בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרכבת לאילת הוכרזה כתוכנית תשתית לאומית

פרויקט מסילת הרכבת לאילת יעבור עתה לשלבי תכנון ואישור סטטוטורי, אך העלות הכוללת עדיין לא ידועה, וגם התועלת הכלכלית מוטלת בספק

תגובות

פרויקט קו הרכבת לאילת הוכרז כתוכנית תשתית לאומית, ובכך עברה התוכנית מרעיון כללי לשלבי תכנון מפורטים. התוכנית תועבר כעת לטיפולה של הוועדה לתשתיות לאומיות ותיכנס למסלול אישור סטטוטורי מהיר במסגרת הוועדה.

הטיפול בתוכנית לתשתית לאומית נחלק לשלושה שלבים, מיום הכרזת הפרויקט כתשתית לאומית על ידי ראש הממשלה ועד למימושו: שלב גיבוש התוכנית - טרום הליכים סטטוטוריים; שלב התכנון הסטטוטורי, שמחליף למעשה את ועדות התכנון השונות; ושלב הביצוע - הוצאת היתרי בנייה.

משך הזמן הממוצע לאישור תוכנית לתשתית לאומית, מיום הכרזת הפרויקט כתשתית לאומית ועד לאישורה, הוא כשנה וחצי. בראש הוועדה הכפופה למינהל התכנון במשרד הפנים עומדת האדריכלית בינת שוורץ, והיא מונה 15 חברים - עשרה מתוכם נציגי השרים הרלוונטיים, והיתר הם נציגי הציבור, הירוקים, מינהל מקרקעי ישראל, רשויות מקומיות והמתכננים.

היקף הפרויקט המתוכנן נאמד ב-7-6 מיליארד שקל להנחת מסילה כפולה, שתחבר את אילת עם רשת המסילות הארצית. שרי האוצר והתחבורה מעוניינים לקדם את קו הרכבת, ולא פעם ציינו כי גם אם הקו לאילת כפרויקט בודד אינו כלכלי, הרי שהתרומה שלו מבחינה מקרו-כלכלית חשובה.

לאחרונה הוגשה למשרדי האוצר והתחבורה חוות דעת מתוקנת של חברה אמריקאית, שעל פיה הקמת מסילת הברזל תעלה כפליים מהסכום שתוכנן במקור. עיקר השינוי במחיר נזקף לעובדה שהתכנון כעת הוא למסילה כפולה בתוואי ולא למסילה אחת, כפי שתוכנן בתחילה.

רעיון הקו לאילת אינו חדש: כבר ב-51' הצהיר ראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון, כי בתוך שלוש שנים יופעל קו הרכבת לאילת. מאז כבר אישרה הממשלה את ההצעה שמונה פעמים, אבל הפרויקט לא מומש. בשנה שעברה הודיעו שרי האוצר והתחבורה על תחילת שלב התכנון, שיבוצע על ידי הסקטור הפרטי בשיטת BOT, בה היזם בונה, מתחזק ומתפעל את הנכס ומחזיר אותו בתום תקופה שנקבעה מראש למדינה.

ההערכה היא כי גם אם הפרויקט יבוצע על ידי הסקטור הפרטי, עדיין יידרש מימון ממשלתי בצורת מענק הקמה, בהיקף שבין 50% בפרויקטים קטנים ל-80% בפרויקטים גדולים. בתוכנית החומש של רכבת ישראל, שהיקפה 20 מיליארד שקל, הוקצו לתכנון הפרויקט כמה מאות מיליוני שקלים. סלילת הקו לא תוקצבה בתוכנית החומש של הרכבת. על פי התכנון, השקת הקו מתוכננת ל-2009. השאיפה של המתכננים היא שהרכבת בקו לאילת תחבר את נמל אשדוד לנמל אילת, כדי להתחרות בהעברת המטענים בתעלת סואץ.

למרות הכל, התוכנית נתקלת בביקורת ניכרת. לדברי המבקרים, עלויות השינוע, הפריקה והטעינה כיום כפולות מעלויות ההובלה בתעלת סואץ. יותר מכך, לטענתם גם השינוי המבני בנמלים, שיוזיל על פי ההערכות את העלויות, לא יהפוך את האלטרנטיווה יבשתית לכדאית. ספק גם אם קו כזה מסוגל לסייע לפיתוח הנגב במידה שמצדיקה את ההשקעה.




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו