שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

כבד את אביך ותתחרה בו ראש בראש

הרב רפאל הלפרין הקים לפני 16 שנה חנות משקפיים, והרחיב אותה בלחץ ילדיו; אבל שניים מהבנים, יעקב ודוד, החליטו שזה לא מספיק להם, פרשו והקימו את 40-90, רשת מתחרה. כעת הרב, המבקש לשמור על אחדות המשפחה, מנסה להחזיר אותם הביתה

נופר סיני
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נופר סיני

כבר כמה ימים שבניו של הרב רפאל הלפרין, יעקב ודוד הלפרין, מסתובבים בעינים טרוטות. פרשת הדרכים בה הם מצויים מדירה שינה מעיניהם. פחות מחצי שנה עברה מאז פרשו בסערה מניהול רשת אופטיקה הלפרין, והקימו רשת חנויות אופטיקה המתחרה בזו של אביהם.

לבטיהם קשים מכיוון שלא ברור להם מה הם רוצים יותר - להיענות להפצרותיו של אביהם ולשוב לעזור לו לנווט את ספינת האופטיקה הגדולה, או לשוט קדימה בסירת המנוע הזריזה שלהם לחירות ניהולית ועסקית. בימים הקרובים יידרשו השניים להכריע לגבי עתידם, ולהודיע לאביהם על החלטתם.

זהו ראיון ראשון עם יעקב ודוד הלפרין מאז פרשו מהרשת, וניסיון להבין מה יגבר בשיקוליהם - הערכים שחונכו על ברכיהם, לכבד את אביהם ולציית לו, או רצונם החזק להשתחרר מחסותו ולעשות לביתם.

קולות הזכוכית המתנפצת שבקעו ממקלטי הרדיו במשך חמש עשרה השנים האחרונות והכריזו כי הרב רפאל הלפרין שובר את המחירים בשוק האופטיקה, נדמו לפני פחות מחצי שנה; את מקומם תפס קול נפץ אחר, עז לא פחות. שני בניו של הרב הלפרין - יעקב הבכור, ששימש מנכ"ל אופטיקה הלפרין, ודוד הצעיר ממנו, ששימש משנה למנכ"ל - ניתצו את הכבלים המשפחתיים והקימו רשת שאמורה להתחרות ראש בראש בזו של אביהם, רשת חנויות האופטיקה 40-90.

שוק האופטיקה בישראל, שמגלגל 1.2 מיליארד שקל בשנה (לא כולל שוק משקפי השמש שתורם 700 מיליון שקל נוספים), עוקב בסקרנות ובעניין אחר שיטת הפעולה השונה של הרשת החדשה. הרב הלפרין, מהשחקנים הבולטים והגדולים בשוק, עוקב אחר הרשת החדשה בדאגה: הוא מרגיש את רוחות התחרות של שני בניו מנשבות בגבה של רשת חנויות אופטיקה הלפרין.

אופטיקה הלפרין - המונה כיום 73 חנויות, מגלגלת 120 מיליון שקל בשנה ואוחזת בנתח שוק של כ-10% - נחשבת לרשת הדיסקאונט הגדולה בתחום האופטיקה. לשם השוואה, רשת חנויות האופטיקה אופטיקנה מונה כ-23 חנויות פחות, ומגלגלת כ-30 מיליון שקל יותר. 30% משוק האופטיקה בישראל מתבססים על רשתות; היתר מתבססים על כ-700 חנויות אופטיקה פרטיות.

על אף שהיא רשת גדולה ועתירת חנויות, פועלת אופטיקה הלפרין כעסק משפחתי לכל דבר. שבעה ילדים לרב הלפרין מנישואיו השניים לברטי, חמישה בנים ושתי בנות. עד לפני פחות מחצי שנה, היו כל הילדים ללא יוצא מן הכלל מעורבים במפעל החיים של המשפחה, רשת האופטיקה.

מיום הקמתה של הרשת, מנוע הצמיחה שלה היה ילדי הרב. לרב עצמו לא היו שאיפות התרחבות מרחיקות לכת מעבר לחנות האופטיקה המשגשגת שהקים ברחוב רבי עקיבא בבני ברק לפני 16 שנה. ואולם, כל ילד שגדל והגיע לפרקו, קיבל מפתחות לחנות חדשה של אופטיקה הלפרין - וכך צמחה הרשת.

"הדבר הכי חשוב לי הוא שהמשפחה תישאר מאוחדת", אומר הרב הלפרין. זו אולי הסיבה שכאשר הילדים ביקשו ממנו לממש את שאיפותיהם העסקיות ולפתוח עוד ועוד חנויות, הוא הסכים. התנאי הבלתי כתוב לכך היה שהילדים ימשיכו לחסות בצלו, וישאירו את מושכות המשפחה והעסק בידיו, ברוח "כבד את אביך ואת אמך". אך המציאות הראתה שזה לא כל כך פשוט.

מרידות ראשונות

ראשונים למרוד בהגמוניה הפטריארכלית היו שני האחים האמצעיים, משה ושמואל, שהחליטו לפני שש שנים לצאת לדרך עצמאית. השניים הקימו רשת חנויות אופטיקה מתחרה שנקראה גם היא אופטיקה הלפרין. על האכזבה והכעס משני הבנים המורדים גברו עקרונותיו של הרב הלפרין, שאחדות המשפחה עומדת מעל הכל, ולכן הוא איפשר למשה ולשמואל להחזיק ברשת החנויות בעלת השם הזהה לרשת המשפחתית.

כיום הרשת של שני הבנים, המונה 20 חנויות (כ-30% מהמותג), נחשבת לחלק ממניין החנויות ברשת. הרשת גם משתמשת בכל השירותים של הרשת המשפחתית, החל בקניינות סחורה וכלה בפרסום וביחסי ציבור, והצרכנים אינם יכולים להבחין בין שתי הרשתות. למעשה מדובר ביצור כלאיים עסקי, בין חברה בת לבין שתי חברות נפרדות.

הדברים ברשת המטולאת המשיכו לזרום, פחות או יותר, על מי מנוחות, והרב ניסה בכל כוחותיו להמשיך ולשמור על אחדות המשפחה. ואולם, בקיעים נוספים החלו להיווצר לפני כשנה.

"ביקשנו לקבל אחוזים מהרשת ששייכת במאה אחוז לאבא, ואנחנו ואחינו עבדנו בה כשכירים", אומרים האחים יעקב ודוד. "פתאום הבנו שעם כל הכבוד למשכורות הגבוהות שאנחנו מקבלים, אם אבא מחליט למכור את הרשת ולתרום את הכסף לצדקה - אנחנו נשארים בלי כלום". כששטחו השניים את בקשתם בפני אביהם, מיהר הרב הלפרין לקנות לכל אחד מהם BMW מפוארת בשווי חצי מיליון שקל; עם זה, סירב לתת להם אחוזים מהרשת.

המכוניות המפוארות בהחלט שימחו את יעקב ודוד הלפרין, אך לא סיפקו אותם. הם המשיכו לבקש מהאב אחוזים מהרשת; לבסוף הרב נעתר. "כפתרון", אומרים השניים, "הציע אבא שנמצא לרשת קונה שייאלץ להעסיק אותנו כמנכ"לים ולתת לנו אחוזים".

הפתרון מצא חן בעיני יעקב ודוד. השניים לא בזבזו זמן ובינואר האחרון רקמו עסקת מכירה של הרשת ליהלומן דוד אלישיוב, דודה של אשתו של דוד הלפרין. "העסקה נתפרה היטב והיתה מעולה לכל הצדדים", הם מספרים, "ניתנה מקדמה בת מיליון שקל, ונראה היה שהעסק סגור". ואולם, ברגע האחרון העסקה התפוצצה.

אבא פוצץ את העסקה כי "הושפע מאמא"

השערות רבות התעופפו לאוויר לגבי הסיבה לקריסת העסקה. היו שאמרו שנתגלעו חילוקי דעות בין הרב הלפרין לדוד אלישיוב לגבי המשך העסקת הילדים ברשת; היו שאמרו ששני הבנים הפורשים, משה ושמואל, טירפדו את העסקה. יעקב ודוד שופכים אור חדש ומפתיע על הסיבה לפיצוץ העסקה: "אמא אמרה לאבא שהיא מפחדת שאם ימכור את הרשת זה יפגע באחדות המשפחה. אבא הושפע מאמא, צינן את העניינים וביטל את העסקה".

בזה לא נסתם הגולל על ניסיונות המכירה של הרשת. כמה שבועות לאחר פיצוץ העסקה עם אלישיוב, היו גישושים נוספים למכירת הרשת, הפעם לאיש העסקים מאיר גורביץ'.

במקביל, גברה התמרמרותם של שני הבנים, יעקב ודוד. "בעשר השנים האחרונות הנוכחות של אבא בעסק היתה אפסית", הם מספרים. "לפתע בשנה האחרונה הוא החל להגיע לעתים קרובות יותר ולגלות מעורבות", אך לדבריהם, אחרי כל כך הרבה שנים שבהן עסק בכתיבת ספרי קודש, האב כבר "לא היה מחובר לדברים שהשתנו בתחום האופטיקה". עם זאת, הרב המשיך לנהוג בריכוזיות ולדרוש שהדברים יתנהלו כרצונו, ושני הבנים מספרים: "הרגשנו מיותרים".

האחים מקימים רשת חדשה ללא הון התחלתי

לדבריהם, הקש ששבר את גב הגמל היה התפוצצות עסקת המכירה לגורביץ'. "הבנו שאין לאבא כוונה ממשית למכור את הרשת, וככל הנראה לא נקבל אחוזים". הבנה זו גרמה לשניים להתפטר מתפקידי הניהול הבכירים ברשת בתחילת מארס השנה, ולצאת לדרך עסקית חדשה, בה יתחרו באביהם בדיוק במגרש הביתי שלו: רשת חנויות אופטיקה הממוצבת כזולה.

שבועיים מיום שהונח מכתב ההתפטרות על שולחנו של אביהם, נולדה רשת האופטיקה 40-90, ושתי חנויות נפתחו. מאחר שלא היה ברשותם כל הון התחלתי, נאלצו יעקב ודוד להיפגש עם מנכ"ל בנק איגוד, הבנק שעובד עם רשת אופטיקה הלפרין, ולבקש הלוואות לפתיחת הרשת החדשה.

פחות מחצי שנה לאחר מכן, מונה הרשת 13 חנויות, שש מהן במשביר החדש לצרכן עם הסכם לפתיחת חנויות בכל סניפי המשביר. הרשת מעסיקה 45 עובדים, עם צפי לפתיחת 31 חנויות עד סוף השנה. לדבריהם, רוב ההלוואות כבר שולמו, והשניים מספקים תחזית זהירה שעד סוף השנה תגלגל הרשת 30 מיליון שקל.

"כמה עולה עט פלסטיק פשוט?" שואל יעקב הלפרין, "לא יותר מעשרה שקלים", הוא ממשיך. "ובכן, משקפיים שוקלים כמו עט פלסטיק, ולא צריכים לעלות הרבה יותר. אבל תשאלי בן אדם כמה אמור לעלות זוג משקפיים, הוא לא ידע לענות לך, מכיוון שבפסיכולוגיה של אנשים משקפיים נתפשים כמוצר עם עלות בלתי מוגבלת". במשפט זה מתמצת יעקב את משנתה של הרשת החדשה, ששמה 40-90 - שם המשקף את טווח המחירים (בדולרים) של משקפיים בחנות.

ב-40-90 נמכרים כל מותגי היוקרה במסגרות משקפיים ובעדשות המשקפיים, אך במחירים שהם מחצית ממחירי השוק. ההסבר של יעקב ודוד לפערי המחירים הגדולים הללו הוא במתכון שפיתחו לניהול רשת אופטיקה זולה, על סמך ניסיון של שנים מניהול רשת האופטיקה של אביהם.

ראשית, הם מזכירים את בדיקות העיניים: לדבריהם, עיקר העלות של רשת אופטיקה הוא בציוד בדיקות העיניים היקר ובכוח האדם המיומן. "ברשת שלנו אין בדיקות עיניים. מי שצריך בדיקת עיניים הולך למקום אחר ואנחנו מזכים אותו ב-50% מעלות הבדיקה".

שנית, לדבריהם, אין צורך להחזיק מעבדה שמייצרת את המשקפיים על המקום, אלא מעבדה מרכזית שמשרתת את כל החנויות. החיסרון הוא שהמשקפיים לא מוכנות במקום, אלא תוך 48 שעות; היתרון הוא חיסכון משמעותי בעלויות. בנוסף, שני האחים השכילו לנצל את הקשרים ההדוקים שלהם עם יצרני משקפיים ברחבי העולם, והחלו לקנות סחורה בהיקפים קטנים ובמחירים זולים, כאילו היו רשת בת עשרות חנויות.

המתכון המוצלח שפיתחו, לדעתם, מוביל את האחים לומר: "אנחנו רוצים להיות רשת פיצוציות של חנויות משקפיים, הפוקס של האופטיקה", ומסבירים שמשקפיים הם מוצר צריכה ואופנה לכל דבר, ורשתות האופטיקה בישראל נהנות מה"אפיל" הרפואי שלו וגורפות רווחים של עשרות ומאות אחוזים.

"אנחנו לא מעוניינים להרוויח מאות אחוזים על כל לקוח שנכנס לחנות", אומרים השניים. "די לנו אם נרוויח מעט על הרבה לקוחות. החזון שלנו הוא שאנשים יקנו כמה זוגות משקפיים כדי שיוכלו להתאים לגווני החולצות בארון".

האחים: באופטיקה הלפרין העניינים מעט צולעים

כיום, לאחר שברור להם שמהלך ההתנתקות מאביהם היה נבון מבחינה עסקית, יכולים יעקב ודוד לנשום בהקלה. אולם הדבר היחיד שאפשר לקרוא על פניהם הוא בלבול: יושבים על הגדר, עם רגל אחת באופטיקה הלפרין - אביהם שמדבר על ליבם ללא הרף לאפשר לו לקנות מהם את הרשת החדשה ולחזור לנהל את אופטיקה הלפרין, ורגל שנייה בעצמאות העסקית והניתוק מהאב הדומיננטי.

מצד אחד, מצעד ארוך של אנשי עסקים, בעיקר מתחום הקמעונות, מגיע אל השניים עם הצעות לשיתוף פעולה: בהם, למשל, קמעונאית מזון ענקית שנמצאת איתם במו"מ מתקדם לפתיחת סניפים בחנויותיה, ועופר איתני, שעסקת הקנייה בה רצה לרכוש את רשת אופטיקה הלפרין השיתוף עם אייל פישמן התפוצצה השבוע.

מצד שני, טלפונים בלתי פוסקים מאביהם, העושה את הקיץ בשווייץ, מפצירים בהם לשוב לעסק המשפחתי. "אנחנו רוחשים לאבא יראת כבוד עצומה, לכן קשה לנו להשיב את פניו ריקם ולא להיענות לבקשותיו", אומרים האחים.

הנימוק של הרב הלפרין לרצונו להשיב את הבנים אל הרשת הוא אחדות המשפחה. אם יישאל הרב הלפרין מה מצבה של אופטיקה הלפרין לאחר עזיבת יעקב ודוד, ישיב בוודאי כי מעולם לא היה טוב יותר. אך יעקב ודוד אומרים שהעניינים ברשת מעט צולעים. אין מנכ"ל שמנהל אותה בפועל, ומאז שעזבו לא נפתחה אף חנות חדשה, בעוד שבימים כתיקונם היו פותחים באופטיקה הלפרין 12 חנויות חדשות בשנה. גם המבצעים האגרסיוויים, לדבריהם, מנסים לחפות על מחסור ביד מנהלת ומכוונת.

האחים מציירים שני תסריטים אפשריים להתנהלותם מול הלחצים הכבדים שמופעלים עליהם: האחד הוא חבירה לגוף קמעונאי מהגדולים במשק, שמחזר אחריהם בלהט, והקמת רשת "סטור אין סטור" בת מאה סניפים לפחות שתסגור סופית את דרכם חזרה לאופטיקה הלפרין. התסריט השני הוא שייענו לאביהם, ויחזרו לנהל את הרשת, כשיעקב ישב בכיסא המנכ"ל ודוד ימשיך לפתח את 40-90.

תגובת הרב הלפרין: מבחינה עסקית לרשת עדיף בלעדיהם

"כרחם אב על בניו", אומר הרב הלפרין על יחסו לבניו לאחר העזיבה. "אם אני מעוניין שיחזרו לנהל את הרשת, זה רק בשביל לשמור על אחדות המשפחה. מבחינה עסקית אני חושב שלרשת עדיף בלעדיהם". לדבריו, בהיעדרם של בניו, הרשת רק התבססה והתייעלה.

הרב הלפרין לא מכחיש כי הוא שב ופונה לבניו בבקשה שיחזרו "הביתה", כהגדרתו, אך הוא מקפיד להדגיש כי זה "ברמה של אב לבניו". עוד אומר הרב הלפרין כי הזרים לבניו מאות אלפי שקלים כדי לתמוך בצעדיה הראשונים של הרשת שהקימו, והוא מוכן ומזומן לעזור להם ולתמוך בהם גם בעתיד.

לדבריו, החל בשבוע הבא תצא רשת חנויות אופטיקה הלפרין במבצעי הנחה של עשרות אחוזים. כאשר הוא נשאל אם זה קשור במשהו לתחרות הטרייה מצד הבנים, עונה הרב הלפרין: "כלל לא".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ