בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חורגים בשביל המלחמה אך לא למען החלשים

תגובות

שלמה סבירסקי ממרכז אדוה, שמנתח באדיקות את תקציבי המדינה, חושב שמדינה שמסוגלת לצאת למלחמה בהתראה של שעתיים לא יכולה לבסס את עקרונות מדיניותה הכלכלית על תחזיות צמיחה. "צפי של הרבה שנות צמיחה הוא הימור מסוכן - לא תחזית", הוא אומר.

ברור שמי שהרכיב את תקציב 2007 לא מסכים אתו. כמו שאר התקציבים שהוגשו ואושרו בשנים האחרונות, גם זה מתבסס על הנחה שהמשק יצמח בקצב - אם כי בקצב אטי במעט בשל השפעות המלחמה. על-פי הנחת האוצר, פירות הצמיחה ונחשול ההפרטות הכלול בחוק ההסדרים הנלווה לתקציב (של ספקי החשמל, המים, הדואר, בתי חולים, ועוד ועוד) יספקו מקומות עבודה, יוזילו מחירים, ייטיבו עם צרכנים - ובקיצור, יקלו את מצוקות החלשים ויצמצמו את הפערים בין אלה שאין להם לבין יתר תושבי המדינה.

למעשה, למרות שרה"מ אהוד אולמרט ושר האוצר שלו אברהם הירשזון הוקיעו את התקציבים של קודמיהם, בנימין נתניהו ואריאל שרון, הבטיחו תקציב "חברתי" יותר וצירפו לממשלה שלוש מפלגות שהתמודדו על טיקט חברתי, דהיינו של עזרה לחלשים, לא רק שקשה לראות הבדל בין התקציב הראשון שהם מגישים (זה של 2006 לא נחשב משום שהוא נקבע על בסיס תקציב 2005), במובנים רבים הוא אף מרע את התנאים בתחום החברתי. הוא בוודאי אינו מקיים את ההבטחות שנתנו אולמרט ושריו.

אין בו זכר לתקציב של 1.4 מיליארד בשנה שאולמרט הבטיח למלחמה בעוני. נעלם ממנו גם תקציב של 1.7 מיליארד שקלים שהמשנה של אולמרט, שמעון פרס, הבטיח לפיתוח הנגב. ההבטחה להחזיר לנזקקים 1.5% מקצבאות הביטוח הלאומי שלהם שקוצצו ב"בתוכנית להבראת המשק" נגוזה, יחד עם ההבטחה לעדכן את הקצבאות בהתאם לעלייה במדד המחירים.

אולמרט התגאה שהוא מוסיף תקציבים חברתיים ומגדיל את ההוצאה הממשלתית מ-1% ל-1.7%. אבל הגידול ל-1.7% הוא גידול של סכום אפס משום שהאוכלוסייה גדלה מדי שנה בכ-1.7%. ואמנם ניתנו תוספות לנושאים חברתיים אבל תחום הרווחה והקצבאות קיבל תוספת קטנה בשליש לעומת 2006. התוספת לתקציב הבריאות קטנה בכמעט 50% לעומת 2006 ולחינוך בכ-40%.

נכון, היתה מלחמה ומישהו צריך לממן את הנזקים לרכוש ולפרנסה. במערכת הביטחון גם תובעים תוספת נכבדה לתקציב הביטחון. שר הביטחון עמיר פרץ אמנם טוען בראיון לTheMarker, ש"אין קשר בין טנקים לקשישים", אבל באוצר לא מסכימים אתו. מבחינתם אי אפשר לאזן את המאזניים - אם נותנים לביטחון חייבים לקחת מחברה.

הם לא מוכנים לשקול לקחת קצת מהמאיונים והאלפיונים העליונים - למשל לעצור את הקיצוץ המתמשך בשיעורי מס הכנסה או להגדיל באופן חד-פעמי את מס החברות שנמצא במסלול ירידה או לדחות את הורדת המע"מ באחוז. למה? באוצר דבקים במנטרה שאסור להגדיל את הוצאות הממשלה. זה לא ייראה טוב במסדרונות הממשל בוואשינגטון (בירתה של מדינה שצברה גירעון תקציבי אדיר ממדים) וגם לא במשרדי הבנקים הגדולים שלהם ישראל חייבת כסף.

הממשלה מוכנה לחרוג מהבון-טון האידיאולוגי הזה ולהגדיל את ההוצאה באופן "חד-פעמי" בגלל מלחמות, כפי שעושים בתקציבי 2006 ו-2007, וגם בגלל התנתקויות, כפי שעשו ב-2005 וב-2006, אבל לא בגלל החלשים.




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו