של קודשי ישראל בשם התורה ובמיוחד לא ביהדות המזרח. בקהילות בגדאד ואיזמיר ובמיוחד בתימן ובקהילת חלבּ הקפידו על הלימוד בשעות הערב המאוחרות כדי לאפשר לכל העובדים להשתתף בלימוד. ועתה, בשמם, ש”ס מחזרת על הפתחים כדי להעשיר רבנים ובניהם באמצעות בד”צים ומשרות ממשלתיות.

נביאי ישראל דרשו צדק חברתי, וכדברי ישעיהו: “כִּי הָיִיתָ מָעוֹז לַדַּל מָעוֹז לָאֶבְיוֹן בַּצַּר לוֹ”. בכספים שייחסכו מירידת ש”ס לאופוזיציה יהיה אפשר להעלות רבבות מעל לקו העוני.
יש לנתק את ש”ס ממנעמי השלטון כדי להציל את המדינה וכדי להציל את קודשי ישראל וכדי לשמר את המורשת המפוארת של יהדות המזרח.

ד”ר מיכה אנקורי, כפר ויתקין

----------------------------------------------------------------------------------------

פתרון אפשרי

זה בא בשם השוויון בנטל, וזה בשם שימור עולם התורה. שני עקרונות יפים. ואנחנו האזרחים רוצים את שניהם וגם ממשלת אחדות, ובשום אופן לא מלחמת אחים. האם הגשמת כל המשאלות תיתכן יחד?

החשש לעתיד עולם התורה מקורו בכך שאנשים צעירים המתגייסים לשנים מספר יוצאים מהמסגרת, וכשישתחררו יתקשו לחזור אליה.

פתרון אפשרי לחשש אמיתי זה, בהנחה שרובנו איננו רוצים בהרס לשמו, הוא להקים ישיבות במסגרת הצבא. אינני מתכוון שבכל בסיס יוקם מבנה לתפארת עטוי שיש. כוונתי היא, שלחיילים בשירות סדיר יש שעות פנאי רבות, שבהן הם צופים בטלוויזיה או משחקים שש־בש. חייל שירצה בכך ייכנס לחדר שהוכן לכך וילמד מתוך ספר שהביא מהישיבה שלו, לא על חשבון צה”ל, כשהוא לבוש מדים, והחגור והנשק לידו.

ישיבות יוכלו לספק רבנים/מורים, אם די חיילים בני אותה ישיבה משרתים בבסיס אחד. כמובן, ברגע שחיילים אלה יידרשו לפעילות צבאית כלשהי הם יעזבו את הלימוד ויתייצבו, כמו אנשי זק”א המתייצבים מיד בעת אירוע.
 

פרופ’ ישעיה נבנצל, ירושלים
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 יש מצוות שחייבים בהם מגיל 13. יש מצוות שנשים אינן חייבות בהן. ויש מצוות שבמדינת ישראל יעשו הפסקה בגילאי 18-21, ואח"כ יחזרו לקיימן וגם אז - על חשבון בעל המצווה
  • 18:26
  • 11.02.13

אדם רוצה לעשות מעשה שבעיניו הוא מצווה?
אז שאבא שלו או חתנו או אשתו יפרנסו אותו.
בלי אף שקל מהמדינה- לא הבטחת הכנסה, לא קצבת אברך ולא הנחה בארנונה.

שלא לדבר על זה שאפשר לעשות כמו הרמב"ם וכמו כל הרבנים הכי גדולים של לפני 200-300 שנה- לעבוד וגם ללמוד.

02 ד"ר אנקרי: יישר כוחך !  (לת) חיים
  • 18:33
  • 11.02.13

03 על הסכמי יששכר וזבולון שמעת. אדוני המלומד  (לת) מעיין לכשצריך..
  • 18:38
  • 11.02.13

04 מקובל עלי. אך עכשיו סוגרים את הברז. יש לפיד!  (לת) חכם מימון
  • 18:39
  • 11.02.13

05 האם גיוס תלמידי הישיבות אכן תסייע לשפר את מצב הקופה הציבורית? כלכלן בגרוש
  • 18:39
  • 11.02.13

האם גיוס תלמידי הישיבות אכן תסייע לשפר את מצב הקופה הציבורית?
חוששני שלא.

החרדים יתגייסו- וצה"ל יצטרך להאכיל אותם באוכל בכשרות מהודרת. האברכים (הנשואים) יקבלו גם תשמ"ש (תשלומי משפחה), והכל, כמובן, על חשבון תקציב הבטחון.

וכולנו יודעים כמה אבטלה סמויה יש בצה"ל...
לדעתי, סגירת הישיבות וגיוס התלמידים לא תשפר את מצב הקופה הציבורית, ואולי אפילו להיפך.

מוטב לעודד אותם לצאת לשוק העבודה, לשלם מיסים ולפרנס את משפחותיהם בכבוד.

06 אמנם נכון, אבל לא רלוונטי. גם אם היה כתוב בפסוק הראשון בבראשית שלשלם שכר לאברכים כדי שילמדו תורה כל היום זאת מצווה, הייתי מתנגד לזה באותה מידה. הטיעון רלוונטי רק למי שמלכתחילה מאמין בקיום מצוות בדיוק כפי שנכתבו לפני אלפי שנים ופורשו לפני כמעט אלף - ומישהו כזה הוא ממילא לא שפוי ודיון לוגי איתו הוא עקר.  (לת) השפוי
  • 18:40
  • 11.02.13

07 פרופ' מיכה שי
  • 18:47
  • 11.02.13

לפרש שתלמיד חכם שלא לומד מקצועות חול הוא חסר דעת - זה בושה לאינטלגנציה שלך. הכוונה במאמר היא לתלמיד חכם שמתנהג בצורה לא נאותה. ועל כמוך נאמר "נבלה טובה הימנו"

08 מקובל עלי. אך עכשיו סוגרים את הברז. יש לפיד!  (לת) חכם מימון
  • 19:06
  • 11.02.13

09 מי אתה שתגיד בזכות מה שרד עם ישראל 2000 שנה? אברהם
  • 19:15
  • 11.02.13

הוא שרד רק בזכות התורה. ואם החילוניים היו עובדים ביום ולומדים תורה בלילה, אולי גם החרדים היו עושים כך. בזמן שרוב עם ישראל לא מקיים את התורה, צריך שהמיעוט יעסוק בה כל היום.

10 למה המגזר הערבי לא תורם את חלקו?  (לת) רומן
  • 19:25
  • 11.02.13

11 כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות.  (לת) ואכן הם מלסטמים.
  • 19:27
  • 11.02.13

12 כל הכבוד לכותבים. אלו הם דברי חכמים באמת. יאיר
  • 19:29
  • 11.02.13

לת

13 אלו לא נושאים לדיון עם חילוניים. אלו נושאים פנים דתיים. כחילוני לא אלמד דתי איך לנהוג. אבל אני כן יכול לדרוש מהממשלה שלי - לא לתת זכויות יתר לקבוצה לא תורמת.  (לת) אין סחיטה דתית - יש כניעה חילונית - וזו כן לפוליטיקה.
  • 19:32
  • 11.02.13

14 חלק מההון השחור נמצא בשס מני
  • 19:35
  • 11.02.13

רשמית לא עובדים , מקבלים קיצבה ועל כל הכשרות למינהם מקבלים בשחור. זה היה וזה התחזק אצל ממשלות הליכוד וביבי שיכלל את זה ,בזמנו שהיה ראש הממשלה ומצא שר הבריאות שילמו לאברכים משס כספים להשתלות כלייה בחו"ל מליוני דולרים שחילונים אפילו לחלום לא יכלו על זה. אני מכירשלושה מקרים

15 הגיע הזמן להפסיק לתמוך ולתקצב מוסדות ומגזרים אנטי-דמוקרטיים ואנטי-הומניסטיים. גיא
  • 19:37
  • 11.02.13

עלינו לפעול למען:
- הפסקת התמיכה והתקצוב של מוסדות הדין והחינוך המגזריים.
- שוויון זכויות וחובות לכלל האזרחים.
- ביטול הקצבאות.
- יצירת מערכת חינוך שוויונית אחת.
- החזרת לימודי האבולוציה לתוכנית הלימודים.

16 בחלק הראשון של הכתבה משום מתיחס הכותב אך ורק לש''ס ואילו אלו חיקוי עלוב ומעורר עצבות של החרדות האשכנזית הבטלנית, וזו יוצאת נקייה  (לת) גלילאו
  • 19:39
  • 11.02.13

17 קראתי את המאמר בשקיקה יישר כוח  (לת) ח
  • 20:14
  • 11.02.13

18 מאמר מעולה! סופ סופ האמת - אלא שלא מספיק לי! יובל
  • 20:14
  • 11.02.13

אני חושב שצריך שיפתחו קצת את החשבונות לעיון...מאיזה כספ חרדים קונים בתים לילדים שלהם. כמה נתן משרד השיכון והרווחה והפנים לזוגות צעירים ברמה זו או אחרת של התחרדות. כמה כספ, לשם השוואה, ניתן לזוג צעיר חילוני ששרת ומשרת את המדינה, עובד ומשלם מיסים!!! כמה הלך לישיבות וכמה נגנב שם. יש לח הרגשה שהמון המון המון המון כספ הלך למיגזר הזה ללא כל ביקורת ומעקב!!! ועוד בחרתם נתניהו!! אני משתגע ממכם!

19 מי שלא רוצה שלא ילך לשרת בצבא, אבל....גם לא יקבל כסף מהמדינה. כל כך פשוט. הוא דתי? בצבא יש בנות וזה מפריע לו? שלא ישרת, אבל שלא יבוא לדרוש תשלום על כך שאינו משרת.  (לת) גד
  • 20:31
  • 11.02.13

20 תגידו כך ל-דרעי ל-בניזרי ל-פינכסי ל-יאיר לוי ל-יאיר פרץ ל-עופר חוגי נותנים אז לוקחים ככה זה  (לת) מיקי
  • 20:32
  • 11.02.13

21 הכה בחרדים והצל את העולם  (לת) נט
  • 20:37
  • 11.02.13

22 הם למדו את הטריקים של היהודים החדשים  (לת) צאצאי הכוזרים
  • 20:43
  • 11.02.13

23 ואם נולדתי אישה? גם אני רוצה לגרד בביצים שאין לי!  (לת) אישה
  • 21:43
  • 11.02.13

24 יישר כוח קפטן
  • 21:53
  • 11.02.13

סוף סוף ניתן לשמוע קול של אהבת תורה ואהבת המלאכה. יישר כוח פרופ' ישעיהו מי ייתן וקולך הברור והצלול ,שמכוון לדעת חכמי ישראל בכל הדורות, יישמע יותר בשיח הציבורי

25 ש״ס מייצגת נבערות ועליבות, הרי מעבר להיותם תלמידים עלובים בישיבות נחותות, הם פשוט עושי דברם של אגודת ישראל. כמה עלובים, מרוקאים בלבוש אירופאי מגוחך  (לת) ערמה של נבערים קבצנים עלובים
  • 22:18
  • 11.02.13

26 ביבי, אתה גמרת, לפיד ובנט לא לוותר!  (לת) מצביע ליכוד לשעבר
  • 22:19
  • 11.02.13

27 פתרונות מעשיים יש הרבה- אבל החברלך בישיבות לא רוצים פתרון, הם רוצים להמשיך לחיות על חשבוננו, ואנו המטומטמים מאפשרים להם.  (לת) א
  • 23:26
  • 11.02.13

28 שס רפי נעים
  • 06:02
  • 12.02.13

אחת הכתבות המעולות שקראתי ללא ניבולי לשון וחוכמה נבונה חזק ואמץ אל תחת כי השם אלוקיך בכל אשר תלך

29 לד"ר אנקורי-כל מילה בסלע-פשוט מעולה עירית
  • 08:28
  • 12.02.13

הפתרון האולטמטיבי-הפרדה בין דת למדינה!
אם לא נלחם על זה היום -עוד שתים עשרה שנה כשתלמידי כתה א של היום(כיום שליש מהתלמידים הם חרדים)יגיעו לגיל 18 המדינה שלנו תהפוך מדמוקראטיה למדינת הלכה.

30 אני רוצה להישאר כל חיי באקדמיה ללמוד - אבקש תמיכה ממשלתית לאלתר  (לת) אלברט איינשטיין
  • 08:37
  • 12.02.13

31 אתה יודע יש גם יהדות התורה, אבל משום מה נחמד להידבק לש"ס. פופוליסט בגרוש  (לת) מתחסד
  • 10:00
  • 12.02.13

32 לא על חשבוני. מצדי שיעשו בתורה שלהם מה שהם רוצים: יכבדו יבזו, זה עניין שלהם. כאזרחית מעניין אותי רק העניין האזרחי: שלא יעשו את מעשיהם על חשבוני.  (לת) רונצ'
  • 10:41
  • 12.02.13

33 ש"ס רק לוקחת באמצעים פוליטיים את הכסף שנגנב מהמזרחים מאז הקמת המדינה הציונות רוששה את משפחתי
  • 10:48
  • 12.02.13

ורק חלק קטן ממנו

34 בחרת ביבי קיבלת ש"ס עובדה!! dsdcxdf
  • 12:35
  • 12.02.13

בבחירות הבאות הליכוד יקבל מכה שכזו ששנים יקח לו להתאושש ממנה, נבוא חשבון עם הליכוד ועם ביבי, שחבר לש"ס באופן מוזר כאילו ביבי עצמו חרדי, ולא רואה את טובת כלל הציבור

35 הרצל: "לציונות אין דבר עם הדת" ד"ר משה ברנט
  • 15:48
  • 12.02.13

ספר חובה: עם ככל העמים - לקראת הקמתה של רפובליקה ישראלית

36 ד"ר לבלבולי מח  (לת) Israeli atheist/agnostic movement בפייסבוק
  • 15:56
  • 12.02.13

37 הולך למועדון חשפנות  (לת) רב חרמן
  • 15:58
  • 12.02.13

38 חשוב ואף קריטי שבכנסת ובכל זירה ציבורית אפשרית יינתן מענה " יישיר/ מיידי/מלומד" למחזיקי המונופול על הדת וערכי היהדות !! המלחמה להחזרת העם לשפיות
  • 08:13
  • 13.02.13

רק כאשר יתברר לאזרח הפשוט
שהאמת החרדית/אחרת שנויה במחלוקת
ומענה פשוט /קליט /תקף-אמין עומד תמיד מנגד
- יוחלש "מחנה סימן הקריאה"!!

פעילות
המלצות