בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פיתוח ישראלי חדש מאפשר העברת הילוכים אוטומטית באופניים

תגובות

"אנשים לא מצליחים למחוק את החיוך מהפנים שלהם", כך מתמצת ערן קלי, מקים חברת "מונוטורק" את חוויית הרכיבה על האופניים בהם מורכבת ההמצאה, שלדעתו ולדעת אנשי החממה הטכנולוגית "כנרות" בצמח שבעמק הירדן, תחולל מהפיכה בענף האופניים. מנהל החממה, הד"ר מאיר טייכנר, מגדיר את ההמצאה כ"מהפכה" ו"שינוי דרמטי".

מדובר במערכת הילוכים (גיר) אוטומטית לאופניים, ללא תמיכת מערכות מחשוב או אלקטרוניקה, שגורמת לכך שבכל מהירות נסיעה הגיר יהיה בהילוך הנכון. הגיר האוטומטי הוא מוצר קטן וקל שמורכב במרכז הגלגל האחורי, "ולא נודע כי בא אל קרבו", מתגאה קלי.

ממציא הגיר מתעקש לשמור על אנונימיות ומסרב להחשף, אך ידוע שהוא צעיר ללא השכלה אקדמית, שנהג לפרק ולהרכיב מנועים מגיל עשר, ובגיל 19 היה בעל מוסך לשיפוץ מכוניות ואופנועים. הרעיון למערכת עלה בראשו בעת נסיעה על אופני הרים בירידה תלולה, שחייבה אותו להאט בבת אחת. פנייה חדה בהמשך הדרך הביאה למצב בו הוא נאלץ להמשיך ברכיבה ממצב של עצירה כמעט מוחלטת. "מדובר בסיטואציה מוכרת לרוכבי אופניים", מסביר קלי, "הדבר דומה למנוע ש'נחנק'". במצב כזה, משך זמן העברת ההילוכים עלול לגרום לעצירת האופניים ונפילת הרוכב, חוויה מפוקפקת שרוכבי אופניים רבים חוו על בשרם.

הפיתוח החדש יביא להחלפת הילוכים במהירות מסחררת, שאינה אפשרית במערכות הילוכים ידניות. העברת ההילוכים תיעשה ללא ניתוק כוח, כפי שקורה למשל בעת לחיצה על דוושת המצמד במכונית. במערכת החדשה, אפילו העברה מהילוך שמיני להילוך ראשון, לדוגמה, מתבצעת בפרק זמן מזערי. אנשים שכבר התנסו ברכיבה על אופניים בהן הותקן הגיר האוטומטי, תארו חוויית נסיעה "חלקה", שבה רק שקט מוחלט מאפשר לשמוע צליל נקישה חלש כתוצאה מהחלפת הילוך.

הד"ר טייכנר מדגיש, כי החממה לא היתה נרתמת לפיתוח המערכת ללא הוכחת הכדאיות הכלכלית שבה. להערכת אנשי החברה, בעולם נמכרים מדי שנה יותר מ-100 מיליון זוגות אופניים. "מדובר בשוק של כ-20 מיליארד דולר בשנה", ממחיש הד"ר טייכנר. השוק גם נמצא במגמת גידול מואץ בגלל סיבות תרבותיות, ספורטיוויות ו"ירוקות". אבל טייכנר מודה, ש"ההמצאה לא היתה מתרוממת אם היה מדובר רק בעיסוק כלכלי. המכנה המשותף סביבו התאחדנו היה האהבה לאופניים".

עם תחילת הפיתוח, נדהמו אנשי מונוטורק לגלות שברחבי העולם רשומים למעלה מ-250 פטנטים לגיר אוטומטי לאופניים. אבל בדיקה העלתה, שלפטנט שלהם יתרון בולט, בהיותו קומפקטי. בשעה שבמונוטורק עסקו בפיתוח ההמצאה, החלה חברה יפאנית לשווק גיר אוטמטי מתקדם. אולם גיר זה יקר ועל הקונה לרכוש אותו כשהוא מורכב מראש על האופניים.

לדברי טייכנר וקלי, פלח השוק אליו מיועד המוצר החדש הוא "אופני הנוחות" או "אופני ערים" - כלומר אופניים איתם נוסעים לעבודה, לקניות או לטיול בפארק. לאחר פיתוח נוסף של המערכת, הם מקווים להיכנס גם לשוק אופני ההרים והמרוץ. מחיר המערכת יהיה כ-400 דולר, לעומת כ-1,000 דולר למערכת היפאנית. קלי טוען, כי המטרה היא "לא לייצר עוד מוצר מדף, אלא גם לייצר חוויה".



הגיר האוטומטי (למעלה), וערן קלי (למטה), אתמול. חוויית נסיעה "חלקה"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו