בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עוד מיזם של תמי ביטון: חטיבת ביניים פמיניסטית לדתיות

תגובות

ירוחם, על 9,000 תושביה, היא דגם של החברה הישראלית בזעיר אנפין. כל מה שחסר לה כדי לשמש קלפי מדגמית מושלמת הוא נציגות של העשירון העליון. מבחינה דתית, אתנית ותרבותית, יש בה כמעט הכל - ישיבת הסדר, מדרשה דתית לבני נוער שמחנכת להתיישבות בעיירות פיתוח (ראו כתבה בחלק ב'), מדרשה דתית לבנות, שמשלבת לימודי גמרא ועבודה קהילתית, בית ספר יסודי דתי-פלורליסטי, בית ספר יסודי חילוני-מסורתי, שני בתי ספר חרדים, תיכון חילוני ויותר מ-20 בתי כנסת.

למגוון זה תצטרף בשנת הלימודים הבאה חטיבת ביניים לבנות דתיות, שלא רוצות ללמוד באולפנות או בתיכון הדתי המקיף בדימונה. כיום אלה האפשרויות היחידות של בנות ירוחם הדתיות שמסיימות כיתה ו'. "האולפנות מייצגות תפיסה מאוד ברורה, ימנית מבחינה פוליטית והומוגנית מבחינה דתית", אומרת תמי ביטון, שיזמה את הקמתה של החלופה, "מדרשיית קמה". "כל המורות נראות אותו דבר, מצביעות אותו דבר. ילד שאינו כזה מקבל מסר שהבית שלו לא לגיטימי, כי אמא שירתה בצבא או כי היא לומדת גמרא". מבחינתה של ביטון, אם לילדה בכיתה ה', "גם התיכונים הדתיים אינם אפשרות, משום שהם גדולים, מנוכרים, בתי חרושת לציונים, כמו רבים ממוסדות החינוך בישראל".

"קמה", שאותה מקימה ביטון עם שולה לוי, מנהלת מרכז המדעים בירוחם, הוא המפעל השלישי של ביטון מאז הגיעה לירוחם לפני 15 שנה, בגרעין נח"ל. קודם לכן הקימה עם יוצאת קיבוץ סעד בשם דבי גולן את "במדבר", בית מדרש שמפגיש חילונים ודתיים ללימודים משותפים, בשילוב עשייה בקהילה. לפני ארבע שנים הקימה את מדרשת "באר" לבנות דתיות אחרי תיכון, שמשלבת לימודי תורה מעמיקים עם עבודה בקהילה. הבנות מתגייסות לשירות צבאי כמש"קיות הוראה, ושבות לירוחם אחרי השירות, לפרק מסכם של חצי שנה. השנה ישובו ויעבירו קורס השלמת השכלה ובגרות למובטלים בירוחם.

ביטון סבורה שהמדרשה היא דגם טוב לאינטגרציה. "אנחנו משדרים לבנות שאתה לא יכול לבוא לעיירת פיתוח בתחושה שהאמת היא אצלך ושהמשימה שלך היא לקרב אחרים לאור", אומרת ביטון, "חייבים לבוא כמו שבאים למפגש, לדיאלוג, עם שדר שאומר, 'אני אשנה באותה מידה שאשתנה'".

זו היתה גישתה של ביטון כשבאה לירוחם. היא נישאה לדוד ביטון, בן המקום, וילדה שלוש בנות. בדעותיה הפוליטיות היא תומכת מימד. היא גם תומכת בשוויון הזדמנויות לנשים, בפלורליזם דתי ותרבותי, בפתיחות לשונות.

ביטון חושבת שרוח סובלנות זו היא המתאימה ביותר לרבות מהמשפחות בירוחם. זו גם היתה עמדתה בוויכוח שהתנהל ביישוב, בשאלה מה מסגרת ההמשך שמתאימה ביותר לבנות ירוחם. ראשי ישיבת ההסדר וגורמים אחרים חשבו שנכון יותר שהבנות ילמדו במסגרת מסורתית. ביטון רצתה מסגרת דומה לזו של בית הספר היסודי "קול יעקב", שבו מתקיימים בהרמוניה כמה סגנונות - מסורתיים, שמרניים, ליברליים - תוך ויתורים הדדיים. "רוב האנשים פה מאוד מתונים", אומרת ביטון.

עלון המידע של "מדרשיית קמה - חטיבת ביניים תורנית-מדעית-קהילתית" משקף את גישתה. מוצגים בו צילומים של בנות כיתה ו' עם מורות, חלקן עם כיסוי ראש וחלקן בלי כיסוי. ביטון מגייסת ל"קמה" צוות מגוון שיכלול גם מורים מישיבת ההסדר. לצד הרצון לחשוף את הבנות למורכבות וגיוון, ביטון מתכוונת לשדר מסר פוליטי ברור. "אני ארצה שהאנרגיות הפוליטיות יופנו לכיוון עם ישראל ולא ארץ ישראל. צדק חברתי הרבה יותר רלוונטי לבתים של הבנות כאן, הרבה יותר מאחד, הרבה יותר קשור למהות היהדות", היא אומרת.

בינתיים נראה שגישתה של ביטון מדברת אל הורי הבנות. מקרב 22 הבנות שיסיימו השנה כיתה ו' ב"קול יעקב", 20 באו לבחינות קבלה ב"קמה". כ-20 בנות נוספות באו מדימונה. ביטון אומרת שרק 25 תלמידות יתקבלו. זאת, לפי מדד של מוטיווציה לימודית גבוהה. המועמדות עברו מבחני יכולת וריאיונות קבוצתיים, ובשלב הבא יתקיימו ריאיונות אישיים. הלימודים יהיו רב תחומיים. למשל, כשהנושא יהיה בריאת האדם, המורה למדעים ילמד דילמות של שיבוט גנטי, והמורה לאמנות ילמד דוגמאות של צילום ושכפול בפופ-ארט.

ביטון מאמינה שתהיה ל"קמה" דרך ייחודית. המסגרות במרכז הארץ שמחנכות בנות דתיות לפתיחות ולחשיבה פמיניסטית בגבולות ההלכה הן קטנות, בררניות ואליטיסטיות, היא אומרת. ב"קמה", לעומת זאת, ילמדו בנות ברמות ידע שונות, וביטון מבטיחה עדיפות בקבלה לבנות ירוחם.



ביטון, אתמול. שיבוט ובריאת האדם באותו שיעור



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו