שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
עודד ירון
עודד ירון

הבלוגים שטפו את ישראל בסערה וגם אתרי שיתוף וידיאו כבר נחתו בארץ (כולל flix.co.il החדש מבית תפוז), אבל תחום אחד של מהפכת הווב 2.0 נותר כמעט מיותם: הפודקאסט, אותו רדיו אינטרנטי המיוצר על ידי גולשים.

גם בארצות הברית הפודקאסטים מדדים הרבה אחרי הרשתות החברתיות והבלוגים. רק 1% ממשתתפי סקר של חברת המחקר פורסטר שהתקיים לפני כחודשיים הודו כי הם מורידים תוכניות פודקאסט ומאזינים להן, לעומת 25% שהכירו את המושג והביעו בו עניין. ולמרות זאת, עשרות אלפי פודקאסטים זוכים שם למידת הצלחה משתנה, והמדיום אף הצליח לחדור אל התקשורת הממוסדת ואל אתרים מרכזיים, שמציעים פודקאסטים להורדה. למשל, אתר חדשות הטכנולוגיה CNET (http://tinyurl.com/kycr9 או כאן: http://tinyurl.com/kedtp) ואתר הבי-בי-סי (http://tinyurl.com/koxx6).

הפודקאסטים - שילוב של המלים ipod וברודקאסט - הם קובצי אודיו או וידיאו שאפשר להוריד לנגן המדיה (במקרה של האמריקאים, בדרך כלל iPod, אצלנו פחות) באמצעות תוכנות כמו itunes של אפל או iPodder. ההורדה יכולה להתבצע באופן אוטומטי אחרי חיבור הנגן למחשב בזכות השימוש באחת מתוכנות ה-RSS. אבל תמיד קיימת גם האפשרות להאזין לתוכניות ישירות מהמחשב.

חיפוש אחר פודקאסטים בעברית העלה רשימה שגם אחרי ספירה בחמש אצבעות הותירה עודף. באתר ברכה גולשת, מחלוצי הז'אנר בארץ (http://goleshet.com), לא עודכן הפודקאסט כבר יותר מחצי שנה. המצב ב-icast.co.il, פורטל הפודקאסט הישראלי שעלה לאחרונה לרשת, עדיין לא טוב בהרבה, אבל שם לפחות מלאי הבטחות.

ענת עינב, ממקימות האתר, אומרת כי ישראל עדיין מפגרת מאוד בתחום, במידה רבה בשל קשיים טכנולוגיים. "עד היום כדי לעשות פודקאסט היית צריך להיות מעורב עם שלושה גורמים לפחות", היא אומרת. "ראשית, אתה צריך לדעת איך להקליט פודקאסט, ולשם כך צריך לקנות תוכנה או להוריד תוכנות חינמיות. באודיו זה יותר פשוט, עם וידיאו זה הרבה יותר מורכב". בנוסף, היא אומרת, "אתה צריך להעלות את זה לאיזשהו שרת ברשת, ולשם כך צריך לשלם לחוות שרתים. צריך גם ליצור קובץ טקסט מסוג XML ולהטעין אותו עם הפודקאסט. כל זה קצת מבורדק מדי. מן הצד של המאזינים, הורדת קבצים לנגנים שאינם משתמשים ב-iTunes יכולה להרתיע משתמשים שאינם חובבי טכנולוגיה מובהקים".

ב-icast, שהוקם מהון עצמי, מקווים לשנות את המצב, ובקרוב הם מבטיחים פלטפורמה נוחה לשדרנים חובבים ולמאזינים כאחד. באתר, שעדיין נמצא בשלביו הראשונים, הם יציעו אחסון חינם ליוצרי התוכן ושיתוף ברווחים מפרסומות שיוצגו בפודקאסטים. הם גם מספקים הדרכה טכנית ותוכנית, ולינקים לכלים להקלטה ועריכה.

לאור הצורך בידע טכנולוגי מוקדם, אין זה מפתיע שאחד הפודקאסטים היחידים בארץ הוא tcast.co.il של בועז אורדן, מכור למק ושותף ב-icast. בפודקאסט שלו הוא משוחח עם חברים על נושאי טכנולוגיה שונים, בעיקר על אפל ומוצריה, כולל חדשות בתחום וסיפורים על יכולותיהם הפחות מוכרות של מחשבי MacBook בתחום הבישול.

זיו קיטרו, בן 26, ואחיו ניר, בן 22, יוצרים יחד זה כשנה את הפודקאסט "מופע השוליים של קיטרו" (http://www.sideshow.co.il). על פי המיילים שנשלחים אליהם, הם מעריכים את מספר השומעים הקבועים בכ-1,000, אבל נראה שרובם מסתפקים בהאזנה במחשב ולא מורידים את התוכנית לנגן MP3.

התוכנית מפליגה אל מחוזות הזויים כמו סיפור על תנין שגנב מסור חשמלי או סיפורן של התאומות הסיאמיות רוזה ויוספה, שחיו במאה ה-19 והיו מחוברות בעכוזן ובעמוד השדרה שלהן. מלבד עניינים ביזאריים, התוכנית עוסקת גם בקומיקס, סרטים, מוסיקה וביקורת תרבות, שלפעמים מחייבת אותם לסבול למען המאזינים. השניים צפו, למשל, באירוויזיון האחרון עם הלהקה הליטאית ש"עלו והפחידו אותי", מספר אחד האחים. "הבחור הזה עם השפם עלה ועשה כאלה תנועות קטנות עם היד. זו היתה ממש הטרדה מינית".

ניצן חדש שצץ באחרונה הוא הפודקאסט "האםאמא" של עירית אדר, מאיירת ומעצבת גרפית (http://www.iritadar.com/imima.html). בארבע התוכניות, שעלו עד כה לאתר המוקדש לאמהות, סיפרה אדר על חייה, פגשה קבוצה של אמהות צעירות אחרות וריאיינה את מי שאחראית גם לפודקאסט שלה - האמאמא של האמאמא. במבוא לשידורים היא סיפרה: "אנחנו האמאמא של האמהות, אנחנו אוהבות תוויות של סופר-וומן, אבל אנחנו לא כאלה. תמיד משהו יבוא על חשבון משהו. בדרך כלל זה בא על חשבוננו".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ