בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הנה באה הרכבת

תוכנית הפיתוח של רכבת ישראל נמצאת בעיצומה. בתוך שנתיים וחצי, מבטיחים ברכבת, תוכלו להגיע במהירות מדימונה לחיפה, מתל אביב לירושלים ומראשון לציון לאשדוד. לפניכם המפה העתידית של קווי הרכבת שנמצאים בביצוע

תגובות

בשנת 2008 תפעיל רכבת ישראל מדי יום 550 רכבות שיסיעו, לפי התחזיות, 55 מיליון נוסעים. בקו לכפר סבא, למשל, יסעו כ-2.5 מיליון בני אדם ב-2008, ובקו לראשון לציון-מערב יעשו שימוש 18 מיליון בני אדם. תוכנית פיתוח הרכבת, שנראתה דמיונית עד לפני כמה שנים, יצאה לדרך לפני כשנה וחצי. היקף תוכנית החומש, שתסתיים ב-2008, כ-20 מיליארד שקל והיא נמצאת עתה בשלבי ביצוע. למרות חריגות צפויות בתקציבים, עיכובים בביצוע וקשיים אחרים שיביאו בוודאי לשינויים בתוכנית הפיתוח המקורית, ברור כי יישום חלקה הגדול יהווה מהפכה של ממש בתשתיות רכבת ישראל.

לפניכם תיאור הקווים העיקריים בתוכנית ומצבם כיום:

הקו לדימונה

הפרויקט הבא שתחנוך רכבת ישראל, בספטמבר הקרוב. מדובר בשדרוגם של הקו הקיים ושל תחנת הרכבת הקיימת. אורך התוואי הוא 36 ק"מ (באר שבע-דימונה) ורכבת ישראל מתכננת להפעיל בו רכבת אחת לכל כיוון בשעות השיא ובסך הכל 16 רכבות ביום. משך הנסיעה מתל אביב לדימונה יהיה שעה ו-40 דקות. בקו הושקעו כ-170 מיליון שקל והעבודות כללו את הסטת תוואי הרכבת הקיים בכמה קטעים של המסילה. כיום משמש קו זה להובלת מטענים בלבד והוא אמור להיות הבסיס לקו הרכבת לאילת, שצפוי להיות מקודם בקרוב.

המשך הקו לכפר סבא

בתחילת שנות ה-90 התחילו משרד התחבורה ורכבת ישראל לתכנן את שדרוג קו הרכבת הקיים בין תל אביב לראש העין, בתוספת חיבור לכפר סבא מכיוון מזרח. זמן הנסיעה מכפר סבא לתל אביב יימשך כחצי שעה. מדובר בהוספת מסילה כפולה חדשה באורך של כ-2 ק"מ (ממזרח כפר סבא למרכז העיר) ובהקמה של תחנה ברחוב סוקולוב בעיר. הרכבת צפויה להפעיל 3 רכבות לכל כיוון בשעות השיא. העלות המתוכננת של הקמת הקו היא 250 מיליון שקל ועל פי התחזיות צפויים להשתמש בו 2.5 מיליון נוסעים בשנה. המועד המשוער של סיום הפרויקט, שנמצא בשלב ביצוע, נקבע לרבעון השני של 2006.

קו הרכבת למודיעין

קו הרכבת למודיעין - אחד הקווים המרכזיים בתוכנית החומש של רכבת ישראל - הוא למעשה חלק מקו הרכבת מת"א, דרך נתב"ג, למודיעין ולירושלים ברכבת המהירה. אורך התוואי הוא כ-19 ק"מ, מנתב"ג למודיעין, וההשקעה בפרויקט מוערכת ב-1.2 מיליארד שקל. מועד הסיום המשוער הוא סוף 2006, אז צפויות להיפתח שתי תחנות, האחת בפאתי מודיעין והשנייה במרכז העיר.

סיום הפרויקט יתעכב בחצי שנה בעקבות גילוי קברים לאורך תוואי המסילה, המצריך לחפור מנהרה מתחתם בעלות של כ-70 מיליון שקל. רכבת ישראל מתכננת להפעיל בקו זה 2 רכבות לכל כיוון בשעות השיא ובסה"כ 58 רכבות ביום. הפרויקט נמצא בשלבי ביצוע מתקדמים.

הכפלת מסילת מוצקין-נהריה

אחד הקווים העמוסים ברשת הרכבות הארצית הוא הקו בין הקריות לנהריה. כיום מופעלת מסילה אחת, מה שמגביל את קיבולת הקו. על פי התוכנית, בראשית 2007 תסתיים הנחת המסילה השנייה לאורך התוואי שאורכו כ-21 ק"מ. רכבת ישראל מתכננת להפעיל בקו זה 3 רכבות לכל כיוון בשעות השיא ומשך הנסיעה בין תחנת חיפה-מרכז לנהריה יהיה כ-31 דקות. המסילה הונחה בראשית שנות ה-40 והתוכנית להכפלתה הוגשה לוועדות התכנון ב-98', אך יישומה מתעכב זה תקופה ארוכה בשל מחלוקת על התוואי בין רכבת ישראל לוועדות התכנון. כחלק מהפרויקט ישודרגו תחנות הרכבת בעכו ובנהריה. היקף הפרויקט מוערך ב-260 מיליון שקל. נקבעו כבר זוכים במכרז אך העבודות עדיין לא התחילו.

קו ראשון לציון-אשדוד

חיבור בין תחנת ראשון לציון-מערב למסילת אשדוד-אשקלון. מדובר בהקמת מסילה כפולה באורך 16 ק"מ בהשקעה של כחצי מיליארד שקל, שתיצור רצף מסילתי מראשון לציון-מערב לצומת פלשת בקרבת אשדוד, ובכך ייווצר רצף מסילתי מאיילון דרום ועד ההתחברות למסילת אשדוד-אשקלון. התוכנית לקו זה כוללת הקמת תחנה במערב יבנה. משך הנסיעה המתוכנן בין תחנת ההגנה בת"א לאשדוד הוא כ-30 דקות ורכבת ישראל מתכוונת להפעיל בקו 2 רכבות בשעת השיא לכל כיוון, בין תחנת משה דיין לאשדוד וראשון לציון, ו-4 רכבות לכל כיוון בשעת השיא בין תחנת ההגנה לתחנת משה דיין במערב ראשון לציון. העבודות בקו צפויות להסתיים לקראת סוף 2007. פורסמו כבר מכרזים לפרויקט והעבודות צפויות להתחיל בקרוב.

ראשון לציון-מערב

פרויקט מרכזי נוסף בתוכנית החומש של הרכבת. על פי התחזיות, קו זה יהיה אחד העמוסים ברשת הארצית. אורך קו הרכבת, מתחנת ההגנה בת"א למחלף משה דיין בראשל"צ, יהיה כ-18 ק"מ. לאורך הקו יוקמו 8 תחנות: ההגנה, חולון, וולפסון, יוספטל, קוממיות, משה דיין, מכללות ראשון לציון, וראשל"צ-מערב. על פי נתונים שהציגה הרכבת, בשנה הראשונה להפעלת הקו יסעו בו 4.8 מיליון נוסעים, ובשנת 2015 צפוי המספר לגדול ל-18.5 מיליון נוסעים. עלות הפרויקט היא כ-2 מיליארד שקל. המועד המשוער לסיום העבודות נקבע לרבעון השני של 2008 ורכבת ישראל מתכננת להפעיל בקו 2 רכבות לכל כיוון בשעות השיא. משך הנסיעה בין תחנת ההגנה בת"א לראשון לציון-מערב יהיה כ-16 דקות. הפרויקט נמצא בשלבי ביצוע מתקדמים.

מסילת העמק

יותר מ-100 שנה לאחר הקמתה של רכבת העמק, שחיברה בין דמשק לחיפה, תשוב הרכבת לנוע בעמק יזרעאל, עם שינוי קל בתחנתה הסופית - במקום לבירת סוריה, יגיעו נוסעי הרכבת מחיפה לבית שאן בתוך 46 דקות. ההשקעה בפרויקט מוערכת במיליארד שקל והעבודות צפויות להסתיים ברבעון השני של 2008. אורך הקו יהיה 73 ק"מ ויכלול מסילה כפולה בין חיפה לנשר ומסילה בודדת בין נשר לבית שאן, וכן הקמת תחנות חדשות בנשר, כפר יהושע, כפר ברוך, עפולה ובית שאן. על פי התכנון, תפעיל רכבת ישראל בקו זה רכבת אחת בשעת השיא. הוצאת המכרזים לפרויקט מתוכננת לשבועות הקרובים.

קו חיפה-כרמיאל

השלוחה הצפון-מזרחית של רכבת ישראל תחבר בין קרית מוצקין לעכו ומשם לכרמיאל, ותעצור בדרך בתחנות הרכבת נעמן, אחיהוד וכרמיאל. אורך התוואי הוא כ-24 ק"מ (מעכו לכרמיאל). היקף ההשקעה בפרויקט הוא כמיליארד שקל. מועד סיום העבודות המשוער הוא הרבעון השלישי של 2008, משך הנסיעה המתוכנן הוא כ-32 דקות בין כרמיאל לחיפה ואמורות לנוע בקו שתי רכבות לכל כיוון בשעת השיא. תוואי הרכבת כולל כריית מנהרה באורך של כ-5 ק"מ וגם התוכנית לקו זה הוגדרה בעלת חשיבות לאומית ומקודמת בוועדה לתשתיות לאומיות. בקרוב צפויים להתפרסם מכרזים לפרויקט.

קו אשקלון-באר שבע

על פי התחזיות, אחד הקווים המרכזיים באזור הדרום. קו זה אמור לחבר בין באר שבע לנתיבות, שדרות ואופקים - עד לאשקלון. אורך הקו יהיה כ-70 ק"מ והקמת הקו הכפול תאפשר חיבור בין מסילות לוד-באר שבע למסילת אשקלון-ארז. הפרויקט הוגדר בעל חשיבות לאומית והוא מקודם בימים אלה בוועדה לתשתיות לאומיות. העבודות לאורך הקו צפויות להסתיים לקראת סוף 2008 והיקף ההשקעה בקו כולו הוא כמיליארד שקל. משך הנסיעה המתוכנן מתחנת ההגנה בתל אביב לתחנת באר שבע-צפון הוא 67 דקות ברכבת ישירה ו-87 דקות בנסיעה הכוללת עצירה בכל 9 תחנות הביניים. רכבת ישראל מתכננת להפעיל לאורך הקו 2 רכבות לכל כיוון בשעות השיא, אחת מהן תהיה פרוורית (עוצרת בכל תחנות הביניים). העבודות בפרויקט אמורות להתחיל בקרוב.

קו רעננה-תל אביב

פרויקט הכולל הקמת מסילה כפולה בין תחנת האוניברסיטה בתל אביב לשתי תחנות שיוקמו ברעננה, ברחובות ירושלים וסוקולוב (צומת רעננה מרכז). אורך התוואי הוא 24 ק"מ ומשך הזמן המתוכנן לנסיעה בין תחנת האוניברסיטה לרעננה, כולל עצירה בתחנת הרצליה, הוא 11 דקות. רכבת ישראל מתכננת להפעיל 2 רכבות בשעת השיא כשבקו זה צפויות לפעול רכבות מהירות, שינועו במהירות של עד 160 קמ"ש. העבודות בקו זה יתבצעו במקביל לעבודת סלילת כביש הרוחב 531, מכביש 6 דרך כפר סבא לכביש החוף. מועד הסיום המשוער של העבודות בקו זה הוא הרבעון השלישי של 2009. בקרוב אמור להתפרסם המכרז לכביש 531, ומיד לאחר מכן יוצא המכרז לקו הרכבת.

הקו המהיר לירושלים

הפרויקט המרכזי והמורכב ביותר של רכבת ישראל בתוכנית החומש הנוכחית. קו הרכבת A1 נחשב מורכב במיוחד בשל התוואי הקשה בו הוא עובר. על פי אומדני רכבת ישראל ההשקעה בקו תסתכם ב-3.8 מיליארד שקל, אך מומחים בענף התחבורה מעריכים כי ההשקעה בפרויקט תגיע ל-7 מיליארד שקל. קו הרכבת המהירה לירושלים, דרך מודיעין ונתב"ג, כולל גשרים ומנהרות. מנהרה אחת תהיה באורך של 11 ק"מ ותעבור ברובה מתחת לאפיק נחל יתלה. באזור זה גם יוקם גשר, שיוביל אל המנהרה. הקטע האחרון של הקו יהיה בין צומת דניאל לירושלים. קטע זה הוא היקר והמסובך בקו; חלקם של המנהרות והגשרים בו, ביחס לאורכו, הוא הגבוה ביותר - כ-20 ק"מ במנהרות וכ-5 ק"מ בגשרים מתוך אורך כולל של כ-30 ק"מ.

הקו יוקם ברובו בצמוד לתוואי כביש מספר 1 (ת"א-ירושלים), ויסתיים בתחנה התת-קרקעית שתיבנה מצפון לבנייני האומה בירושלים בעומק של 80 מטר. הרכבת המהירה מת"א לירושלים תגמע את המרחק בזמן של 28 דקות, ובשעות השיא מתוכננות לפעול 6-4 רכבות בשעה. העבודות צפויות להסתיים באמצע 2009. כמה מכרזים לפרויקט כבר פורסמו.

הקו לאילת

הפרויקט היחיד שלא נכלל בתוכנית החומש הרשמית של רכבת ישראל. הקמת המסילה הכפולה לאילת צפויה לעלות כ-7 מיליארד שקל - הפרויקט היקר ביותר של הרכבת בשלב זה. עם זאת, הפרויקט נמצא בבדיקת היתכנות כלכלית ועדיין לא התקבלה החלטה חד-משמעית על התחלת ביצוע המסילה. התוכנית הועלתה לראשונה עוד בשנות ה-50 על ידי ראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון. שמונה פעמים אישרה אותה הממשלה, אבל מסיבות שונות הפרויקט לא מומש.

הכוונה היא שהרכבת הראשונה תצפור בכניסה לאילת ב-2009. כיום קיימת מסילה מתל אביב לבאר שבע. בפרויקט תונח מסילה מבאר שבע לדימונה, בהמשך לנחל צין ומשם לאילת. מסילה זו תאפשר הפעלת רכבות שינועו במהירות גבוהה של 200 קמ"ש. בעתיד תשודרג גם המסילה מתל אביב לבאר שבע, כך שהרכבות המהירות יוכלו לנוע גם עליה.

פרויקט חשמול הרכבת

אחד הפרויקטים החשובים של הרכבת בתוכנית החומש הנוכחית. מדובר במכרז להעברת מערך הרכבות הקיים מהנעה המבוססת על דיזל להנעה באמצעות חשמל. ההשקעה בפרויקט מוערכת ב-1.6 מיליארד שקל. כמה מהחברות הגדולות בעולם הביעו התעניינות במכרז. רכבות הפועלות באמצעות הנעה חשמלית קיימות כבר מ-1860. לרכבות אלה יש יתרונות רבים, בהם הפחתת זיהום האוויר והרעש ועלויות נמוכות יותר. החלפת רכבות הדיזל ברכבות חשמליות תהיה הדרגתית, והרכבות החשמליות הראשונות יפעלו ב-2007. פרויקט החשמול מתוכנן לסוף 2009. בשלב הראשון יותאמו כ-300 ק"מ של מסילות לחשמל. כיום מתפרשת הרשת על פני כ-850 ק"מ, ובסוף תוכנית החומש צפויה הרשת לכלול כ-1,500 ק"מ. המכרז לפרויקט כבר פורסם ובחודשים ייקבע הזוכה.




הדמיות של תחנות רכבת מתוכננות (מלמעלה):דימונה, אשדוד ומודיעין



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו