טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כל האמת על חזיות ספורט

ודאי נתקלתן לא פעם בנשים שמתעמלות כשהן לבושות בחזיית ספורט בלבד- האם מדובר רק באופנה, או שלחזיות הספורט באמת יש חשיבות בריאותית?

תגובות
חזיות ספורט
PIXABAY

חזיות ספורט הפכו בשנים האחרונות לחלק אינטגרלי מאופנת הספורט וכפועל יוצא מכך, חברות מסחריות רבות פיתחו והשיקו טופים וחזיות ספורט בטכנולוגיות, גזרות וסגנונות שונים. רובן, תוך שהן "מפחידות" את ציבור הנשים שאימון ללא חזייה מתאימה, יפגע להן במראה החזה ויגרום לדלדולו.

האמת היא, כמו תמיד, איפשהו באמצע!

אז האם אימון ללא חזיית ספורט יגרום לדלדול החזה?

השדיים מורכבים בעיקר מרקמת שומן ונתמכים על ידי העור ורצועות דקות הנקראות רצועות Coopers. ככל שכוח הכבידה גבוה יותר, כך נמתחות רצועות הקופר והאלסטיות שלהן נפגעת (בדומה לגומי שמותחים במשך זמן רב ואינו חוזר למצבו המקורי).

במהלך פעילות ספורטיבית, בייחוד פעילות אירובית כמו ריצה וקפיצה, נע החזה מעלה ומטה בעוצמה פעמים רבות, מה שמושך ומותח את הרצועות.

מחקר שנערך באוניברסיטת Herriot-Watt, מצא שריצה ללא חזייה כלל מותחת את הרצועות בכ- 8.5 ס"מ. חזייה רגילה מפחיתה את המתיחה בכ- 32 אחוזים וחזיית ספורט מפחיתה את המתיחה בכ- 20 אחוזים נוספים. עוד עלה מהמחקר, כי בניגוד לדעה הרווחת- גם חזה קטן (34A) זקוק לתמיכה נוספת במהלך ריצה, כדי לא לפגוע ברצועות הקופר.

לדברי ד''ר מיה קלה- בנצור, מנהלת המחלקה לפיזיותרפיה במכון וינגייט ומרצה בחוג לפיזיותרפיה באוניברסיטת חיפה, מייחסים חשיבות גדולה מידי להשפעה הישירה של הפעילות הגופנית על מראה החזה: "חוק הכבידה משפיע על אזור החזה ולאורך זמן תתרחש מתיחה של רקמות החיבור, מה שעלול להתבטא במראה מדולדל.

עם זאת, פעילות גופנית היא אינה בהכרח הגורם העיקרי לדלדול של החזה. החזה מורכב משכבות תת עוריות של בלוטות שומן וחלב, שמתדלדלות בתהליך ההזדקנות הטבעי של הגוף. מראה של חזה מדולדל הוא תהליך טבעי, שמושפע גם מגורמים כגון הנקה ושינויי משקל.

הפחתת התזוזה של החזה במהלך פעילות גופנית, באמצעות חזיית ספורט, תפחית את עוצמת הניע, אבל לא תמנע דלדול של החזה".

למה כן חשוב להתאמן עם חזיית ספורט? דווקא בגלל הגב!

מכיוון שמבנה החזה כבד יותר ובולט קדימה, דרוש מאמץ רב יותר מזוקפי הגב העליון, מהשרירים המקרבים בין השכמות (שרירי הטרפז) ומשרירי הכתף, על מנת לשמור על יציבה זקופה ונכונה.

טרפזיוס
FLIKER

התנגדות יתר (בעיקר בקרב נשים בעלות חזה גדול), חולשה של השרירים האלו ו/או יציבה כפופה (המאפיינת למשל נשים צעירות ובעלות חזה גדול שחשות חוסר נוחות עם החזה שלהן ולכן מסתירות אותו באמצעות יציבה מכונסת), יגרמו לתחושת עומס, עייפות וכאב באזור שבין השכמות, בסיס הצוואר, הכתפיים והגב העליון.

לדברי ד"ר קלה-בנצור: "החשיבות הגדולה באמת של חזיית ספורט תואמת, היא התמיכה בשרירי הטרפז והשכמות על פי מהלכם, מאזור הכתפיים פנימה ומטה לכיוון עמוד השדרה, שמייעלת את עבודת השרירים, מקלה עליהם ומונעת כאבים.

מעבר לתמיכה המכאנית, חזיות ספורט, בדומה להדבקות של טייפים שונים, מעוררות גירוי תחושתי שמפעיל את המערכת העצבית שרירית באותו כיוון".

איזו חזיית ספורט מומלצת?

חזיית הספורט הראשונה הומצאה רק בשנת 1977, על ידי שתי נשים אנגליות שתפרו לחזייה שלהן שתי רצועות אלכסוניות. היום קיים מגוון עצום של חזיות ספורט, הנבדלות ביניהן בגזרות, טכנולוגיות, סוגי הבד, הצבעים והעיצובים שונים, כששני הסוגים העיקריים הם חזיות ספורט בגזרה של חזייה רגילה (עם הפרדה בין הקאפים) וחזיות ספורט בגזרת "גוזייה" (גזרה אחידה).

חיזוקי גב אלכסוניים- לדברי ד"ר קלה-בנצור, אחד האלמנטים החשובים ביותר בחזיית ספורט הם "קווי כוח"- תפרים וחיזוקים אלכסוניים בגב (צורת X), מרוחב אזור הכתפיות ועד לגובה השכמות שיוצרים שטח מרובע ומהווים תמיכה לגב העליון, לזוקפי הגב ולשכמות".

בדים מנדפי זיעה- מעבר לתמיכה טובה, חשוב לבחור בחזיית ספורט מבדים נושמים ומנדפי זיעה, בייחוד כאשר מדובר באימון אירובי, באימון עצים או באימון בחוץ בקיץ.

אל תזלזלו באופנה- כמו בכל תחום ביגוד הספורט, גם העיצובים השונים של חזיות הספורט כפופים לאופנה המשתנה. "לאופנה יש השפעה על המוטיבציה לעשות פעילות גופנית", אומרת ד"ר קלה-בנצור. "אבל מעבר לזה. נשים רבות חשות חוסר נוחות ועודף רגישות לסביבה בעת האימון וכתוצאה מכך נוטות להסתיר את החזה על ידי כיפוף של הכתפיים- מנח שהוא כמובן לא אופטימאלי. לכן, מעבר לטכנולוגיות ואולי אפילו לפניהן, חשוב שהחזייה תגרום לתחושה משוחררת ונוחה".

מה חדש?

חזיות ספורט

רגע לפני שמסיימים, הנה סקירה של כמה חזיות ספורט חדשות:

(1) חזיית Hazel Bra של סקצ'רס (Skechers Preformance)- חזייה בסגנון אחיד, עם רצועת היקף עבה במיוחד, תפרים עבים ואלכסוניים ורצועת גב שמקרבת בין השכמות למרכז הגב. בגלל הרצועות העבות שלה, היא מאוד נוחה ויציבה גם באימוני קפיצות אינטנסיביים.

(2) חזיית ספורט של H&M- חזייה שמשלבת בין הסגנון האחיד, אבל עדיין בעלת מחשוף וצורה של קאפ. החלק האחורי שלה הוא מרצועות דקות- שתיים מהן בצורת X ושתיים ישרות, כך שהתמיכה מעולה. הבד שלה מאוד נעים ורצועת ההיקף עבה מאוד, כך שהיא גם נוחה ותומכת.

(3) חזיית ספורט של Select-  הזולה מכולן וגם החלשה שבהן (מבחינת תמיכה). מעוצבת בגזרה אחידה ובעלת רצועת גומי עבה בהיקף. עם זאת היא לא ממש העניקה תמיכה טובה.

(4) חזיית ספורט של femina- חזייה סקסית במיוחד, עם רצועת גומי עבה, X מאחורה, גזרת קאפים (בלי ברזלים) ורוכסן באמצע. היא נעימה על הגוף ותומכת, אבל לי הרוכסן קצת הפריעה באימון ששילב תרגילים שדורשים שכיבה על הבטן.

(5) חזיית FILA - מקולקציית loveable של אקספוז- חזייה בגזרה "רגילה", שמשלבת בין תמיכה (רצועות היקף וכתפיים עבות ואפשרות לשנות את הרצועות בגב לצורת X), ברזלים גמישים ובד נושם. היא נעימה מאוד וגם תומכת טוב. מומלצת במיוחד למי, שכמוני, מגיעה לפעמים לחדר כושר ישר מהעבודה ולא רוצה להחליף חזייה.

(6) חזיית ספורט של טריומף- זכתה אצלי במקום הראשון! היא גם יפה ממש, גם תומכת וגם מחמיאה ונעימה על הגוף. החלק הפנימי שלה הוא מעין רשת ומעליו יש סוג של חזיית פוש אפ, כך שמרוויחים גם עיצוב, גם נוחות וגם תמיכה.

איך יודעים מהי מידת החזייה?

מידות החזייה הרגילות נחלקות להיקף ולגודל הקאפ (המספר מסמן את ההיקף והאות את הקאפ).

את ההיקף מודדים באמצעות סרט מדידה, שמוצמד לגוף מתחת לחזה. מידות ההיקף הן בקפיצות של 5 ס"מ וההמלצה היא לעגל כלפי מטה (עדיף שהחזייה תלחץ טיפה, מאשר תהיה משוחררת).

כדי לדעת את גודל הקאפ, מודדים את היקף החזה בנקודה הגבוהה ביותר שלו (הפטמות) ומפחיתים מהתוצאה את היקף החזה (הקודם). כל הפרש של 5 ס"מ הוא אות של קאפ ( 5 ס"מ = A, 10 ס"מ = B וכך הלאה).

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות