המדליות לשחורים, הצ'ק לישראלים

תופעה חדשה בתחרויות הריצה בארץ: רק אזרחי ישראל זכאים לפרסים כספיים, בעוד שהזרים נשארים רק עם הכבוד. פטריוטיות או גזענות?

בשבת האחרונה, כשלורנה צ'מטאי חצתה את קו הסיום של מירוץ אייל, עובדת השגרירות הקנייתית כבר ידעה - הניצחון לא יעניק לה דבר מלבד כבוד. "הפרס הכספי על סך 2,500 ש"ח למנצחת", נכתב בשורות הקטנות באתר התחרות, "מיועד לאזרחי ישראל בלבד". צ'מטאי, שנמצאת בישראל באופן חוקי כבר שלוש שנים, מתאמנת במכבי תל אביב ואפילו יוצאת עם גבר ישראלי כשר למהדרין, אינה יכולה ליהנות מפרי עמלה, רק בגלל שעולם הריצה הישראלי סובל לעתים מפחד מזרים. העובדה שבשנים האחרונות הרצה הבכירה בישראל אף הביעה את נכונותה להישאר בארץ, אינה מעניינת איש.

אבל הסיפור של מירוץ אייל לא צץ יש מאין, ומקורותיו בהצפה הגלובלית של רצים מקניה ומאתיופיה. בשנים האחרונות נפרץ הסכר גם בישראל, ואינפלציית הרצים המזרח אפריקאים שטפה את המירוצים המקומיים שלנו - גדולים כקטנים. איתם גם נעלמו הפרסים הכספיים שמארגני המירוצים הציעו ברוב נדיבותם למנצחים.

"מדי שנה, רצים זרים מוכשרים מובאים לארץ בתקופת מירוצי הכביש, במטרה לזכות בפרסים הראשונים", הסביר איתי גלזר, רץ ישראלי בכיר, באחד הפורומים ברשת, "הם קוטפים מענקים בסך אלפי שקלים, שמהווים נתח משמעותי ביותר מהכנסות הרצים. החובה המוסרית של כל מארגן מירוצים עם מעט פטריוטיות ואהבה לריצה, היא להגן על המשתתפים הישראלים ולאפשר פרסים למקומיים בלבד".

רצים קנייתים במרתון ת"א האחרון. הנצחת הבינוניות בספורט המקומי
רצים קנייתים במרתון ת"א האחרון. הנצחת הבינוניות בספורט המקומי. צילום: תומר אפלבאום

איגוד האתלטיקה, כ"גוף פטריוטי ואוהב ריצה", לא נשאר אדיש לתחינות פעיליו - במיוחד אחרי שבשנה שעברה גרפו שני רצים זרים את הפרסים הראשונים באליפות ישראל בריצת כביש. "הנהלת איגוד האתלטיקה החליטה כי הפרסים הכספיים באליפויות ישראל יחולקו לאתלטים הרשומים באיגוד", הכריזו שם, "מארגני המירוצים, לפי שיקולם ובתיאום עם האיגוד, יוכלו להעניק פרסים למשתתפים מחו"ל". קסנופוביה או פטריוטיות, את זה תחליטו אתם.

המועדון העומד מאחורי מירוץ אייל הוא "רצי רמת השרון". זהבה שמואלי, מאמנת הקבוצה ומארגנת התחרות, אמרה בשנה שעברה ל"וואלה! ספורט" כי "החלטתי שאני רוצה לדאוג לרצים שלנו". אבל מי הם בעצם? האם אלה "הישראלים" כפי שטענה, או שמא רצי המועדון שלה?

"אני תמיד מעדיפה תחרות בריאה, אך מצד שני יש לי בעיה עם רצים שמגיעים לפרק זמן קצר במטרה לגרוף את הפרסים ואין להם שום כוונה להשתקע. זה לא טהור ולא מתאים", טוענת שמואלי, "כשהדבר הפך לתופעה מגמתית התחלתי לגלות התנגדות, כיוון שההעדפה הראשונה שלי היא לקדם את הרצים הישראלים - עניי עירך קודמים. להגיד עלי שאני גזענית זה מנותק מהמציאות. אני מכירה את הרצים האתיופים הישראלים כחברה, אני איתם כל הזמן ושמחה על זכיותיהם, כי הם צריכים את זה.

"לגבי צ'מטאי, עוד חודשיים היא לא בארץ. היא נוסעת חזרה למדינה שלה ואין שום סיבה שאתן פרס למישהי שבאה לעבוד פה ולא להשתקע - למה אני צריכה לקדם את הנושא הזה?", היא ממשיכה, "אם הייתי יודעת שיש לה מגמה להשתקע, זה דבר אחר. למה שלא אקדם את הבנות האחרות? זה לא מגיע ממקום גזעני, אני האחרונה שניתן להגיד את זה עליה". 

לחדשות ועדכונים נוספים הצטרפו לעמוד הפייסבוק של "ספורט הארץ"

"אני מניח כי לכל מארגן מירוץ יש את האג'נדה שלו", אומר דן סלפטר, מאמנה ובן זוגה של צ'מטאי, "יש כאלה ששמים במרכז את הרצים החובבים, יש שמנסים להבליט את רצי העילית המקומיים, ומנגד יש את אלה שבכלל מעוניינים להדגיש את איכותו הבינלאומית של המירוץלצערי, לורנה היא קצת, או כלל לא, מכל דבר, ולכן ברוב המירוצים בארץ אינה מקבלת פרסים כספיים.

לורנה צ'מטאי. לא מספיק להתאמן במועדון ישראלי
לורנה צ'מטאי. לא מספיק להתאמן במועדון ישראלי. צילום: אילן גולדמן

"בשנתיים האחרונות היא כבר דמות מוכרת ובולטת בתחום הריצה", הוא מוסיף, "ויש לה כוונות ברורות מאוד להשתקע בארץ, ולהמשיך לייצג אגודה ישראלית. אני מאוכזב מכל אותם מנהלי מירוצים שמעדיפים להתעלם מנוכחותה ולהמשיך לקטלג אותה תחת הקטגוריה של זרה, בצורה כזו חותכת וקרה". את המלה "גזענות" סלפטר אינו מוכן להעלות על שפתיו.

אבל מעבר לפן הכלכלי, להדרת זרים מעולם הריצה הישראלי יש אפקט נוסף ובלתי נמנע: הנצחת הבינוניות בספורט המקומי. "זה יוצר מצב בו התחרויות בארץ הופכות לאליפות השכונה", טוען ספורטאי בכיר שמעדיף להישאר בעילום שם, "זה אבסורד. הרי ידוע לכל שכדי להעלות את הרמה צריך להתחרות כמה שיותר בזירה הבינלאומית, וכשהם באים לפה אז מה, זה פתאום לא נאה לנו?". אותו ספורטאי מספר כי בתחרויות בחו"ל בהן זכה לעלות על הפודיום, מעולם לא הפקיעו ממנו את הפרסים. "הפרנסה של הספורטאים הבכירים בכלל צריכה לבוא מהמדינה או מנותני החסות", הוא גורס. 

אבל מה שאותו ספורטאי כנראה אינו יודע, שהדרת ספורטאים זרים מתקיימת מעבר לים שנים רבות. ארצות הברית, למשל, מעצמה שמציירת את עצמה באור נאור ודמוקרטי, החלה לדחוק את רגליהם של הרצים האפריקאים עוד בתחילת שנות ה-90' - מיד אחרי שספורטאיה הבכירים החלו לראות את גבם של הקנייתים והאתיופים בכל מירוץ. הטריק לסילוקם של הבאים בעקבות "כבישי הכסף" היה פשוט ביותר: יותר פרסים למקומיים, פחות פרסים לזרים - בדיוק כמו בישראל.

אקטיב | כתבות, ראיונות, סיפורים וטיפים על ריצה, אופניים, כושר ועוד

אלא שבמהלך הדרך, חלק מהמארגנים האמריקאים למדו שהעיצומים הכלכליים על הזרים פשוט פוגעים בהם. "שנה אחרי שנה ראינו שהרמה באליפויות הלאומיות יורדת", טוען מנהל המירוצים ג'ורג' רייגן, "היום אנחנו מבינים שכדי להשתפר, עלינו להציב את האמריקאים מול הטובים בעולם".

אסור לשכוח גם את הצד השני של המטבע. "התמריצים הכספיים לאמריקאים שומרים אותם בענף לאורך זמן, ומאפשרים להם להמשיך לרדוף אחר החלומות שלהם", טוען ריאן למפה, מנהל התקשורת של Running USA, ארגון שמטרתו לקדם את תחום הריצה בארה"ב.

"אם תמנע מנשים את האפשרות לזכות בפרסים כספיים, תואשם בצדק בסקסיזם", טוען מארק פטרס, רץ חובב ומרצה לבינה מלאכותית מסידני, "על אותו משקל, אם תעשה זאת על בסיס של לאום, תבצע אפליה הלכה למעשה. מבחינתי זו לאומנות או גזענות, לא משנה איך תצייר את זה".

אבל תדמית גזענית אינה מטרידה את כולם. מארגני מרתון אוטרכט בהולנד, שמאסו במנצחים מהיבשת השחורה, לא ממש התביישו להכריז בשנה שעברה על פרס בסך 10,000 יורו למנצח ההולנדי של המירוץ. זוכה קנייתי, לעומת זאת, יוכל לקבל רק 100 יורו. במדינה שאוסרת על אי שיתופו של אדם על רקע לאומני, היתה זו דרכם של המארגנים להגיד לאפריקאים שהם אינם רצויים. הכול כמובן בהתייעצות עם עורכי דין. "כנראה רק כשזה נוח להם ונראה טוב עבורם, דואגים המארגנים לפרסים לזרים", מסכם סלפטר, "זו צביעות, כפיות טובה, בינוניות ויריקה לבאר ממנה כולנו שותים".

ובכן, ישראל עדיין אינה הולנד. אך בהתחשב באירועים במירוץ אייל, קשה גם להגיד שאנחנו רחוקים משם. העובדה כי רצה המתגוררת בישראל ומוכרת היטב בקרב הקהילה המקומית עלתה על דוכן המנצחים, אך לא זכתה לקבל תמורה שווה לחברותיה הישראליות היא בגדר תמרור שמזהיר מפני מדרון חלקלק. מדרון שבו ההבדל בין פטריוטיות, לאומנות, קסנופוביה וגזענות מאבד משמעות.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 לא פטריוטיות ולא גזענות. סתם איוולת. בשביל להעלות את הרמה צריך רצים טובים, בשביל להביא רצים טובים צריך לתת להם פרסים  (לת) הינשוף
  • 14:12
  • 20.11.12

02 המבחן לגזענות הוא מה קורה אם יש זוכה ישראלי שחור. היות והתשובה ברורה לחלוטין, אין ספק שהכתב גזען בעצמו.  (לת) יואבחלב
  • 14:24
  • 20.11.12

03 שאלה למשגיחי הכשרות נרם סין
  • 14:25
  • 20.11.12

האם אמירה ששחורים רצים טוב יותר מלבנים (ברור - באופן כללי) ואולי אפילו ספורטיבים יותר - זו גזענות?
אם כן - למה?
אם לא - האם אמירה שלבנים (ברור - באופן כללי) חכמים יותר משחורים היא גזענות?

04 קשקוש בלבוש של כתב קשקשן יוסיין בולט
  • 14:25
  • 20.11.12

העדפת רצים מקומיים מקובלת בכל העולם, למשל בבריטניה, אם רוצים לעודד את הרצים הישראליים - שזה לפעמים מקור פרנסתם ומימונם העיקרי - צריך לייחד להם תמריצים כספיים.
לא כל דבר הוא ישר גזענות וקסנופוביה.

05 ספורט זו הישגיות די להתבכיין שרון
  • 14:28
  • 20.11.12

אני ממוצא אתיופי ואני רץ מעולה !!! ספורטאי טוב צריך לזכות בפרס כנראה שהאצנים הם לא טובים הם מתבכיינים ככה תחרות עד הסוף

06 האם זה בגלל שהם שחורים, די לאפליית דלי השיער
  • 14:31
  • 20.11.12

או שמא זה בגלל שהם קרחים? תחשבו על זה.

07 גזענות פיני רץ מרתון חובב
  • 14:34
  • 20.11.12

כל מי שראה רצים קנייתים במרתון יודע שזה לא כוחות. הם גנטית מהירים יותר ורצים בקלות. זה כמו שכלב רועים בדואי יתחרה בריצה עם פודל. שניהם כלבים אבל בכל זאת לא כוחות.

08 פטריוטיות = גזענות  (לת) ביברמן
  • 14:35
  • 20.11.12

09 גועל נפש  (לת) רץ
  • 14:41
  • 20.11.12

10 עמכם לא עמי ושיקוצכם המשומם לא אלוהי, אלה האחים של פקידי ביטוח לאומי שמאכילים את הנכים ח'רה עם כפית.  (לת) Yigal Cohen
  • 14:57
  • 20.11.12

11 כך הם עשו גם להורינו בני תימן, עמכם לא עמי ושיקוצכם המשומם לא אלוהי, אלה האחים של פקידי ביטוח לאומי שמאכילים את הנכים ח'רה עם כפית.  (לת) Yigal Cohen
  • 14:58
  • 20.11.12

12 חס וחלילה! שלא תשאר בארץ. מי צריך עוד אפריקאים כאן לאחר שהגיעו 70,000 בניגוד לחוק?  (לת) משה
  • 14:58
  • 20.11.12

13 דברים לא מדוייקים בעליל אילון
  • 15:04
  • 20.11.12

קודם כל, הייתי רוצה לומר שאני נהנה מכתיבתך בד"כ. ודרך אגב, יש לנו לא מעט חברים משותפים בפייסבוק (השם למעלה הוא שמי האמיתי).

לגבי הכתבה, אני לחלוטין לא מסכים איתך. המרוצים עליהם מדובר הם מרוצים לחובבנים, והם ממש לא נדרשים לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים כלשהם. הרצון של המארגנים לתרגל רצים ישראלים היא מובנת, מה גם ששנינו יודעים שברוב המקרים הספורטאים הללו לא מתוגמלים על ריצתם (הספורטאי שמדבר על תגמול מהמדינה הגיעה כנראה מפלנטה אחרת).

וזוהי זכותם של אותם מארגנים לא להפוך את סכומי הזכיות הללו לכסף קל לאנשים שלא קשורים למדינה, ושלבטח לא יתרמו לשיפור הספורט. וכמו שציינת, מדובר בתופעה עולמית, ולא ב"שנאת זרים" ישראלית. ולגבי הספורטאית המתוארת בכתבה, אם כל העובדות שרשמת נכונות, אזי עומדת לזכותה האופציה להוציא אזרחות ישראלית, ואז היא תוכל לקבל את אותם פרסים כדת וכדין.

14 סליחה, אבל איבדתם את השפיות. השימוש הגורף במונח גזענות, ברוב הפעמים ללא כל קשר לנושא הנדון, מוזיל את הבעיה, שהיא בעיה אמיתית. יתרה מזו, השימוש במונח הוא כ"כ חד-צדדי (שהרי חלילה מלרמוז שאולי גם שחורים לא מסמפטים לבנים), שהמונח הופך לבדיחה. ל.
  • 15:14
  • 20.11.12

למה שכסף שמיועד לספורט ישראלי יוצא על זרים, לכל הרוחות? יש עודף תקציבים בענפים השונים, שאנחנו יכולים להשקיע גם בזרים? בקושי יש תקצוב בספורט גם ככה, ההשגים לא משהו גם ככה, אז גם את מה שיש ניקח מהספורטאים הישראלים? שהרצים האפריקנים ירוצו באפריקה. שיארגנו מרוצים באפריקה, ואנחנו נשלח את האתלטים שלנו לשם. אם ישראלי יזכה - שיתנו לו את הכסף. נראה כמה זמן ייקח לאפריקנים לרשום "לאזרחי המדינה בלבד!" ואם זה לא מתאים ללורנה צ'מטאי - נתב"ג פתוח. יש טיסות לקניה. בן-זוגה ללא ספק ישמח לחיות אתה שם. מה לא עושים בשביל האהבה.

15 הרצים הישראלים לוזרים עלובים יהודי
  • 15:16
  • 20.11.12

זה עניין של ספורט. הישראלים עלובים בספורט אז מעקמים את החוקים פתטי.

16 כללית רוז
  • 15:21
  • 20.11.12

זה מיספר פעמים הגבתי לגבי כתבות מסויימות ואף לא פעם פורסמה תגובתי
לחצתי מיד על שלח!! והפעם בתגובתי לכתבה עלהמדליות לשחורים,והצ'ק לישראלים לחצתי על תנאי השימוש, אך מיד נעלמה תגובתי!!!!מעניין מאד איך בכול זאת ניתן להגיע אליכם?
בברכה,

17 גזענות! אבל אלו חדשות ישנות. אנחנו מדינה גזענית לתפארת.  (לת) פסימיסט.
  • 15:34
  • 20.11.12

18 למה הישראלים לא פשוט רצים יותר מהר וזהו?  (לת) עמרם
  • 15:42
  • 20.11.12

19 כמו שנאמר בכתבה - אם רוצים לראות מי מלך השכונה אפשר ואפשר להקדיש פרסים לאזרחים או לחברי מועדון רשום בארץ, במיוחד אם זו פרנסתם של הרצים. רצוי עם זאת להשאיר כמה תחרויות פתוחות לזרים כדי לדרבן את הספורטאים בארץ להשתפר.  (לת) דמוסתנס
  • 15:42
  • 20.11.12

20 בוטנים ובננות זה לא אוכל, זה צ'ופר !!!  (לת) דגניה
  • 15:50
  • 20.11.12

21 כותרת גזענית של כתב רדוד שמחפש רייטינג  (לת) אזרח
  • 15:52
  • 20.11.12

22 כשג'סי אוונס זכה במדליית הזהב בברלין היטלר ניגש ללחוץ יד למספר שתיים הלבן  (לת) היסטוריה
  • 16:04
  • 20.11.12

23 איזה רמה נמוכה של כתיבה והסקת מסקנות חיים
  • 16:30
  • 20.11.12

העיתון הזה מתדרדר

24 איזו כותרת מגעילה. מה, אין ישראלים שחורים? אין זרים לבנים? יוסי
  • 16:34
  • 20.11.12

שוב עיתון 'הארץ' מנסה להכתים את המדינה , כמו במקרה 'סקר האפרטהייד' .
אתם פשוט עלובי נפש.

25 הכתב גם יגיד שצריך לסבסד מכוניות שחורות יואב עציון
  • 16:45
  • 20.11.12

ליברלים בעיני עצמם הם גדולי הגזענים. הרי ברור מראש כי טובי הרצים הם שחורים. מחר יגיד הכתב שמירוץ בין משאית לפרארי צריך להסתיים בפרס כספי לפרארי רק כי היא שחורה והמשאית לבנה.
ברור גם כי כדי לאמן את האדם הלבן הנחות צריך לדאוג לו למחיה. כל רץ שחור שמגיע ארצה עושה זאת כדי לצבור מוניטין לקראת תחרות עולמית שם ירוץ מול שווים ויוכל לזכות בעשרות אלפי דולרים ולא ב 2000 ש'ח מסכנים שיקבל הישראלי. מדינת ישראל היא המשלמת וזאת כדי לשפר את ספורטאיה שיש להם נחיתות מראש מול הרצים השחורים.

26 לא כל דבר שמפלה זרים זה גזענות. אם נעודד זרים להשתתף בתחרויות ספורט מקומיות, נהיה דוחקים את רגלי הספורטאים המקומיים. מי ירצה להכנס לתחום קשה ותובעני כזה כשאין לו שום סיכוי לנצח אפילו בתחרויות מקומיות? לא יהיה ספורט ישראלי יותר: זו תהיה תחרות בין יבואנים מי מצליח להביא את הזרים הכי טובים.  (לת) אסף
  • 16:54
  • 20.11.12

27 עוד הלקאה עצמית חסרת בסיס והגיון מבית היוצר של הארץ  (לת) שי
  • 17:03
  • 20.11.12

28 מה עם אתיופים- ישראלים?! גנט
  • 17:08
  • 20.11.12

מעניין מה תהיה התגובה שמדובר בספורטאים אתיופים-ישראלים???!!

29 מה עם אתיופים- ישראלים?! גנט
  • 17:08
  • 20.11.12

מעניין מה תהיה התגובה שמדובר בספורטאים אתיופים-ישראלים???!!

30 כסף לישראלים רץ ישראלי עני
  • 17:19
  • 20.11.12

יש אלפי רצים שחורים ,ירוקים,צהובים,מלוכסנים,לבנים,גבוהים,נמוכים--יותר טובים מאתנו. המרוצים כאן ,בפרובינציאה הים תיכונית,מיועדים לנו,לנוער שלנו , לחיילים שלנו -ולא לכל המהירים שזו פרנסתם-לשוטט בעולם ולנצח במרוצים קטנים. מעט השקלים שמחולקים חשובים לרצים מקומיים.

31 מה שחורה במיוחד זה שמאפשרים להשתתף - אבל לא לזכות גיא
  • 17:22
  • 20.11.12

רוצים שרק ישראלים יזכו - תאפשרו רק לישראלים לרוץ - מהרגע שאדם קיבל מספר לרוץ - לא משנה הלאום שלו ולא משנה שומדבר אחר - כל הרצים שווים.

32 רגע, מדובר במסתננים פורעי חוק, לא ?  (לת) איזה פרסים ואיזה נעלים
  • 17:34
  • 20.11.12

33 למה אנחנו צריכים לתת כסף למישהי שעובדת בשגרירות קניה? הארץ - חלאס עם הכתבות ההזויות האלה
  • 18:22
  • 20.11.12

למה אני אקבל כסף מארה"ב אם אני אשתתף שם בתחרות ריצה? די כבר הכתבות האלה אנחנו מדינה עם משאבים מוגבלים אין לאנשים כסף לקנות דירה ואנחנו צריכים לממן מישהו שעובד בשגרירות של מדינה אחרת? שימוש ציני בדיון על גזענות זה הרי לא משנה כהוא זה אם מדובר במישהו שחור או לבן. השיקולים בספורט לגמרי אחרים. חוץ מזה שיש מדינות שלא נותנות שום תמריץ כספי. באמת די כבר עם הכתבות האלה.

34 מימון הרצים מאיר
  • 19:23
  • 20.11.12

ניתן לחלק את סך הסכומים בצורה שיוויונית לכל הזוכים ואז הפרס הראשון יירד מעט .לא נורא.כולם ימשיכו להנות ולהיות מרוצים

35 כן לספורטאים, לא לסרסורים מוטי
  • 05:53
  • 22.11.12

תופעה זו החלה בשנים האחרונות.
קמו בארץ "סרסורי ריצה".
הם "מייבאים" לארץ רצים למטרה אחת בלבד,לקחת את הכסף.
אין סיכוי לראות אותם במרוצים שאין בהם כסף.
אני בעד שהכסף ישאר בארץ.

שיעשו לכם את הטריאתלון

חליפה
בצבע אדום או כחול, עם השם שלכם, עם שם קבוצתכם או מה שבא לכם. לעשות טריאתלון עם חליפה מיוחדת פשוט עושה את ההבדל. במקום שתצאו מהמים ותתקשו ללבוש את הבגדים על הגוף הרטוב, פשוט תגיעו עם חליפת טריאתלון one piece שתחסוך מכם את הטרחה. החליפה הידרודינמית, אירודינמית, צמודה, נוחה ולזכותה ייאמר שחוללה מהפכה בעולם הטריאתלון. ובאשר לצנעת הגוף (של נשים וגברים כאחד), לא עוד בגדי ים חושפניים אלא ביגוד שעוטף ויש שיאמרו אף "אוסף" ומחטב
לעשות טריאתלון עם חליפת one piece מיוחדת פשוט עושה את ההבדל
אירובר
בדיוק יצאתם מהמים ואתם כבר מתים לשרוף את מסלול האופניים? אין ספק שזה יהיה מהנה ואולי אף מהיר יותר עם אירובר (המחובר לכידון). במקום שתשבו זקופים ותספגו את התנגדות הרוח בעת הרכיבה, האירובר יאפשר לכם ״לשכב״ בתנוחה אירודינמית ולהתרכז בדיווש בלבד. הוא גם יאפשר לידיים שלכם לנוח לאחר שחתרו במרץ במהלך השחייה. מלבד התחרויות, אין ספק שתגלו כי האירובר הוא גם כלי עזר נהדר באימונים מישוריים
האירובר, שמחובר לכידון האופניים, יאפשר לכם להתרכז בדיווש ולתת מנוחה לידיים העייפות
רצועות לצ'יפ ולמספר החזה
לכל משתתף מוצמד צ'יפ שמלווה אותו לכל אורך התחרות, ומספק קריאת זמנים לכל מקטע (באמצעות שטיחי מדידה עליהם עוברים). להבדיל מתחרויות הריצה, בהן הצ'יפ נמצא על שרוכי הנעליים, בטריאתלון הוא ממוקם על הקרסול. בשל העובדה שהוא "שוחה" עמנו, יש חשיבות לאיכות הרצועה, אחרת תסיימו את התחרות עם חתך/כוויה כתוצאה מהחיכוך. דאגו לרצועת גומי ייעודית שתמנע מכם את הסבל המיותר. ומה באשר למספר החזה? למרות שמו, עליו להיות על הגב בעת הרכיבה, ובכיוון הנגדי (על החזה/בטן) בזמן הריצה. חברו את המספר באמצעות סיכות ביטחון לרצועת גומי אותה תוכלו לסובב במעבר מענף לענף. גם כאן ישנן רצועות ייעודיות, אך גם "גומי תחתונים" פשוט יעשה את העבודה
דאגו לרצועה איכותית עבור הצ'יפ ומספר החזה וכך תימנעו מחתכים וחוסר נעימות
וזלין
שוב בחיכוך עסקינן. מאחר שעוברים היישר מספורט ימי להמשך פעילות בחוץ, מומלץ מאוד למרוח וזלין על האזורים הבעייתיים, כמו בית השחי ובין הירכיים (למי ששוחה עם בגד ים ולא עם חליפה). מקומות חיוניים נוספים הם פנים נעל הריצה, במידה שתנעלו אותה ללא גרביים - באזור שמעל העקב עד קצה הנעל מאחור, קצה הלשונית ואזורי המגע עם האצבעות, הבוהן והזרת. שכבה דקה תעשה את העבודה
מאחר שעוברים היישר מספורט ימי לרכיבה, מומלץ מאוד למרוח וזלין על האזורים הבעייתיים
שרוכי גומי ושרכנים
תמיד האמנתם שיש לכם שתי ידיים שמאליות? הטריאתלון הוא לא המקום לאושש זאת. השריכה היא פעולה מוטורית עדינה שיהיה קשה לבצעה בהצלחה כשמגיעים תשושים ובדופק גבוה לאזור ההחלפה. לעתים כפות הידיים ממש מאובנות. הצטיידו בשרוכי גומי ושרכנים (סטופרים) ייעודיים למטרה והכינו אותם מבעוד מועד על הנעליים במקום השרוכים הרגילים. באופן כזה תוכלו להשחיל את כף הרגל ללא שהות מיותרת. חוץ מהזמן היקר, תחסכו גם לא מעט עצבים
כשמגיעים תשושים לאזור ההחלפה, קשה לשרוך את הנעליים. הצטיידו בשרוכי גומי ושרכנים ייעודיים






נכתב על ידי חלי רוזנשטיין ואילן גולדמן

יש לכם סיפורים על תחרויות בהן השתתפתם?
רוצים לספר לנו על הענף בו אתם פעילים? מעוניינים בעוד טיפים? יש לכם שאלות לצוות המומחים שלנו? שלחו לנו את הסיפורים והשאלות למייל sport@haaretz.co.il או בדף הפייסבוק של "ספורט הארץ"








6.12 | ריצה | מירוץ הלפיד בבקעת הירדן
7.12 | ריצה | אליפות ישראל בחצי מרתון
7.12 | אופניים | גראן פונדו מכתשים
7.12 | טריאתלון | טריאתלון אילת
12.12 | ריצה | מירוץ הלפיד
14.12 | ריצה | מירוץ עמק חפר
21.12 | ריצה | מירוץ להבים
21.12 | אופניים | מירוץ בית שאן
28.12 | ריצה | מירוץ הוד השרון
28.12 | ריצה | מירוץ התחתונים
10.1 | ריצה | מרתון טבריה