בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אלוהים שבשמים, רק שלא אפול"

לפני שבועיים נכנס היחצ"ן רני רהב לפנתיאון הלאומי - הוא נהפך לדמות בתוכנית "ארץ נהדרת". הוא מייחצן, מתווך, מקשר ומפגיש את אצולת הממון. שרי אריסון, שלמה נחמה, עפרה שטראוס ונוחי דנקנר, לא זזים בלעדיו. בראיון גלוי לב הוא חושף את סודות התקשורת, ההתחלות הקשות, ניגודי האינטרסים והחיים במסדרונות הכוח

תגובות

הלוחש לבכירים

מה יש בו, ברני רהב, שהפך אותו מצעיר אנונימי שגדל ברמת גן, שנכשל בלימודיו בבית הספר ואפילו לא הצליח להשלים תעודת בגרות, לאחד מהאנשים החזקים במשק, הלוחש על אוזנם של בכירי עולם העסקים, שרים וראשי ממשלה?

אם תשאלו אותו, הוא אינו אלא משרתם הצנוע של טייקוני הכלכלה ועלה נידף מול גחמות העיתונאים וברוני התקשורת. בעיני לקוחותיו וחלק מאנשי התקשורת הוא כל יכול, המרים כתבות ומפיל עמודי שער בשיחה סלולרית אחת. האמונה הזו הופכת את רהב לאיש חזק ובעל השפעה עצומה על התקשורת והעולם העסקי. אבל היא לא תמיד מחבבת אותו על הכל. רהב יודע את זה, וזרי הפרחים שהוא מפזר על כל שעל מוכיחים זאת.

מי שנחקק ברשימת 15 אלף מקורבי רהב, מסודר לכל החיים. זר הפרחים לרגל יום ההולדת, או לפחות חמסה קטנה, יגיעו עם שליח עוד לפני הטלפון מאמא או מהילדים. פעם בשבוע לפחות תגיע הזמנה לאיזה קוקטייל לחשובים, פתיחה גרנדיוזית של עסק מלקוחותיו של היחצ"ן, תצוגת אופנה או מכירה סגורה של גלריה או חנות אופנה. רהב יזדרז לשלוח פרחים בכל הזדמנות חגיגית - קידום מקצועי, פתיחה, החלפת מקום עבודה, שמחה משפחתית או אבל, לא עלינו.

גם מעסיקיו של רהב עוברים חוויית לקוח מסוג אחר. רהב מחבק אותם בחיבוק דב ומרקיד אותם לחלילו. עשירי הארץ סרים למרותו ולקוח ששוחח לתומו עם עיתונאי ללא ידיעתו והשגחתו של רהב, יחטוף קלחת של צוננים. מסיבות עיתונאים מבוימות על ידי רהב לפרטיהן.

מי שלא ראה את רהב בפעולה, עשוי ללכת שולל אחר הלבוש הראוותני, הקולניות וחיבתו המופגנת למוסיקה ים תיכונית עד מזרחית. יש לו כמה חליפות בנקאיות, אבל הוא שומר אותן עמוק בארון ולובש אותן רק כשאין ברירה. הלקוחות, שמשלמים לו אלפי דולרים לחודש - כמו עידן עופר, שרי אריסון ושלמה נחמה - לוקחים אותו מאוד ברצינות.

הוא מכוון בתחכום ובזהירות את החשיפה התקשורתית שלהם, בוחר בקפידה את הכתבים המראיינים ואת החלק בעיתון שבו הם יופיעו. את הראיון הראשון עם המיליארדרית שרי אריסון, למשל, הוא ניווט דווקא לעיתון הנשים "לאשה". רהב בחר בחשיפה של דמות רכה ונשית, במקום דמות הטייקונית, שמסוגלת לסגור ולפתוח בנקים בהבל פיה. לרהב יש נטייה להתאהב בלקוחותיו, ליהפך לידידם האישי, או לפחות להעניק להם את תחושת הקירבה האישית, החורגת מהקשר המקצועי. אמנות הנאמנות.

"רני מאפשר להם להיות לצדו של איש שהוא כל מה שהם לא יכולים להיות, ממרומי תפקידם הרם והבכיר. אין לו ערך מוסף גדול במיוחד לעסקים שלהם מבחינה שיווקית. אבל הוא עושה נטוורקינג (קשירת קשרים) מצוין, ויודע להכניס אייטמים לעיתון" - כך מנתח מנהל בכיר את יתרונותיו וחסרונותיו של רהב.

אבל רהב לא חושב שהוא שונה. "אני לא מרגיש שאני חריג במשהו. אני לובש חולצה כזו, כי כיף לי ככה. הקמתי את העסק שלי לפי הדרך הזאת וכל מי שקרוב אלי חי ככה. כשאני הולך באשדוד ואנשים לוחצים לי ידיים כי מזהים אותי. אני אוהב אותם, מת לדבר איתם".

רהב, דרמתי ותיאטרלי, עוצר מדי פעם באמצע משפט, לוקח נשימה עמוקה ומחניק דמעה. דקה לאחר מכן הוא עונה לשיחת טלפון ולוחש בטון ענייני: "זאת התגובה שלנו, תרשום:".

כבר בבית הספר היסודי ברמת גן הלך רהב על הקצה. "נחשבתי לתלמיד הכי כושל שיכול להיות. קיבלתי אפס בכל המקצועות, חוץ מאשר באזרחות, בחיבור, ובהבעה בעל פה, שבהם קיבלתי 100. ההורים שלי השקיעו את כל הכסף במורים פרטיים. באותם ימים לא ידעו לאבחן דיסלקציה".

את עודפי המרץ והצורך בפעילות חברתית הפנה רהב הנער לפוליטיקה. היתה זו שנת המהפך - 77' - ורהב הרגיש והמעורב הצטרף למפלגה החדשה שנצרפה באש המחאה שלאחר מלחמת יום הכיפורים והבטיחה חגיגית פוליטיקה חדשה ונקייה יותר.

"הצטרפתי למפלגה הדמוקרטית לשינוי (ד"ש). לבר המצווה שלי הגיעו גדולי הפוליטיקאים - יגאל ידין וכל צמרת ד"ש. אז הבנתי בפעם הראשונה מה זה פוליטיקה". הנטייה באה לו מהבית - הוא מזכיר תכופות את אמו כדמות נערצת וכמעצבת השקפת עולמו: "מעורבות חברתית פוליטית תמיד היתה אצלנו בבית. אמא שלי, שפרשה השנה אחרי 47 שנה ממערכת הביטחון, היתה בין הנשים הראשונות שעשו קריירה עוד לפני שהיה מקובל לחשוב שאישה עושה קריירה. היא היתה חברת הפועל. אבא היה מנהל תפעול בחברת ויטה. ממנו למדתי לקום ב-4 בבוקר ולעבוד עד צאת הנשמה".

בגיל 14 התחיל רהב לעלות אחת לשבוע אחרי הלימודים לירושלים, לביקור במשכן הכנסת. שם למד לבחוש בקלחת הפוליטית. עד היום יש לו חברים פוליטיקאים, כמו למשל אהוד אולמרט. רהב היה פעיל מעורב, כך לדבריו "כשסטף ורטהיימר רצה להתפטר מהכנסת, ישבתי אתו יותר משעה וחצי במזנון הכנסת וניסיתי לשכנע אותו לא לפרוש".

הפעילות החברתית-פוליטית של רהב לא התגדרה לתחומי המשכן. "אני נחשבתי למנהיג, אבל למנהיג לפלף. הייתי חזק בתחום המסיבות. עשיתי את המסיבות הכי טובות באזור, אבל מבחינת התלמידים, הייתי ממש חנון. בבית תמיד חינכו אותנו על ערכי צדק, יושר ואמת".

היחצ"נות של רהב החלה בצבא. הוא הוצב בבסיס התובלה של חיל האוויר בצריפין. בתוך זמן קצר נחשף מפקד הבסיס לכושר השכנוע של טר"ש רהב. רהב נכנס לשיחה קצרה עם המפקד ויצא ממנה אחרי דקות ספורות כמש"ק החינוך של היחידה. "הוא אמר לי שמעולם לא נכנס ככה טר"ש אליו ללשכה. הוא היה אלוף משנה.

"זו היתה הפעם הראשונה שלהורים שלי היתה נחת ממני", מתמוגג רהב על הרגע המכונן. "לימים אפילו קיבלתי את פרס קצין חינוך ראשי של צה"ל, על האירועים שערכתי. האמנים הכי חשובים נתנו הופעות והפוליטיקאים באו להרצות בצריפין בזכותי. הוצאנו את עיתון היחידה עם מתכונים לבישול וראיונות עם מפקד חיל האוויר וקציני החיל".

אחרי הצבא החל רהב לחפש עבודה. "מישהו סיפר לי שמחפשים עובדים במלון דן פנורמה בת"א". רהב התקבל על סמך ניסיונו העשיר כמנהל מחלקת בידור ויח"צ של דן ת"א. ברגע הראשון אחרי שקיבלתי את המשרה נלחצתי. נכנסתי למעלית ואמרתי לעצמי 'אלוהים מה אני עושה עכשיו? אני לא מבין כלום ביחסי ציבור ובבידור'. אבל בתוך שבעה חודשים זה היה המלון הכי מפורסם בישראל. לא היה יום שהוא לא הופיע בעיתון. כל המי ומי של ישראל באו אליו".

מה עשית שגרם להם להגיע למלון?

"מיד יצרתי קשר עם כל מי שעבדתי אתו בצבא. דאגתי שכל האמנים יבואו אלינו במקום להילטון. זה קרה באופן מיידי. בתוך חודש לא היה אף אמן במלונות אחרים - כולם עברו לדן פנורמה. בשלב השני הבאתי אנשים לערבי תרבות ובשלישי, התחלתי מסע של יחסי ציבור".

באותם ימים המצאת את השיטה של הסלבס, שמגיעים להתארח בחינם תמורת תמונה בבריכת המלון

"להיפך. אני הוכחתי שכאשר מגיע אורח VIP למלון, לא מספרים לעיתונים מה קרה לו בבריכה, או מה קרה לו בחדר. את זה אני לימדתי את כל היחצ"נים שלי".

איך נולד משרד יחסי הציבור?

"כשהחלה מלחמת המפרץ, הוחלט לקצץ 25% בשכר העובדים במלון. זאת היתה תקופה קשה בשבילי. גרתי בדירת שלושה חדרים ברמת גן. אמרתי לעצמי שאני חייב לעשות מעשה - להקים חברה ליחסי ציבור. ישבה לידי בחדר מנהלת השיווק של המלון, שדודה היה איש העסקים ברוך איבצ'ר. איבצ'ר ניהל עסקי תקשורת בפרו. יום אחד היא נתנה לי לשוחח אתו ואמרתי לו 'ברוך, אם אתה בא לישראל, אני עושה לך קבלת פנים אצלי בבית'.

"ברוך הסכים לבוא, ואני התחלתי להזמין אנשים. פתאום גיליתי שהזמנתי 400 איש, שגרירים ושרי הממשלה, לדירת שלושת החדרים הקטנה שלי. ביקשתי מהשכנים לפנות את המכוניות ממגרש החניה המשותף ויורידו את הכביסה מהחבלים. קישטתי את החניון בדגלים, נרות, והגשתי גבינות ויין. היתה מסיבה מדהימה עד שתיים בבוקר". בעקבות המסיבה נהפך איבצ'ר לידיד קרוב ובהמשך גם לשותף (50%) ומממן במשרד יחסי הציבור של רהב.

רהב אינו הולך בקטנות ומצטט להגנתו את אמו "היא אמרה לי כשאין הרבה כסף - קונים מעט. אבל כשקונים, קונים את הכי טוב". ורהב הקים משרד מפואר והחל להתנייד במכונית מפוארת.

לעתים רחוקות, אם בכלל, הוא נראה נוהג בב.מ.וו הגדולה שלו. במהלך הראיון חיכתה המכונית בכניסה למערכת העיתון. הנהג על משמרתו, והמנוע פועל.

הוא רואה באיבצ'ר האיש הקרוב לו ביותר, מחוץ למשפחתו. איבצ'ר החל את דרכו כבעליו של מפעל מזרונים קטן בלימה בירת פרו - ונהפך מאוחר יותר לבעליה של אחת מרשתות הטלוויזיה החזקות בדרום אמריקה - קאנאל 2 (ערוץ 2).

"לימים התחתנה הבת של איבצ'ר. בערב החתונה באתי ואמרתי לו 'ברוך, אני רוצה לקנות ממך את 50 האחוזים שלי, כי אני רוצה להיות בשליטה בחברה שלי'. אחרי 24 שעות הוא חזר אלי עם תשובה - 'אשתי ואני נמכור לך את החצי שלנו תמורת שקל אחד'".

המשרד שלך שונה מאחרים?

" אנחנו משתדלים להביא את כל המידע לעיתונאי באופן אישי. אף הודעה לא עוזבת את המשרד בלי אישור שלי. אנחנו הנציגים של הלקוחות שלנו בפני הרשות השופטת האמיתית של מדינת ישראל - התקשורת".

אתה חושב שעם השנים גדל כוחם של היחצ"נים?

"כיום העבודה שלי כיחצ"ן היא 50% שירות לתקשורת וללקוח ו-50% ספק תוכן לתקשורת. בוודאי שכוחם של היחצ"נים גדל. פעם היו רק שני עיתונים, כיום יש יותר מ-300 ערוצי טלוויזיה, רדיו ועיתונים. על מנת להעביר את האינפורמציה אני זקוק ליותר אנשי יחסי ציבור. חברה כמו שטראוס-עלית, למשל, מסוקרת על ידי 130 עיתונאים ברחבי ישראל".

אתה אומר שכוחם של היחצ"נים עולה. האם המשמעות היא שכוחם של העיתונאים יורד?

"להיפך. העיתונות בישראל חזקה מתמיד. העיתון מתחלק לשלושה חלקים: הראשון - תוכן חדשותי פוליטי. חלק נוסף הוא תחום ההנאה והפנאי - בו אנחנו נותנים 60 אחוז מהתוכן; והחלק השלישי הוא החלק הכלכלי - שם השפעתם של היחצ"נים היא מזערית. גם אם אוציא הודעה לעיתונות על עניין כלכלי מסוים, אתם יכולים להפוך אותו ולכתוב מה שאתם רוצים - אין לי השפעה על זה".

האם מדובר במערכת יחסי קח ותן עם העיתונאים?

"ממש לא. אם אציע לך לעשות כתבה על נושא מסוים ואת לא רוצה - אין בעיה, תודה ושלום. מחר תראי את זה בעיתון אחר".

עולם העסקים הגון?

"ב-20 השנים שעברו מאז שהקמתי את המשרד, לא שיקרנו לעיתונאי אפילו פעם אחת. לפני 15 שנה היה לקוח אחד ששיקר לי. קמתי ועזבתי אותו". ככל הנראה מדובר ב"מלך חברות הבועה", יובל רן, שניהל שורת חברות ציבוריות ובעקבות קריסתן עזב את ישראל.

מה מקור הכוח שלך?

"אני, אין לי כוח. אני כזה קטן (מסמן מרחק של סנטימטר אחד בין האצבע המורה לאגודל). לך יש כוח הגדול פי שמונה מזה שלי יש. להרבה עיתונאים יש הרבה יותר כוח מאשר לי. אם הייתי משתמש בכוח שיש לי, הייתי יכול לומר מחר - בואו נקטין את תקציב הפרסום של חברה מסוימת בעיתון כי כתבו עלינו משהו לא טוב. אבל אין לי כזה כוח. בממוצע, הלקוחות שלי מקבלים רק כ-5 מתוך 50 הערות שלי. הכוח הוא בידיים של המנכ"לים של הלקוחות שלי".

מנכ"לים באים והולכים. רני רהב נשאר ולוחש על אוזנם של בעלי החברה. לא?

"המנכ"לים שלי הם אנשים חזקים וטובים. לא מחליפים אותם בחמש דקות. אותי יכולים להעיף כמו בנדנה ברוח. אבל הלקוחות שלי? הם פאר היצירה של הכלכלה הישראלית! יש מנכ"לים יותר מוכשרים מהמנכ"לים של 100 הקבוצות והחברות מהגדולות במשק?".

תיקח לקוח שהורשע בפלילים?

"תלוי באיזו עבירה. כל אדם שהורשע בפלילים ושילם את חובו לחברה - אני מוחק את עברו ומתייחס אליו כאדם ללא עבירה. זה לא כולל אנסים ורוצחים".

לרהב יש בן (12) מאשתו הילה, ואחות - שרון בן פורת - שעובדת במשרדו בתפקיד מנהלת מחלקה.

אתה לא מפחד ליפול?

"אין יום שאני לא קם בבוקר ואומר 'אלוהים שבשמים, רק שלא אפול'. אבל לא מפחיד אותי להיות המשרד השלישי בגודלו בישראל".

אתה הכי גדול?

"לא יודע, וזה לא משנה".

אתה סנוב?

" לדעתי אני לא. אני אוהב כל אדם באשר הוא".

מיהם אלפי האנשים שברשימות המוזמנים שלך?

"אלה אנשים שבזכותם המדינה קיימת".

בשבוע שעבר ערך רהב בביתו הסביוני אירוע טיפוסי לציון עשור לרצח רבין וחמש שנים למותה של לאה רבין. לאירוע הוזמנו והגיעו כ-1,000 איש. לצד דן פרופר (מנכ"ל אסם), עפרה שטראוס (שטראוס-עלית), שרי אריסון, עופר נמרודי (מו"ל מעריב) וסבר פלוצקר (העורך הכלכלי בידיעות אחרונות), הסתובבו גם דוגמניות מפורסמות כמו יעל בר זוהר, שירז טל ומיכאלה ברקו.

רהב מנסה להסביר את האירוע שגרר כמה תגובות נזעמות באתרי האינטרנט: "כ-80% מהנוכחים באירוע היו אנשי עסקים ופוליטיקאים שעמדו בקשר רציף עם לאה ויצחק רבין במהלך השנים. נכון, היו שם גם אנשים צעירים יותר, בשנות ה-20 לחייהם. הם חברים שלי. זה לא בסדר? בעיני, יעל בר זוהר למשל, היא חלק מהיופי הפנימי של הנוער בישראל. היא גם מובילת דעת קהל".

חלק גדול בהוצאות של רהב הוא משלוח פרחים אובססיווי לעיתונאים, לקוחות ו"חברי הרשימה".

כמה כסף אתה מוציא בחודש על מתנות ופרחים?

"הרבה כסף. אני לא סופר, ויש לי סיבה טובה. יש עיתונאים שאני מדבר אתם יותר פעמים ביום מאשר עם אשתי. אם יש להם רגע משמח בחיים - אני רוצה להיות שם אתם. אבל אני לא מצפה מהעיתונאים האלה לשום דבר בתמורה.

"לא מעניין אותי מה חושבים עלי בעניין. חשוב לי מה אני חושב על האדם שכיף לי לשמח אותו. כך למשל, לאה ויצחק רבין, בהתחלה הם לא סבלו אותי. גם אחרי אשתי רדפתי שנים. היא לא רצתה אותי. זה לא הפריע לי. בסוף, היא זאת שחיזרה אחרי."

יש עיתונאים או אנשי עסקים שמבקשים ממך טובות הנאה?

"מעולם לא. אף אחד לא העז מעולם לבקש ממני, למשל, שאעזור לו בשדרוג טיסה באל על (רהב מטפל בתקציב יחסי הציבור של אל על - א.צ.). ואם מישהו היה מבקש, תאמין לי שהייתי נותן לו בראש".

מה דעתך על הקרבה בין עיתונאים למושא כתיבתם, והתחככות בגינת הבית שלך?

"הרבה מהעיתונאים שנפגשים עם אנשי עסקים בקוקטיילים שלי מקבלים מהם מידע עיתונאי חשוב. עיתונאים שמגיעים לקוקטיילים יודעים שהם ייצאו משם עם 30 סיפורים. אנחנו רואים את זה יום יום".

אחת העסקות הגדולות המתגלגלות בשוק ההון נרקחה באירוע כזה. בני שטיינמץ וצבי בארינבוים החליטו לרכוש את השליטה בחברת שיכון ובינוי משרי אריסון, לקוחה של רהב. בידיעות אחרונות פורסם כי רהב, שתיווך בעסקה, צפוי לקבל מיליוני שקלים על תיווכו בעסקה, אם תושלם. רהב מסרב לדבר על הנושא. באירוע שהתקיים מאוחר יותר נשמע רהב אומר לאחד האורחים: "זה נראה לי לגיטימי שאדם שיוזם עסקה יקבל ממנה עמלת תיווך. למה עורכי דין ורואי חשבון יכולים, אבל יחצ"נים לא? אין לי במה להתבייש, עבדתי בשביל זה והיוזמה של העסקה הזאת היא לא חלק מהשירות השוטף שאני אמור לספק ללקוח".

אתה מחבר בסלון שלך עסקים עם פוליטקאים, הון ושלטון.

"אף אחד לא מבקש ממני להתערב או להשפיע על החברים שלי, הפוליטיקאים. לקוחות לא מבקשים שאני אפגיש אותם עם פוליטיקאים".

למה אתה לא מתמודד במכרזים ממשלתיים לדוברות ויחסי ציבור?

"מהיום שהוקמה החברה החלטתי שלעולם לא אתחרה במכרז ממשלתי. שלא יגידו - 'הוא זכה במכרז בגלל שהוא חבר של ראש הממשלה, או של השר'. בגלל זה, המכרזים האלה הם מחוץ לתחום מבחינתי".

אומרים שאתה טוב בקשרים עם התקשורת, אבל באסטרטגיה ארוכת טווח אתה לא מבין דבר.

"אף אחד מהלקוחות שלי לא עובד איתי בגלל העיניים היפות שלי. ועם כל הכבוד לאלה שמתיימרים לעשות אסטרטגיה ולטפל במשברים - חלק גדול מהם לקח את החברה שלו לגיהנום. הוכחנו בשנים האחרונות שאנחנו מבינים אסטרטגיה".

יש המון תגובות שליליות לכתבות עליך באינטרנט.

"דווקא האייטם האחרון שפורסם עלינו בוואי נט, כשהחלטתי לתת מכוניות לבנות שעובדות אצלי, היו יותר מ-360 תגובות חיוביות, ואף לא אחת שלילית".

אתה לא קורא את התגובות השליליות?

"לא. התדמית הציבורית שלי היא מצוינת. בציבור מעריכים אותי מאד. מי שכותב עלי דברים שליליים זה המתחרים שלי שחולים במחלת חוסר הפרגון. תעשי היום סקר בציבור ותראי איך הציבור אוהב אותי".

הופתעת לראות את דמותך בארץ נהדרת?

"ערב קודם ששודרה התוכנית התקשר אלי עיתונאי מידיעות אחרונות וסיפר לי שהולכים לעשות ממני דמות ב'ארץ נהדרת'. כך נודע לי. אהבתי את זה מאוד. זה היה משעשע. הם לא עשו זילות לדמות שלי והציגו אותי בצורה יחסית מדויקת. ככה אני מדבר, ככה אני נראה, וככה אני מתלבש. אני מרוצה מאוד מהפרסום שלי, אני מודה בזה".

ארץ נהדרת לא הקפיצה אותך מדרגה בכל הקשור לדרגת הפרסום?

"ממש לא! אל תשכחי שכבר לפני 12 שנה הופעתי פעמיים במעגל של דן שילון. זאת היתה עוצמה! הייתי אז בן 30, וזו היתה המקפצה האמיתית של ההופעה בטלוויזיה, לא ארץ נהדרת".

למה אתה מעסיק רק נשים? כי הן כוח עבודה זול?

"חס וחלילה, לא בגלל שהן כוח עבודה זול. ניסינו לשלב גם גברים, אבל הנשים במשרד הבריחו אותם. כיום אני מעסיק 32 נשים במשרד. אני ידוע כמי שמשלם את המשכורות הגבוהות ביותר בענף. אני בז לחברות הפרסום ויחסי הציבור שקיצצו בימים הקשים שהיו לפני שנתיים בשכר של העובדים שלהם, רק בשביל שלבעלי המניות יהיה רווחי ענק. לעומת זאת, אני מקבל בהבנה קיצוץ במקום שיש הפסדים".

יש לך מחשבות על התפתחות? על פנייה לכיוונים נוספים מלבד יחסי ציבור? לפרסום למשל?

"לפני 15 שנה החלטתי לא להתפתות ולהקים 66 חברות בת. רציתי ואני רוצה לעסוק אך ורק באסטרטגיה תקשורתית. אין לי שום רצון לשנות את זה. אם הייתי רוצה, הייתי יכול כבר מזמן להקים חברה לקשרי משקיעים או חברה ללוביזם. מתוך 120 חברי כנסת, 80 הם החברים הכי טובים שלי. אבל כדי לא לערבב את הפאן שלי עם טובות הנאה - אני נמנע מזה. אני לא רוצה לעסוק במקצוע שאני לא מקצועי בו.

רציתי להיות משרד יחסי ציבור מתמחה, ברמה בוטיקית. היום אני מודה לאלוהים שלא התפתיתי להיכנס לשותפויות".

כמה עולה יחצ"ן צמוד

רהב הוא בעל אחד ממשרדי יחסי הציבור הגדולים בענף ומגלגל כמה מיליוני שקלים בשנה. העלות של יחצ"ן צמוד מסוגו מסתכמת בכמה אלפי דולרים לחודש - תלוי בהיקף העבודה וגודל הלקוח. גופים קטנים ובינוניים משלמים ליחצ"ן בין 2,000 ל-3,000 דולר בחודש. משרדי יחסי הציבור הגדולים יותר מקבלים בין 5,000 ל-10,000 דולר בחודש, תלוי ברמת השירותים.

השירותים שמספקים משרדי יחסי הציבור נעים מעבודה בסיסית של כתיבת הודעות לעיתונות והפצתם לעיתונים, דרך שימושם בתפקיד הדוברים הרשמיים של הארגון וכלה בייעוץ וליווי אישי של המנכ"ל וההנהלה. כעומק השירות - גובה התשלום. ישנם ארגונים - כמו בנק הפועלים לדוגמא - שמעסיק כמה יועצי תקשורת ויחצ"נים. רהב מקבל תשלום בעבור עבודת ייעוץ להנהלת החברה; גם מושיק תאומים מקבל תשלום בעבור עבודה דומה. בנוסף, מעסיק הבנק גם דוברת פנימית - עפרה פרויס. חברת תנובה פועלת באופן דומה ומעסיקה שני משרדי יחסי ציבור - גיתם ושלמור-שרף.

הסכומים גדלים באופן משמעותי כאשר מדובר בתשלום עבור ייעוץ לארגון המצוי בתקופת משבר. במקרה כזה, המחיר יכול להגיע ל-30 אלף דולר בחודש, לתקופה של עד חצי שנה. "ארגון המצוי במשבר דורש התעסקות אינטנסיווית, ישיבות תכופות ופעילות מול התקשורת סביב השעון. ככל שהמשבר עמוק יותר, כך גדל הסכום שישלם הארגון לייעוץ תדמיתי", אומר בעלים של אחד ממשרדי יחסי הציבור.

רני נגד רהב

רהב מרבה להתפאר במספר הלקוחות הגדול שלו. המשפט "אני מטפל ב-100 הקבוצות והחברות הגדולות במשק", שגור בפיו. הוא פחות אוהב לדבר על ניגודי האינטרסים שאליהם נקלע מי שמשרת אדונים רבים כל כך במדינה קטנה כל כך.

רכישת השליטה בסלקום על ידי אי.די.בי, שבראשות נוחי דנקנר, הכניסה את רהב לפוזיציה בעיתית: מצד אחד הוא הדובר של חברת פרטנר - מתחרתה הגדולה של סלקום - ומצד שני הוא דוברו ויועצו האישי של דנקנר.

לרהב צפוף גם בענף הבנקאות: רהב הוא יועץ התקשורת של הנהלת בנק הפועלים ושל בעלת השליטה בו, שרי אריסון. במקביל, הוא איש יחסי הציבור של מתיו ברונפמן - שרכש באחרונה את בנק דיסקונט. אם דנקנר היה זוכה במכרז על בנק לאומי - היה מצבו של רהב מסובך אף יותר. ברונפמן הוא גם בעליה של רשת הריהוט והאבזור הביתי איקאה, שמתחרה באיי-די דיזיין, אף היא המיוצגת על ידי רהב.

ניגודי האינטרסים הפכו לפני שנתיים להתנגשות כאשר פרץ משבר המדפים בין שופרסל לשטראוס-עלית. מאבק מחירים בין הניצים הוביל את שופרסל להוריד את מוצרי שטראוס-עלית מהמדפים, ורהב נדרש לספק לתקשורת תגובות מטעם שני הגופים. כאשר הוא נקלע למצב בלתי אפשרי - משך רהב את ידיו מהעיסוק התקשורתי במשבר - מטעם שני הצדדים - ויצא מהחדר בכל פעם שראשי שני הגופים דנו בעניין.

רהב שימש במשך שנים אחדות נציגו המקומי של המיליארדר חיים סבן, עד שסבן החליט להתמודד על השליטה בבזק מול הלקוח האחר, דנקנר. בעקבות ניגודי האינטרסים נאלץ רהב לפרוש מייצוג סבן.

ואלה רק חלק מהדוגמאות.

רהב עצמו נוהג לומר שניגודי האינטרסים האלה אינם פוגעים בעבודתו, וכי יש חומות סיניות במשרדו. עוד הוא מדגיש כי לארגונים האלה (איקאה, בנק דיסקונט, סלקום), שמתחרים בחברות שאותן הוא מייצג, יש דוברים אחרים.




השחקן טל פרידמן מגלם את דמותו של רהב בתוכנית "ארץ נהדרת"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו