בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היא כאן וגם שם

חוה אלברשטיין

תגובות

למרבה השמחה, גם השנה מופרכות השמועות על היעלמותה של חוה אלברשטיין מהנוף הישראלי. בחודשיים האחרונים הספיקה אלברשטיין להוציא מחדש, במהדורה מורחבת הנפרשת על גבי שני תקליטורים, את "כמו צמח בר" - מתקליטיה הגדולים, שראה אור לראשונה בשנת 1975.

כמעט במקביל, אלברשטיין מוציאה כעת את "לעמעלע", שהוקלט בצ'כיה בליווי מוסיקאים מקומיים בראשות אלס ברזינה ובו לחנים חדשים משלה ל-13 שירים ביידיש. כדי שדוברי העברית, האנגלית והצרפתית לא ירגישו מנוכרים, דף המלים מציג גם תרגומים לכל השירים - מעין עדות נוספת ליכולתה של אלברשטיין לדבר עם הקהל המקומי שאוהב אותה כבר שנים ולשמור על קשר גם עם הקהל הבינלאומי שלמד להעריך אותה בשנים האחרונות.

אבל כדי שקוראי העברית גם לא ירגישו יותר מדי בבית נוכח התקליט החדש, אלברשטיין בחרה לקדם אותו בראיון תוקפני מעט ב"7 ימים". אלברשטיין היא דוברת רהוטה מאוד ומרואיינת מצטיינת, כך שהבחירות שלה במלים אינן מקריות - כולל התקפה ישירה על "כוכב נולד", שתואר כפורנוגרפיה, ושפע ביטויים של מחנק מהחיבוק המקומי. הראיון עורר בינתיים כמה תגובות מזועזעות צפויות, אבל מה שמרתק ומעודד בו הוא בעיקר הצורך של אלברשטיין לשמור על הקשר שלה עם הקהל המקומי - ולו גם באמצעות גילויי תוקפנות מול מטרה כה זעירה.

לא קשה לזהות את הצורך של אלברשטיין, המתמשך לאורך השנים, לנסות כיוונים מוסיקליים חדשים ולנקוט פעולות של שחרור - זה אחד הקשרים הבסיסיים בין התקופה שבה הוציאה את "כמו צמח בר" לבין רגע ההולדת של "לעמעלע". גם הרגישות המילולית של אלברשטיין ניכרת בשניהם. היא מבצעת שירים של ח"נ ביאליק, לאה גולדברג, נתן אלתרמן, זלדה, רחל שפירא, יהודה עמיחי, נתן יונתן, אהוד מנור, תרצה אתר ואמנון בקר - מצליחה לחבר ללא מאמץ בין משוררים קאנוניים לבין תמלילנים רהוטים.

בתקליט החדש היא שרה טקסטים של קדיה מולודובסקי, איציק מאנגער, בער שנאפער, יוסף פאפיערניקוב, אברהם רייזין, מאני לייב, יהואש, א' לעיעלעס וא' פעפער. אלברשטיין ביידיש נשמעת חגיגית ומלודרמטית פחות מאלברשטיין בעברית, אבל האפקט דומה: ברוח תחיית הפולק של שנות ה-60, שבהן החלה לשיר באופן מקצועי, אלברשטיין מבצעת את השירים כמי שאומרת מלים אישיות משלה.

אלברשטיין איננה נטולת אירוניה כשהיא רוצה, אבל שני התקליטים הללו משקפים תחושות של אובדן, רחמים וחמלה במינונים שעשויים להספיק לקריירה שלמה - ובשניהם יש גם לא מעט מוות ושכול. לא קשה לתאר את "כמו צמח בר" ו"לעמעלע" כתקליטים יהודיים חמים (בשניהם גם יש מידה קטנה של התמכרות לעבר, מפואר ככל שהיה או לא היה), אבל הפער ביניהם משמעותי לא פחות מנקודות ההשקה והדמיון.

"כמו צמח בר" הציע יומן נוכחות שהלם יפה את התקופה לאחר מלחמת יום כיפור: זה מסביר את ההיענות הרחבה לשירים במשך יותר מ-30 שנה (שיר הנושא מוצע במהדורה הנוכחית בשלוש גרסאות שונות). לא במקרה, רבים מהם היו לקלאסיקה - "אדבר אתך" (לחן: אלונה טוראל), "לכל איש יש שם" (לחן: חנן יובל), "פגישה לאין קץ" (לחן: נעמי שמר), "חופים" (לחן: נחום היימן), "השכם השכם בבוקר" (לחן: סשה ארגוב), "ימי בנימינה" (לחן: מתי כספי), "שיר ליל שבת" (לחן: משה וילנסקי).

כוחו של "כמו צמח בר" נבע מהשילוב בין המרכיבים השונים המשתקפים בו, שהמוסיקה הפופולרית בכל העולם מזמנת רק לעתים נדירות: יכולתה של אלברשטיין כמבצעת, מעמדה בנוף התרבותי של אמצע שנות ה-70, הכתיבה המשוכללת של כמה מהבולטים ביוצרים של הזמר העברי - ויכולתם של אלה לפענח את מצב הרוח הציבורי ולהעניק לו הד ראוי או זיכוך אמנותי.

גם ב"לעמעלע" לא חסרים שקדים וצימוקים, אבל לא קשה לזהות שהוא רועה בשדה אחר לגמרי - במוסיקה כמו במלים. הלחנים החדשים שאלברשטיין חיברה לשירים מאפשרים לה להביט בעיקר לאחור, אל התרבות שממנה היגרה בנעוריה המוקדמים לישראל ולמרחב התרבותי העברי. תפקידם העיקרי הוא לשרת את המלים - ויחד אתם גם את המבצעת.

אין טעם להקל ראש בתחושת החופש האמנותי שמאפיינת את "לעמעלע", אבל דווקא הרכות של מי ששרה בשטף את מה שבלבה, ומבצעת את השירים שחיברו אחרים כמו לעצמה, מבהירה שגם לבחירה הזאת יש מחיר. "כמו צמח בר" כולל אמנם הרבה שירים בסולם מינורי, אבל לרגע אין ספק במעמדו כאירוע מאז'ורי - ביכולתו להגיב ולפעול בזמן אמת בתרבות הפופולרית הישראלית. "לעמעלע", דווקא נוכח המרחבים הגלובליים שעיצבו את רגע יצירתו, מצטייר כאירוע מצומצם יותר: הוא מצטיין בעיקר ביכולתו לארח את הציבור בחוויה פרטית.

"כמו צמח בר" - חוה אלברשטיין. אן-אם-סי

"לעמעלע" - חוה אלברשטיין. אן-אם-סי



חוה אלברשטיין באולפן. תחושות של אובדן, רחמים וחמלה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו