הושלמה מכירת קולבר לג'ונסון אנד ג'ונסון תמורת 159 מיליון ד' - כללי - הארץ

הושלמה מכירת קולבר לג'ונסון אנד ג'ונסון תמורת 159 מיליון ד'

אחרי סכסוכים משפטיים בין מייסדי החברה לקרנות, נמכרה קולבר לג'ונסון אנד ג'ונסון. הפרופסורים ירוויחו, ואולי ענקית התרופות תפתח מוצרים בזכות הביו-טכנולוגיה הישראלית

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

נראה כי טלנובלת קולבר באה לסיומה עם סוף טוב. כפי שדווח לראשונה ב-TheMarker ביולי, ענקית התרופות ג'ונסון & ג'ונסון הודיעה אמש כי היא רוכשת את חברת הביו-טכנולוגיה הישראלית קולבר, המפתחת ומייצרת מוצרים המבוססים על חלבון הקולגן, תמורת 159 מיליון דולר.

הסיפור המלווה את קולבר נחשב למאוד סוער בביצת הביו-טכנולוגיה הישראלית. החברה נוסדה על ידי פרופ' סנדו פיטרו, ראש המחלקה לביולוגיה אוראלית באוניברסיטת תל אביב, וד"ר מתיתיהו נוף. השניים הסתכסכו עם קרנות ההון סיכון שהשקיעו בחברה. עד כדי כך שבקרנות יש מי שסבר שהדבר פגע ביכולת של החברה לגייס כסף.

השניים תבעו בבית המשפט את קרנות ההון סיכון שהשקיעו בחברה בטענה שסבבי הגיוס בוצעו לפי שווי נמוך, מה שגרם לדילול אחזקותיהם. המצב הגיע לכך שקרן איפקס נמנעה מלהשקיע בחברה בשל הסכסוך המשפטי. בשנים האחרונות היו ניסיונות פשרה בין הצדדים. לפני כשבועיים הגיעו הקרנות ופיטרו ונוף להסכם פשרה. השניים יקבלו 2.9 מיליון דולר כל אחד כעת ועוד 1.3 מיליון דולר בעתיד. בסך הכל שניהם יקבלו 8.4 מיליון דולר.

זה לא היה הסכסוך המשפטי היחיד שליווה את חייה של קולבר. ב-2002 הגיש פרופסור חיים טל, ראש המחלקה למחלות חניכיים וראש הקתדרה להשתלות ברפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב, לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב תביעה נגד חברת קולבר ונגד בעלי המניות שלה ועמיתיו המקצועיים - פרופ' פיטרו וד"ר נוף. טל תבע את פיטרו ונוף בטענה כי פיתח עימם במשך כ-9 שנים את מטריצת הקולגן שקולבר עושה בה שימוש, ואולם אלו הטעו אותו ונישלו אותו לכאורה מזכויותיו בהמצאה. תביעה נוספת הוגשה ב-2003 על ידי חברת הייעוץ אינטגרל.

בסופו של דבר הושגה גם כאן פשרה. פרופ' טל יקבל בעקבות העסקה עם ג'ונסון & ג'ונסון 400 אלף דולר.

מבנה העסקה יהיה כזה: 109 מיליון דולר ישולמו במזומן, ו-50 מיליון דולר ישולמו במזומן לאחר אבן דרך מסוימת שנקבעה. ג'ונסון & ג'ונסון תמשיך להשקיע בקולבר, להרחבת פעילות הייצור, השיווק והמכירות. ל-TheMarker נודע כי קולבר תמשיך לשמור על פעילות עצמאית בתוך ג'ונסון & ג'ונסון.

גיוסים במכפיל רווח של

4.5 לפי נתוני IVC-ONLINE, קולבר מהרצליה גייסה עד היום כ-36 מיליון דולר. ברשימת המשקיעים בחברה נמצאים קרן ההון סיכון ויטלייף, פיטנגו, אוורגרין, ג'נסיס פרטנרס, ביומדיקל, וקרן ההון סיכון Israel Healthcare Ventures. בסך הכל מדובר בעסקה מוצלחת לקרנות שהשקיעו בחברה, במכפיל רווח של 4.5 בערך. פועלים שוקי הון וויליאם בלייר היו בנק ההשקעות שליווה את החברה.

פרופ' סנדו פיטרו וד"ר נוף פיתחו ב-95' את הטכנולוגיה שעליה מבוססים מוצרי החברה. שלוש שנים לאחר מכן עברה קולבר לשלב הפיתוח המסחרי וב-98' ביצעה גיוס הון ראשון בהיקף של 2 מיליון דולר, בהשתתפות קרנות הון הסיכון ג'נסיס פרטנרס וביומדיקל אינווסטמנטס. ב-99' השקיעו השתיים שני מיליון דולר נוספים.

בסוף 2000 גייסה החברה 11 מיליון דולר מקרנות הון הסיכון פיטנגו, אוורגרין וביומדיקל. באוגוסט 2003 גייסה 8 מיליון דולר מפיטנגו, ג'נסיס פרטנרס, אוורגרין וביומדיקל. בנובמבר 2004 החברה גייסה 10 מיליון דולר, אז גם הצטרפו לגיוס Israel Healthcare Ventures וויטלייף. הגיוס האחרון, בהיקף של 3 מיליון דולר, בוצע ב-2005.

מבנה האקזיט הוא כזה. פיטנגו המחזיקה 21% בקולבר תרוויח 34 מיליון דולר. אוורגרין המחזיקה ב-20% בחברה תזכה ל-32 מיליון דולר. ביומדיקל המחזיקה ב-10% תקבל כ-16 מיליון דולר. ויטהלייף המחזיקה ב-8% תקבל 12.5 מיליון דולר. ג'נסיס פרטנרס המחזיקה ב-6% תקבל 9.5 מיליון דולר. Israel Healthcare Ventures המחזיקה 5% תקבל 8 מיליון דולר. חברה נוספת בשם ziff brothers המחזיקה ב-9% תקבל 15 מיליון דולר. היזמים יקבלו 4.2 מיליון דולר כל אחד. יש לציין כי חברת ויטהלייף ו-Israel Healthcare Ventures השקיעו לפי שווי נמוך לעומת הקרנות האחרות. מאחר שהן היו האחרונות שהצטרפו להשקעה בקולבר - הן השיגו את התשואה הגבוהה ביותר על העסקה.

קולבר, שהוקמה ב-95', מעסיקה 60 עובדים בהרצליה וברחובות. החברה פועלת בתחום הנדסת הרקמות. החברה מפתחת מוצרים שנועדו לשחזר או להחליף רקמות שנפגעו ממחלה או חבלה. מוצריה מבוססים על החלבון קולגן, שהוא אבן יסוד במבנה רוב הרקמות בגוף.

המוצר הראשון שפותח, אוסיקס, משמש לעידוד צמיחת רקמת עצם בזמן ביצוע השתלות שיניים. לקולבר מוצר נוסף בשם Evolence קולגן למילוי קמטים.

לאן ג'ונסון & ג'ונסון תיקח את קולבר

מנכ"ל קולבר, איתי יצחקי, אמר בעבר כי קולבר חתמה על הסכמי הפצה עם כמה חברות להחדרת המוצר באירופה. לדבריו, המוצר משמש למילוי קמטים לזמן ממושך יחסית - של 12 חודשים לפחות. המוצר משווק במזרק מוכן לשימוש ומבוסס על טכנולוגיה המאפשרת תכנות ובקרה של משך חיי החלבון ברקמות. לדבריו, החלבון מדמה את התנהגות הקולגן הטבעי בגוף. יצחקי הוסיף כי הטכנולוגיה של קולבר יכולה לשמש בסיס למוצרים בתחומים נוספים כמו דרמטולוגיה, אורתופדיה, אורולוגיה, גסטרואנטרולוגיה ורפואת שיניים. עכשיו השאלה לאן ג'ונסון אנד ג'ונסון תיקח את היכולות האלה ואילו מוצרים תפתח בעזרת קולבר.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ