בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האות חיים

יעקב חיים לויט, שנות ה-30

תגובות

איכשהו, כשמסתכלים עליה, מתבקש לחשוב שהאות העברית העונה לשם "חיים" עוצבה אי שם בשלהי 1967, לא רגע אחד לפני. חסונה ואגרסיווית, אדנותית וכובשת, בנויה לתלפיות, מלאה בעצמה ומודעת לכוחה. הבחירה המושלמת לכתוב בה "ביטחון", "מלחמה" או "אף שעל".

אבל לא. האות חיים, הידועה בפי המעצבים בכינוי "חיים שמן" (לעומת אחותה הצעירה ממנה, "חיים צר", שנולדה בהמשך), עוצבה בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת בווארשה על ידי יעקב חיים לויט ברוח הבאוהאוס, וחוללה מהפכה בתפישת הכתב העברי, שהיה עד אז מעוגל וגנדרני. עיצובה הנקי והמרובע התריס וקרא תיגר על מה שקדם לה - התנ"כי, הקישוטי והסריפי - מטען שהועמס ביגון על כתפיהן הדקות של האותיות העבריות ששבו מאירופה לפלשתינה.

מעצבי המדינה-שבדרך התקשו לעמוד בפני יתרונותיה הגלויים של האות הצעירה, הבולטת והקלה לשימוש, ותוך זמן קצר כבשה חיים את מעוזות הפרופגנדה והשיווק, ונמרחה בדיו שחורה ואדומה על כל כרזה פוליטית, פשקוויל, עיתון יומי או מודעה להצגה חדשה בתיאטרון הלאומי. ב-70 ומשהו השנים שחלפו מאז עוצבו מאות גופנים (פונטים) עבריים חדשים, אבל בעיתונים הגדולים ובמערכות הבחירות עדיין מתקשים להיפרד מחיים המקשישה. איכשהו, טרם נמצאה להם אות טובה יותר לכתוב בה "הזעם והאימה", "בדם קר" ו"הטרור חזר".

(אורנה אושרי)




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו