בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הערכה בצה"ל: 2 המסוקים התנגשו בגלל טעות אנוש

תגובות

התנגשות המסוקים בצפון

ועדת חקירה שמינה מפקד חיל האוויר, האלוף אליעזר שקדי, בודקת את נסיבות התנגשותם באוויר והתרסקותם של שני מסוקי אפאצ'י ("פתן") ביום חמישי האחרון לפני חצות, ליד צומת כוח, סמוך לקרית שמונה.

בחיל האוויר בודקים אפשרות שהתאונה - שבה נהרג הטייס רס"ן רן יהושע כוכבא, בן 37 מבית חנניה, ושלושה אחרים, טייס ושני נווטים, נפצעו קשה - אירעה בשל טעות אנוש. עם זאת, ממשיכים לחקור אפשרות שתקלה טכנית גרמה להתרסקות.

התאונה אירעה בעת ששני המסוקים טסו במבנה, בגובה רב יחסית, באורות כבויים, ובמרחק קצר זה מזה. בעת ההתנגשות היו המסוקים בפעילות מבצעית - סיוע לכוחות צה"ל שפעלו בגזרה הזאת, כחלק מהלחימה בצפון. מחקירה ראשונית בחיל האוויר עולה האפשרות שההתנגשות אירעה לאחר שהרוטור של אחד המסוקים פגע בזנבו של המסוק האחר. מיד לאחר ההתנגשות, ניסו טייסי שני המסוקים לנחות נחיתת חירום, אבל ההתרסקות היתה בלתי נמנעת. שני המסוקים התרסקו על צלע הר, במרחק כמה מאות מטרים זה מזה. אחד מהם התרסק במרחק מטרים מהכביש שבין צומת כ"ח לצומת ישע.

בעקבות ההתרסקות הוזעקו לאזור כוחות חילוץ גדולים. הכבישים באזור נסגרו לתנועה למשך שעות ארוכות. בפעולות לקחו חלק גם אנשי יחידת החילוץ בהיטס של חיל האוויר (יחידת 669). הפצועים פונו באמבולנסים של צה"ל ומד"א לצומת כ"ח. משם פונו במסוקים לבית החולים רמב"ם בחיפה.

קצין צה"ל המשרת באזור, ששהה בשעת ההתרסקות בקרבת מקום, סיפר ביום חמישי בלילה: "זה קרה מעלי, במרחק כמה עשרות מטרים. שמעתי את הרעש של המסוקים כשהיו באוויר. הם טסו כשאורותיהם כבויים. בקרקע ניתן היה להרגיש את הוויברציה האדירה שלהם. פתאום היה בום ושמעתי את החיכוך בין המסוקים. ראיתי אותם נופלים למטה, כשהם מתרחקים לאט לאט אל ההר. זה היה מפחיד. בדקות הראשונות הייתי בטוח שירו בהם טיל".

למרות תאונת המסוקים הקשה ביום חמישי בלילה, המשיכו בחיל האוויר להפעיל את מסוקי האפאצ'י בפעילות בגבול הצפון. "גם בזמן התאונה היו מסוקי אפאצ'י בפעילויות שונות בגזרה", אמר קצין בכיר בחיל האוויר. "יש אלפי טיסות. במקרה הזה, היתה נגיעה פיסית בין שני המסוקים. בחיל האוויר הפנימו והטמיעו היטב את כל מה שניתן היה להטמיע מממצאי ועדת עברי, בעקבות אסון המסוקים ב-1997".

לשאלה אם התאונה נגרמה בשל עייפות אנשי צוות האוויר, בשל אינטנסיוויות הפעילות בשבוע וחצי האחרונים, אמרו בחיל האוויר כי "לא הגענו למצב שאנחנו מאוד עייפים מן הפעילות. אנחנו עדיין רחוקים מהפעלה מלאה של הכוח".

מסוקי האפאצ'י הם בעלי תפקיד מרכזי בפעילות צה"ל בצפון ובלחימה המתמשכת בגדה וברצועת עזה. אלה מסוקי הקרב המתקדמים ביותר שעומדים לרשות חיל האוויר. ביכולתם להפעיל מערכות נשק מתקדמות ומגוונות. באחרונה הורחב מערך מסוקי האפאצ'י בחיל האוויר, עם קליטת הדגם המשופר של המסוק "לונגבו", המכונה בחיל "שרף".

בחיל האוויר ממשיכים לחקור תאונה אווירית אחרת, במטוס אף-16 שהמריא מבסיס בדרום להפצצה בלבנון. התאונה אירעה ביום רביעי האחרון, בעת ההמראה. בחיל האוויר אומרים כי הסיבה לתאונה היא תקר באחד מגלגלי המטוס. בשל התקלה, נאלצו טייס ונווט לנטוש אותו ולמטוס נגרם נזק רב.



פינוי אחד המסוקים שהתרסקו בגבול הצפון, שלשום. קצין: "פתאום היה בום ושמעתי את החיכוך בין המסוקים. ראיתי אותם נופלים"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו