בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מבחן גוש עציון

תוואי גדר ההפרדה חייב לכלול בתוכו את הדרכים לגוש עציון

תגובות

בקרוב צפויה להתקבל הכרעה תקדימית בעלת חשיבות היסטורית בבית המשפט העליון, על תוואי חומת הביטחון (המכונה "גדר ההפרדה"), באזור גוש עציון. זו הפעם הראשונה שהתפישה הגושית תעמוד למבחן שיפוטי ישראלי, ויתברר אם מערכת המשפט הישראלית (לפחות) מכירה בגוש התיישבותי ישראלי בתחומי יהודה ושומרון, ובזכות שלו להגנה ולביטחון.

התושבים הפלשתינאים, בפרט מהכפרים נחלין, חוסאן, באתיר, ארטאס ואל-חאדר שמצפון וממערב לגוש עציון, טוענים שאין בכלל "גוש". לדבריהם, כל יישוב ישראלי צריך להיות מוגן בפני עצמו, ללא הגנה על המרחב שבין היישובים. לעמדה זו פירוש ברור: יש מאמץ פלשתיני לפורר את גוש עציון ולחנוק את היישובים.

ה"מועצה לשלום וביטחון", ביקשה להצטרף לדיון במעמד "ידידי בית המשפט". מדובר בעיקר בתומכי מפלגת העבודה ומרצ. תמיכתם הגורפת בנסיגה מלבנון לפני שש שנים ובהתנתקות מעזה מעמידה בספק את מקצועיותם הביטחונית, במיוחד אחרי קריסת הקונספציות בגבול לבנון בעת האחרונה.

בניגוד לפלשתינאים, ה"מועצה לשלום וביטחון" השתכנעה בצדקת הטענה שגוש עציון הוא יחידה אחת, שאי-אפשר להפרידה מבלי לסכן את קיומה. אולם לדעתם, יש להוציא מתוואי חומת הביטחון של הגוש את הדרכים לירושלים (כביש 60 וכביש 375 מביתר עילית), ולשרטט את תוואי החומה בצפון הגוש, כך שעלול להיווצר חיכוך מסוכן עם הפלשתינאים ליד היישובים הצפוניים שלו.

הסיבה המוצהרת לכך היא הרצון להוציא מהגוש את חוסאן, באתיר ונחלין, לחבר אותם למרחב בית לחם ולחצוץ ביניהם לבין ישראל וגוש עציון. לכאורה, הנימוק הוא ביטחוני, אולם ברור, כי מאמץ זה מושתת על ההנחה ש"גדר ההפרדה" משקפת גבול מדיני עתידי.

חומת הביטחון מוקמת כדי להגן על ישראל מפיגועי התאבדות. חיבור אורגני של חוסאן, באתיר ונחלין לבית לחם, יביא לכך שבמוקדם או במאוחר יסכנו יישובים אלו את ביתר עילית ואת צור הדסה, את יישובי גוש עציון ואת קו הרכבת לירושלים.

מכאן נגזרת עמדת צה"ל, לפיה יהיה מחסום ביטחוני בין בית לחם לכפרים, שימנע מעבר של חוליות טרור ואצעי לחימה. לכן מציעה המדינה להכניס את הדרכים לגוש עציון לתוך חומת הביטחון של מרחב גוש עציון ולהגן על האזור כולו כיחידה אחת. במקביל, ייסלל מחדש הכביש מבית לחם לכפרים ויעבור מתחת לכביש 60, ליד אל-חאדר. הפרדת נתיבים זו תקל על הפלשתינאים ותמנע את החיכוך שקיים היום. אולם המחסום הביטחוני ההכרחי יצמצם הקלה זו, בהתאם למידת הסכנה של הטרור הפלשתיני.

במרחב הכולל של חומת הביטחון המוצעת על ידי המדינה, חיים כיום כ-50 אלף ישראלים, וכ-18 אלף פלשתינאים. מכאן ברור, שדווקא עמדת המדינה היא ביטחונית ושיקוליה מקצועיים, ואילו עמדת "המועצה לשלום וביטחון" היא דמוגרפית-פוליטית, מתוך השקפה של "הפרדה" כאינטרס עליון של המדינה.

אין ספק, שהחומה עשויה או עלולה להפוך לגבול בעתיד, אולם אין זה בטוח, וייתכן גם שהתוואי שלה ישתנה, אם תתקבל הכרעה מדינית. לא ייתכן שמרחב הביטחון לא יכלול את הדרכים לגוש עציון, ואת השטחים השולטים עליהן.

הכותב הוא רב ומחנך, תושב אלון שבות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו