בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחסום חדש יהפוך את צפון הגדה ל"קנטון" נפרד

תגובות

רמאללה

צה"ל בונה בחודשים האחרונים מחסום גדול חדש בצומת תפוח מדרום לשכם, שיאפשר לו לנתק את צפון הגדה ממרכזה. לפי מקורות בצה"ל, על הקמת המחסום הוחלט לפני כתשעה חודשים והוא יחל לפעול בעוד כחודשיים. במחסום החדש יהיו עשרה נתיבים, שמונה לכיוון דרום, בהם נתיב אחד לכלי רכב "הומניטריים" ונתיב נוסף, ללא בדיקה, לכלי רכב עם לוחית רישוי ישראלית, ושניים לכיוון צפון. בשלב זה לא יהיה מעבר להולכי רגל במחסום.

המחסום נבנה בצומת זעתרה, מתחת לגבעה שעליה בנויה ההתנחלות תפוח, בשטח שיושר לצורך זה בחודשים האחרונים. בצה"ל טוענים שההחלטה על הקמתו היא חלק מתוכניתו של פיקוד המרכז ל"עיצוב המרחב", המארגנת מחדש את סדרי התחבורה בגדה. לדעת מושל שכם, המחסום ישתלב במערכת של מחסומים מאוישים וחסימות עפר שישלימו את תוכניתו של צה"ל לנתק את מחוזות שכם וג'נין משאר שטחי הגדה.

בעבר, כמו גם לאחר הפיגוע בחדרה בשבוע שעבר, ניתק זמנית צה"ל את צפון הגדה מדרומה כאמצעי מניעה או תגובה.

מושל שכם, מחמוד אל-עלול, אמר ל"הארץ" בשבוע שעבר שעל סמך נסיון השנים האחרונות הוא חושש שישראל תתייחס בהדרגה למחסום החדש כמעבר גבול בינלאומי, לכאורה בין שטח פלשתיני לשטח ישראלי, כפי שהיא מתייחסת למחסום קלנדיה, על אף ריחוקו מהקו הירוק. כך, לפי אל-עלול, תושלם הפיכתו של אזור שכם-ג'נין ל"קנטון" נפרד ומנותק ממרכז הגדה.

גם להערכת מקור דיפלומטי שעוקב אחר הגבלות התנועה בגדה, הקמת המחסום הגדול מדרום לשכם היא שלב נוסף בניסיון ליצור שלושה גושים נפרדים בגדה, יחד עם השליטה הישראלית בכבישי הרוחב והרחבתם, והרחבת הבנייה בהתנחלויות באזור, שגוררות שינוי בסדרי התנועה בסביבה. מחסום תפוח משתלב בכביש חוצה שומרון המורחב, ובשורה של חסימות בכבישי המשנה היוצאים מהכפרים שממזרח לצומת.

מחסום קלנדיה מפריד בין שני ה"קנטונים" הנוספים בגדה - המרכזי והדרומי. ממערב למחסום נמתח כביש מודיעין-גבעת זאב, שנסיעת מכוניות פלשתיניות בו נמנעת. כך נותקו הקשרים הישירים בין צפון אזור רמאללה לדרומו. ממזרח, מחסומים ניידים בכביש מס' 60, "עוטף ירושלים", המחסום באבו דיס בדרך לבית לחם והבנייה בהתנחלויות שממזרח לירושלים יוצרים חיץ בין מרכז הגדה לדרומה (ראו מפה בעמוד זה).

בחמש השנים האחרונות הוצב בצומת תפוח מחסום מאולתר בקצה כביש צר בעל שני נתיבים בלבד. כשמכוניות ישראליות עקפו את התור הארוך של מכוניות פלשתיניות, בדרכם דרומה, נחסם הנתיב של הנוסעים צפונה. בשנה האחרונה הורחב הכביש, כדי לאפשר למכוניות הישראליות לעקוף בלא ליצור פקקים. זמן ההמתנה במחסום זה משתנה, והיא יכולה להימשך בין עשר דקות לשעה או שעתיים, בהתאם לסוג ה"בידוק" (הצצה בנוסעי המכונית בלבד, בדיקת תעודות זהות, בדיקת המכונית או עיכוב ממושך של כל מכונית), קצב עבודת החיילים המוצבים בו ושעות היום.

לפעמים מוצב מחסום זמני ממערב, בו נבדקות המכוניות שבאות מכיוון זה . המחסום החדש ימוקם ב"צוואר בקבוק" שאליו תנוקז כל התחבורה הפלשתינית המגיעה מצפון וממערב. מקורות בצה"ל אמרו שהמחסום נועד להקל ולזרז את הבדיקה, ולמנוע את הפקקים. אותו הסבר ניתן בעבר, כשהתחילו עבודות ההרחבה במחסום קלנדיה, וגם לפני שהוחלט שמכשול ההפרדה ייבנה בדיוק מדרום לקלנדיה.

בנוסף למחסום תפוח, צה"ל אוסר לעתים על מעבר תושבי צפון הגדה לדרומה על פי נוהל המכונה "בידול", המונהג נוכח התרעות ביטחוניות. צה"ל מבחין בין בידול חלקי, שבו מורשים הגרים מדרום לצומת לנסוע לצפון, ובידול מלא, שבו אין מעבר לתושבי מרכז וצפון הגדה לשני הכיוונים.

בצה"ל אומרים שהנטייה היא להפחית במצבי ה"בידול" ולצמצמם לשטח קטן יותר, כדי "ליצור איזון בין צרכי הביטחון למרקם החיים". פעילות "מחסום ווטש" היו עדות בעבר, בתקופות ה"בידול", למקרים שבהם חולי ם, מורים ופקידים לא הורשו לעבור במחסום. החיילים אמרו להן שאנשים אלו נזקקים לאישור מעבר מיוחד, שאותו יש לקבל דרך מינהלת התיאום והקישור. אך כיוון ש"בידול" מוחל במפתיע, וכיוון שקבלת אישור מעבר מיוחד אורכת זמן ומצריכה תיאום עם הפלשתינאים, האפשרות להשיג "אישורים מיוחדים" מסובכת הרבה יותר מכפי שהחיילים מציגים אותה.

עמירה הס




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו