האם ריצת מרתון מזיקה לבריאות?

מחקר חדש מזהיר שפעילות מאומצת ממושכת עשויה לפגוע בלב, אך הספורטאים לא מתרגשים ומאשימים את הרצים החובבניים בחוסר ידע

עונת המרתונים הישראלית הולכת ומתקרבת בצעדי ענק: בעוד מספר שבועות ייצא לדרך מרתון טבריה, שיפתח את החגיגה שתימשך בחודש מארס ברחובותיה של תל אביב וירושלים. כמו בכל שנה, הנועזים מבין הרצים יצלחו את שלושת האירועים, וחלקם אף ינסו לקבוע זמני שיא בכל אחד מהמירוצים המאתגרים. על פי מאמר המערכת שיפרסם בחודש הבא "הארט", מגזין (ואתר) המציג מחקרים קרדיולוגיים, לא כדאי להם לעשות את זה: "ריצה מהירה מדי, למרחקים ארוכים מדי ובמשך שנים רבות מדי, עלולה להאיץ את התקדמותו של אדם אל עבר קו הסיום של החיים", קובעים המחברים.

הראיות שהצטברו במהלך השנים האחרונות מצביעות כי על אף הסיפוק האדיר שאנו חווים בעת סיומו של המרתון, הלב שלנו אינו אוהב את העובדה שבמשך שעות אנו קורעים אותו ומאלצים אותו לפמפם כמויות אדירות של דם: מתיחת יתר של חדרי הלב, עיבוי הדפנות ושינויים באותות החשמליים הם חלק מתופעות הלוואי של המאמץ. התוצר הסופי עלול להיות שינוי בקצב הלב ואפילו שבץ, מזהירים ב"הארט".

אבל זו רק ההתחלה: "פעילות גופנית מאומצת לאורך זמן, עלולה להאיץ הזדקנות של הלב", טוענים החוקרים ד"ר ג'יימס אוקיף וקרל לאבי ממכון הלב של אוניברסיטת סנט לוקאס שבקנזס סיטי ומכון המחקר הביו רפואי "פנינגטון" שבבטון רוג', "זה מתבטא בהסתיידות מוגברת של עורקי הלב, אי ספיקה דיאסטולית (מצב שבו חדר הלב השמאלי מתקשה להתרחב – א"ג), והתקשות של דפנות העורקים", סבורים השניים.

רצים בירושלים. על אף הסיפוק, הלב לא עומד בעומס
רצים בירושלים. על אף הסיפוק, הלב לא עומד בעומס. צילום: אוליבייה פיטוסי

הנקודה אותה מנסים לחדד מחברי המאמר היא שהריצה היא אמנם כיפית, אך רצוי שנזכור כי מאמץ מוגזם עלול לגבות מחיר גבוה בעתיד. במחקר, שכלל 52,600 נבדקים במשך שלושה עשורים, הצליחו חוקרים להוכיח כי שיעור התמותה בקרב אנשים שעוסקים בריצה נמוך ב-19% מאלו שאינם רצים. עד כאן הנתונים בדיוק על פי מה שלמדנו, אך מה שעוד עלה מאותו מחקר הוא כי אלה שרצו יותר מ-40 ק"מ בשבוע איבדו את אותו יתרון "תמותה" שהיה להם.

אוקיף ולאבי טוענים שהלב בכלל "מתוכנן" ל-"מקטעים קצרים" של פעילות גופנית מאומצת, וממליצים שלא לחרוג מ-50 דקות יומיות. "אם מישהו ממש רוצה לרוץ מרתון או להשתתף בטריאתלון ארוך, עדיף שיעשה זאת רק פעם או פעמיים", הם אומרים, "לאחר מכן עדיף שימשיך להתאמן בצורה בטוחה ובריאה יותר".

"כשמדברים על המחקרים הללו, חייבים לעשות הפרדה בין המקצוענים המנוסים למרתון 'בומרס' – אלו שרק החלו לרוץ ועוברים ישר למרחק המרתון", מסביר פיזיולוג המאמץ מולי אפשטיין. "המרתון אינו משפיע באותה צורה על שתי הקבוצות, והעומס שמופעל על הרצים הפחות מנוסים יוצר שוק וטראומה כלל מערכתית של שרירים, מפרקים ורקמות חיבור. המחקרים החדשים פשוט ממליצים לרצים מתחילים שלא להשתולל". אפשטיין, שבעבר כתב על הנזקים הלבביים קצרי הטווח בקרב רצי המרתון, מתייחס ברצינות לדברים, אך סבור כי יש צורך במחקר נוסף. בינתיים גם הוא מתנחם בעובדה ששיעור מקרי המוות בקרב רצי מרתון הוא אפסי: בקושי אחד למאה אלף.

לכתבות ולעדכונים נוספים הצטרפו לעמוד הפייסבוק של "ספורט הארץ"

אבל אלה לא רק המרחקים: גורם נוסף שעלול לחבל באריכות הימים שמעניקה הריצה, היא המהירות. ב"הארט" מסתמכים על מחקר נוסף שנערך בשנים האחרונות, הטוען כי אנשים שרצים במהירות שעולה על 8 מייל לשעה (12.8 קמ"ש) מאבדים את היתרונות הבריאותיים שמציעה הפעילות.

שגיא שפריץ, סטודנט מתקדם לרפואה ורץ מרתון תחרותי, מאמין כי מדובר בהכללה גסה. "הכול תלוי במינונים", הוא מסביר, "לריצה יש יתרונות רבים ובכל יומיים מתפרסם מחקר שכזה. כשאני רואה מחקר בעל מסקנות אבסולוטיות קשה לי להאמין לו - פעמים רבות מדובר בפוליטיקה. מצד שני, אי אפשר להכחיש כי באינטנסיביות שאני רצתי, היה לי ברור שבטווח של 30 שנה הנזקים יהיו גדולים".

שפריץ אינו היחיד שמטיל ספק באמינות המחקרים: "הם עושים מניפולציה למידע", מאשים פול תומפסון, קרדיולוג ספורט ורץ מרתון בכיר, את לאבי ואוקיף בראיון ל-"וול סטריט ג'ורנל", "יש להם אג'נדה". הטענה הרווחת בקרב המתנגדים היא שצמד החוקרים הסתמך על קשר רופף ובלתי מוכח בין פעילות גופנית לבעיות לב – כי הרצים "הקיצוניים" הם סך הכול מיעוט חסר משמעות סטטיסטית.

מרתון תל אביב. "העומס שמופעל על הרצים הפחות מנוסים יוצר שוק וטראומה כלל מערכתית"
מרתון תל אביב. "העומס שמופעל על הרצים הפחות מנוסים יוצר שוק וטראומה כלל מערכתית". צילום: תומר אפלבאום

ומה טוענים לאבי ואוקיף? השניים תוקפים את תומפסון ואחרים בכך שהם "מכורים לספורט" ומעדיפים להתעלם מהנזק שהם עושים לעצמם. להגנתו של אוקיף יש לציין את העובדה כי מלבד היותו חוקר, הוא דווקא מכיר את התחום מקרוב: במשך שנים היה נחשב לאחד הטריאתלטים המוצלחים בעירו (קנזס סיטי). לדבריו, כשהגיע לגיל 50 הרגיש כיצד גופו הולך ובוגד בו, החליט להוריד הילוך ולבדוק את הנושא. דווקא שותפו למחקר, לאבי, הוא זה שממשיך לרוץ בקצב גבוה: "אני מודע להשלכות", הוא אומר, "המטרה היחידה שלנו היא ליידע את האנשים בקשר לסיכונים ולאחר מכן לתת להם להחליט".

על פי פרופסור אורי רוזנשיין, מנהל המחלקה הקרדיולוגית בביה"ח בני ציון וסגן דיקן הפקולטה לרפואה בטכניון, "כדי להרוויח את התועלת שהספורט מציע, מספיק שתעסקו בו בעצימות נמוכה". רוזנשיין סבור כי כמות ספורטאי הקצה שמסכנים את עצמם עדיין נחשבת מזערית וזניחה. לפציינטים שלו הוא בהחלט ימשיך להמליץ על ריצה: "השורה התחתונה היא שמלבד הספורט, עד היום לא קיימת התרופה שיכולה להפחית את התמותה בשיעור שמתקרב ל-20%", הוא מסכם את הנושא.  

עמוס נצר, 44, טריאתלט ומאמן ממעגן מיכאל, המקווה לרדת מרף שלוש השעות במרתון טבריה, אינו נותן למחקרים החדשים להוציא לו את רוח הקרב מהמפרשים: "ספורט תחרותי תמיד מלווה בחשש כלשהו", הוא מסביר, "כל מי שמנסה להתקרב אל האש נכווה בצורה זו או אחרת". תחושת הכושר הגבוה, פעימות הלב המואצות, ההתרגשות בדקות שקודמות לזינוק, "פשוט שווה את זה" במילותיו. את זה כנראה נגלה בעוד מספר שנים.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אלה שרצים בריאים יותר? או הבריאים יותר, רצים? טאובס
  • 14:03
  • 04.12.12

איך בדיוק הם הפרידו בין שתי ההיפותזות האלו?
הרבה יותר הגיוני, ומצריך להניח פחות הנחות שמי שמרגיש טוב יותר, עושה יותר פעילות גופנית שחלקה ריצה.
כשאני מרגיש טוב - אני יוצא לרוץ, מי שמרגיש פחות טוב בממוצע רץ פחות.
לכן לקפוץ אוטומטית למסקנה שהסיבתיות היא: ריצה->בריאות היא מגוחכת ולא מדעית, ואופיינית לתחום ה"מדעי" של בריאות הציבור.
גם ה20% זה סיגנל כל כך זניח בשביל מחקרים אפידימיולוגיים שיכול להיות מוסבר בכל כך הרבה דרכים - משווים פה אוכלוסיות שונות כל כך - שוב פשוט מגוחך ופאטתי

02 ריצת מרתון כמזיקה לבריאות מאיר צ'סניק
  • 14:44
  • 04.12.12

בן 55, אני רץ כבר 42 שנה. 42 מרתונים סיימתי בחיי וב-32 מהם ירדתי מתחת ל-3 שעות. אני מגיע, כשאנע מתאמן לאולטרה ל-200 ק"מ בשבוע. כרגע אני עומד לפני מרתון טבריה,ה-43 שלי במספר ורשום כבר למרתון ברלין בעוד תשעה חודשים. ובטח יהיה משהו נוסף בסדר גודל זה בין לבין. אני יודע דבר אחד, למרות שהוזהרתי, אני נהנה מכל קילומטר בארוכות ובאימונים העצימים שאני רץ. אני מודע לאזהרות של קרדיולוגים פה ושם, שנראים כמו האלטרנטיבה האחרת, זאת של לא ריצה. לא הייתי רוצה בכך ולכן אני מעדיף להמשיך ולרוץ.

03 "שיעור התמותה בקרב אנשים שעוסקים בריצה נמוך ב-19% מאלו שאינם רצים": יש כאלה שלא מתים בכלל?  (לת) סוקרטס
  • 15:04
  • 04.12.12

04 שגיא שפריץ?  (לת) ע
  • 15:06
  • 04.12.12

05 כל אחד צריך לעשות את מה שמתאים לו. רונן
  • 15:18
  • 04.12.12

חוקר יכול להראות כל תוצאה שהוא חפץ לנכון להציג.
אין בין מה שמציג החוקר לאמת מדעית ,דבר.
במיוחד כאשר החוקר עוסק במחקר הקשור לבני אדם.
הסטטיסטיקה היא הכלי של החוקר ,כל דבר יכול להראות החוקר כתוצאה של מחקר. גם משהו שעל פניו הוא שקר מוחלט.
משום כך יש לבדוק מי הוא הגוף שבחן את המחקר ואישר אותו.

06 אגב, מבלי לחוות דיעה על המחקר, ''נגלה בעוד מספר שנים'' זו בדיוק הגישה ששומעים גם בתחומים אחרים, כולל תחום המלחמות הישראלי... אף אחד לא יודע בדיוק, וגם לא שואל יותר מדי בשביל מה זה, למי זה טוב, מה יוצא מזה, ולאן זה מוביל, אז מה כן אומרים בהרמת ידיים: ההיסטוריה תשפוט אם צדקנו או לא...  (לת) ישן עם נעליים
  • 15:47
  • 04.12.12

07 האורתופדיה מקדימה את הקרדיולוגיה נכווה בחצאי מרתון
  • 16:31
  • 04.12.12

ההתרכזות בבעיות קרדיולוגיה מזכירה לי את הפרסומת לתכשיר נגד קרחת: "20% מהנשים חושבות שקרחת זה סקסי. לא חבל לוותר על 80% מהנשים?"
עד גיל 40 רצתי 2-4 ריצות בשבוע, 3-7 ק"מ לריצה; ריצות ספונטניות בקצבים מקסימליים (5 ק"מ, למשל, עשיתי ב-18-19 דקות) למטרת הנאה ופורקן.
ואז (כנראה משבר גיל 40...) נסחפתי להשתתפות בחצאי מרתון. היה כיף, אבל תוך חודשים ספורים התפרקו לי הרגליים, ומאז אני בתהליך שיקום אורתופדי תמידי.
כך נחשפתי לעולם, שמשום מה הוא די מוצנע, של נפגעים אורתופדים מריצות ארוכות.

08 עשרות מחקרים קובעים הפוך אלון
  • 17:42
  • 04.12.12

לכתוב מאמר שמתבסס על מחקר אחד ובודד זה חלטורה. על מה נשענות הקביעות הנחרצות תמיד של הרופאים? היכן ההוכחות המחקריות?
שרלטנות רפואית ועיתונאית שלא מתאימה להארץ

  •   מחקר כהלכתו אבישי
    • 22:41
    • 04.12.12

    במקרה אני יודע שהמאמר כאן נשען על פרסום בוול סטריט ג'ורנל, לא פחות.
    הגדיל הכותב לעשות, עקב אחר המקורות במאמר וראיין מספר אנשי מפתח ישראלים הרלוונטיים מאוד לנושא. אם זה לא מחקר עיתונאי, אז מה כן?

  •   מחקר כהלכתו אבישי
    • 22:49
    • 04.12.12

    המאמר המקורי בוול סטריט ג'ורנל (המצוטט לעיל) אכן מכיל הרבה פחות מידע וכתוב בצורה פופוליסטית ומעט שטחית.
    הגדיל הכותב לעשות, עקב אחר המקורות במאמר וראיין מספר אנשי מפתח ישראלים הרלוונטיים מאוד לנושא. אם זה לא מחקר עיתונאי, אז מה כן?
    ייתכן שיש מקום לשטוח את טענותך בפני כותב המאמר המקורי...

  •   וול סטריט ג'ורנל אינו כתב עת אקדמי עם כל הכבוד יורם
    • 15:48
    • 09.12.12

    ועצם פרסום המאמר שם לא מעלה ולא מוריד דבר. מאמרים כגון אלה מפורסמים בדרך כלל ב:
    * כתבה עת מקצועיים שונים (כאלה העוסקים בקרדיולוגיה וגם כאלה העוסקים ברפואת ספורט)
    * כתבי עת מחקריים אקדמיים
    * כתבי עת של מדע פופולארי.

    סביר להניח שהמאמר ב WSJ מבוסס על מחקר שהופיע באחד מהנ"ל. בנוסף: כשמדובר במחקר כמותי אני אחפש מחקרים שבהם היתה הקצאה אקראית של נבדקים, וקבוצת ביקורת. האם המחקר הנ"ל עונה לשני הקריטריונים הללו? ולבסוף - כלל יסוד בסטטיסטיקה: סטטיסטיקה מתייחסת אך ורק למדגמים ואוכלוסיות. לא לנבדק הבודד בשום נסיבות שהן. במילים אחרות: זה שהמחקר מצביע על תופעה לא אומר שהיא תתקיים אצלך.

    *

לעשות ספורט, בגלל המדע

לא לשכוח
הנתונים אינם מעודדים: אחד מכל שמונה מבוגרים מעל גיל 65 סובל מאלצהיימר. רוצים להפחית את הסיכויים להיות אחד מהם? מחקר חדש שהתפרסם ב"אינטרנל מדיסן" קובע כי שמירה על כושר במהלך גיל העמידה בהחלט יכולה לעזור לכם במשימה. המחקר, שבדק קבוצה של קרוב ל-20 אלף איש, הוכיח כי אנשים שהקפידו על פעילות גופנית מתונה במהלך גיל העמידה הפחיתו ב-36% את סיכוייהם לסבול משיטיון (דמנציה)
שמירה על כושר במהלך גיל העמידה עוזרת להפחית את הסיכויים לדמנציה
תנו להם הפסקה
סיפרו לכם ביום ההורים האחרון כי הילד שלכם פשוט לא מסוגל לשבת בשקט בכיתה? יש לכך פיתרון: הפסקות יזומות לפעילות גופנית. ניתוח של מספר מחקרים שנערך על ידי ממשלת ארה"ב הוכיח כי ילדים אשר ביצעו פעילות פיסית במהלך יום הלימודים היו מרוכזים יותר בשיעורים ואף קיבלו ציונים גבוהים יותר במבחני סף
ילדים שמבצעים פעילות פיסית יהיו מרוכזים יותר ואף יקבלו ציונים גבוהים יותר
רק 30 דקות ביום
מסתבר שכדי לשפר את איכות החיים שלכם ולהפחית את הסיכוי ללקות במחלות כרוניות, אתם לא חייבים לבצע אימון מסודר – מספיק שתצברו 30 דקות יומיות של פעילות פיסית מתונה, ואתם בעניינים. בארה"ב כבר יש לזה שם: אקטיב לייף סטייל (אורח חיים אקטיבי). על פי ד"ר לופרינזי מהמחלקה למדעי הבריאות של אוניברסיטת בלרמין, "כדאי לכל אחד לחפש הזדמנויות במהלך היום להיות פעיל". לופרינזי, שבדק את ההשפעות של אורח החיים האקטיבי על קרוב ל-7,000 איש, מציע כי במקום שתעמדו כאשר אתם משוחחים בטלפון, נצלו את הזמן כדי להתהלך
חצי שעה ביום של פעילות פיסית מתונה תפחית את הסיכוי ללקות במחלות כרוניות
הבריאות הנפשית
"נפש בריאה בגוף בריא" כתב הרמב"ם כבר לפני כמה מאות שנים, ובימינו נמצאו התימוכין לכך. מחקר שהוצג במגזין הפסיכיאטריה האמריקאי "קורנט אופיניון" בדק את הקשר בין פעילות גופנית לדיכאון ומצבי רוח באוכלוסיה. הנבדקים היו גברים ונשים, בשכבות גיל שונות החל מגיל הנעורים ועד לקשישים. הממצאים תמכו בהצעות רבות המצויות בספרות, לפיהן נטען כי לפעילות ישנה תרומה רבה לאיכות החיים בהיבט הנפשי. אז תדאגו להישאר בתנועה, כי מוכרחים להיות שמח!
נמצא קשר ישיר בין ביצוע פעילות גופנית להפחתת דיכאונות ושיפור מצב רוח
שמרו על קשר
ומה עם החברותא? מחקר שבוצע ע"י מועצת הספורט האוסטרלית בדק את האפשרות כי פעילות ספורטיבית מאורגנת עשויה לתרום לבני נוער אנטי-חברתיים להיטמע בסביבתם. נראה כי התפתחות אישית/חברתית באמצעות פעילות עשויה לתרום להתנהגות נורמטיבית. מרגישים שיש לכם קשיים ביצירת קשרים חברתיים? חוויות ספורטיביות משותפות יעוררו בכם רוח חיובית ולכידות גם לאחר גיל הנעורים
פעילות ספורטיבית מאורגנת תורמת לפיתוח היכולת ליצירת יחסים חברתיים תקינים






נכתב על ידי חלי רוזנשטיין ואילן גולדמן

יש לכם סיפורים על תחרויות בהן השתתפתם?
רוצים לספר לנו על הענף בו אתם פעילים? מעוניינים בעוד טיפים? יש לכם שאלות לצוות המומחים שלנו? שלחו לנו את הסיפורים והשאלות למייל sport@haaretz.co.il או בדף הפייסבוק של "ספורט הארץ"








9.2 | ריצה | מירוץ נס ציונה
15.2 | ריצה | מירוץ לפסגת המצדה
15.2 | ריצה | מירוץ סביון
16.2 | ריצה | מירוץ עין גדי
1.3 | ריצה | מרתון ירושלים
8.3 | ריצה | מירוץ רעננה
9.3 | ריצה | מרתון כפר סבא
15.3 | ריצה | מרתון תל אביב
22.3 | הליכה | הקפת הכנרת