בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תכירו: אהד אשכנזי, המנהל הנכנס של ערוץ קומדי סנטרל

על הצל של ביפ ועל שלוש מלות הקסם של הערוץ החדש. עם עליית הוט קומדי סנטרל, מספר המנהל שלו אהד אשכנזי מדוע עזב את התיאטרון ועל מה הוא מתחרט

תגובות

בשבוע שעבר, בשעות הערב, שלושה ימים לפני עלייתו לאוויר של ערוץ הוט קומדי סנטרל, גילו בכיריו שמשבר בלתי צפוי לפניהם. את השידור עמד לפתוח מרתון תוכנית האירוח החדשה של קונאן אובריאן. הקלטות הגיעו זה מכבר והמתינו לתרגום, אבל איש לא בדק אותן, וכעת התברר כי איכות השידור שלהן גרועה. למחרת בבוקר העידו העיגולים הכהים סביב עיניו של אהד אשכנזי, מנהל הערוץ, שמדובר בתקלה מטרידה. "לגלות כזה דבר ביום רביעי בלילה, כשהערוץ שלך עולה ביום שבת בצהריים וכל העולם נמצא בחופשת כריסמס זה התקף לב", הוא אמר אז בחצי חיוך, בוחש בהתמדה בספל הקפה הרביעי ששתה באותו הבוקר.

במשרדים החדשים של הערוץ ברמת החי"ל בתל אביב קשה היה להבחין באיזו תכונה מיוחדת. בשלב המוקדם הזה, כאשר כמה מהמשרות עדיין לא מאוישות והערוץ אפילו לא החל לעבוד, בלט בעיקר ריח הדבק הטרי שעלה מהלינוליאום הכחול שהונח על הרצפה ימים ספורים קודם לכן. הבדיחה המובילה היתה הנטייה של העובדים להתחשמל ולחשמל אלה את אלה, כנראה בהשפעת החשמל הסטטי מהרצפה. יומיים אחר כך התברר שהמשבר נפתר, "בעזרת יוזמה וחוצפה ישראלית טיפוסית", עידכן אשכנזי. אבל אחרי שלושה חודשים של עבודה אינטנסיבית, שהובילה ככל הנראה להשקה המהירה ביותר של ערוץ טלוויזיה חדש, עדיין קשה לשחרר אנחת רווחה.

מאבק האינטרסים סביב לידתו של "הוט קומדי סנטרל" הוא כנראה אחד הבולטים והמדוברים בעולם התקשורת והטלוויזיה הישראלית בשנים האחרונות. בראשית היה ערוץ ביפ, שהופק לכבלים על ידי זכיינית ערוץ 2 קשת ושימש כערוץ הקומדיה של הוט במשך עשור. דברים זרמו פחות או יותר על מי מנוחות, עד הקיץ האחרון, אז נפוצו שמועות על קרע ואי-ודאות. בסוף אוגוסט האחרון הודיעה הוט כי לא תחדש את החוזה שלה עם הערוץ. סביב ההחלטה אירעה דרמה אמיתית, כולל משא ומתן ממושך בין הצדדים שכבר כמעט ונסגר.

על פי גורמים בתעשייה, הפרידה היתה יוזמה של מו"ל "ידיעות אחרונות", נוני מוזס, אחד מבעלי המניות בהוט. מוזס, לפי אותם גורמים, ראה בהתעצמותה של קשת איום ובהחלטתה לשתף מדי פעם פעולה עם העיתון "ישראל היום" סדין אדום. מנגד נשמעו טענות על איכותו של ערוץ ביפ בשנים האחרונות. זהו רקע לא פשוט להתחיל לפעול בו ולהפעיל בו ערוץ. זה נכון אפילו יותר כשמדובר באשכנזי שנמנה בעבר עם עורכי ביפ.

מעבדה להומור

אשכנזי, בן 39, נשוי ואב לשלושה בנים. אמו היא אורינא רענן, בתו של מרדכי רענן, שהיה מפקד האצ"ל בירושלים. אביו הוא פרופ' ישראל אשכנזי, ראש החוג לתורשת האדם בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב וחוקר סרטן ידוע. יש לו חמישה אחים שנולדו לאביו משלוש נשים שונות.

בתחילת שנות ה-20 לחייו החל לביים ספיישלים וטקסי טלוויזיה, לצד קריירה בתיאטרון. אחר כך ביים את תוכנית האירוח של אדיר מילר, "ערב אדיר". משם עבר לנהל את ביפ ואחר כך לרשת, שם פיתח והקים את "צחוק מעבודה" ואת העונה הראשונה של "שבוע סוף". בתפקידו האחרון שם היה אחראי על פרויקטים מיוחדים. בספטמבר האחרון נקרא להקים ולנהל את הוט קומדי סנטרל. זהו אחד ההסברים האפשריים לשיתוף פעולה בערב שידורים מיוחד, שנקרא "קבלו אותם", בין הערוץ החדש לזכיינית ערוץ 2.

סוגיית ביפ, והדבר ברור מהבעת פניו שמרצינים, היא עניין שמעורבים בו רגשות סותרים ואי נוחות. "הייתי שמח להסתער על החוויה הזאת של קומדי סנטרל בלי הצל הענק של ביפ, ובלי כל המטענים האלה", הוא אומר בכנות, "ביום שהודיעו ברדיו שמורידים את ביפ נסעתי באוטו וכמעט עשיתי תאונה. האינסטינקט הראשוני שלי היה להתייצב למאבק. אני לא מכיר ולא בקיא בקרב הזה של בעלי המניות, אבל אם הערוץ הזה היה מצליח כפי שציפו, הוא לא היה יורד".

היה הרבה בלבול סביב ההודעה של הוט. מוותרים על ערוץ ישראלי מצליח לטובת ערוץ חדש ובינלאומי.

"זה יהיה ערוץ צחוק משובח, מעבדה להומור. התקציב שניתן לי גדול הרבה יותר מזה שקיבלתי בביפ ומאפשר לעשות הרבה מאוד תוכניות טובות. מעבר לדברים שאני אזום, יש גם הפקות מקור שהוט מוסיפה לערוץ הזה מתקציבה, כמו 'רד בנד'. עכשיו יש להוט בית לקומדיה ולא גוף זר כמו קודם. היום הוט מייחדת את כל הפעילות הקומית שלה לערוץ אחד. אני חושב שהיה בלבול בתעשייה בשבוע הראשון, והוא נרגע וגם התעשייה נרגעה אחרי שהרבה אנשים באו להיפגש אתי, ומפיקים שכף רגלם לא דרכה בביפ באו לפגוש אותי והבינו שהם יכולים לעשות דברים".

זה לא היה רק התעשייה. היתה מחאה, אינטרנטית ברובה, של צופים שלא רצו שיגעו בטלוויזיה שלהם.

"זה טבעי, היתה להם אחלה טלוויזיה, אבל המחאה הזאת שככה. הבאנו יופי של תוכניות, ואנחנו עובדים על תוכניות מקוריות באמת טובות. אני צריך כמה שנים, לא הרבה, כדי שקומדי סנטרל ייהפך לכל מה שערוץ צחוק ישראלי צריך להיות. זה עצוב שסוגרים ערוץ, אבל זה לא גוזל מהשמחה על הערוץ חדש".

בקשת הרגישו שכמעט הונו אותם. היו הסכמות והן התפוגגו.

"קראתי על זה, אבל אני באמת לא יודע. לקשת ורשת יש אינטרסים משלהם ותוכניות משלהם, אז הם לא יכולים לייצר ערוצים טובים שישרתו את הוט ואת יס. זה יוצר התנגשות ותחרות ישירה עם חברות הכבלים והלוויין. אני מניח שהגיעו לתובנה שכך זה לא יכול להימשך".

אבל כרגע יש יחסים די חמימים ביניכם ובין רשת ושיתוף פעולה כבר בשבוע הראשון של הערוץ.

"אני לא נכנס לאינטרסים של רשת בשיתוף הפעולה הספציפי הזה אתנו. זה גם לא מס שפתיים כשאני אומר שהלוואי שקשת גם תשתף אתנו פעולה, למרות שאני מבין שזה בטח לא יקרה בהתחלה. הם פרטנר מדהים שיודע לעשות כרגע את הטלוויזיה הכי טובה בארץ. אני ערוץ נישה ומאוד יעזור לי אם יהיה לי אח גדול, ולכן, בנקודות מסוימות אני מדבר עם ערוץ 10 ועם רשת, ואני מחכה שיווצרו התנאים שאוכל לדבר גם עם קשת. עסקית וניהולית זה הדבר הכי נכון מצדי לעשות. זה יכול אמנם להצטייר כמו אצבע משולשת של אחת הזכייניות לאחרת, אבל אין לי שליטה על זה".

שהכלבים ינבחו

עניין ביפ והוט, שהיה חומר לאינספור כתבות וניתוחים, נראה יותר מכל כצל שמעיב על העבודה הקדחתנית שעשה אשכנזי בשלושת החודשים האחרונים. כמה ימים אחרי השיחה במשרדו, בבית קפה במרכז תל אביב, אחרי יומיים שהערוץ משדר, הדברים נראים נינוחים יותר. "בהרבה מובנים אני ממש מחכה שהימים האלה יהיו מאחורי", הודה אשכנזי. "הצורך להסביר את הקשר, שבעיני לא כל כך קיים בין קומדי סנטרל לרשת, או הצל הענק של האקסית של חצי מדינה, שזה ביפ. אני רוצה שזה יהיה מאחורי. להישפט בזכות מי שאני ולא בגלל איזה פנטום".

אולי, כמו שהוא מתעקש, עוד מוקדם להתבונן בעיניים ביקורתיות על הערוץ החדש. הוט קומדי סנטרל הוא שלוחה מקומית של תאגיד בינלאומי, אחד מעוד עשרה ערוצים דומים הקיימים בטריטוריות שונות בעולם ובהן אבו דאבי, פולין, ארצות הברית, בריטניה וקנדה. הדגש היחיד שקיבל מהבוסים בהוט, הוא אומר, הוא שהערוץ חייב להיהפך לישראלי. במלים אחרות,

פרט לתוכניות הרכש הנוצצות שנקנו לשידור, גם מסה לא מבוטלת של תוכניות דוברות עברית.

אשכנזי מתקשה לעצור את שטף הדיבור כשהוא מתאר את הערוץ ואת התהליך הקצר והאינטנסיבי שעבר כדי ליצור לו אפיונים מובהקים. הוא מספר על מייל ששלח לעובדים ביום שבו החל לעבוד בערוץ החדש ובו תמונה שתיארה את תחושותיו. חצי גורן של כלבי זאב גזעיים וזקופי אוזניים מסתכלים בעניין קולינרי על חתלתול שעובר מולם. "ככה הרגשתי שהערוץ היה כשיצאנו לדרך, אולי נותנים לחתול ללכת, והוא אולי אמיץ וחצוף, אבל כל הזאבים עם כוונות הלייזר עליו. שלושה וחצי חודשים עברו, עם חנוכה באמצע, ועשינו כל כך הרבה", הוא אומר.

במה כרוך מהלך כזה של הקמת ערוץ?

"קודם כל הבנתי שאני לא יכול לעשות את זה לבד. רציתי לצדי אנשים שיעזרו לערוץ לא להיראות מבולבל, כי דנ"א הוא עניין חמקמק. על דרך השלילה אני חושב שכל מיני ערוצים שאיבדו את הזהות המובהקת שלהם, איבדו את הקהל שלהם. אני באמת חושב שבעוד שנה תהיה לערוץ הזה זהות מובהקת.

"הייתי צריך לעבור השתלמות באנגליה וזו היתה חוויה מעוררת ענווה. נכנסתי לפגישה בשחצנות ישראלית טיפוסית של 'אני אסביר לכם איזה ערוץ אני הולך לעשות' ויצאתי כשאני מבין כמה הדרך עוד ארוכה. החוויה הכי מוחשית שהיתה לי שם היתה לעמוד מול קיר עם מלים באנגלית, ולדבר על כל מלה ועל משמעותה וחשיבותה חשובה. הייתי צריך לבחור שלוש ורציתי את כולן. אני רוצה 'סקסי', אני רוצה 'פרובוקטיבי', אני רוצה 'אדג'י', מלה נהדרת. המלה הראשונה שהרמתי היתה 'קול' והיא נשארה עד הסוף. פעם היה נורא ברור מה זה קול, היום הגיקים הם קולים לא פחות, להיות 'אנטי-קול' זה יותר קול. 90% מהרעיונות שאני רואה ומגיעים לכאן נופלים על סעיף קול. במלה השנייה, 'מצחיק', הופקעה ממני הבחירה. זה העניין הבסיסי ביותר, ואין פה לוקסוס לשדר משהו לא מצחיק. המלה השלישית 'רלוונטי', היתה מלה שהתלבטתי מאוד לגביה עד שהחלטתי שהיא נכונה לאתגר הישראלי".

מה הכוונה?

"הרבה פעמים כותב מגיע עם בדיחת שואה ואני חושב שזאת עצלות. כל שתי שניות קורה משהו במדינה הזאת שמעניין את כולם. אם לא מצאת שום דבר מעניין בשנה האחרונה והדרך היחידה שלך להצחיק היא בדיחת שואה, אז מעבר לחוסר הטעם שבדבר אתה פשוט כותב עצלן. עניין הרלוונטיות יעזור לנו להיכנס להרבה בתים".

במובן של לייצר דיבור ושפה?

"כן, בדיוק. בעוד שנה כשישאלו אותי אם הצלחתי או איפה נכשלתי, דיבור יהיה פרמטר ברור. זה אגב משגע את האמריקאים. מה זה באזז? איך מודדים דיבור? אני אמדוד את עצמי לפי קאצ' פרייז, שאחרי ששידרתי אותו כמה פעמים, אנשים מתחילים לדבר ככה ברחוב. זה לא מדיד ולא מספרי, אבל אתה יודע שאם בתיכונים או במשפחות בסופי שבוע או בכנסת, מישהו אומר 'סבבה? סבבה', אז הצלחת".

הרצל אמר

הסנונית הראשונה של התהליך הזה תהיה "קאמבק", תוכנית אולפן ברוחה של "הרצועה" שנהפכה לפולחן בתקופת אשכנזי בביפ. גם אותה ינחה אורי גוטליב, שיגלם את חוזה המדינה הרצל, ולצדו מעיין בלום, בשלל דמויות עבר מתחלפות. התוכנית עתידה לעלות בחודש הבא. "היעד הוא להגיע לשתי רצועות ישראליות. זה משהו שעבד לי בביפ, רנו פסקל ו'הרצועה' עשו את העבודה, וזה ייתן בלוק של עברית בפריים טיים, שבשתיהן יהיו קומיקאים ישראלים חדשים שיפרצו וזה היעד שלי. בכל מקרה", הוא מקדים את ההערה המתבקשת, "'קאמבק' תהיה תוכנית ממשפחת הרצועה. אני לא אנסה להסתיר את הדמיון".

אתה מוכן להשוואה לביפ ולטענה שאתה מנסה למחזר את מה שעבד שם?

"מאמן כדורסל עובר מקבוצה לקבוצה ומביא אתו את שיטות האימון שלו. אני לא אתחרה בעצמי. יש דברים שאני מאמין בהם, הם עבדו לי בעבר ולא צריך להתנצל על זה שאני דבק בדברים שעבדו לי ואני מאמין שיעבדו גם בעתיד".

כבוגר ביפ היה לך קשה לחושב שאתה בעצם מנהל את הערוץ שמחליף אותו?

"התשובה הכנה היא כן. אין פה משהו מאוד פיקנטי רכילותית. לא עזבתי את משרדי בביפ ונטשתי לטובת האשה החדשה. עזבתי את ביפ לפני חמש שנים ועשיתי לא מעט דברים מאז. עדיין זה מוזר, אבל אני כל הזמן חושב שיש שמונה ערוצי ילדים וארבעה ערוצי ספורט, אז מה היה קורה אם היו שני ערוצי הומור שמבוססים על מקור".

על התכונה הזאת, להקדים ביקורת עצמית לשאלות קשות, כדאי להתעכב. אשכנזי עושה זאת לא פעם, מודע למה שעלול להיאמר ומקדים להתייחס בכנות לדברים. זו אולי תוצאה של ביקורת פושרת ומטה שקיבל כשהיה במאי תיאטרון צעיר. בעבר תיאר חוויה לא נעימה. כאשר יצא מאולם בהבימה, שם הציג בגיל 25, חלפה מולו חבורה מכובדת של אנשי תיאטרון, כמה מהם מוריו לשעבר, וכולם התעלמו ממנו כליל. "תיאטרון הוא תעשייה יותר נכלולית, עם יותר סכינים בגב", הוא אומר כעת בחיוך, "אבל גם בטלוויזיה יש תחרותיות. לגבי חוסר פרגון, למדתי לחיות אתו".

חוסר פרגון היה עניין מוכר, לפחות בתחילת דרכו בזכיינית רשת. הדבר האחרון שהספיק לעשות לפני כן בקשת היה לגייס את אדיר מילר ולהתחיל לפתח עמו את הפורמט ל"רמזור" ("חשבנו מה עדיף, ראש לשועלים או זנב לאריות ואדיר אמר 'תמיד ראש'. הדבר היחיד שאני מתחרט עליו בכל הקריירה שלי, הוא שלא נשארתי לפתח אותו ולקחת בו חלק"). הדבר הבא שעשה היה "שבוע סוף".

"אני כן מרגיש שעשיתי ברשת מהפכה בידורית. התחלנו לעבוד על 'שבוע סוף' הראשון והבנו שזה ייקח הרבה זמן, אז בשלושה חודשים הרמנו את 'צחוק מעבודה'. פתאום התחילו להסתובב במסדרונות של הזכיינית הזאת אנשים כמו שני כהן ועופר שכטר, אלי יצפאן ואורי גוטליב, שלא היו שם לפני כן. היו שנתיים נפלאות".

עד שהגיעה העונה השנייה של "שבוע סוף"?

"אני צריך להתנסח בזהירות פה, כי לא הייתי חלק ממנה. החוויה שעברתי עם 'שבוע סוף' היתה טראומטית. הקמנו תוכנית בידור, חטפנו כרגיל כאפות מהברנז'ה, אבל בתוך שלושה-ארבעה שבועות היו תגובות חיוביות מהצופים. התחילו להיות קאצ' פרייז, 'יהודה לוי, טאם טאם', ושני כהן עם ה'סבבה? סבבה'. היו קומיקאים צעירים שהתחילו לפרוח וידענו שאנחנו עושים משהו נכון. כל מה שחיכיתי היה שתינתן לי הפסקה לתן את מה שאני ידעתי שצריך לתקן".

למשל הדמיון ל"ארץ נהדרת"?

"הדמיון ל'ארץ נהדרת' הפריע לי יותר מלכל אדם אחר".

קיבלת ריקושטים מהקולגות בקשת על זה?

"הקולגות היו אז גם חברים שלי, והיה לי קשה שציערתי אנשים שאהבתי ואהבו אותי. הדמיון שהיה בין 'שבוע סוף' הראשון ל'ארץ נהדרת', נוצר כמעט בכוח התנועה ובהישרדות, כי משהו לא עבד ותיקנו ופתאום הגענו לתוצאה שהיו בה יותר מדי נקודות דמיון. חיכיתי כבר לפגרה והיו לי בראש רעיונות איך לסדר את זה, כדי שזה לא יהיה 'ארץ נהדרת' מספר שתיים. אבל התוכנית לא ירדה מעולם. היא הצליחה וברשת לא עלו תוכניות אחרות. עשינו 41 תוכניות ויש 52 שבועות בשנה. זה גמר אותי פיסית ונפשית ולא קיבלתי את ההזדמנות לעשות את העצירה הזאת. עד שהגיעה סוף סוף הפגרה הראשונה, התחלפה ההנהלה ברשת ואני בעצם פוטרתי וקודמתי".

אשכנזי נהפך ל"אחראי על פרויקטים מיוחדים" והחל להרהר בפרישה. אחרי קבורת החמור שנעשתה ל"שבוע סוף", נראה שהמקום הנוכחי שבו הוא נמצא כעת משמח אותו במיוחד. "אם יש משהו שאני ממש שמח עליו הוא שהפסקתי לקבל מסרונים עם הרייטינג בבוקר. זה כל כך אכזרי. אני הולך להתכסח מאוד חזק עם התרבות הזו של רייטינג, והכתבת המסך על פי פריים טיים וריאליטי".

ובינתיים יש פרפרים בבטן?

"אני יודע שעובר עלי משהו מיוחד, אבל עם זאת ההשקה היא רעש וצלצולים ואני מחכה כבר לזמן שאוכל לשפוט את עצמי על סמך כמה חודשים של הרצה. אני יודע שישנם כלבי הזאב האלה שמחכים לחתול בפינה, אבל אני ממש מרגיש שזה הולך להיות ממש טוב". *



אשכנזי. חוצפה ישראלית טיפוסית. איפור: קארמה ל''ורד ספיבק''; חולצה: קסטרו


''צחוק מעבודה''. אנשים חדשים במסדרונות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו