בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ארגוני שמאל ואלפי ערבים-ישראלים ציינו את "יום הנכבה" בעלייה לכפרים הנטושים ובעצרת בגליל

3תגובות

יום העצמאות הישראלי, שהפלשתינאים מציינים כ"יום הנכבה" (יום האסון), צוין אתמול על ידי ערבים-ישראלים רבים ותנועות שמאל בעלייה לכפרים הנטושים. בבוקר ביקרו בני משפחות העקורים בכפרים שאותם עזבו או מהם גורשו ב-1948, ואחרי הצהריים הגיעו כ-5,000 איש לעצרת שאורגנה על ידי ארגונים ערביים ויהודיים בכפרים הושה וחרבת כסאייר, סמוך לקיבוץ אושא שבגליל.

העצרת נפתחה בתהלוכה של כמה מאות מטרים באדמות הכפר הושה, בסיור בבית הקברות המקומי ובהריסות הבתים. שני הכפרים ננטשו באפריל 1948, לאחר קרבות קשים בין כוחות ההגנה לכוחות צבא ההצלה הערבי, שלוחמיו היו דרוזים מהאזור ומסוריה.

לא רבים יודעים היכן הם שני הכפרים האלה. גם במגזר הערבי, בחלוף השנים, נשכחו מהתודעה מקומות שאינם מיושבים. עם זאת, בשנים האחרונות יישובים אלה חזרו לסדר היום במגזר הערבי, דבר שמתבטא בסיורים רבים לכפרים ובטיפוח כנסיות ומסגדים שנותרו על תילם. דאוד בדר, מזכיר העמותה להגנה על זכויות העקורים בישראל, אמר אתמול כי הפעילות בנעיין הכפרים הנטושים החלה בתחילת שנות ה-90. "העקורים בישראל חשבו שמישהו יפעל בשמם, אבל הם התאכזבו. הצעירים, שהחלו לפתח מודעות פוליטית, לקחו יוזמה וועדים רבים קמו בכפרים השונים", הוא אמר אתמול.

בעצרת אתמול נשאו דברים יו"ר ועדת המעקב, שווקי חטיב, מזכיר העמותה להגנה על זכויות העקורים, ווקים ווקים, ונציג וועד הכפר הושה, מוסא זרייר. בין המשתתפים היו גם חברי כנסת, בהם מוחמד ברכה (חד"ש תע"ל). הצועדים נשאו את דגלי הרשות הפלשתינית ושלטים ובהם שמותיהם של כ-500 הכפרים ההרוסים. במקום נמכרו מפות של השטחים הפלשתינים לפני הקמת המדינה וספרים שונים.

בכפרים רבים עדיין ניצבים מבני ציבור קדושים כמו מסגד או כנסייה, וגם בתי הקברות נראים בבירור. במקומות אחרים לא נותר כלום מלבד תלי עפר. ידי הפעילים בוועדים השונים מלאות עבודה - ישנם כפרים שאנשיהם מבקרים באופן קבוע במקומות הקדושים, ובחלק מהמקרים, כמו למשל ביישובים איקרית ובירעם, בתי הקברות ממשיכים להיות פעילים. העקורים, שפעמים רבות עברו לכפרים סמוכים או לערים, לא שוכחים את מוצאם.

מקורו של הנוהג לעלות לכפרים ההרוסים ביום העצמאות של ישראל נבע מכך, שביום זה הוסרו ההגבלות שהיו מוטלות על הערבים בישראל תחת המשטר הצבאי עד 1967. יום העצמאות נשאר היום בו מציינים את "הנכבה" בתוך ישראל, ולא בתאריך שבו הוא מצויין בעולם - ב-15 במאי. הסיבה לכך, בין השאר, היא שהחג הוא יום שבתון בכל המדינה.

לפני כמה חודשים ערכו עיתונאים ערבים סיור בכפרים הנטושים. הסיור נערך ביוזמת מרכז "אעלאם" לתקשורת בחברה הערבית פלשתינית בישראל, ובעקבותיו הופיע בעיתונים בערבית מצבם הקשה של הכפרים הנטושים. "אלה לא כפרים נטושים, כי לא מדובר כאן באקט פסיווי", אמר אחד העיתונאים, "זה היה גירוש וגם אם אנשים עזבו מרצונם לא איפשרו להם לחזור".

גם בשמאל הישראלי ישנם ארגונים שמציינים את יום "הנכבה" ואת עברם של הכפרים השונים. הידוע שבארגונים הוא ארגון "זוכרות", שפעיליו השתתפו גם הם בעצרת אתמול. לפני כמה שבועות ציינו ב"זוכרות" את יום השנה לטבח דיר יאסין, טבח שזיעזע את החברה הפלשתינית. לבטח מייחסים השפעה עצומה בקרב הפלשתינאים, שהביאה לבריחתם של אלפי כפריים מבתיהם.

דיר יאסין נמצא היום בעיבורה של שכונת הר נוף, ובתוך בתיו שוכן "המרכז הירושלמי לבריאות הנפש כפר שאול". התושבים היהודים שמתגוררים שם כיום לא הבינו מה פשר התהלוכה שעברה בשכונתם לאורך גדרות בית החולים. כמה ילדים חרדים התגודדו במקום שבו נערך הטקס לציון הטבח. הטקס והתהלוכה עברו בשקט וללא עימותים עם התושבים היהודיים במקום.

בישראל חיים יותר מ-250 אלף "עקורים פנימיים", שמתגוררים במרחק של כמה דקות נסיעה מהכפרים שבהם גרו בני משפחותיהם. רובם המכריע נולד למציאות החדשה. חנין זועבי, מנהלת עמותת "אעלאם", מסבירה שהמטרה מאחורי הפעילות בעניין הכפרים היא להגביר את המודעות בקרב העקורים, אבל גם להעלות את העניין למודעות הציבורית בישראל.

"הציונות מתעלמת מהאמת, ויש בה שיבוש של ההיסטוריה. הציונים צריכים כעת להכיר ולקבל את הנרטיב הפלשתיני, לא רק משום שהם החזקים יותר, אלא משום שהם עדיין לא שילמו את המחיר המוסרי שהם צריכים לשלם", אומרת זועבי.



הגליל: עצרת "הנכבה", אתמול בכפר הושה. בישראל חיים יותר מ-250 אלף "עקורים פנימיים"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו