בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך להוציא אוטובוס הולנדי ממגרש חניה ישראלי?

האוטובוס התלת מפרקי הגיע לנסיעת מבחן בחיפה

תגובות

טון הוא נהג אוטובוס חביב מהולנד, גבר במיטב שנותיו שבימים כתיקונם נוהג באוטובוס תלת מפרקי ארוך בעיר איינדהובן. אתמול הזדמנה לטון משימה שכמו לקוחה מסיוט שנרקח בתוכנית ריאליטי קיצונית: לנהוג באוטובוס בעל המראה העתידני בשם "פיליאס" מקרית חיים, דרך קרית אתא וצומת הצ'ק-פוסט הנורא עד חוף הכרמל - כחלק מהצגת יכולות הרכב לשר התחבורה, מאיר שטרית, ולראשי ערים באזור חיפה.

ה"פיליאס" ישתלב כבר ב-2007 במהפכה התחבורתית המתוכננת במטרופולין החיפאי. האוטובוס, שלו קיבולת של 240 נוסעים, יפעל כמו רכבת קלה בציר של 22 ק"מ מצפון הקריות עד דרום חיפה, כשהוא מונע בעזרת מנוע היברידי (חשמלי ודיזל משולב) ונוסע על נתיב מיוחד מוגבה שייסלל בעבורו במרכז הכביש. כאשר ייכנס לפעילות רשמית, יעקוב האוטובוס אוטומטית אחרי פסים מגנטיים שיוטמנו מתחת לאספלט.

בנסיעת המבחן התבררו כמה דברים: ראשית, המזגן (שבהולנד כלל אינו נחוץ) הוא כה חלש, עד שהאוטובוס הפך לסאונה. בשלב זה גילו שטרית וראש העיר חיפה, יונה יהב, חושים פוליטיים חדים - הם ויתרו על הנסיעה ב"פיליאס" ומיהרו למזגנים של מכוניותיהם הפרטיות; אחר כך התברר שאיכות הכבישים בדאון טאון חיפה אינה ממש ברמה הולנדית; ולבסוף הגיע המבחן הישראלי האולטימטיווי: איך לתמרן אוטובוס באורך 24 מטר החוצה ממגרש חניה, שמצדו האחד חסום חלקית על ידי מכונית חונה למרות סימון "אדום-לבן" ומצד שני על ידי מכונית שחצי ממנה חונה בניגוד לחוק על אי תנועה והחצי השני בולט לכביש.

טון שמר על ארשת פנים קפואה. לאט-לאט הוא פיתל את נחש המתכת החוצה מהחניה, תוך שהוא משתמש בגמישות שמעניק לו השילוב של גלגלים אחוריים בעלי יכולת ניהוג עצמאית ובמצלמת הווידיאו המאפשרת להימנע מגירוד מכוניות סוררות.

אחרי שעבר מבחן השרב הישראלי, אפשר היה להתפנות לבחון את מרכיבי אותה מהפכת תחבורה, ששטרית מדבר עליה רבות באחרונה. הצעד שננקט ביום ראשון - "יום תחבורה ציבורית חינם" - היה מגוחך, כיוון שהתקיים רק בחצי השני של היום ולא היה בו כדי לעודד את הנוסעים לעבודה בבוקר לנסות להשתמש באוטובוס או ברכבת.

לכן נותר לשכנע את הישראלי לעבור לתחבורה הציבורית על ידי פיתוח תשתית. הקמת תשתית הרכבת הקלה בתל אביב נאמד ב-12 מיליארד שקל, ואילו המערך העתידי בירושלים יעלה 3 מיליארד שקל. בחיפה החליטו על מערך צנוע יותר, 700 מיליון שקל, שיהיה בנוי על שלושה רבדים של תחבורה ציבורית: בתוך השכונות יפעלו מיניבוסים בעלי קיבולת של 22 נוסעים, שיאפשרו לתושבים להגיע לצירי התחבורה העיקריים בעיר. שם יעברו הנוסעים לאוטובוסים של אגד שינועו לכיוון שתי התחנות המרכזיות ביציאה הדרומית מהעיר. בתחנת המפרץ ייבנה גם רכבל לכיוון הטכניון והאוניברסיטה.

על פי התכנון, בשנת 2007 יהיה לנוסע החיפאי "כרטיס חכם", שיאפשר לו לעבור מה"פיליאס" ל"כרמלית", לאוטובוס אגד ומשם למיניבוס השכונתי. אולי עד אז יהיה ל"פיליאס" גם מזגן יעיל.



ה"פיליאס", אתמול בחיפה. בנסיעת המבחן התברר שהמזגן חלש מדי, והאוטובוס הפך לסאונה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו