טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יצירתיות משובבת נפש

תגובות

בתגובה על "נכשלה בזהות היהודית" מאת יניב קובוביץ ("הארץ", 31.1)

מתוך הלהט להאשים את נפתלי בנט בכל דבר, חטא יניב קובוביץ לדבר העיקרי שאליו צריכה להיות מופנית הביקורת, וזאת אוזלת היד של המורים בחינוך הממלכתי לחנך ל"יהדות". התוכנית "תרבות עם עולם" היא בכלל יוזמה מקומית בראשון לציון, ולא משהו שמונחת על מערכת החינוך על ידי השר. מטרות התוכנית טובות. הבעיה היא ביישום התוכנית בשטח.

שיבוש קל במאמר יש לתקן, שהרי אין "תפילת הקידושין" אלא שבע ברכות הנישואין, שבתו הציעה יפה לתקן עבור בני זוג מאותו המין. השיבוש הזה מראה עד כמה חשוב ללמד "תרבות" יהודית פלורליסטית בבתי ספר, ולא "דת".

היצירתיות הגאונית של הילדה משובבת נפש. ברור שהמורה, באטימותה הנוראה, פסלה את האפשרות להציע תפילות וברכות אלטרנטיביות. היא היתה יכולה לשבח את היצירתיות והפרשנות של הילדה ולתת לה ציון 100, ואז גם היתה עומדת במטרות התוכנית.

גם אני כתבתי והעברתי תוכניות לימודים במחשבת ישראל, בסוף שנות ה–90, בבית ספר מרכזי בתל אביב, הרבה לפני בנט. הערכים בבסיס התוכנית היו פלורליזם בתרבות ובזהות היהודית. במיוחד נזהרנו לא לפסול עמדות והשקפות של תלמידים בנושאי זהות. מורים, לאו דווקא למחשבת ישראל, יכולים וצריכים ללמד, שיש זרמים שונים בתרבות היהודית ולכל אחד האמונות שלו, וישנם גם יהודים שאין להם כלל סידור והם לא מתפללים. עבורם אלוהים הוא לא אשה משום שאין בכלל "אלוהים", אז מה משנה המגדר?

הביקורת העיקרית צריכה להיות מופנית להכשרת המורים, שחסר להם מטען זהותי שקשור ליהדותם. במקום זאת, הם מתבטלים בפני האורתודוקסיה ורואים בה, בטעות, מודל טהור ומזוקק שיש לשאוף אליו, במקום מודל שאפשר, אבל לא חייבים, לקחת ממנו השראה.

הרב נרדי גרין, רב חילוני הומניסטי, ירושלים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות