לטעום את ההר

מישור עמיעז והר סדום

אזור: דרום מדבר יהודה אורך: כ-20 ק"מ משך: 3-5 שעות מפות: מדבר יהודה - דרום, מפה מס' 11 בסדרת "מפות טיולים וסימון שבילים" דרגת קושי: קלה, לכל מכונית (מוצעת תוספת ל-4x4 בלבד - דרגת קושי קלה) עונה מומלצת: כל השנה, למעט שיא הקיץ מגבלת שטחי אש: אין ציוד מומלץ: פנס

מפת המסלול

במישור הזה נחתו במלחמת העצמאות מטוסים קלים עם אספקה לנצורי סדום. כיום אפשר לנסות להמריא שם במכונית משפחתית. מישור עמיעז, שמשתרע בין מצוק ההעתקים להר סדום, הוא שטוח לחלוטין. זוהי תמונה מרשימה: פלטה בהירה בוהקת, תחומה בין הרים. מסלול הטיול חולף במישור עמיעז, נמשך ברגל בנחל פרצים ומערת הקמח (שנפתחה שוב למבקרים) ומעפיל להר המלח הגדול, הר סדום.

נקודת ההתחלה היא צומת כיכר סדום - כביש 90, הפנייה לנאות הכיכר ועין תמר, לא רחוק מצומת הערבה. מאפסים את מד המרחק ונוהגים צפונה בכביש מס' 90. כעבור 5.4 ק"מ חולפים על פני הכניסה הראשית למפעלי ים המלח. ב-6.9 ק"מ מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה לפי השילוט "מערת הקמח, הר סדום, נחל פרצים" וסימון שבילים אדום (מס' 11419 במפה). דרך העפר כבושה היטב ומושכת לכיוון צפון-מערב. ב-1.9 ק"מ מגיעים למישור. העקבות של הדקוטות שנחתו שם במלחמת העצמאות נמחו כבר מזמן מאדמת חוואר הלשון הפריכה. אבל יש לא מעט קוליס של כלי רכב אחרים, שיצרו נהגים שלא התאפקו וסטו מהשבילים המסומנים.

ב-2.2 ק"מ, בצומת, ממשיכים ישר עם הסימון האדום וכך גם ב-3.1 ק"מ. במזלג הבא, ב-4.3 ק"מ, בוחרים בזרוע הימנית, צפונה, עם הסימון האדום. ב-5.5 ק"מ מגיעים לרחבת חניה. ממשיכים לעקוב אחר הסימון האדום אבל ברגל (11401 במפה). ההליכה היא בתוך הערוץ של נחל פרצים, המנקז הראשי של המישור. הקירות, שמתנשאים עד לגובה של 30-40 מטרים, עשויים אלפי שכבות דקיקות, פתלתולות, מקומטות, כהות ובהירות.

אחרי כרבע שעה של הליכה נתקלים בשלט "מערת הקמח", פונים ימינה אל המנהרה ונבלעים בחושך. מדריכי טיולים רעי לב מספרים לילדים על תהום שפעורה מצד ימין; אין שום תהום. לכל היותר, סדק עמוק שנמשך לאורך כל המנהרה (מי שיאיר למעלה בפנס, יראה). בעקבות הגשמים בחורף האחרון נסגרה המערה למבקרים ובפסח האחרון, לאחר שיפוצים, היא נפתחה מחדש.

אחרי 150 מטרים מגיחים אל האור ואל ארובה טבעית שבה צריך לטפס שמאלה. עכשיו לילדים כבר לא תהיה ברירה אלא להתפלש קצת בחוואר ולהתקמח כמו שניצלים לפני טיגון. מהארובה מגיחים למגרש חניה קטן ולדרך עפר מסומנת סימון ירוק (11402). אפשר לצעוד בחזרה למכונית, מרחק של כ-700 מטרים, או להזעיק את הנהג.

מאפסים את מד המרחק בחניון הראשון (הנקודה שבה התחילה קודם לכן הצעידה) ונוהגים לאחור, כ-200 מטרים, עד לצומת הראשון. מכאן פונים שמאלה, עם הסימון השחור (11418) ולפי השילוט "מצפור הר סדום". ב-1.7 ק"מ וגם ב-2.7 ק"מ ממשיכים ישר. ב-2.9 ק"מ מתחילה העלייה אל ההר. גם אם השיפוע נראה קצת תלול, הדרך מציעה אחיזה טובה לצמיגים, ולשום מכונית לא נשקפת בעיה. ב-3.5 ק"מ ממשיכים לעקוב אחר הסימון השחור - ימינה. ב-4.0 ק"מ ממשיכים ישר דרומה, עד החניה.

הר סדום, מינוס 170 מטרים מתחת לפני הים בנקודה זו, הוא כנראה ההר הנמוך בעולם. אורכו 11 ק"מ, רוחבו 2 ק"מ והוא מורכב בעיקר ממלח. אפשר לטעום. בקרביים של ההר תוסס ערב רב של ארובות, מחילות ומערות בשלבים שונים של המסה והתמוטטות.

ממזרח נשקפים גבעות החוואר, בריכות האידוי של ים המלח, קו הגבול (שעובר על הסוללה באמצע הבריכות), הבריכות של הירדנים ומפעלי ים המלח שלהם. מנגד הרי מואב ואדום (הרכס הדרומי יותר). הפסגות שלהם מגיעות ל-1,700 מטרים, ובחורף, כשבהר סדום נעים וחמים, הן עשויות להתכסות בשלג.

בין הרכסים, במיפתח בצורת האות V, זורם ואדי חסא, שנושא שם עברי קדום - נחל זרד ("והימים אשר הלכנו מקדש ברנע עד אשר עברנו את נחל זרד שלושים ושמונה שנה", דברים ב' פסוק י"ד). המים שם צלולים במיוחד. בדלתא של הנחל אפשר לראות שפע של גידולים חקלאיים. כשמנמיכים לרגע את המבט, אפשר להיתקל בקודקוד הר סדום בדגלון ארץ ישראל שלידו ספר. "השעה חמש, עדיין חושך. שאסה חוצב עצים למנגל, זורבה הנהג נח אחרי שטיפס לכאן עם המיניבוס, סוסו מסביר איך פועל העולם", כתוב בספר בכתב יד. זה בעצם יומן ציבורי. כל מטייל מוזמן להטביע את הגיגיו. הכריכה הקשה ומזג האוויר שומרים על הדפים.

איך יורדים מכאן? אפשר ברגל, בשביל הסולמות, שמסומן בסימון שבילים שחור (11416). ההליכה קלה ונמשכת כשעה וחצי עד שמגיעים לכביש מס' 90 מול מחנה העבודה הנטוש של סדום (נקודת האיסוף נמצאת על כביש 90, מרחק 3.3 צפונית לתחילת דרך העפר שמובילה למישור עמיעז). ואפשר, כמובן, לגלוש מההר על הגלגלים: חוזרים לאחור, ב-900 מטר שמאלה, ב-1.8 ק"מ בצומת, שמאלה, דרומה, עם הסימון הכחול (11417) ובהמשך עם הסימון האדום, כל הזמן ישר עד ליציאה לכביש.

בעלי 4x4 מוזמנים להאריך קצת את הטיול. ב-1.8 ק"מ, בצומת הקודם, לפנות דווקא ימינה, עם הסימון הכחול (11417) וערוץ נחל סדום, שהולך ונעשה צר. כל כך צר, שב-4.2 ק"מ מספיק המעבר בקושי לרכב שטח רגיל ואילו האמר צבאי, לכאורה המלך הבלתי מעורער של השטח, עתיד להיתקע כאן. דרך העפר עושה סלאלום עם הנחל. בדרך אפשר לפגוש מערות מזגן - נקבים קטנים, שפולטים אוויר קר מתוך המערכת העצומה של המערות והמנהרות שממלאת את בטן ההר. ב-5.5 ק"מ נופלים לתוך נחל פרצים ופונים ימינה עם הסימון האדום (11401). בעבר כל נחל פרצים היה מותר בנסיעה, כיום רק החלק הצפוני שלו. הדרך נעשית רחבה יותר וקצת פחות מרתקת. ב-6.3 ק"מ, במזלג, ממשיכים ישר עם האדום. ב-6.7 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית, עם הסימון הירוק (11403) לעבר נחל לוט ונחל חימר. ב-7.8 ק"מ חולפים על פני משאבה וצינורות. הדרך מתעקלת ימינה, צפון-מזרח עם המשך הסימון הירוק. ב-8.2 ק"מ חוצים את נחל חימר. בצומת T הסמוך פונים ימינה, מזרחה, עם הסימון הכחול (11427) וב-9.2 מגיעים לכביש מס' 31: שמאלה לערד, ימינה לכביש 90.

לעדכוני מסלולים: www.shvilim.co.il

טיסת היכרות מעל המדבר

* פסטיבל בינלאומי ראשון של טיסני ראווה ומטוסי אקרובטיקה יתקיים ביום חמישי בשעות 10:30-20:00 במנחת ערד. בפסטיבל יושם דגש על טיסנים ודגמים מונחי רדיו, כולל טיסני סילון, שמוטסים על ידי חובבים מהארץ ומחו"ל. לרשות הצופים יעמדו שני מטוסים (אמיתיים) מסוג ססנה עם מדריכי טיסה, לטיסת היכרות מעל המדבר. מחיר: 15 שקל לאדם, או 40 שקל לכלי רכב. פרטים בתחנת מידע ערד, טל' 9954160-08.

* פסטיבל התמר ה-6, בים המלח, בחול המועד סוכות (18-23 בחודש). בתוכנית: יהודה פוליקר, אהוד בנאי, עידן רייכל, אביב גפן, דויד ברוזה, מירי מסיקה, אפרת גוש, דניאל סלומון ורבים אחרים. המופעים יתקיימו במצדה, בנחל זוהר ובעין תמר. מטה הפסטיבל (בימי הפסטיבל בלבד), טל' 9975010-08, 6688888-08. צעדה לאור ירח בנחל סדום ונחל פרצים תתקיים ביום רביעי. הצעדה תחלוף על פני אוהלי אירוח והרכבים מוסיקליים ותיגמר בשירה בציבור המונית עם שרהל'ה שרון.

* הלילה, לאור ירח מלא, תתקיים במעלה שחרות, לא רחוק מיטבתה, תחרות "דאון היל", "Red Bull Speed Freaks". 35 רוכבים וארבע רוכבות ישעטו ממעלה שחרות לערבה, בירידה תלולה של 240 מטרים. התחרות תתחיל ב-20:30 ותסתיים ב-01:30. טקס חלוקת הגביעים יתקיים עם הזריחה.