אדום-לבן-שחור || שרפו את המועדון

האנרכיה שהתפרצה בבלומפילד, אותה הובילו חברי האולטראס, היתה פורקן קבוצתי של שחקנים ואוהדים שחוו העונה השתלטות עוינת

הכדורגל הישראלי התקשה להתאושש ממאורעות הסיום של הדרבי התל אביבי. גם אוהדי הפועל תל אביב נאלצו לבחון מחדש את עצמם ואת תפישת עולמם לאור המהומה. מה זה היה, התקף הזעם הקדוש והאנרכיסטי הזה, שהתפרץ בבלומפילד עם שריקת הסיום? מהם מקורותיו? על איזה זרמי עומק הוא יושב? מדוע לכל מי שהתבונן בו מרחוק הוא נראה כטירוף לשמו, בעוד שלמרבית יושבי הטריבונות הוא הצטייר, לפחות באותן דקות של רתחת הדם, כהמשך טבעי והגיוני למשחק ארור בפרט ולעונה המיוסרת כולה?

יושבי היציעים 4-5 בבלומפילד מכנים עצמם "אולטראס הפועל". הם מציינים שנת ייסוד רשמית (1999), ומתייחסים לעצמם כאל ישות אוטונומית, גם אם כזו המקיימת זיקה ידידותית לקבוצת הכדורגל שסביבה נבראו. מרבית שלטי העידוד של האולטראס, כמו גם חלק ניכר מפזמוניהם, עוסקים - לא ניחשתם נכון - בארגון עצמו. יותר מאת הפועל, הם אוהדים את האהדה. כפי שהיטיב לציין אחי הצעיר ושכני ליציע לפני תחילת המשחק, הם למעשה הקימו קבוצה חדשה, שיש לה אג'נדה עצמאית ואפילו צבעים משלה; לאדום-לבן המסורתי הם הוסיפו שחור.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים מספורט הארץ ישירות אליכם

אוהדי הפועל תל אביב מתפרעים בשער 5
אוהדי הפועל תל אביב מתפרעים בשער 5. צילום: ניר קידר

הדרבי נחשב תמיד לפריים-טיים של האולטראס. לקראת שלשום הם התעלו על עצמם, ובעבודת נמלים תפרו דגל מרהיב שכיסה את היציע כולו. הכתובת שנרקמה עליו באנגלית היתה חד משמעית: "אנחנו מונעים בידי שנאה טהורה". בשלב זה העניין מסתבך, משום שלהפועל תל אביב כמועדון צמרת אין קיום אמיתי בלי 1,500 הפנאטים הללו. הם מי שנוסעים באדיקות למשחקי החוץ, כולל באירופה, והם אלה שנותנים את טון העידוד במשחקי הבית (דווקא לאורך הדרבי הם עשו עבודה חלשה; אולי שמרו כוחות למפגן הסיום).

טביב בבלומפילד, שלשום
טביב בבלומפילד, שלשום. צילום: ניר קידר

האולטראס מרבים לשרבב למלאכתם מסרים חברתיים ופוליטיים, ומשמרים אתוס מעמדי ולוחמני למועדון שהופרט והתברגן מזמן. רוב מוחלט של אוהדי הקבוצה מתייחס אליהם בכבוד ובחיבה אבהית, לכל היותר במבוכה קלה מדי פעם. פחות "קומץ" ויותר עמוד אש ההולך לפני המחנה. מיציעים 7, 8, 2 ו-13 לא נזרקו בסיום הדרבי חפצים בכמות משמעותית. אבל רבבת האוהדים שגדשה אותם צפתה במהופנט במתרחש, וסרבה לתחינות הכרוז לפנות את האיצטדיון. ניכור לא היה שם. השתאות כן, לצד אמפתיה ותחושת השתייכות.

האולטראס נתפשים כמובילי המאבק נגד אלי טביב. מופע הליצנות של מנשה משיח היה רק טריגר, או תירוץ. האנרכיה שהתפרצה בבלומפילד היתה פורקן קבוצתי של שחקנים ואוהדים שחוו העונה השתלטות עוינת. תגובה של ילד זועם ומתוסכל, שהעולם שהיה מוכר לו זועזע עד היסוד. קריסה של מועדון גדול אל תוך עצמו, שמותירה אחריה חור שחור ואדמה חרוכה.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 חוכמה קטנה להאשים את הבעלים בחוליגניות של אוהדים. חיפאי
  • 19:58
  • 07.03.12

להתפרעויות של אוהדי בית"ר לא מתיחסים בכזו סלחנות. הקהל "הכי טוב" בארץ חשף את פרצופו האמיתי וזה עוד שהקבוצה שלו במקום השני בליגה. מעניין מה היתה יכולה להיות התגובה של הקהל העברייני אם לקבוצה היו גוזלים אליפות בקיזוז או גביע בזכות נגיעת יד של שחקן בזוי כמו גילי לנדאו, שלא לדבר על משבר אמיתי כמו שבית"ר נמצאת היום.

02 באותה מידה אפשר גם לתרץ את מעשיו של יגאל עמיר מממ
  • 20:12
  • 07.03.12

אלימות זה אלימות זה גועל נפש. תפסיקו להצדיק את זה או לחפש לזה תירוצים

03 עוררת בי אמפטיה, עכשיו שידפקו אתכם בבית הדין  (לת) איתי
  • 21:02
  • 07.03.12

04 פשוט מביך.סגנון הזוי שעשה שקנה לארץ את שמו הסהרורי  (לת) אורי פישגב
  • 21:05
  • 07.03.12

05 כתב אוהד מכביסט
  • 21:09
  • 07.03.12

מנשה משיח הופיעה כליצן כבר במשחק נגד נתניה בו הרחיק שלושה! שחקנים נתניתיים. גם אז התלוננת? מעניין מה היתה תגובתך כתב יקר אם אוהדי מכבי היו משתוללים כפי שיקירך מהיציע עשו. האם אני שומע צליל של הבנה לפראיות. מי יבוא לראות כדורגל כך? נראה לך שניתן להבין התנהגות כזו? הייתי שמח לקבל את תגובתך לפנינה:"אנו מונעים משנאה טהורה". WTF?

06 לא הבנתי מי גנב להם את הקבוצה. אותו אחד שהביא להם את יבואה ואת ידין ודגלס דה סילבה? אלי הירוק
  • 21:10
  • 07.03.12

מסרים חברתיים ופוליטים עלאק.
כשטביב הביא בכחש שחקנים מכ"ס והפועל רצה חזק לאף אחד לא היתה בעיה איתו.
סתם אוהדים בכיינים, פשוט יש להם מחלקת יחסי ציבור.

07 כתבים אוהדי הפועל אסף
  • 21:16
  • 07.03.12

קשה להודות שגם בהפועל יש קומץ. מחפשים לזה שם אחר "ילד זועם ומתוסכל"

08 לא יאמן איזה קשקשן - מופע ליצנות של משיח?? טל
  • 21:43
  • 07.03.12

משיח אכן לא סמכותי ולכן שחקנים לא מכבדים אותו. אני לא בטוח שזו בעייה שהוא מסוגל לפתור. מעבר לכך, מקצועית, הוא כמעט ולא טעה לאורך כל המשחק. כל הצהובים ללא יוצא מן הכלל היו מוצדקים ולולא משיח חשש לאבד את המשחק היה מרחיק את ידין וטועמה הרבה הרבה קודם. גם הפנדל היה מוצדק. למעט צהוב אחד לניבאלדו שלא נשלף, השיפוט, ברמת ההחלטות היה מושלם.

09 מי שלא היה לא יבין שער 6
  • 22:21
  • 07.03.12

תאור מאוד מדוייק למה שהיה במגרש ולתחושות של הקהל. אני לא מצפה מהרוב המוסת להבין

  •   תומכת בכם מישהי
    • 09:33
    • 08.03.12

    אני חושבת שאוהדים שבאמת אכפת להם מהקבוצה שלהם נדרשים לפעולות קיצוניות. אף אחד לא מקפח את חייו בדרך וזה לא שמישהו (נורמלי) מתכנן לפגוע פיזית בטביב. אבל הוא השתלט על הקבוצה שלכם ואתם צריכים להוציא אותה מידיו.

    אל תהיו כמו לה-פמיליה שלא יודעים להעיף את קורנפיין ממקומו. קורנפיין רק הולך והורס בכל יום את הקבוצה שלהם.
    אל תהיו כמו אוהדי הפועל ירושלים, שאמנם גילו יוזמה אבל עכשיו הם כבר לא אוהדי הפועל ירושלים אלא הפועל קטמון. הילחמו על הקבוצה שלכם. תמצאו ספונסר/ים שיוכלו בפועל להחליף את טביב. התאחדו סביב תכנית אחת.

10 מתירים את דמו של משיח קופ
  • 22:24
  • 07.03.12

אולי תפסיקו עם השטות הזו? משיח שפט טוב וקיבל החלטות נכונות ב-90% מהפעמים, וב-100% מן ההחלטות המשמעותיות. על איזה מופע ליצנות אתה מדבר? במקום לקשקש לך תצפה בוידאו של המשחק ונתח את החלטות השיפוט אחת אחת כמו שעשה יצחק בן-יצחק בכתבה אחרת במדור.
לא היה זה מופע ליצנות אלא מופע אימים של שחקני הפועל שהתנפלו על משיח אחוזי טירוף בכל שריקה והלהיטו את הקהל (ומסתבר שגם אותך). איפה היו המבוגרים האחראים שיקחו את הקפטן הצידה ויגידו לו להעביר מסר חד וברור לכל השחקנים ובמיוחד לטועמה ולידין להירגע ומהר ולהתרכז בלהכניס את הכדור לרשת?

11 עוד כתבת יח"צ לאולטראס? שפוי
  • 22:45
  • 07.03.12

ברור, האולטראס הם מגיני החברה, צדיקים מעונים ולא הייתה להם ברירה אלא לנהוג כך.
כל כתבה שמנסה אפילו לרמוז שההתנהגות שלהם סבירה או תקינה היא בושה וחרפה עיתונאית ,וכזאת שמתירה את ההתפרעות הבאה, שכבר תהיה קשה יותר.
האולטראס של הפועל לא שונים מהלה פמיליה או כל אירגון קיצוני אחר, פשוט יש להם חברים עיתונאים שמייחצנים אותם,חבל שאתם מתייחסים לקהל הקוראים שלכם יכולת הסקת מסקנות כה נמוכה.

12 טביב אתה אפס מאופס ! Guy
  • 00:29
  • 08.03.12

עזוב אותנו ועוף למיאמי תשקר את האמריקאים ולא אותנו אנחנו לא נניח לך עד שתברח עם הזנב בין הרגליים.

13 משיח בא לדפוק את הפועל הסיפור של משיח פשו
  • 02:34
  • 08.03.12

כדי לתקן את הרחקות שחקני נתניה נגד הפועל לפני כחודש, שהיו אגב מוצדקות לחלוטין. פשוט ירדו עליו חזק בעניין הזה כל החודש. משיח הוא היום גיבור אצל רוב העם.

14 איזה אנרכיזם משובב, נותן השראהץ כך צריכה להיראות מהפכה חברתית אמיתית: שירי משרפות, שינאה טהורה כדלק למהפיכה, מקהלה אחידה בשירה אדירה אדירה נגד היהודון המזרחי שביצע השתלטות עויינת על מולדתנו האהובה..סליחה-קבוצתנו. HAPOEL UBER ALLES  (לת) טינופת-צוּפים
  • 05:45
  • 08.03.12

15 אורי ליכלכת - מה זו הסלחנות הזו לאלימות ולשינאה? חבר של אורי
  • 06:28
  • 08.03.12

ממש מאכזב לקרוא אותך כותב על הפועל. המעורבות הריגשית שלך היא אנטי עבודה עיתונאית רצינית.

16 מחללי קברים, קריאות נאציות, איחולי מוות מכביסט ותיק
  • 07:22
  • 08.03.12

אכן הם עמוד האש לפני המחנה. בניגוד לבית"ר הפועל לא תוכל להתקיים עם מחנה אוהדים ברברי. בית"ר זה מועדון שחי מהברבריות של הקהל. הפועל תתפרק וזה לא קשור לטביב. זה יקח כמה שנים והכל יקרוס. ברגע שנותנים לאוהדים הרגשה שהם מנהלים את המועדון הכל קורס. מכבי הצליחה להנצל בדקה ה95 מהקיסר נמני וחבורתו.

17 מצטרף לתגובה 9 ומוסיף שמי שלא מבין מה היה עם שאול הנוכל לא יוכל להבין את מה שהיה.. טימי
  • 08:32
  • 08.03.12

לא מדבר על לקבל או להסכים עם ההתנהגות.להבין. מה ילד רוצה? שיבינו אותו, שיראו אותו, שייתיחסו אליו..

  •   הבנה צבי
    • 09:37
    • 08.03.12

    גם הילדים שלי רוצים שיבינו אותם, ושיתייחסו, אבל עוד לא זורקים עלי מוטות ,פחיות וכד' כדי להשיג את זה....
    אם יורידו נקודות , יקנסו בסכום משמעותי, ה"ילד" יבין שהוא טועה כי הוא דופק את הקבוצה
    בליגה נורמלית ניו כבר זורקים את הקבוצה מהליגה או מורידים לה איזה 20 נקודות עם קנס של מליונים...

18 משיח היה מכור. הפנדל הוא הצגה טובה אבל שקופה.השופט היה צהוב וזה הספיק לניצוץ  (לת) כתבה נכונה לדעתי
  • 09:18
  • 08.03.12

19 די כבר עם הפנזין משגב  (לת) יואב
  • 09:26
  • 08.03.12

20 בדיוק כמו להגיד שהתנהגות אוהדי בית"ר היא התנהגות של קומץ  (לת) ליאור
  • 10:08
  • 08.03.12

21 יש לי סימפטיה גדולה לאוהדי הפועל ולמה שהם מייצגים תומר
  • 11:01
  • 08.03.12

ובאותה נשימה אני יכול להגיד שאני חש סלידה ברמה דומה מאוהדי בית"ר וממה שהם מייצגים. אבל אני לא יכול להיתמם- ההתנהגות של אוהדי הפועל במקרה זה הייתה זהה לזו של אוהדי בית"ר. אני מבין אותם ואני מניח שהייתי מתנהג כמותם לו הייתי אוהד הפועל, אבל לא ייתכן שכאשר אוהדי בית"ר מתנהגים באותה צורה הם אספסוף מוסת וגזעני ולא קבוצת אוהדים שמבטאת רגשות זעם אותנטיים.

22 כמה עצות מעשיות למשגב.. חפציבוק
  • 11:07
  • 08.03.12

כמי שאוהב אותך ומוקיר את פועלך, אני קצת מתבייש בכתבה הרדודה והחד צדדית הזאת,
לפני שאתה כותב על הפועל כדאי שתבדוק את עצמך ומה הדחף שלך לכתוב ,
במקום לגנות בכל תוקף את הבורות האלימות והבריוניות, אתה מתפלפל ומנסה למצוא צידוק או הגיון,.
פשוט חבל ומעליב..
ואגב קשה במיוחד לקרוא את הביקורת הלא עניינית שלך על שופט המשחק מנשה משיח, עצם העובדה שאתה מעז לכנות שופט בתואר "ליצן" אתה יורה לעצמך ברגל..(לקחת את זה מעמנואל ?)
אני למשל בניגוד אלייך לא אוהד הפועל, אני סבור שמנשה משיח פעל כהלכה ושפט את המשחק בצורה מצויינת.
חבל מאוד שבכל פעם שנשרקת שריקה נגד הפועל, קמים כל הכתבים מטעם וזועקים חמס....אח"כ מתפלאים מדוע יש אלימות שנאה ושיטנה במגרשים..
בקיצור ידידי- אם אתה רוצה להביא קצת שפיות שמחה אחווה ואהבה למגרשים, כדאי שתבדוק את עצמך, לצערי הפעם נכשלת ובגדול ..
ד"ש מג'דיידה חלון ההר ..........

23 נכשלת אורי יאיר
  • 12:30
  • 08.03.12

נכשלת בניתוח.
שמעתי פעמים רבות מחברים
אינטלקטואלים, מלומדים "תרבותיים"- את הביטויי : שייגמר תיקו עם הרוגים"
נרטיב/ אתוס? על מה אתה מדבר?
האלימות היא חלק מהשפה של אוהדי הפועל ה"נאורים" ביותר.
הגיע הזמן- שתעשה חשבון נפש עמוק עם תת המסרים שלך.
זו בהחלט לא עבוד עיתונאית ראויה. בעיקר הסתתרות.
היום מאחורי האולטראס, אתמול מאחורי החלטות שיפוט.

24 משגב, תסתכל על שאול ופועלו ששון
  • 17:35
  • 08.03.12

תראה לאן זה הוביל - חורבן אוסישקין והוא בעצמו הודה בזה.
עכשיו תבין לאן הדברים הולכים עם טביב.

25 אתה טועה בכל תחום ובכל נושא אדום
  • 14:15
  • 09.03.12

לפחות תלמד את הדברים שאתה מתיימר לכתוב עליהם.
אין שיר אחד שעוסק באולטראס.
לא כל האולטראס משער 5, ורוב שער 4-5 הם לא האולטראס.
האולטראס לא מובילים את המאבק בטביב, למרות שהם שותפים לו.
ועל השטויות שכתבת לגבי אירועי המשחק אין מה להרחיב.

הפופולריות במגרש ביתי