בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהמסוק המשטרתי אפשר לראות את עבירת התנועה עוד לפני שהנהג חושב עליה

תגובות

מסוק ה"סייפן" ממריא למשימת איתור עברייני תנועה. 4 מסוקים יש ב"יחידה האווירית" של המשטרה, שעוסקת גם בפיקוח על הפגנות ומסייעת במבצעי בילוש

נהג הטנדר האפור, שנסע ביום רביעי בצהריים בכביש 581 ליד מושב מאור באזור חדרה, היה "לחוץ" בעליל. הוא מיקם את הטנדר שלו קרוב מדי לפגוש של המכונית הלבנה שנסעה באיטיות לפניו והתכונן לעקיפה. כשהוא ראה שמולו לא מגיעה מכונית ובשום מקום לא נראה משהו דומה לניידת משטרה, הוא התחיל לעקוף. הנהג עקף מהר ובתוקפנות, חוצה באלגנטיות קו לבן רצוף שמפריד בין הנתיבים ולקינוח מסיים את העקיפה בצורה מסוכנת בצומת.

בלי ניידת בטווח הראייה, בכביש חד מסלולי נידח יחסית, ניתן להניח שהנהג הממהר לא ציפה להילכד מבצע את העקיפה המסוכנת. אבל הוא לא יכול היה לראות את המסוק המשטרתי הקטן שמרחף מעליו, מתעד את עבירת התנועה. כששוטר מניידת סמוייה, שהמתינה בהמשך הכביש, קיבל את תיאור העבירה מהמסוק הוא זינק לכביש ועצר את הטנדר. הנהג היה המום ודרש לדעת מי ראה אותו. בהתאם לנוהל, אחרי רישום פרטיו, התבקש הנהג להסתכל למעלה ולאשר באוזני שוטר התנועה שהוא מבחין במסוק המשטרתי, רק אז הבין כיצד נלכד.

שעה אחת ריחף ביום רביעי המסוק מעל קטע הכביש שבין מושב מאור ללהבות חביבה. השלל: ארבעה כלי רכב מבצעים את אותה עבירה של עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף. רס"ר דני נבואני, שוטר התנועה שתיעד מהמסוק את העבירות, היה מרוצה: "שוטר תנועה בניידת יכול להעביר משמרת של שמונה שעות בלי לתפוס אפילו נהג אחד מבצע כאלה עבירות. לנהגים יש כיום חוש ריח מפותח לניידות תנועה, גם כאלה מוסוות. לעבודה באמצעות מסוק יש הספק עצום. הלוואי שהוא לא היה כל כך יקר להפעלה ושהיה אפשר לנצל אותו יותר".

מחפשים עבירות "איכותיות"

ההחלטה על משימה של אכיפת עבירות תנועה בסיוע מסוק מתקבלת במשטרת התנועה בהתאם להערכה שנעשית לגבי המצב בכבישים שבהם, עקב הנתונים הפיסיים של הכביש, קשה יותר לאכוף את חוקי התנועה באמצעות ניידות. מדובר בכבישים שלפי ההערכות מתבצעות בהם עבירות "איכות" מסוכנות, כמו חציית קו הפרדה רצוף או נסיעה פראית בשוליים.

מפקד משטרת התנועה במחוז הצפון, סנ"צ יוסי חתוקאי, מסביר שדווקא אותן עבירות שלשוטר תנועה קשה "לתפוס על חם" כשהוא בניידת, הן העבירות שעלולות להסתיים בתאונות קטלניות. "לשימוש במסוק גם יש חשיבות הרתעתית", אומר חתוקאי, "אנחנו רוצים שעברייני תנועה יסתכלו למעלה ויראו שנתפסו על ידי מסוק, שיבינו שאם הם לא רואים ניידת זה לא אומר שאפשר להשתולל בלי להיתפס".

ארבעה מסוקי בל 206 ("סייפן") מפעילה "היחידה האווירית" הקטנטנה של משטרת ישראל. שלושה מהמסוקים מוצבים בבסיס משמר איילון של המשטרה. לפני שנה הוקמה שלוחה צפונית של היחידה האווירית בבסיס רמת דוד של חיל האוויר ובה מוצב המסוק הרביעי. כל הטייסים של היחידה הם יוצאי טייסות מסוקים של חיל האוויר. הדבר בא לידי ביטוי בהקפדתם על סרבלים דומים ככל האפשר לסרבלי טיס קרביים, עם סמל עגול של המשטרה שתפור עליהם כמו סמל של טייסת צבאית.

שחר רגב, קיבוצניק במקור והיום תושב טבעון, הוא אחד מהטייסים של השלוחה הצפונית. הוא הגיע למשטרה אחרי שהשתחרר משירות קבע כטייס מסוק בחיל האוויר וקיבל דרגת קצונה משטרתית של רב פקד, שמקבילה לדרגת רב סרן בצה"ל. פעם בשבוע הוא עוזב את המשטרה ועושה יום מילואים בטייסת הצבאית כדי לשמור על כושר. כושר למה? את זה מגלים אחרי כמה הטיות מהפכות מעייים שרגב עושה בגובה 200 מטר כשהוא עוקב אחרי נהגים עבריינים על הכביש. אז מסתבר, לצערם של הנוסעים הפחות מנוסים במסוק, שרגב היה טייס של מסוק קרב.

"אני רגיל להטיות האלה" הוא מנסה להתנצל, "יש לנו טייסים שבאים ממסוקי תובלה, הם יותר מנומסים לנוסעים מבחינת ההטיות". כשרגב נשאל אם ציד עברייני תנועה מזכירים לו את השירות הצבאי הוא משיב שיש בזה ריגוש בנוסח "צבאי" רק כאשר יש מרדף אחרי נהג נמלט.

כשטסים נמוך, מריחים שווארמה

פעילות נגד עברייני תנועה היא רק חלק מהמשימות של היחידה האווירית, ומהווה למעשה רק 10% מכלל הגיחות שהמסוקים עושים כל שנה. רפ"ק רגב מעריך שמסוק משטרתי עובד פי חמש יותר קשה ממסוק צבאי. המשימות של מסוק משטרתי יכולות להיות ליווי "קרבי" של כוח ימ"מ בפשיטה, סיור לאיתור מסתננים לאורך קו התפר, חיפוש נעדרים מהאוויר, סיורי מפקדים בכירים במשטרה, מבצעי בילוש משטרתיים מיוחדים שדורשים תצפית אווירית, פיקוח על הפגנות והתנהגות קהל במשחקי כדורגל וכמובן משימות של אכיפת עבירות תנועה.

בכל טיסה של המסוק מתלווה לטייס גם "סייר אוויר". אם המשימה היא של משטרת התנועה הארצית, הסייר הוא שוטר תנועה שאמור לזהות את עבירות התנועה מהאוויר, להיות בקשר עם הניידת על הקרקע ולתת את האסמכתה החוקית לכך שהנהג ביצע עבירה. אם מדובר באחת מהמשימות האחרות של היחידה, מתלווה למסוק סייר אווירי "כללי". היחידה האווירית הכשירה קבוצה קטנה של סיירי אוויר מכל היחידות המשטרתיות. הם עוברים קורס מיוחד, מבחני ניווט והתמצאות בשטח והדרישה העיקרית מהם היא להכיר בעל פה את שטח הפעילות של המסוק ביום ובלילה ולדעת מעל איזה צומת ופרדס הם מרחפים ולאן מוביל כל כביש.

שלשום, כשהמריא המסוק מרמת דוד, הוא היה בדרכו למשימת עבירות תנועה באזור מאור. אבל אז הגיע בקשה לעבור קודם בצומת גולני למשימה אחרת, עכשווית יותר: לבדוק מידע מודיעיני שלפיו מתנגדי ההתנתקות אספו והחביאו צמיגים בצומת.

האזור שבין רמת דוד לצומת גולני נראה מגובה 200 מטר כמו גלויית נוף מרהיבה ששייכת בכלל למקום אחר, רגוע יותר: שדות צהובים, חומים וירוקים, נושקים ליערות אלון ואורן מדהימים. כל מאגר מים או ביוב נראה מלמעלה כמו אגם מרהיב, המוביל הארצי נראה כמו נחל נחמד ואפילו הכבישים המרופטים של מע"צ נראים מגובה זה בוהקים מנקיון. "זה יותר גרוע כשטסים נמוך", אומר שוטר התנועה נבואני, "יש מקומות שבהם אפשר להריח פיתות טריות עם זעתר, או שווארמה מתבשלת למטה, רוצים לנחות במקום ולאכול".

"הנהגת מוסרת שהיא רותחת"

ריחוף קצר מעל צומת גולני מאפשר להבין שקשה להסתיר משהו על הקרקע מכלי טיס שיכול לרחף בכל גובה, לעצור, לנוע אחורה וקדימה ולעשות זאת גם ביום וגם בלילה. אחרי שלא נמצאו הצמיגים המשיך המסוק דרומה לאזור ואדי ערה. מסוקי הסייפן המשטרתיים הם מסוקים איטיים יחסית, עם שלושה בני אדם הם מוגבלים למהירות של 180 קמ"ש בערך, אבל כשחוצים את הארץ בלי תלות בכבישים נמשכת הטיסה מצומת גולני לבאקה אל גארביה פחות מ-10 דקות.

בדרך ניתן להבחין בחרדים מתכתשים עם מאבטחים בכביש שש, בלהקת חסידות קטנה טסה מתחת למסוק שמחפשת קצת אוויר חם ובעיט רעב מחפש טרף. גם המסוק מחפש טרף ודקה אחת אחרי שרפ"ק רגב מתמקם מעל כביש 581 הוא מתחיל לעקוב אחרי מכוניות. אחד הדברים המדהימים שמאפשרת עבודת אכיפת התנועה ממסוק היא היכולת לצפות בהיווצרותה של עבירת תנועה מהשלב הראשון עד האחרון. למעשה, הטייס רגב והשוטר נבואני פיתחו מיומנות לצפות עבירת תנועה עוד לפני שהנהג חושב עליה.

מהמסוק ניתן לראות כיצד הנהג הממהר עתיד למצוא עצמו נוהג מאחורי שיירה איטית ומעצבנת עוד לפני שהוא רואה אותה, ניתן לראות את הקו הלבן הרצוף לפני שהנהג שם לב אליו וניתן לראות שבמסלול הנגדי אין תנועת כלי רכב, מה שמפתה נהגים ממהרים לעקוף למרות קו ההפרדה הרצוף. כל הפרטים האלה מצטרפים לתובנה אצל הטייס והשוטר שיש סיכוי גדול שהנהג יבצע את העבירה.

הטרף הראשון של המסוק היה ג'יפ אדום גדול שביצע את העבירה 20 שניות אחרי שרפ"ק רגב ניבא שיבצע אותה. חצי דקה אחר כך נעצר הג'יפ על ידי הניידת הסמוייה שקיבלה את תיאורו מצוות המסוק. "הנהגת מוסרת שהיא רותחת עליך", דיווח בעליצות השוטר מהקרקע במכשיר הקשר. ברקע אפשר היה לשמוע אותו אומר לנהגת שנתפסה: "תסתכלי למעלה, בבקשה, תאשרי שאת רואה את המסוק".




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו