בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האוטו שלנו קטן וירוק

באוטובוס אגד מתוצרת ליילנד שנמכר ב-eBay אי אפשר להסיע נוסעים, אבל הזוכה בדגם משנות ה-60 יכול להציבו בגאווה על המזנון בסלון. דגמים של "גמדא" ו"סברא", שיוצרו בארץ, הם עכשיו מושא תשוקתם של אספנים, בהם ישראלים אחוזי נוסטלגיה המתגוררים בחו"ל

תגובות

ילד בן 4 מקבל מכונית צעצוע. חדשה באריזה. ראשונה נזרקת לפח האריזה. הילד המאושר והסקרן יעביר את המכונית מסכת תלאות שגם בוחן רכב בוגר, מקצועי ויצירתי אינו מסוגל לדמיין. קרוב לוודאי שלאחר זמן מה גלגל או שניים יאבדו, חלקים ייתלשו, צבע יתקלף והמכונית תתגלגל אל פח האשפה. עשרות שנים לאחר מכן, הילד הוא כבר אדם בוגר וברגע של נוסטלגיה עשוי להיזכר בצעצועי ילדותו. האספנים שבין הבוגרים עשויים גם לנסות להשיב לרשותם את הצעצועים המוטוריים בטעם הילדות. מכוניות הצעצוע, בעיקר במצב חדש ובאריזה מקורית, יכולות להיהפך לפריט אספנות קשה להשגה ובהתאם לכך גם מחירן.

ילדי שנות ה-60 בישראל זכו לשחק במכוניות צעצוע מתוצרת מקומית בניחוח של גאווה לאומית. בקיבוץ כפר הנשיא הוקם באותה תקופה מפעל קטן שייצר, ייבא ושיווק לשוק המקומי שורת דגמים של כלי רכב ששמם מלמד על גודלם - "גמדא". חלק מהדגמים עוצבו וקושטו על בסיס כלי הרכב שהיו בשימוש באותן שנים בארץ ובהשראת רוח הזמן - משטרת ישראל, צה"ל, דואר ישראל, אגד, אל על ועוד. לקראת אמצע שנות ה-60 הושבת קו הייצור. אחרי כן החלה גמדא לשווק, תחת השם גמדא-כור, קו חדש לייצור המוני ומקצועי יותר של דגמי מכוניות, "סברא" שמו, בשיתוף פעולה עם יצרן צעצועים אמריקאי. השם הרומז על הצבר הישראלי יועד לקו של דגמים ששווקו ברחבי העולם. הפעם היו אלה בעיקר מכוניות אמריקאיות משנות ה-60 ודגם אחד חריג במוצאו של כוכבת פולקסווגן - החיפושית. ייצור זה נמשך בשנות ה-70 עד שהמפעל סגר את שעריו מסיבות כלכליות.

באפריל השנה נמכר במכירה פומבית באתר eBay אוטובוס אגד מתוצרת ליילנד, דגם משנות ה-60. המוכר האנגלי קיבל כ-4,800 שקלים. אבל הזוכה המאושר לא יכול להסיע נוסעים באוטובוס שעבר לרשותו, אלא לכל היותר להציבו לנוי על המזנון בסלון ביתו. מדובר בצעצוע של גמדא מתוצרת ישראל, דגם של הליילנד המקורי, שאינו הראשון שנמכר במסגרת זו. שני המתמודדים האחרונים על המכירה, במאבק צמוד ומתוח, הקפיצו את מחירו של הפריט באלפי שקלים. זהות הזוכה נותרה חסויה.

המתמודד השני, שהצעתו הסופית היתה קרובה מאוד לסכום הזכייה, הוא אריק חצרוני, ישראלי המתגורר בלוס אנגל'ס זה 11 שנים. חצרוני הוא בעליה של דינמיק אל-איי, חברת משלוחים שבין השאר מובילה בשביל אנשים פרטיים רכבי אספנות לישראל. רכבי האספנות הפרטיים שלו, קטנים קצת יותר, מונים כ-30 דגמים של גמדא.

חצרוני, חבר אגד לשעבר, מחפש זה כעשור בעיקר את האוטובוס של גמדא, ובינתיים אוסף דגמים אחרים של החברה. "ישנו בחור דתי אחד בברוקלין שברשותו שני אוטובוסים", הוא מספר, "אבל אני, שמסוגל להוציא אפילו 1,000 דולר על דגם דומה, עדיין לא מצאתי".

מי שמחזיק בבעלותו שלושה אוטובוסים הוא רפי איליויצקי, איש היי-טק המתגורר עם משפחתו באנגליה זה 13 שנים. לאיליויצקי אוסף מכובד במיוחד למי שהחל לאסוף רק לפני כשנתיים - 30 דגמי גמדא וכ-110 דגמי סברא. הוא מתייחס ברצינות רבה לנושא, מקפיד לאחסן את דגמיו ארוזים היטב וממליץ בכל פה לשמור אותם הפוכים, על הגג, כדי למנוע את שחיקת המכלול התחתון וגלגלי הגומי של כלי הרכב הקטנים.

את אוסף הדגמים שהחל את דרכו במפעל הקטן בכפר הנשיא רכשו האספנים ממקורות שונים ברחבי העולם. איליויצקי מספר שכמחצית הדגמים של גמדא שברשותו קנה בחנות עתיקות קטנה בצרפת, ואחרים - במדינות רבות בעולם ובהן ארגנטינה, ניו זילנד, אוסטרליה וגם הונג קונג.

שני האספנים, בשנות ה-40 לחייהם, מודים שהמרחק מישראל והאופי הלאומי-הנוסטלגי של הדגמים הם מרכיבים נכבדים בחשיבותו של האוסף בעיניהם. מניע נוסף שהם מציינים הוא זיכרונות ילדותם בשנות ה-60, אז נהגו לשחק בדגמים של גמדא.

איליויצקי אף קיבל לאחרונה חסות מיצרן צעצועים גדול מבריטניה כדי להוציא קטלוג מפורט של ההיסטוריה, הדגמים ומחירם. הוא מכריז על עצמו "ישראלי בנשמה" ומציין שהוא רואה בקטלוג דרך להציג בגאווה את ישראל לפני העולם, בדרכו. עד כה ערך רישום של 66 דגמים של גמדא ו-190 של סברא.

לכל מי שנזכר ששמר בבוידעם צעצועים משנות ה-60 וכעת סבור שמדובר באוצר, מבהיר איליויצקי כי קשה מאוד למצוא צעצועים ששרדו במצב טוב. לדבריו, המחיר הממוצע לדגמים השונים, חוץ מהאוטובוס, הוא 100 עד 150 דולר לדגם במצב טוב. הדגמים הצבאיים, שהיו לרוב פשוטים יותר, נמכרים אף במחיר נמוך מזה. את הפופולריות של הדגמים הוא תולה בעניין שהחלו לגלות האספנים בשנים האחרונות בדגמים מיוחדים, נידחים, שבעבר לא יוחסה להם חשיבות.



מכונית משטרה של "גמדא", מתוך האוסף של אריק חצרוני



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו