בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

העולם כפי שהוא באמת, או כפי שהיינו רוצים שיהיה

אם באטלסים של פעם שאפו המפות לפשט את העולם, האטלס של הוצאת שיחור מפרק אותו לגורמיו. במפות של פעם זכו כל ההרים לאותו גוון זהבהב, וכל הנהרות היו צבועים בכחול. האטלס של שיחור, בעושרו הצילומי, מאפשר להשוות בין פרטי פרטיהם של האלפים והקרפטים ולהבין איך נוצרו. יובל בן-עמי על אטלס כבד מאוד, שהרושם העיקרי שהוא מעניק לקוראיו הוא של עולם שהיופי מושל בו

תגובות

אטלס אנציקלופדי

עורך ראשי: אמיר שיחור. עורך אחראי: מיכאל שיחור. שיחור, 912 עמ' ב-5 כרכים, 650 שקלים

בשנות השבעים, בזכות הפופולריות הרבה של הגיבורים "ספיידרמן" ו"קפטן אמריקה", החליטה הוצאת חוברות הקומיקס האמריקאית "מרוול" להפגיש את הקהל עם גיבור-על חדש. מדובר היה בבחור בשם אריק ג'וסטן, שנחשף במקרה לקרינה מסתורית וכך זכה במכנסי טייטס אדומים וצמודים ובשם הקליט "אטלס". ממש כמו אטלס שאותו תיאר המשורר היווני הומרוס, גם זה של עולם הקומיקס היה טיטאן. הכוחות שהעניקה לו הקרן איפשרו לו לתפוח לממדיו של קינג קונג ולהטיל בהלה באויביו הרשעים.

בשנים האחרונות החל האטלס הישראלי להשתמש סוף סוף בכוחותיהן הסמויים של דרישות השוק ולתפוח אף הוא. תמו ימי אוגדני המפות הפשוטים; הגיע עידן האטלס האנציקלופדי, עתיר המידע המילולי. מראשית העשור נוספו למדפים שני אטלסים שעונים להגדרה זו: האחד יצא לאור בהוצאת מפה, השני בהוצאת מסע אחר. בימים אלה מצטרף לאלה גם האטלס האנציקלופדי של הוצאת שיחור, הידועה דווקא כמפיקת מדריכי טיולים קומפקטיים, ומתפיח פי כמה את ממדיו של ספר המפות העברי.

די להניף את מפעלה מחומש הכרכים של ההוצאה אל מעל לראש כדי להבין מה חש הענק המיתולוגי שנידון לשאת על כתפיו את כיפת הרקיע. משקלו של האטלס החדש שישה קילוגרמים; הוסיפו למספר זה 24 אפסים ותקבלו את משקלו של כדור הארץ. אחד הכרכים נקרא "העולם", ותחילתו באזכור גלקסיות רחוקות, המשכו בתיאור תופעות גיאולוגיות ואטמוספריות, וסופו ברשימה מפורטת של אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו. הכרכים האחרים מוקדשים ליבשות: אירופה, אמריקה, אפריקה, אזורי הקטבים, ואסיה, אוסטרליה ואוקיאניה.

האטלס האנציקלופדי של הוצאת מפה מתרכז בנתונים היסטוריים, כלכליים וגיאוגרפיים כתובים, ומלבד המפות אין בו צילומים או איורים. האטלס של מסע אחר מדביק צילום אחד או שניים לכל מדינה הנסקרת בו. לעומת שניהם נראה האטלס של שיחור כמו טריפ אל-אס-די של דיילת ותיקה. הוא מסמא את העין בכ-2,000 תצלומים, איורים ותצלומי לוויין ומציג מפות מפורטות של יבשות, אומות וערים שכמותן לא נראו מעולם באטלס ישראלי. שימוש בחומרים ובפורמטים מיובאים מדגיש את בינלאומיותו של האטלס. רוב המפות נרכשו מהוצאת מרדומונט הגרמנית, הצילומים באו מסוכנויות שונות וחלק מהטקסטים עובדו ממקור אנגלי.

אנשי הצוות של שיחור בראו גרסאות עבריות נאות לטקסטים הזרים וחיברו רבים בעצמם, אך נמנעו (ובחוכמה) מהדגשת הזווית הישראלית. כתוצאה מכך מתקבל הרושם שנקודת המבט היא אכן גלובלית, ושניתן לקבל מן האטלס מושג ממשי על העולם, על ממדיו ועל מקומנו בו. ישראל מופיעה בקנה מידה 1:5,000,000, בתחתית מפה שהעיר הסורית חלב מצויה במרכזה. הקו הירוק אינו מתפתל בין הירדן לים, אך קו הפסקת האש של רמת הגולן מופיע רק כספק-גבול, מקווקו ומהוסס. בין הטקסטים המוקדשים לארצות שונות זוכה מדינת היהודים לאותו אורך יריעה שבו זוכה איראן.

גם מי שייהנה מהפרופורציות הבריאות עשוי לבכות את מעמד העברית באטלס. מלבד מפות ספורות שהן עבריות גרידא, נושאות רוב המפות את שמות המקומות בתעתיק לטיני, והאינדקסים לועזיים בהתאם. המפות שבכרך "העולם" הן אנגליות מכל בחינה. באלה שביתר הכרכים ניתנים שמות ארצות, אוקיינוסים ומדבריות באנגלית, ושמות ערים לפי האופן שבו מבטאים אותם תושביהן. במפות אלה נקראת יוון Greece, ולא Hellas, אבל בירתה לא נקראת Athens אלא Athina, תעתיק לטיני של שמה כפי שהוא מבוטא ביוונית.

ברור שטוויית מפות שבהן מופיעים השמות בתעתיק עברי היתה מכפילה ומשלשת את המאמץ הלא-ייאמן בלאו הכי המושקע במפעל שכזה. השימוש בקרטוגרפיה מיובאת מאפשר לאטלס של שיחור להכיל עשרות אלפי פרטים הנעדרים ממפותיהם הרזות יחסית של מתחריו, והפשרה בין התעתיקים הוכחה כמוצלחת באטלסים זרים. כך או כך, התוצאה היא אטלס לועזי-עברי שזרותו ניכרת, כמו חוברת קומיקס ישראלית שהשראתה נוכרית בעליל וחלק מגיבוריה דוברי אנגלית.

עמודי התמונות והאינפורמציה חושפים בתחילה את מאפייניה הגיאוגרפיים של כל יבשת באמצעות תמונות לוויין, לאחר מכן מציגים מבחר מעריה, ולבסוף מתארים בקיצור את תולדותיהן ואופיין של ארצותיה לפי סדר האל"ף-בי"ת. תצלומי הלוויין מעניקים לקוראים חוויה מיוחדת וחדשנית במיוחד. מרתק להכיר את אסיה באמצעות מפרץ איזמיר, קרחות יער בצפון רוסיה ורכס ההרים הדרומי ביותר של ההימלאיה. אזורי הקטבים זוכים לכיסוי של שישה עמודים בלבד, אבל מי שלא ראה אף פעם את קרחון למברט באנטארקטיקה ממעוף גיבור-העל, לא ראה דרמה קפואה מימיו.

המקורות האירופיים ניכרים גם בעמודים אלה. 15 ערים אירופיות זוכות לתיאור נרחב. את אסיה מייצגות רק שבע, ואפריקה זוכה להתהדר בשתיים: קהיר ויוהנסבורג. תמונות מרחובותיהן של ערים אחרות ושל מקומות יישוב קטנים יותר ניתן לראות למרגלות הטקסטים המתארים את הארצות, אבל תחושה של חוסר איזון נותרת בעינה ואין סיבה לקבל אותו במשיכת כתף. ראוי שאטלסים מודרניים יתנו יד לתיקונה של תמונת העולם המעוותת שיצרו מאות שנים של קולוניאליזם ושל התנשאות המערב על פני ארצות "מפגרות".

בכל זאת, יש כאן קריאת תיגר מהפכנית מסוימת, והיא מכוונת נגד מושג האטלס המסורתי. אם פעם שאפו המפות לפשט את העולם, הנה האטלס החדש מפרק אותו לגורמיו. במפות הפיסיות של אטלסי העבר זכו כל ההרים שגובהם מעל שלושת אלפים מטרים לאותו גוון זהבהב, וכל הנהרות היו צבועים באותו הכחול. האטלס של שיחור, באמצעות העושר הצילומי, מאפשר להשוות בין פרטי הפרטים של האלפים והקרפטים ולהבין איך נוצרו. הוא מציג את מימיו עכורי הסחף של הנהר האדום בווייטנאם במקביל לאלה מוכתמי הקרח של נהר מקנזי שבקנדה, ומספר גם כי "באזורי תעשייה הפכו נהרות לתעלות ביוב המנקזות שפכים רעילים ומצחינים".

גם ימת אראל החרבה, יערות האמזונס המצטמצמים והולכים, אפקט החממה והחור באוזון זוכים להתייחסות נרחבת. מאותיותיהם הקטנות של קטעי המידע המוקדשים לארצות השונות ניתן ללמוד ש-40% מתושבי סוואזילנד נושאים את נגיף האיידס; שרודן האיטי, פאפא דוק, "שלט במדינה ביד ברזל עד למותו", ושרוב תושבי ברזיל "עניים מאוד" למרות ריבוי המשאבים בארצם. עם זאת, מאחר שהממד הוויזואלי בספר חזק כל כך, מצטייר הרע בעולמנו כתבלין חמצמץ בסלט שעיקרו בריאות. גם אזכור זהיר של הג'נוסייד בדרום סודאן אינו מצליח להמעיט מיופיה של כפולת עמודים המוקדשת לטבע שבחבל דרפור.

הרושם העיקרי שמעניק האטלס הוא של עולם שהיופי מושל בו: ג'ירפות בטנזניה מצליבות צווארים, גורד שחקים דמוי מפרשית בדובאי מתנשא מעל ים ירקרק, כיפת בית הכנסת החדש של ברלין מתנוצצת בשמש, פסל החירות מהמם, פסלו של הרודן הצפון-קוריאני המנוח קים איל סונג משגע. הדגש בסממני תרבויות עממיות מצניע אמיתות עגומות על גלובליזציה, פיצוץ אוכלוסין ותיעוש: נערה פולינזית עטורה נזר בננות ניתן לראות כאן, את שלט ה"פפסי קולה" התלוי בגבה - לא.

לאור ניסיונה הרב של ההוצאה בהדרכת תיירים אל פינות החמד של העולם, טבעי שכך ייראה אטלס מבית שיחור. אין ספק שהדבקות ביופי תנעים את זמנם של מטיילי הכורסה והתלמידים המעיינים בו, אך קשה להחליט אם יפגשו בין דפיו את העולם כפי שהוא באמת, או כפי שהיו רוצים שיהיה. הוצאת שיחור בחרה לפרוץ דרך בתחום ספרי המפות בארץ באופן שהוא בעת ובעונה אחת עדכני ביותר ומיושן במקצת. התוצאה היא אטלס אדיר, מעורר השתאות ומעט הוליוודי, ממש כמו ההוא במכנסי הטייטס האדומים.

ספרו של יובל בן-עמי, "סוזנה, אל תבכי", ראה אור בהוצאת חרגול



פאריס (למעלה) ונהר האמזונס בברזיל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו