בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תלמידים בי-ם גילו את חוסר הצדק ועוזרים לעובדי קבלן

תגובות

יוחאי מגן אומר שאף פעם לא שם לב מי מנקה את תיכון "קשת", שבו הוא לומד בירושלים. רק כשעובדי הניקיון התחילו להיעלם באופו סדרתי בשנה שעברה, הבינו הוא וחבריו שמשהו לא בסדר. בתחילה עבד שם אדם נעים הליכות בשם סולומון. "יום אחד הוא נעלם. בא חדש וגם הוא נעלם. וככה, כל חודש, השרת היה עובר בכיתות עם עובד חדש ומסביר לו מה לנקות", מספר מגן, בן 16. במשך השנה התחלפו עובדי הניקיון עשר פעמים ומגן הסתקרן. כשהתחיל לשאול שאלות, גילה את עולם עובדי הקבלן. "הבנו שיש כאן אנשים שאפשר בן רגע לנשל אותם ממקור הפרנסה שלהם וגם להחליט אם הם יאכלו או לא", הוא מספר.

מגן שותף ליוזמה חדשה של תלמידי תיכון ועמותת "במעגלי צדק", שבמסגרתה יפקחו תלמידי תיכון על תנאי העסקתם של עובדי ניקיון ושמירה במוסדות חינוך. "לא יכולנו לשבת אין מעש, ברואים אנו עשיקתם וניצולם של חלשי החברה, אותם עבדים מודרנים, אנשים שקופים, בהם אין מבחין ואין מתעניין", כתבו באחרונה מובילי היוזמה לשר התעשייה, מסחר ותעסוקה, אלי ישי. "בבית הספר, המקום שבו אנו אמורים להתחנך לערכי שוויון וצדק, אנו מוצאים עצמו שותפים לפשע של עשיקת עובדי הקבלן, אות הקלון של החברה הישראלית בת זמננו".

לא מוותרים לשר התמ"ת

התלמידים הודיעו לישי שהפרויקט שלהם אינו תחליף לחובה החלה על משרדו לאכוף את חוקי העבודה, אבל הביעו תקווה שיוזמתם תתפשט לכל בתי הספר בישראל ותסייע למערך האכיפה.

עד כה נרתמו לפרויקט תלמידים ב-35 בתי ספר, רובם בירושלים. כבר בשנה שעברה בדקו תלמידים בחלק מבתי הספר את תלושי השכר של עובדי הניקיון והשמירה וגילו כי הרוב המכריע אינם מקבלים את הזכויות הבסיסיות ביותר, כגון ימי חופשה, החזר נסיעות, שכר מינימום, גמול שעות נוספות ועוד.

פגשנו עובדים בני 50 ללא זכויות

"פגשנו אנשים בני 40 ו-50 שעובדים כל חייהם ולא נשאר להם כלום", אומרת שרון שלמה, בת 16. שלמה לומדת בבית הספר "הראל" במבשרת ציון, שם מלמד גם שמולי בינג, מראשי "במעגלי צדק", עמותה שמטרתה להחדיר את ערכי הצדק והמוסר של היהדות לחברה הישראלית. בינג נפגש עם שלמה וחבריה, הסביר להם על תופעת עובדי הקבלן ושאל אותם אם לדעתם חלה עליהם אחריות לשנות את המצב. "ילד אחד אמר שזאת לא אחריות שלנו כי האנשים האלה לא למדו ולא התקדמו וזאת בעיה שלהם", מספרת שלמה.

אבל לצד האדישות וההתעלמות של חלק מהתלמידים, לא מעט הסכימו להתגייס. שלמה וקבוצת תלמידים נועדו עם המנהל ואמרו לו שיהיו מוכנים אפילו לוותר על טיול או מסיבה כדי להבטיח שעובדי הקבלן יקבלו את המגיע להם.

בהמשך נפגשו עם הקבלן. "היה מאוד חשוב לו לצאת בסדר מהסיפור. הבטחנו לו שאם הוא יתנהג בסדר עם העובדים נפיץ את זה לבתי ספר אחרים והוא יקבל עוד עבודה", מספרת שרון. לדבריה, כבר בסוף השנה ראו שיפור בתלושי השכר של המנקים.

נריה ריינר מבית הספר "פלך" בירושלים, בת כמעט 15, מספרת שתחילה חשבו היא וחבריה לנסות להשבית את הלימודים או להפגין כדי להמחיש את סלידתם מתנאי ההעסקה של עובדי הקבלן, אבל בשיתוף עם בינג נהגה רעיון הנאמנים. כבר בקיץ השתתפה ריינר בסמינר של ארבעה ימים על צדק חברתי - סיור בשכונת הקטמונים ובבית תמחוי, ביקור ב"קו לעובד", הרצאות על זכויות נכים, על לובי למען מטרות חברתיות. בשבוע הבא ישתתפו ביום הכשרה שבמסגרתו ילמדו בין השאר לקרוא תלושי שכר. באתר של הפרויקט גם תיכלל מצגת שמסבירה בצורה מאירת עיניים כיצד מפענחים תלושי שכר.

העושק ידווח באתר אינטרנט חדש

עודד יהוד, בן 17 משוהם, שלומד בישיבה תיכונית בפתח תקוה, מסביר שיהיו בתוכנית חמישה רכזים וכל אחד מהם יהיה מופקד על אשכול של בתי ספר שידווחו לו על מקרי עושק או חשד לעושק. המידע ירוכז באתר אינטרנט שמוקם בימים אלה ואחת לחודש יועבר במכתבים לתמ"ת, למינהל החינוך בעיריית ירושלים, לקבלנים ולהנהלות בתי הספר. במקביל ינהלו נאמני התעסוקה מעקב כדי לבדוק אם תנאי ההעסקה משתפרים.

"היעד של הפרויקט הוא לא רק עובד הקבלן, אלא הנאמן. המטרה היא לחשוף את פני העובדים לתלמידים", מסביר בינג ומספר שכבר החודש יעניקו הנאמנים לעובדי הקבלן שי קטן ובהמשך ינסו לאסוף שקל מכל תלמיד למתנות לחג. לא פחות חשוב, אומר בינג, הוא להראות לגופי השלטון שהתלמידים יודעים שהממשלה ומוסדותיה אחראים לתופעה. "מטרתינו היא לשקף את העובדה שהדג מסריח מהראש. אחרי שהתלמידים יבדקו ויתריעו ויפקחו, אף אחד לא יוכל להגיד 'לא ידענו'", אומר בינג.

הוא מודע לכך שביוזמה יש משהו נאיווי, "אבל הנאיוויות היא גם כוחה של היוזמה. מנהל לא יכול סתם לנפנף תלמידים שמתלוננים על הפער בין הערכים שמלמדים אותם לבין המציאות", הוא אומר. חשיבות הפרויקט גם בכך ש"גדלים פה ילדים שיהיו מעסיקים מסוג אחר", הוא אומר.

"אני לא רוצה לחיות בעולם שמחולק בין 'דו פקים' ל'נדפקים' ושכל מטרתי תהיה לא להימנות עם הנדפקים", אומר מאור יעבץ, בן 16, מבית הספר הניסויי בירושלים. "ברמה הכי בסיסית, זו אחריות שלנו, שגדלנו בסוג של שפע, לעזור למי שמסלול חייו נקבע אחרת, כדי שגם הילדים שלו לא יהיו עובדי קבלן".



מימין: שרון שלמה, נריה ריינר ויוחאי מגן בפגישה של הפרויקט בירושלים, שלשום. עוברים סמינר על צדק חברתי


פגישה במשרד "מעגלי צדק"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו